Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Raderad medlem 51742

Guest
Då är vi iaf på samma sida du och jag!! Upp till kamp förfan.

Skönt, det började bli så komplicerat att försöka argumentera emot någon som så uppenbart håller med mig :tungan :krama

Last edited by a moderator:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Och som ett till oss närrelaterat exempel (i det lilla) på hur man gladeligen lämnar bort den egna beslutsrätten: det var väldigt många på det här forumet som tyckte det var en utmärkt idé att lagstadga ABS på motorcyklar för ett par år sedan, i stället för att själva förbehållna sig rätten att bestämma om/när man vill kunna låsa sina hjul eller ej.

En liten skitsak, kan tyckas. Men appliceras liknande överstatliga beslut på miljontals områden fortlöpande så blir naturligtvis den individuella friheten såklart till slut kraftigt begränsad.

Raderad medlem 51742

Guest

Intressant läsning. Det skrivs sällan i media och skriks inte bland klimatextremister hur stora osäkerheter det är i modellerna utan pratas bara om att forskarna är överens.

Den konsensus som råder bland forskare är i princip att jordens klimat blivit varmare sen 1800-talet, att den viktigaste orsaken till detta är mänsklig aktivitet (råder dock oenighet om hur stort bidraget är), och att fortsatta utsläpp ökar sannolikheten och allvarlighetsgraden för globala effekter.

Problemet är att när klimatfrågan förvandlats från vetenskaplig till politisk fråga och kidnappats av mer extrema rörelser så försvinner alla nyanser ur diskussionen. När politikerna ber forskarna göra projektioner av hur jordens klimat påverkas vid olika antal graders uppvärmning så tar klimatrörelsen och media helt okritiskt de värsta scenarierna och skriker "domedag, alla kommer dö om 10 år", trots att det är extremt osannolikt och trots att modellerna som projektionerna bygger på har stora brister och är väldigt osäkra. Det finns mängder av sätt som mänskligheten skulle kunna gå under på, krig & terrorism med massförstörelsevapen, att jorden krockar med en asteroid, smittsamma sjukdomar, vulkanutbrott osv. Men det är inte rationellt att springa runt i panik och agera som om de värsta undergångsscenarierna skulle inträffa imorgon, där alla åtgärder nu blir försvarbara för att rädda klimatet, oavsett hur effektiva de är och oavsett vilka negativa effekter de leder till på samhället i övrigt. Det är inte bara farligt, det är definitionen av funktionellt dumhet, inte minst när man väger in sannolikheten för att de värsta katastrofscenarierna inträffar och de stora osäkerheterna i klimatmodellerna.

Ett mer rationellt sätt att agera skulle vara att utifrån en cost-benefit-analys satsa på de åtgärder för minskning av utsläppen som ger störst effekt i förhållande till kostnaden, samtidigt som vi förbereder samhället för att anpassa sig till ett varmare klimat, i enlighet med de mer sannolika scenarierna. Det finns ekonomer (inklusive flera nobelpristagare) som har gjort sådana kalkyler med utgångspunkt i FN:s hållbarhetsmål (som inte bara rör klimatet).

Det talas ofta om en tröskeleffekt, att om vi går över en viss temperaturhöjning blir det väldigt svårt att gå tillbaka sedan eftersom det uppstår diverse självförstärkande effekter. Samma sak gäller om vi kraftigt begränsar människors fria vilja och bygger ett auktoritärt centralstyrt samhälle i syfte att "rädda" klimatet. Det blir väldigt svårt att gå tillbaka sen.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Och som ett till oss närrelaterat exempel (i det lilla) på hur man gladeligen lämnar bort den egna beslutsrätten: det var väldigt många på det här forumet som tyckte det var en utmärkt idé att lagstadga ABS på motorcyklar för ett par år sedan, i stället för att själva förbehållna sig rätten att bestämma om/när man vill kunna låsa sina hjul eller ej.

