Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Bara en sån sak...
Som kopieringsavgiften idag. Det är många hundralappar på varje såld mobil tex. Att det får fortgå beror väl mest på att folk inte vet om det. Jag köper så långt som möjligt allt som belastas med denna skatt från EU. Det borde alla göra!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du menar "Hata Göteborg"?
Verkligen inte!

Tack för detta ställningstagande!
Gillar att du ställer dig bakom IFK!

SH-BLADET kan nu sätta rubriken
"Hela Norrbotten älskar Kamraterna" med en bild av Törnman på ettan.

...apropå skev nyhetsförmedling.

Det är knappast skev nyhetsförmedling för det ställningstagandet skriver jag under på direkten...! Måste jag välja ett favoritlag i allsvenskan så blir det utan tvekan IFK Göteborg. De måttligt mer lokala men synnerligen hopköpta alternativen lockar inte alls. Dessutom - glöm inte att jag var liten grabb när bröderna Holmgren tog Palohuornas, Jöttebårrj, Europa och framförallt Barcelona med storm. Det var fler än en tioåring häromkring som sprang omkring i en blåvit tröja hela sommaren...

Tyvärr en sport som inte berör mig överhuvudtaget längre...

Mer om Jöttebårrj - jag vill minnas att jag och en annan icke Hufvudstadsuppväxt kollega hamnade i trubbel redan under någon av våra första veckor på ett Hufvudstadsbaserat företag...bara för att vi förklarade att det var ganska vanligt att unga "norrlänningar" packade tältet och drog till västkusten under sommaren, för att tjejerna på västkusten var så mycket trevligare än tjejerna på östkusten...Någonstans där började mina duster med det som långt senare kom att kallas HR department...

Mer om samma kollega - jag vill minnas att vi också blev omåttligt populära då vi gick på hockey för att heja fram AIK...De hade precis gått upp i Elitserien igen och spelade mot Solna...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att något rapporteras är det väsentliga.

Det skriver jag under på, samtidigt som jag blir fundersam när jag träffar på en så kallad nyhet som jag själv inser är uppenbart påhittad i syfte att söndra och de-stabilisera.

Om jag vet att en av deras nyheter är påhittad - hur många av deras andra nyheter är då påhittade...?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ibland behövs det ett utropstecken i marginalen för att peka ut stolligheter. Bland det mest uppenbara på senasre tid är mainstream medias försök att släta över är Centerpartiets sexuella eskapader med både djur och barn där centralpersonen fortfarande umgås i de kretsarna. Ungefär som att förledas tro att Toblerone-affären bara gällde en Toblerone.

Att något rapporteras är det väsentliga. Källgranskning kan man inte överlåta åt någon annan än du själv att utföra.
Till viss del håller jag med, men samtidigt blir det där allt svårare i praktiken.

Informationsflödet är så enormt och överväldigande att vi behöver hjälp att sålla och sortera. Förr (med ett betydligt mindre informationsflöde) fanns det journalister och medier som försökte göra detta urval åt oss, ibland med varierande framgång, men det innebar att vi iaf oftast hade liknande referensramar och en relativt hög grad av tillit till de som förmedlade informationen.

Idag finns det enormt många fler nyhetskällor, vilket gör att vi kan välja den nyhetskälla som vi anser passar vår egen världsbild bäst. Samtidigt styrs allt mer av informationsflödet av sociala mediers algoritmer som är optimerade för att få oss att stanna så länge som möjligt på plattformen, vilket innebär bieffekten att det som får utrymme tenderar att vara det som gör oss mest upprörda och samtidigt bekräftar vår egen bild av hur något är.

