Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Politruksnack.

Marknadspriset för olja har gått pga kriget, fine. Den största ökningen har dock varit svenska skatter. Det är teoretiskt och praktiskt omöjligt att skatterna inte står för minst 50% av ökningen eftersom skatten är över 50% av soppapriset.

Skatten är över 50% på bensin, under 50% på diesel. Kring 50% på elektricitet.

Men bränslepriserna ser ungefär likadana ut i hela Västeuropa, märkligt att såssarna verkar styra allt här i världen… måste vara jobbigt att odla en sådan världsbild. Kanske dags att lyfta blicken lite?
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Och de som är nöjda med vägen de är inne på nu straffas och ska med piskan tvingas ställa om till något som de egentligen inte vill.
Bonden kan köpa en eltraktor när han känner att det på helt naturlig organisk väg är bättre än alternativen. När eltraktorn värderas högre än alternativtraktorn så köper han den helt av egen vilja. Nu ska han istället straffas för att han avstår ifrån att köpa något som är sämre än det han har idag.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Skatten är över 50% på bensin, under 50% på diesel. Kring 50% på elektricitet.

Men bränslepriserna ser ungefär likadana ut i hela Västeuropa, märkligt att såssarna verkar styra allt här i världen… måste vara jobbigt att odla en sådan världsbild. Kanske dags att lyfta blicken lite?
Öppna denna länken och berätta att det är ungefär samma. https://no.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/Europe/
Är 10% no biggie? 20% då? 30%?

De länderna som har dyrast soppa är de som har högst skatter. Sverige är ett av dessa land. Det är obestridligt även om du gärna försvarar sittande regim.

Ta bort alla straffskatter och behåll momsen, som bönderna/företagen kan dr av, så är problemet löst. När elfordon är tillräckligt bra kommer de sälja utan bonus/malus. Just nu är elfordonen/lantbruksmaskinerna inte tillräckligt konkurrenskraftiga och man måste därmed ha olika incitament för att någon ska köpa dem. Också obestridliga fakta.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Glöm inte att du diskuterar med en som på fullaste allvar tror att "elbilsboomen" tvingats fram av marknaden, inte på grund av bonus / malus...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hahaha, så det är Sveriges bonus/malus som ställt om hela bilindustrin globalt… Nädu Alatalo, nu tjafsar du bara mot ditt eget bättre vetande.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det går bra för byggandet av vindkraftverk ute i landet...

 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hahaha, så det är Sveriges bonus/malus som ställt om hela bilindustrin globalt… Nädu Alatalo, nu tjafsar du bara mot ditt eget bättre vetande.
Men om nu el är det enda rätta, och det är vansinne att köra fordon på något annat, varför har du en bunt fossila Citroëner och motorcyklar? Varför skrotar du inte dom (ingen vill ju ha fossila fordon) och kör elmotorcykel? Och skotrarna, varför har du dom, när det väl finns lika bra elskotrar? För att inte tala om din Land Cruiser, med en V6a, vansinne, din Tesla är ju bättre på allt.

Och jag är fortfarande nyfiken på om du får in 2 vuxna, 3 bilbarnstolar och en tvillingvagn i din Tesla? Du har ju ett förflutet inom skolvärlden och borde ha en stor insikt i och förståelse för barnfamiljers transportbehov, utanför tullarna, och inse att alla inte har exakt samma behov?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det går bra för byggandet av vindkraftverk ute i landet...

Ja, som fan: https://www.gd.se/2022-03-09/regionens-superflopp--vill-bli-av-med-sina-vindkraftverk

Region Gävleborgs satsning på egen vindkraft blev en flopp. Nu vill regionen göra sig av med de två problemtyngda och förlustbringande kraftverken. En försäljning planeras.
– Det smärtar, men det här är det bästa vi kan göra just nu, säger Miljöpartiets regionråd Karin Jansson.
Det var 2012 som Region Gävleborg beslutade att investera i egen vindkraft. Det skulle vara ett sätt för regionen att visa att man låg i framkant i miljöfrågor men också att sänka regionens elkostnader.
Två vindkraftverk – placerade i Kvilla i Småland – beställdes för 85 miljoner kronor. Kraftverken var tänkta att producera 12–18 GWh per år och svara för 30–40 procent av regionens energibehov.

