Förbjuda förbränningsmotorer 2030 låter som att lägga ner kärnkraften innan vi hittat lösningen till förnybart energi källor (ja, vind o solkraft hur tillförlitligt är det i Sverige o det märkte vi väl den här vinter).
Hur många procent av Sveriges lr världens befolkningen kör elbilar?
kommer att räcka Litium reserver som finns i världen att ersätta förbränningsbilar till elbilar? (tydligen finns 14 000 000 ton Litium reserver i världen och det går ca 0,2kg Litium att tillverka 1KWh batteri. Redan nu finns ca 1 miljard bilar i värden och ca 1 bil per min tillverkas just nu) resten kan ni räkna själv.
Worldometer - Världstatistik för situationen just nu
Statistik avseende befolkning, myndigheter, ekonomi, samhälle, massmedia, miljö, livsmedel, vatten, energi, hälsa. Visas med tidsangivelser för världsbefolkningen, växthuseffekten (CO2-utsläpp), hungersnöd i världen, allmänhetens utgifter, produktionstal, konsumtionsslag m m.www.worldometers.info
Nedan finns väldigt bra rapport om "Litiumjonbatterier - kartläggning och hållbarhet"
Lösningen till förbränningsmotorer tror jag knappt att det blir elbilar utan bränslecellsbilar....
Det är en självklarhet, men en helt annan fråga.Om någon tror att miljöpartiet inte har något som helst inflytande över inhemska regleringar, förordninga, skatter och subventioner såsom bränsleskatt och plastpåseskatt så kan denne räcka upp sin hand.
Det är liksom själva poängen med att vara politiker.
Det var väl en bra slutsats?Slutsatsen är väl således att miljöpartister inte behövs eftersom marknaden löser frågan på egen hand.
Nu hindrar detta ju inte miljöpartister från att ändå hitta på en massa extra symbolpolitik som gör livet surt för många utan att ge någon effekt annat än på marginalen, men när de slutligen åker ur riksdagen pga detta kan man ju alltid trösta dem med att det berodde på rena marknadsmekanismer.Det var väl en bra slutsats?
Uppenbarligen är det ju det som händer också, den svenska bilförsäljningen är om inte en piss i Nilen så åtminstone rätt marginell i det stora hela för de flesta tillverkare...
Vilken fråga svarade du på med denna mening nedan? Vem ställde frågan?Det är en självklarhet, men en helt annan fråga.
Världens bilindustrier har inte Sverige som marknad. Exakt noll produkter/tjänster av världens bilindustrier säljs till Sverige. Ingen delmängd av världens bilindustrier påverkas om du köper en Tesla eller en Subaru Outback? Påverkan är inte ens superliten, den är noll.Om någon tror att miljöpartiet har någon som helst inflytande över världens bilindustrier så kan denne räcka upp handen nu.
I EU vill Miljöpartiet:
- fasa ut alla EU:s subventioner till fossila drivmedel och istället satsa på förnybart och grön el. Vi vill att det ska gå att resa både säkert och klimatsmart
- göra det enkelt att ta tåget i hela Europa
- investera i snabbtåg mellan de större städerna och i underhåll av järnvägen
- ändra lagstiftningen så att biljettbokning blir enkelt och tidtabeller blir tillgängliga, ungefär som flyget fungerar idag
- skärpa gränserna för hur mycket nya bilar får släppa ut, och att alla nya bilar från 2030 ska kunna drivas med el eller förnybara drivmedel
- investera i förnybara drivmedel och laddstolpar, och fasa ut subventioner till fossil energi.
Miljöpartiet regererar
Sedan förra valet ingår Miljöpartiet för första gången i regeringen. Tack vare oss får blir det nu:
- höjd bonus till dig som köper elbil, från 40 000 till 60 000 kronor, och dyrare att köpa tunga, törstiga bensin- och dieselbilar,
- tiotusen laddstolpar för elbilar som byggs med vår satsning Klimatklivet,
- höjd skatt på fossil bensin och diesel, som räknas upp varje år - automatiskt,
- krav på bränsleleverantörer att blanda in mer förnybart i pumparna.
Det är inte miljöpartiet som driver detta utan den tekniska utvecklingen.
Och den förda politiken av MP är ur något slags von Oben perspektiv, att de vet något som vi medborgare inte gör. Jag blir mäkta irriterad när folkvalda politiker i allmänhet, och från ett parti med väldigt klent stöd av röstlängden i synnerhet, inte är mer ödmjuka inför uppgiften, folkviljan och demokratin.Nu hindrar detta ju inte miljöpartister från att ändå hitta på en massa extra symbolpolitik som gör livet surt för många utan att ge någon effekt annat än på marginalen, men när de slutligen åker ur riksdagen pga detta kan man ju alltid trösta dem med att det berodde på rena marknadsmekanismer.