Detta är enormt svårt att stå emot och inte låta sig påverkas av, dels för att algoritmerna är skapade av de främsta experterna kring hur det mänskliga belöningssystemet fungerar, dels för att ingen vettig människa har tid eller möjlighet att försöka gå till botten med och kontrollera allt som dyker upp i våra flöden.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kanske skulle vara lite bättre om media presenterar nyheter istf sina "åsikter" om nyheter.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kanske skulle vara lite bättre om media presenterar nyheter istf sina "åsikter" om nyheter.
Ja. Det blir ju en växelverkan där det fenomen du nämner ökar som en motreaktion till det jag tog upp ovan. Vi får allt mer agendasättande medier och där är väl kanske USA det tydligaste exemplet, där t ex CNN förvandlats från en nyhetskanal som de flesta litade på till att ibland kännas som politisk propaganda. Sedan förstärker detta i syn tur motreaktioner från alternativmedier och andra medier på högerkanten. Till slut har människor med olika politisk preferens helt olika verklighetsuppfattning och varje försök till samtal blir närmast omöjligt eftersom man inte ens kan komma överens om verklighetsbeskrivningen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja. Det blir ju en växelverkan där det fenomen du nämner ökar som en motreaktion till det jag tog upp ovan. Vi får allt mer agendasättande medier och där är väl kanske USA det tydligaste exemplet, där t ex CNN förvandlats från en nyhetskanal som de flesta litade på till att ibland kännas som politisk propaganda. Sedan förstärker detta i syn tur motreaktioner från alternativmedier och andra medier på högerkanten. Till slut har människor med olika politisk preferens helt olika verklighetsuppfattning och varje försök till samtal blir närmast omöjligt eftersom man inte ens kan komma överens om verklighetsbeskrivningen.
Det finns ett gammalt (ryskt?) talesätt:
I öst tittar man på nyheter och vet att det är propaganda.
I väst tittar man på propaganda och tror det är nyheter.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det skriver jag under på, samtidigt som jag blir fundersam när jag träffar på en så kallad nyhet som jag själv inser är uppenbart påhittad i syfte att söndra och de-stabilisera.
Utan referenser är det ju bara rapportörens tillförlitlighet man har att gå på. Den tillförlitligheten är rätt bräcklig då det räcker med 1 fel på 99 rätt för att solka ett förtroende. Vad gällande det jag nämnde om C finns det FUP'ar och domslut att läsa. Trots att ett annat fora är avskytt av många är det där man oftast kan hitta länkar till dessa dokument - samt att det är där man vågar göra det utan att bli uthängd - så länge det som skrivs är lagligt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vad fasiken ska man göra om man vill göra "rätt"? En sund och fin helhetsbild vore önskvärd, kanske dags att zooma ut lite.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har inte varit så insatt i vad HVO tillverkats av, förutom palmolja då.
DN hade en liten bild på att palmoljan/PFAD har minskat rejält sista åren.
Slakteriavfallet har ju iofs ökat till 72%
Antar att MP och djurvännerna nu kommer jobba hårt för att förbjuda HVO också..?
Screenshot_20220103-121250~2.png
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har inte varit så insatt i vad HVO tillverkats av, förutom palmolja då.
DN hade en liten bild på att palmoljan/PFAD har minskat rejält sista åren.
Slakteriavfallet har ju iofs ökat till 72%
Antar att MP och djurvännerna nu kommer jobba hårt för att förbjuda HVO också..?
View attachment 467155
Intressant. HVO är således inte ok för etiska veganer.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nu är det väl inte direkt så att man sätter igång och klubbar ihjäl en massa oskyldiga pingviner och dvärgsilkesapor för att mala ner dem till HVO utan det görs av restprodukter och avfall från annan produktion som ändå skulle skett. Samma gäller palmoljan. Handlar om restprodukter från bl.a. livsmedelsproduktion, då främst s.k. PFAD som är en restprodukt som inte går att använda för livsmedel. Iaf är detta vad Neste påstår när det gäller deras produktion för den svenska marknaden.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har inte varit så insatt i vad HVO tillverkats av, förutom palmolja då.
DN hade en liten bild på att palmoljan/PFAD har minskat rejält sista åren.
Slakteriavfallet har ju iofs ökat till 72%
Antar att MP och djurvännerna nu kommer jobba hårt för att förbjuda HVO också..?
View attachment 467155
PFAD och palmolja kommer från stora plantage som i sin tur byggs på att avverka regnskog i gigantiska områden, därför vill man minska palmoljan/PFAD så mycket det går.
Sunt tänk! :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
PFAD ligger ju under en egen rubrik(4%). Jag syftade på slakteriavfall. Tror du du kan lura på en etisk vegan att köpa skinnskor eftersom djuret ändå är slaktat för mat? De äter ju inte ens gelatin.

Personligen tycker jag att ett avlivat djur ska utnyttjas till fullo. Etiska veganer är mot alla produkter som innehåller animaliskt innehåll, såsom HVO100
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
PFAD ligger ju under en egen rubrik(4%). Jag syftade på slakteriavfall. Tror du du kan lura på en etisk vegan att köpa skinnskor eftersom djuret ändå är slaktat för mat? De äter ju inte ens gelatin.

Personligen tycker jag att ett avlivat djur ska utnyttjas till fullo. Etiska veganer är mot alla produkter som innehåller animaliskt innehåll, såsom HVO100
Nu var mitt inlägg inte riktat mot dig utan bara upplysningsvis varför man minskar palmoljan/PFAD. Jag håller med dig fullständigt och skiter också fullständigt i om det är 100 procent slaktavfall i bränslet. Man kan ju göra tvål av hästar så... :)
Etiska veganer har nog svårt att köra något överhuvudtaget...
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tänker på den gamla filmen Soylent Green och citatet Soylent Green is people

View attachment 467162


Och nej, mig stör det inte. Men jag tror inte massan vet om att det är djur som man förbränner i sina dieselbilar.

De riktigt samvetsömma sörjer nog dinosaurierna redan i fossilsoppan och tycker nog att vårt ansvar lätt sträcker sig dit bak i tiden.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top