Men investeringen kom ända från start att kantas av problem. Tvister med leverantören, inbrott, problem med bygglov och utrustning, arbetsmiljöproblem, driftstörningar och klagomål från närboende har hört till bilden under de år anläggningen funnits. Kraftverken har hela tiden haft tekniska problem och inte kunnat leverera den mängd el som utlovats. Lönsamheten har inte blivit den förväntade, bland annat beroende på att de skattesubventioner som inledningsvis fanns tagits bort.
....
För att få vindkraftverken att fungera som de ska behöver de rustas upp för 25 miljoner kronor. Det är regionledningen inte beredd att bekosta utan man vill att någon annan tar det fortsatta ansvaret för kraftverken.
Men dom låter sig inte stoppas av såna motgångar: https://www.gd.se/2022-03-10/efter-vindkraftsfiaskot--nu-satsar-regionen-pa-solenergi
Vindkraften floppade. Nu vänder Region Gävleborg istället blicken mot solenergin. Försök ska inledas med solceller på ett av sjukhustaken i länet.
– Det är en teknik vi behärskar, säger regionrådet Karin Jansson, Miljöpartiet.
:rofl Det måste vara skönt att vara politiker, i synnerhet regionpolitiker som är maximalt i skymundan, och kunna hälla ur sig vilka floskler som helst, leka bort pengar hur som helst, och komma undan med det.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Är hela globala bilindustrin omställd till el nu?
Nej inte i närheten…9% nyförsäljningen av passagerarbilar globalt var under 2021 eldrivna och stora delen av dessa såldes i Kina där kolkraften dominerar. Låga tal i USA på totalen men visst flera amerikanska tillverkare satsar nästan lika mycket på utveckling av elbilar som reklam av truckar som RAM och F150(om man får raljera lite). Europas bilindustri satsar dock stora belopp på elbilar vilket Kina tackar och tar emot, vi får väl se hur länge Europa med lite draghjälp i klimatfrågan från USA när det passar kan få elbilarna att blomstra.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det går bra för byggandet av vindkraftverk ute i landet...

Fan vad arg jag blir över idiotin. Mer totalitärt centralstyre lång bort från medborgarna är det som eftersträvas tydligen.
Hur kan det ens vara något att ifrågasätta att beslutet om att bygga väderkvarnar där det bor folk får beslutas just av detta folk - de som kommer drabbas av skrotet?
Nu menar vindkraftbranschen att vetot hotar elektrifiering, grön industri och hela klimatomställningen.
Och? Vem bryr sig om vad detta särintresse tycker?
Samtidigt stoppas många vindkraftsprojekt runt om i landet. De flesta veton handlar om att kommunerna uppfattar oro från lokalbefolkningen – det kan vara oro för utsikten, ljud, blinkande lampor eller att djurliv och natur ska påverkas.
Bra. Det är väl bra? Vill inte folket i Pajala ha vindkvarnar utanför fönstren så ska de få slippa. Det är inget som helst konstigt med det öht.
– Kommuner i södra Sverige behöver mer el, och de tycker att det är hemskt att de har högre elpris än övriga landet, säger Tomas Hallberg och fortsätter:

– De ropar efter åtgärder men när de själva får frågan om ny elproduktion säger de nej!
Ja det går att ha två saker i huvudet samtidigt. Kanske vill de ha andra åtgärder din imbecill. Kanske är det tom så att vindkraften just bidragit med att de har högre elpriser.
På Svensk Vindenergi menar man att statsmakterna måste agera, helst snabbt, för att få kommunerna att bli mer positivt inställda till vindkraften.
Jaa mer piska och/eller morot. Jippie. "Fel" åsikter går alltid att korrigera med lite politisk social ingenjörskonst. Valla in fårskocken bara.
Förslaget som regeringen aviserat om att nagga det kommunala vetot i kanten, välkomnas av branschen – då det väntas ge snabbare beslutsprocesser – men man tror också det behövs något ytterligare; helst något som ger en lokal ekonomisk vinning av vindkraften.
För att branschen tjänar pengar på det. Regeringen ska inte göra ett dugg - klart. Det här är ett icke-problem.
Vadå ytterligare? Varför skapa någon form av konstgjord syntetisk efterfråga för att efterfrågan som den ser ut idag inte passar dig och övrig miljörörelse?
– Vi tror det måste finnas ekonomiska incitament, så att de kommuner som säger ja känner att det finns en uppsida, säger Tomas Hallberg.
Vi noterar vad du tror, jätteintressant, verkligen. Kan vi nu få leva våra liv ifred nu?
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Skatten är över 50% på bensin, under 50% på diesel. Kring 50% på elektricitet.