En liten skitsak, kan tyckas. Men appliceras liknande överstatliga beslut på miljontals områden fortlöpande så blir naturligtvis den individuella friheten såklart till slut kraftigt begränsad.
Det är ju samma koncept som med övervakade fordon. Man säljer in det med idioti som att kunna starta motorn med mobilen, eller kunna kolla om bilen är låst. Varför skulle jag vilja starta motorn en stund innan jag kommer fram, och om bilen var låst när jag gick ifrån den så får man väl förutsätta att den fortfarande är det? Eller är det pga buggar i skiten som gör att den då och då kan låsa upp sig som man måste kunna kolla status då och då? :va

Hursom, på köpet får man också en massa loggningsfunktioner och realtidsöverföring av kördata. Men det gör väl inget, "jag har ju inget att dölja" liksom. Näe, tills den dagen man öppnar för att bötfälla via den informationen. Staten kan ju inte ge fortkörningsböter, det kräver ju ägaransvar, men dom kan ge en trafiksäkerhetsavgift, precis som felparkeringsavgifter. Tror ni att det här kommer komma upp till debatt innan? Nej, helt korrekt, precis som att man har inför lag om loggning på bilar med visst stöd för självkrockning, eh jag menar självkörande, och samtidigt gett ägaren allt ansvar för vad som händer, och helt friskrivit tillverkaren, väldigt tyst och försiktigt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har avstängningsbar ABS, har inte ni det? Dvs jag KAN SJÄLV avgöra om jag vill ha funktionen eller ej beroende på omständigheter och underlag.

Jag kan absolut inte se det som ett tecken på Orwellsk övervakning och Inskränkning Av Den Personliga Friheten.

Raderad medlem 51742

Guest

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag har avstängningsbar ABS, har inte ni det? Dvs jag KAN SJÄLV avgöra om jag vill ha funktionen eller ej beroende på omständigheter och underlag.

Jag kan absolut inte se det som ett tecken på Orwellsk övervakning och Inskränkning Av Den Personliga Friheten.

Finns gott om hojar där du inte kan stänga av ABS med mindre än att du våldför dig på helfordonsgodkännandet.
Det som börjar komma nu på adventurehojar är att - om ens något går att stänga av, så är det ABS bak. Fram är alltid inkopplad.

Det talas ofta om en tröskeleffekt, att om vi går över en viss temperaturhöjning blir det väldigt svårt att gå tillbaka sedan eftersom det uppstår diverse självförstärkande effekter. Samma sak gäller om vi kraftigt begränsar människors fria vilja och bygger ett auktoritärt centralstyrt samhälle i syfte att "rädda" klimatet. Det blir väldigt svårt att gå tillbaka sen.

"Tröskeleffekt", sade Bull.

Står man inte emot saker som "trängselavgift" och andra eufemismer för kontroll, begränsning och ökat skatteuttag så är det Oh! så enkelt att i nästa skede öka avgiften, utöka antalet timmar och plussa på med fler dagar - alltså precis det som sker just nu.

Även ABS-tramset kan sorteras in där, och kravet på OBD-II uttag. Vänta och se.

Raderad medlem 51742

Guest
"Tröskeleffekt", sade Bull.

Står man inte emot saker som "trängselavgift" och andra eufemismer för kontroll, begränsning och ökat skatteuttag så är det Oh! så enkelt att i nästa skede öka avgiften, utöka antalet timmar och plussa på med fler dagar - alltså precis det som sker just nu.

Även ABS-tramset kan sorteras in där, och kravet på OBD-II uttag. Vänta och se.

Ja, det är lätt att tänka att anledningen till att vi åtminstone tidigare inte levt i ett Orwellskt samhälle är att vi alltid varit måna om att värna integriteten och den fria viljan, men jag skulle tro att en minst lika viktig faktor är att det tidigare inte funnits teknik som gjort ett sådant samhälle praktiskt möjligt.

