Raderad medlem 51742
Guest
Då är vi iaf på samma sida du och jag!! Upp till kamp förfan.
Skönt, det började bli så komplicerat att försöka argumentera emot någon som så uppenbart håller med mig
Last edited by a moderator:
Då är vi iaf på samma sida du och jag!! Upp till kamp förfan.
Skönt, det började bli så komplicerat att försöka argumentera emot någon som så uppenbart håller med mig
Det är ju samma koncept som med övervakade fordon. Man säljer in det med idioti som att kunna starta motorn med mobilen, eller kunna kolla om bilen är låst. Varför skulle jag vilja starta motorn en stund innan jag kommer fram, och om bilen var låst när jag gick ifrån den så får man väl förutsätta att den fortfarande är det? Eller är det pga buggar i skiten som gör att den då och då kan låsa upp sig som man måste kunna kolla status då och då?Och som ett till oss närrelaterat exempel (i det lilla) på hur man gladeligen lämnar bort den egna beslutsrätten: det var väldigt många på det här forumet som tyckte det var en utmärkt idé att lagstadga ABS på motorcyklar för ett par år sedan, i stället för att själva förbehållna sig rätten att bestämma om/när man vill kunna låsa sina hjul eller ej.
En liten skitsak, kan tyckas. Men appliceras liknande överstatliga beslut på miljontals områden fortlöpande så blir naturligtvis den individuella friheten såklart till slut kraftigt begränsad.
Jag har avstängningsbar ABS, har inte ni det? Dvs jag KAN SJÄLV avgöra om jag vill ha funktionen eller ej beroende på omständigheter och underlag.
Jag kan absolut inte se det som ett tecken på Orwellsk övervakning och Inskränkning Av Den Personliga Friheten.
Det talas ofta om en tröskeleffekt, att om vi går över en viss temperaturhöjning blir det väldigt svårt att gå tillbaka sedan eftersom det uppstår diverse självförstärkande effekter. Samma sak gäller om vi kraftigt begränsar människors fria vilja och bygger ett auktoritärt centralstyrt samhälle i syfte att "rädda" klimatet. Det blir väldigt svårt att gå tillbaka sen.
"Tröskeleffekt", sade Bull.
Står man inte emot saker som "trängselavgift" och andra eufemismer för kontroll, begränsning och ökat skatteuttag så är det Oh! så enkelt att i nästa skede öka avgiften, utöka antalet timmar och plussa på med fler dagar - alltså precis det som sker just nu.
Även ABS-tramset kan sorteras in där, och kravet på OBD-II uttag. Vänta och se.
Ja, det är lätt att tänka att anledningen till att vi åtminstone tidigare inte levt i ett Orwellskt samhälle är att vi alltid varit måna om att värna integriteten och den fria viljan, men jag skulle tro att en minst lika viktig faktor är att det tidigare inte funnits teknik som gjort ett sådant samhälle praktiskt möjligt.
Övervakningen smyger sig på oss för den går alltid att sälja in med förment goda syften. Det handlar inte om någon ondskefull konspiration utan om en gradvis samhällsförändring som gör att vi till slut inte märker att vi förvandlats till lydiga undersåtar i digitala tvångströjor.
I många länder anses inte existensen av ett kreditsystem vara särskilt anmärkningsvärt. Gammal ekonomisk information gör det lättare att förutse om en individ kommer att betala sitt bostadslån eller sin krediträkning i fortsättningen.
Kina har tagit det hela ett steg längre. Den kinesiska regeringen är i full färd med att bygga ett omfattande "socialt kreditsystem" som ska poängsätta hur pålitlig varje medborgare är.
År 2020 kommer varenda person i Kina att vara en del av en nationell databas som samlar information från flera olika håll och värdesätter individens pålitlighet.
Systemet pilottestas för tillfället på miljontals människor.
En enskild persons rankning i systemet kan stiga eller sjunka beroende på personens beteende.
Exakt hur systemet fungerar är inte känt, men till handlingar som meriterar poängavdrag hör bland annat vårdslöshet i trafiken, rökning där det är förbjudet, köp av för många videospel och spridning av fejknyheter på sociala medier.
Kinas gradering av medborgare är en våt dröm för åtskilliga mörkgröna.
Klicka gärna och läs hur långtgående konsekvenser ett sådant ratingsysten kan komma att få för den enskilde.
Human Right's Watch kallar det kinesiska systemet "obehagligt" men kinesiska medborgare som deltagit i pilottesten är av en annan åsikt.
En 32-årig entreprenör vid namn Chen uppger för Foreign Policy att människor har börjat bete sig bättre.
- Under de senaste sex månaderna har människor börjat bete sig. Bilar har börjat stanna vid skyddsvägar. Om man inte stannar förlorar man poäng. Tidigare oroade vi oss bara för att förlora våra poäng men nu har vi vant oss.
P3 har några dokumentärer på temat i programmet Dystopia. Formatet är just dystopiskt och har väl ungefär den vinkel och bias som P3 är kända för, men det är rätt intressant att lyssna till, då de pratar med forskare och andra insatta i ämnet.
Algoritmerna och mätandets tyranni: https://sverigesradio.se/avsnitt/1417423
Artificiell Intelligens: https://sverigesradio.se/avsnitt/1177786
Övervakningssamhället: https://sverigesradio.se/avsnitt/1071720
Jag har avstängningsbar ABS, har inte ni det? Dvs jag KAN SJÄLV avgöra om jag vill ha funktionen eller ej beroende på omständigheter och underlag.
Jag kan absolut inte se det som ett tecken på Orwellsk övervakning och Inskränkning Av Den Personliga Friheten.
https://youtu.be/Yze1YAz_LYM
Domedagsprofetior om att jorden går under om temperaturen höjs är rent dravel. Frågan är precis som han avslutar med: Hur mycket vi vill höja världshaven..
Pröva att köpa en ny eller bil utan abs.
Det är där som trögheten spelar in. Nämns inte i denna video vad jag kan komma ihåg, men det jag sett nämnas tidigare är att det minst tar 30-nånting år innan effekten märks. Det kopplat med exponentiell ökning av co2 gör att det är 'alarmerande' om man inte inom något decennier vill ha höjning mätt i meter istället för centimeter.Njae.
Borde vi inte se en större höjning mot förindustriell tid isf?
Iaf inget som det borde ALARMERAS om kan jag tycka.
http://www.21stcenturysciencetech.com/Articles_2011/Winter-2010/Morner.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=YpGZdtfngsk
Det är där som trögheten spelar in. Nämns inte i denna video vad jag kan komma ihåg, men det jag sett nämnas tidigare är att det minst tar 30-nånting år innan effekten märks. Det kopplat med exponentiell ökning av co2 gör att det är 'alarmerande' om man inte inom något decennier vill ha höjning mätt i meter istället för centimeter.
I norra Sverige märks det inte av eftersom landhöjningen sen senaste istiden kompenserar. I södra Sverige börjar det däremot märkas nu, i övriga världen har det kunnat mätas sedan länge.
Pröva att köpa en ny eller bil utan abs.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|