Men bränslepriserna ser ungefär likadana ut i hela Västeuropa, märkligt att såssarna verkar styra allt här i världen… måste vara jobbigt att odla en sådan världsbild. Kanske dags att lyfta blicken lite?
Så du refererar skattesatser när bränslepriserna ligger på sina enorma rekordtoppar?
Skall vi tillämpa samma metod för elpriset i elområde 4 i onsdags?
9,22kr/kWh (!) - nytt rekord i Sverige (elområde 1 betalade samtidigt bara 20 öre…).
Nu är ju dessa extra 9kr bara luft i priset, men andelen skatt torde vara väldigt liten.

Berätta istället procentsatsen som vi betalade i snitt för ett år sedan, du vet det där mer vanliga genomsnittliga.
När diesel låg på ca 55% och bensin på 60-65%.
Eller för några år sedan när hela 75% utgjordes av skatt.
Enda anledningen till att du kan referera till dina siffror är att miljöskatten som andel är fast, och minskar proportionerlig när råvarupriset ökar rekordartat.
Momsen är dock procent.
Vi betalar dock fortfarande enorma belopp i skatt, eller egentligen mer då momsen i kr ökar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hahaha, så det är Sveriges bonus/malus som ställt om hela bilindustrin globalt… Nädu Alatalo, nu tjafsar du bara mot ditt eget bättre vetande.

Nä, om så väl vore.

Det är du som vid ett oräknerligt antal tillfällen hävt ur dig att "elbilarna tvingats fram av marknaden". Ett uttalande som du verkar vara väldigt ensam om och ett uttalande som dessutom antyder att verklighetsuppfattning ersatts med lika delar religiös extremism och historieförfalskning. Ett uttalande som - ursäkta uttrycket - framstår som korkat.

Hör och häpna - jag känner och känner till flera som skaffat elbil. Jag har ägaren till ortens största bilhandlare i min bekantskapskrets. INGEN som har skaffat elbil under de två sista åren har gjort detta för att de specifikt ville ha en elbil istället för en fossilbil. ALLA som har skaffat elbil har gjort det på grund av de ekonomiska incitament som instiftats till elbilens fördel. INGEN AV DEM - GARANTERAT INGEN AV DEM - hade köpt elbil utan dessa ekonomiska incitament.

Är det detta du kallar "tvingats fram av marknaden"...? Jag tror att resten av världen skulle kalla det vid dess rätta namn - "tvingats fram av politiskt beslutade ekonomiska incitament".

Vi kommer alla att hamna där förr eller senare, eftersom våra folkvalda bestämt så. Men vänligen lägg ner dina patetiska försök till historieförfalskning.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Glöm inte att du diskuterar med en som på fullaste allvar tror att "elbilsboomen" tvingats fram av marknaden, inte på grund av bonus / malus...
Japp bonus / malus är ett politiskt verktyg som används då marknadskrafterna inte ser ekonomiska incitament i att byta till elbilar.

Hahaha, så det är Sveriges bonus/malus som ställt om hela bilindustrin globalt… Nädu Alatalo, nu tjafsar du bara mot ditt eget bättre vetande.
Bestäm dig själv i hur du argumenterar, argumenterar du globalt eller för svenska marknaden?
Då största andelen elbilar säljs i Kina, vad är priset på el där, och vilken typ av elbilar är det?
Alltså är det förenklade konstruktioner med kort räckvidd, eller jämförbara med de krav och byggstandarder vi brukar hålla oss till i EU/Sverige?

Inget fel med eldrift i sig, men man måste jämföra äpplen med äpplen och päron med päron, både produktmässigt och drivmedelsmässigt.
Bonus / malus och fordonsskatten är ju faktorer som gör att man faktiskt jämför äpplen med päron.
Det kan vara OK med bonus / malus om befolkningen (regeringen) vill ha det för att försöka styra om till andra mer ekologiska produkter, men då måste man vara ödmjuk till varför det skiljer i priser mellan olika produkttyper, och att kalkylerna inte kanske håller längre om man tar bort bonus / malus.

Och det där gröna samvetet med att välja elbil, det gröna samvetet sponsras av ens grannar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men om nu el är det enda rätta, och det är vansinne att köra fordon på något annat, varför har du en bunt fossila Citroëner och motorcyklar? Varför skrotar du inte dom (ingen vill ju ha fossila fordon) och kör elmotorcykel? Och skotrarna, varför har du dom, när det väl finns lika bra elskotrar? För att inte tala om din Land Cruiser, med en V6a, vansinne, din Tesla är ju bättre på allt.