Övervakningen smyger sig på oss för den går alltid att sälja in med förment goda syften. Det handlar inte om någon ondskefull konspiration utan om en gradvis samhällsförändring som gör att vi till slut inte märker att vi förvandlats till lydiga undersåtar i digitala tvångströjor.

Hur lång tid dröjer det innan vi har någon lösning där vi kan samla godhetspoäng för att visa vilka fina människor vi är för klimatet m.m. Antalet poäng vi samlar kan vi sedan använda för att öka sannolikheten att få ett jobb, få lägre försäkringskostnad, öka vår sociala status osv. Hmm, det finns ju på sätt och vis redan, när jag tänker efter.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ja, det är lätt att tänka att anledningen till att vi åtminstone tidigare inte levt i ett Orwellskt samhälle är att vi alltid varit måna om att värna integriteten och den fria viljan, men jag skulle tro att en minst lika viktig faktor är att det tidigare inte funnits teknik som gjort ett sådant samhälle praktiskt möjligt.

Övervakningen smyger sig på oss för den går alltid att sälja in med förment goda syften. Det handlar inte om någon ondskefull konspiration utan om en gradvis samhällsförändring som gör att vi till slut inte märker att vi förvandlats till lydiga undersåtar i digitala tvångströjor.

Vi synes vara en bra bit från trådens ämne, men när man skrapar på ytan ligger det precis där och lurar:

Kinas gradering av medborgare är en våt dröm för åtskilliga mörkgröna.

I många länder anses inte existensen av ett kreditsystem vara särskilt anmärkningsvärt. Gammal ekonomisk information gör det lättare att förutse om en individ kommer att betala sitt bostadslån eller sin krediträkning i fortsättningen.

Kina har tagit det hela ett steg längre. Den kinesiska regeringen är i full färd med att bygga ett omfattande "socialt kreditsystem" som ska poängsätta hur pålitlig varje medborgare är.

År 2020 kommer varenda person i Kina att vara en del av en nationell databas som samlar information från flera olika håll och värdesätter individens pålitlighet.

Systemet pilottestas för tillfället på miljontals människor.

En enskild persons rankning i systemet kan stiga eller sjunka beroende på personens beteende.

Exakt hur systemet fungerar är inte känt, men till handlingar som meriterar poängavdrag hör bland annat vårdslöshet i trafiken, rökning där det är förbjudet, köp av för många videospel och spridning av fejknyheter på sociala medier.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018...rgare-med-system-baserat-pa-sociala-poang-for

Klicka gärna och läs hur långtgående konsekvenser ett sådant ratingsysten kan komma att få för den enskilde.

Raderad medlem 51742

Guest
Kinas gradering av medborgare är en våt dröm för åtskilliga mörkgröna.

Klicka gärna och läs hur långtgående konsekvenser ett sådant ratingsysten kan komma att få för den enskilde.

Bara en fråga om vad vi matar algoritmerna med och vem som matar dem. Om vissa får bestämma skulle en tur på bensinhojen i lite inspirerad hastighet ge en sådan negativ score i systemet att det aldrig går att återhämta sig och hamna på grön kvist igen.

...och det mest obehagliga i artikeln du länkar till står längst ned:
Human Right's Watch kallar det kinesiska systemet "obehagligt" men kinesiska medborgare som deltagit i pilottesten är av en annan åsikt.

En 32-årig entreprenör vid namn Chen uppger för Foreign Policy att människor har börjat bete sig bättre.

- Under de senaste sex månaderna har människor börjat bete sig. Bilar har börjat stanna vid skyddsvägar. Om man inte stannar förlorar man poäng. Tidigare oroade vi oss bara för att förlora våra poäng men nu har vi vant oss.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
P3 har några dokumentärer på temat i programmet Dystopia. Formatet är just dystopiskt och har väl ungefär den vinkel och bias som P3 är kända för, men det är rätt intressant att lyssna till, då de pratar med forskare och andra insatta i ämnet.