Det var länge sedan som detta ansågs vara ett problem. Dels finns betydligt mer Litium än tidigare känt, dels kan det utvinnas ur havsvatten, dels ersätts Litium alltmer av andra mineraler och batteriutvecklingen står inte direkt still. Kobolt är på väg ut.
Det kommer nog att ta säkert 30-40 år innan fordonsparken är till största delen utbytt och då kommer troligen batterierna att vara både billigare, effektivare och miljövänligare.
För mig låter inte så miljövänligt att utvinna allt mer andra mineraler lr Litium ur jorden för att tillverka batterier...Det var länge sedan som detta ansågs vara ett problem. Dels finns betydligt mer Litium än tidigare känt, dels kan det utvinnas ur havsvatten, dels ersätts Litium alltmer av andra mineraler och batteriutvecklingen står inte direkt still. Kobolt är på väg ut.
Det kommer nog att ta säkert 30-40 år innan fordonsparken är till största delen utbytt och då kommer troligen batterierna att vara både billigare, effektivare och miljövänligare.
Siffran på litium reserver är lite gammal. Sen det uppdagades att detta var ett prisvärt ämne har världens identifierade fyndigheter mångdubblats. Vi kan utan problem förse hela världens bilflottor med numera identifierade resurser.Förbjuda förbränningsmotorer 2030 låter som att lägga ner kärnkraften innan vi hittat lösningen till förnybart energi källor (ja, vind o solkraft hur tillförlitligt är det i Sverige o det märkte vi väl den här vinter).
Hur många procent av Sveriges lr världens befolkningen kör elbilar?
kommer att räcka Litium reserver som finns i världen att ersätta förbränningsbilar till elbilar? (tydligen finns 14 000 000 ton Litium reserver i världen och det går ca 0,2kg Litium att tillverka 1KWh batteri. Redan nu finns ca 1 miljard bilar i värden och ca 1 bil per min tillverkas just nu) resten kan ni räkna själv.
Worldometer - Världstatistik för situationen just nu
Statistik avseende befolkning, myndigheter, ekonomi, samhälle, massmedia, miljö, livsmedel, vatten, energi, hälsa. Visas med tidsangivelser för världsbefolkningen, växthuseffekten (CO2-utsläpp), hungersnöd i världen, allmänhetens utgifter, produktionstal, konsumtionsslag m m.www.worldometers.info
Nedan finns väldigt bra rapport om "Litiumjonbatterier - kartläggning och hållbarhet"
Lösningen till förbränningsmotorer tror jag knappt att det blir elbilar utan bränslecellsbilar....
Tyvärr är det inte bara politiker som använder de "sanningar" som passar dem och undviker de fakta som talar emot deras åsikt.Det som också är slemmigt med Hellden, flera av hans partikamrater och flera andra inom klimataktivismen är att de i allra högsta grad utnyttjar de senaste trenderna inom modern media - att göra rena lögner och halvsanningar till sanningar genom att repetera dem tills de fastnar i folkets undermedvetna och blir normaliserade.
Man talar gärna om saker där inga politiska beslut överhuvudtaget har fattats som att beslut faktiskt redan är fattade. Till exempel det här med förbränningsmotorns framtid. Det finns mig veterligen inga beslut om att förbränningsmotorn som konstruktion skall förbjudas vid något visst datum, ändå svänger sig flera av dessa med uttryck som antyder att detta redan är spikat och klart. Deras etik kring användandet av modern media är alltså på inget sätt bättre än Donald Trups eviga tjat om valfusk.
Alltså all anledning att hålla en tråd som denna igång, så att det svenska folket förhoppningsvis fattar ett bättre beslut nästa gång det är dags för en söndag i september. Det är för mig fortfarande helt jävla otroligt hur ett parti som representerar var tjugofemte svensk kan ha ett sådant inflytande...
Alla norrbottningars kräkobjekt nummer ett - Lorentz Tovatt - var precis på TV. Nu är han upprörd över regionala skillnader i elpris och tycker att prisskillnaderna ”bör ses över”. Men andra ord - att norra Sverige ska betala mer...
Hur vore det om karln vaknar upp ur sin fanatism och istället jobbar med att lösa det verkliga problemet, innan någon norrbottning postar foton på en studsarpatron märkt med hans namn...?
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |