När har vi i Sverige, totalt sett, haft ett FRIARE samhälle än vad vi har idag? Jag kan verkligen inte alls se att vi är på väg mot någon slags "kommunism" om vi inte med det innefattar de stängdare gränser och nationalistisk slagordspolitik som förespråkas av de mer bruna partierna i Europa. De vill över hela linjen och utan större undantag ha en starkare stat (check), ökad kontroll av medborgarna (check), mindre pressfrihet (check), mindre demonstrations- och föreningsfrihet (check), mindre religionsfrihet (check) och ökad militarisering (check). Detta är ju kommunism/diktatur i praktiken och vart den leder vet vi ju.
Jag hoppas verkligen att du har rätt i att vi inte är på väg mot någon slags kommunism och det tror jag inte heller i det korta perspektivet. I de medellånga till långa perspektivet tror jag heller inte det är tal om någon kommunism som vi är van att se den.
Låt mig förklara lite mer hur jag tänker. Jag tror auktoritära tankar är lika farliga oavsett om de är höger eller vänster och du tar upp exempel på att liknande tankar absolut finns också i extremhögern. Var problemet är störst kan man diskutera. Jag kan till exempel tycka att det är problematiskt att dessa tankegångar ofta blir allmänt accepterade på ett annat sätt när de kommer från vänster, medan det sitter i ryggmärgen hos människor att liksom du själv just exemplifierade reagera på dess avarter i högertappning. Det är dock inte min poäng - det är lika illa om man kör ner i högerdiket som i vänsterdiket. Min poäng är att jag tror att acceptansen gradvis ökar i samhället för lösningar där det allmänna bästa sätts före individens självbestämmande, där svaret på vad som är det allmänna bästa mer och mer kommer definieras av AI och algoritmer och där vi allt mer accepterar en starkare stat som har till uppgift att definiera målen för dessa algoritmer.
Jag talar här om en global trend och inte något som enbart sker i Sverige, även om jag tror att vi i Sverige är extra mottagliga för dessa tankar eftersom vi är så vana vid att staten fattar beslut åt oss.
Om vi ställer det på sin spets - vad finns det för skäl att tillåta människor att bestämma över sina egna liv när vi har den tekniska beräkningskapaciteten att räkna ut vad som i varje givet läge ger det bästa utfallet för planetens långsiktiga bästa? Det kan förstås finnas såväl för- som nackdelar med ett sådant samhälle, men medan det finns människor från vänsterkanten som skriker på barrikaderna för inskränkningar av auktoritär karaktär finns det inga ungdomar på barrikaderna som försvarar människans självbestämmande. Visst, det finns en motreaktion från högerdiket, men där står inte direkt frågor om människors självbestämmande överst på agendan, utan det handlar även där mer om efterfrågan på auktoritära lösningar för att lösa samhällsproblem, även om det där mer är fokus på nationalism, försvar mot olika former av yttre hot osv.
Vad som händer är att människor gradvis och i allt större utsträckning börjar tycka att det är en bra idé att begränsa människors frihet och styra den fria tanken. Se på debatten när FRA-lagen infördes och jämför med hur det är nu. Fundera på hur många som kanske skulle kunna tänka sig att införa undantagstillstånd och ett betydligt mer långtgående mandat för polisen än vad vi förknippar med en rättsstat om det kan få ner brottsligheten i förorterna. Fundera på hur många som tycker att det skulle vara acceptabelt med någon form av klimatdiktatur för att komma tillrätta med klimathotet (det finns flera företrädare bland såväl politiska eliten som professorer som inte hymlar med detta).
Fundera på hur vi samtidigt blir allt mer benägna att överlämna väldigt viktiga mänskliga beslut till algoritmer som inte alltid går att förstå, än mindre överklaga. De flesta har redan gett bort tillräckligt med data via de stora plattformarna så att algoritmer nu i vissa avseenden bättre kan förutse deras ageranden än vad de själva kan göra (se t ex på Cambridge Analytica-skandalen där Facebook-data användes för att automatiskt profilera människor enligt psykologiska femfaktorsmodellen för att försöka påverka dem i amerikanska presidentvalet). Se på utvecklingen av övervakning och det sociala kreditsystemet i Kina.
Det är så lätt att glömma bort att en väldigt viktig funktion i vår demokrati med det individuella självbestämmandet, där man kan påverka makten genom fria val, genom åsitksfrihet osv. är att vi skall hålla systemet fritt från "virus". Fritt från korruption och andra saker som förtrycker och drabbar människor på dåliga sätt. Vad händer om vi ger ifrån oss det där självbestämmandet steg för steg, i första läget för att det säger sig verka för det allmännas bästa, men där det sen ersätts av ett "virus", mänskligt eller artificiellt?
Detta är en av framtidens stora frågor som politiker borde fundera över, men där man knappt hört ett knyst om, trots att vi är på väg i den riktningen, vilket vi inte minst ser exempel på inom delar av klimatrörelsen.
Även om det kanske låter som att jag vill måla fan på väggen är jag framför allt mån om att vi blir medvetna och börjar prata om dessa frågor.
När 1900-talets mörka sidor kommer tillbaka igen kommer de inte göra det i den form som vi var vana att se dem under 1900-talet utan i 2000-talets skepnad.
Men jag hoppas verkligen att du har rätt...
Kan för övrigt rekommendera följande samtal på temat mellan två av vårt nutids kanske mest framstående tänkare, Yuval Noah Harari och Stephen Pinker.