Algoritmerna och mätandets tyranni: https://sverigesradio.se/avsnitt/1417423
Artificiell Intelligens: https://sverigesradio.se/avsnitt/1177786
Övervakningssamhället: https://sverigesradio.se/avsnitt/1071720

Dom beskriver faran till stor del med att de där datorerna gör fel, men jag skulle vilja säga att faran ligger i motsatsen, just att datorerna gör jobbet så mycket bättre med så mycket färre misstag att fårket just därför vill vill ge all makt till maskinerna.

ABS är ett väldigt bra men mikroskopiskt exempel på just det beteendet. Det är så mycket bättre att majoriteten av kollektivet kräver det inte bara på sitt eget fordon utan på alla andras fordon också. Och naturligtvis finns det folk som alltid applåderar det hela.

Eller det här med digitala pengar och kontantlöst samhälle, de som vill ha kvar kontanter som ett alternativ är stenåldersmänniskor och bakåtsträvare. För kort är ju så mycket bättre... tills nätet inte fungerar eller är överbelastat.

Några koketterar med hur länge det är sedan de hade kontanter i plånboken och jag har varje gång lust att lika kokett svara att jag har inte haft reservdäck i bilen på 3 år.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Här är en intressant och hyfsat lättsmält video om vad människan (påstås) gjort för att påverka klimatet, från ett geologiskt/astronomiskt perspektiv.
https://youtu.be/Yze1YAz_LYM
Domedagsprofetior om att jorden går under om temperaturen höjs är rent dravel. Frågan är precis som han avslutar med: Hur mycket vi vill höja världshaven.. Vid ca 18:30 kan man skönja lite olika scenarion. Sverige är upp-och-ner på kartan eftersom USA är i fokus.
(Intressant att han för sju år sen kunde förutspå att vi skulle få onormalt varma somrar kommande år)

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Pröva att köpa en ny eller bil utan abs.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Pröva att köpa en ny eller bil utan abs.

En rätt intressant iakttagelse som jag gjort är att nya bilar i Ryssland verkar sakna ABS. Även på Europeiska bilar som Audi och Opel.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Njae.
Borde vi inte se en större höjning mot förindustriell tid isf?
Iaf inget som det borde ALARMERAS om kan jag tycka.

http://www.21stcenturysciencetech.com/Articles_2011/Winter-2010/Morner.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=YpGZdtfngsk
Det är där som trögheten spelar in. Nämns inte i denna video vad jag kan komma ihåg, men det jag sett nämnas tidigare är att det minst tar 30-nånting år innan effekten märks. Det kopplat med exponentiell ökning av co2 gör att det är 'alarmerande' om man inte inom något decennier vill ha höjning mätt i meter istället för centimeter.
I norra Sverige märks det inte av eftersom landhöjningen sen senaste istiden kompenserar. I södra Sverige börjar det däremot märkas nu, i övriga världen har det kunnat mätas sedan länge.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är där som trögheten spelar in. Nämns inte i denna video vad jag kan komma ihåg, men det jag sett nämnas tidigare är att det minst tar 30-nånting år innan effekten märks. Det kopplat med exponentiell ökning av co2 gör att det är 'alarmerande' om man inte inom något decennier vill ha höjning mätt i meter istället för centimeter.
I norra Sverige märks det inte av eftersom landhöjningen sen senaste istiden kompenserar. I södra Sverige börjar det däremot märkas nu, i övriga världen har det kunnat mätas sedan länge.

30 år, kan det verkligen stämma? Du tror inte herr Mörner skulle ha koll på det isf?
Vilken effekt förresten? Tex temperaturökningen och/eller påverkan på biomassan?

Om jag släpper ut en koldioxidmolekyl i atmosfären så absorberar den inte utgående strålning förren om 30 år, och växterna kan heller inte avända den i fotosyntesen förren om 30 år?

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...