Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det jag försöker förtydliga är att vi just för dagen de facto inte har för lite elproduktion men att om man skrotar kärnkraften kommer man mycket riktigt ha problem på riktigt.

Att man redan nu har problem med redundans vid underhåll och nätkapacitet bland annat därav är en direkt följd av ett minskat antal reaktorer.

:tummenuppJa, det var ju inte du som drog fram analogin med skitpapper.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Du kan få ner utsläppen mer, men det är ganska dyrt och vi har inga incitament att göra det."

Istället straffar man bilismen och motorcyklisterna. ?

 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
:tummenuppJa, det var ju inte du som drog fram analogin med skitpapper.

Just det där är nästan lika intressant ur ett helt annat perspektiv.

När Svensson vankar runt hemma och ser på nyheterna att nu blir det jobbigt. Grannen och kollegorna spär på lite, Svensson drar slutsatsen att nu jäklar träffar skiten fläkten. Som fan.
Det man gör med högsta prioritet är att tömma kombin på allt onödigt, lämna barnen hemma och skynda sig ut i världen och handla på sig allt dasspapper man får tag på.

Kläder, mat, värme, vatten och tak över huvudet är helt underordnat så länge vi har dasspapper?
Analys i flera steg är som sagt inte enkelt.
 
Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
"Du kan få ner utsläppen mer, men det är ganska dyrt och vi har inga incitament att göra det."

Istället straffar man bilismen och motorcyklisterna. ?


Där ska man absolut ta med att om svensk industri blir för dyr då får andra producenter större marknadsandel. Du byter svensk produktion till t.ex. Kina eller Ryssland.
Vad är bäst för miljön då?
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Skapligt prisgap mellan nord och syd i vårt avlånga land.
Lite över 3ggr så dyrt i söder.
Jotack, det märks på elräkningen. :cry:

Något annat som framgår väldigt tydligt tycker jag är att miljöpartiets ideologi är just en ideologi, men i verkligheten är det som vanligt pengar som styr. Vi borde inte köra oljekraftverk bara för att exportera allt för att tjäna pengar om man verkligen bryr sig om miljön. Någon har haft otur när de tänkte. Varför blir man inte förvånad...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kläder, mat, värme, vatten och tak över huvudet är helt underordnat så länge vi har dasspapper?
Analys i flera steg är som sagt inte enkelt.

Jag skulle nog hävda att fenomenet är ganska lätt att förstå. I alla fall för en som testat en sedvanlig spansk matförgiftning, rusat in på motorvägstoaletten, gjort sina behov och sedan kollat efter dasspappret...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Analys i flera steg är som sagt inte enkelt.
Ungefär som min UPS som gav upp i helgen. Batteriet urplockat orkar driva en 12 volts LED-lampa men kortsluter man med en liten koppartråd syns inte minsta lilla gnista. "Ja men det lyser ju då kan den inte vara trasig!". Kjell har slikt batteri på hyllan på väg in till ögondoktorn idag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Där ska man absolut ta med att om svensk industri blir för dyr då får andra producenter större marknadsandel. Du byter svensk produktion till t.ex. Kina eller Ryssland.
Vad är bäst för miljön då?
Fast pengar är inte allt här i världen och att sikta på att tillverka den billigaste produkten är inte alltid det smartaste. Vi kan vara världsledande genom att tillverka en miljövänlig produkt också.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Fast pengar är inte allt här i världen och att sikta på att tillverka den billigaste produkten är inte alltid det smartaste. Vi kan vara världsledande genom att tillverka en miljövänlig produkt också.

Faktum är att det är vi redan.
Svensk tillverkning är i en helt annan dimension gällande miljövänlighet än rysk och kinesisk. Hela vårt samhälle är i en helt annan liga faktiskt.
Men om vi blir för dyra kommer vi att bli utkonkurrerade och mycket mindre miljövänliga alternativ ersätter.

Du kan alltså inte välja att bortse från ekonomiska faktorer oavsett om det skulle kännas enkelt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
testat en sedvanlig spansk matförgiftning
Jag tog isbitar till drickat på flighten från Peking till Köpenhamn på 80-talet. Dejlig sprutlackering på Kastrup innan embarkment till Arlanda. Tur det fanns bidé. Torska sig i arslet med papper, hm... japanerna verkar ha greppat det där med att fixa brunögat efter #2. Spar miljö gör det också när man slipper torka sig med nedhuggna träd utan det räcker med en mild västanfläkt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle nog hävda att fenomenet är ganska lätt att förstå. I alla fall för en som testat en sedvanlig spansk matförgiftning, rusat in på motorvägstoaletten, gjort sina behov och sedan kollat efter dasspappret...

I bilen är det nog bra att ha en rulle på långresor.

Men hemma kan man väl aldrig bli rådlös. Min fru som är uppväxt med duschslang istället för toalettpapper blev trots det så uppjagad av sina arbetskollegor att hon ringde från jobbet och frågade om vi måste köpa toalettpapper.

Jag svarade att dels har vi då vi alltid köper på bal från Granngården och i värsta fall får vi väl köra kabo(bilden).
 

Bifogat

  • kabo.jpg
    kabo.jpg
    29.3 KB · Visningar: 20

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tog isbitar till drickat på flighten från Peking till Köpenhamn på 80-talet. Dejlig sprutlackering på Kastrup innan embarkment till Arlanda. Tur det fanns bidé. Torska sig i arslet med papper, hm... japanerna verkar ha greppat det där med att fixa brunögat efter #2. Spar miljö gör det också när man slipper torka sig med nedhuggna träd utan det räcker med en mild västanfläkt.
Nu fick jag en vision jag inte ville ha... tack för att jag slapp äta lunch idag... :gnissla☺️
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Snart 20 kr litern.
18.50 nu och en höjning av HVO halten vid årsskiftet så tippar det över 20-gränsen.



Firar MP med tårta då tror ni?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dagspris i Tyskland idag:

Bensin E5 super ca: SEK 16,75
Diesel ca: SEK 14,70

Heja Sverige...........

Men snälla du...! Du måste ju förstå att firma Bolund och Stenevi faktiskt räddar världen här...Att ett land med åtta gånger större befolkning och tolv gånger fler bilar har tjugo procent billigare diesel spelar faktiskt ingen som helst roll. I alla fall inte i stora staden där de bor. De har ju två hål i väggen som räcker till både stavmixern och elsparkcykeln.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Tänkte inte på det......... :gnissla

Som sagt - Heja Sverige friskt humör, allt går utför.....:huvet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När vi köpte senaste bilen så hade 99% av alla bilar bränsledriven motorvärmare, för att det är praktiskt, man behöver inte gå ut och sätta i en sladd, det räcker med att trycka på en knapp. Det om något skulle väl förbjudas, istället för plastpåseskatt. Jag hittade faktiskt en bil med både dieselvärmare och elektrisk, och jo, jag har testat den, men det luktar ju halvförbränd diesel a la sunkig 70-talare :zpy Både förbränning och rening verkar ju vara under all kritik.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top