Och jag är fortfarande nyfiken på om du får in 2 vuxna, 3 bilbarnstolar och en tvillingvagn i din Tesla? Du har ju ett förflutet inom skolvärlden och borde ha en stor insikt i och förståelse för barnfamiljers transportbehov, utanför tullarna, och inse att alla inte har exakt samma behov?

Alla har vi olika behov men många fördomar verkar hänga sig kvar kring elbilar. Kan vara bra att kika utanför bubblan ibland.

Det enda vi vet är att fossila bränslen kommer att bli allt dyrare, då kan man välja mellan att skrika eller att anpassa sig. Jag menar att anpassning är klokare. Kräver det förändrade vanor/mönster osv? Ja det gör ju tyvärr det.
Men samhällsutvecklingen kommer inte att stanna upp och det är inget som svenska politiker kan förändra, möjligen lindra en aning men det gällde bara fram till den 24/2…


EDIT: Tänk att ordet ”elbil” skall framkalla sådana reaktioner som i kommentarsfälten på Facebook… och här. Måste vara något med hjärtat…
 
Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Alla har vi olika behov men många fördomar verkar hänga sig kvar kring elbilar. Kan vara bra att kika utanför bubblan ibland.

Det enda vi vet är att fossila bränslen kommer att bli allt dyrare, då kan man välja mellan att skrika eller att anpassa sig. Jag menar att anpassning är klokare. Kräver det förändrade vanor/mönster osv? Ja det gör ju tyvärr det.
Men samhällsutvecklingen kommer inte att stanna upp och det är inget som svenska politiker kan förändra, möjligen lindra en aning men det gällde bara fram till den 24/2…
Men varför bli bränslet dyrare?
Något som man också bör man fråga sig.

Elen kommer att öka ännu mer i framtiden kan man förutspå.
Med tre stora stålverk som vill både miljösatsa och starkt expandera så kommer vi att behöva flera gånger mer el än vad som förbrukas idag.
Om jag inte misstar mig så är dessa bolag Green Steel, LKAB, och SSAB.
Rätta mig om jag har fel, men nyligen så gick det ut på nyheterna att LKAB kommer att behöva el inom 10 år som är lika mycket som hela Danmark förbrukar, och dessutom med option på att behöva ännu mer el i framtiden vid expansion.
Om alla stålverken har samma behov så skall det alltså förbrukas flera gånger mer el i Sverige inom ett decennium än vad vi producerar idag.
Då får nog gudarna trolla.
Och då dessa typ av bolag inte har samma elpriser som vi vanliga medborgare så blir det upp till oss att sponsra elen till dessa stålverk med våra egna elpriser.
Så herr och fru Svensson får kanske gilla att betala 30000kr i elräkning varje månad?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fan vad arg jag blir över idiotin. Mer totalitärt centralstyre lång bort från medborgarna är det som eftersträvas tydligen.
Hur kan det ens vara något att ifrågasätta att beslutet om att bygga väderkvarnar där det bor folk får beslutas just av detta folk - de som kommer drabbas av skrotet?
Vet inte riktigt om jag håller med om att deras förslag om göra det ekonomiskt lönsamt för kommunerna/invårnarna att bygga vindkraft skall klassas som totalitärt:
"Vi tror det måste finnas ekonomiska incitament, så att de kommuner som säger ja känner att det finns en uppsida"
Men vi kanske inte delar uppfattning vad totalitärt är.

Sen handlar ju artikeln om en rapport som har skrivits av konsultbolaget Westander på uppdrag av Svensk Vindenergi.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det var blodtrycket som var lite högt...

Det är den vägen vi vandrar menar jag som någon sorts förlängning i det han säger, hur långt vi kommit riktigt är mer oklart. Inte totalitärt nu, men riktningen.

Det är principen i sig som är helt snurrig.
Om det inte finns en uppsida så ska vi totalitärt(?) bestämma och konstruera en uppsida, vi ska skapa den helt artificiellt istället för att bara låta saker vara som de är. Det är den totalitära handen han efterfrågar, politiken ska in och dribbla med styrmedel, vad medborgarna tycker är inte intressant.
OM man gör det lönsamt via politiska grepp mot medborgarnas vilja så kittlar det iaf mot något totalitärt tänker jag.

Kontrollen över vilken väg vi ska vandra ska styras politiskt. Men istället för att gå hela vägen att helt enkelt centralt politiskt bestämma binärt så kan vi ist röka ut kommunerna med politiska styrmedel, det ser inte lika illa ut utåt. Men det ger samma resultat om styrmedlen är tillräckliga. Säger ni nej till denna vindsnurra så blir det negativa konsekvenser för er, har ni "råd" att säga nej?
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Något som frustrerar mig är hur vansinnigt enögda och naiva antaganden som hela diskussionen om energiomställning ofta kretsar kring. Ordet samhällsutveckling nämndes och kanske skulle det vara vettigt att utgå från just samhällsutveckling och vilka faktorer som bidrar till en positiv sådan som en grundförutsättning för att överhuvudtaget kunna göra en energiomställning.

Istället utgår politiker, debattörer och även folk i allmänhet ofta från att faktorerna som bidrar till en positiv samhällsutveckling är konstanta. Det gör att man ignorerar risker och fattar beslut på beslut vars konsekvenser förstör just dessa förutsättningar bit för bit på ett grundläggande plan, utan att ens tänka på att dessa grundförutsättningar faktiskt kan raseras, då man tar dem för givna.

Vet inte hur många människor jag träffat som resonerar "äh, det där löser sig på nåt sätt" samtidigt som politiker tror de kan vända Maslows behovspyramid upp och ner och huvudlöst ignorerar fundamentala risker (geopolitiska sådana är bara ett exempel).

Ja, vi behöver på sikt göra oss mycket mindre beroende av fossila bränslen och just därför är det en synnerligen dålig idé att fatta beslut som gör oss mer beroende av dessa och i synnerhet om det skapar geopolitiskt allvarliga konsekvenser, dvs exakt det som blivit konsekvensen av den energipolitik som förts i Sverige och Tyskland senaste åren.

Nej, vi kan inte utgå från att allt det där löser sig sen, att vi automatiskt kommer ha en ekonomisk och teknisk utveckling som löser alla våra problem åt oss. Vi måste säkerställa detta först.

Nej, vi kan inte utgå från att vi alltid kommer leva i en västerländsk demokratisk världsordning, där blomstrande handel, ekonomi och kunskapsutveckling går hand i hand med en positiv samhällsutveckling, dvs själva fundamenten för att vi alls skall kunna bygga elbilar, vindsnurror och allt annat som behövs för att lösa våra samhällsproblem. Vi måste säkerställa detta först.

Nej, vi kan inte ignorera att tillgången till stabil energi till en rimlig kostnad lägger grunden för precis allt detta. Vi måste säkerställa detta först. Det är så dags att inse det nu, men nu har vi inte längre en valmöjlighet på samma sätt, vi måste nu först och främst säkerställa att vårt samhälle kan fortsätta fungera.

Maslows behovspyramid måste byggas underifrån. När grunden rämnar kan vi inte fokusera på att dekorera toppen. Det lär nu bli smärtsamt tydligt för många med tanke på det som händer i Ukraina - för övrigt en händelse som varken var otänkbar eller oförutsägbar.

Och nej, vi kan inte skylla på Putin, att det inte blåser eller alla andra "oväntade" händelser som i själva verket är resultatet av högst påtagliga risker som ignorerats och där vi kunde agerat annorlunda, men där vi nu får ta ansvaret för att vi röstat fram politiker som agerat på det här sättet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Alla har vi olika behov men många fördomar verkar hänga sig kvar kring elbilar. Kan vara bra att kika utanför bubblan ibland.

Det enda vi vet är att fossila bränslen kommer att bli allt dyrare, då kan man välja mellan att skrika eller att anpassa sig. Jag menar att anpassning är klokare. Kräver det förändrade vanor/mönster osv? Ja det gör ju tyvärr det.
Men samhällsutvecklingen kommer inte att stanna upp och det är inget som svenska politiker kan förändra, möjligen lindra en aning men det gällde bara fram till den 24/2…


EDIT: Tänk att ordet ”elbil” skall framkalla sådana reaktioner som i kommentarsfälten på Facebook… och här. Måste vara något med hjärtat…
Jag betvivlar inte för en sekund att både fordonen i sig och bränslet, oavsett om det flyter, svävar eller kommer i sladd, kommer att bli dyrare. Frågan är ju bara hur man löser ekvationen ekonomi, tillgänglighet och behov för individen, här och nu.

Du duckar ju konsekvent på frågan om hur mycket din småbil egentligen rymmer, och varför du inte har bytt ut din R1250GSA mot en elhoj, så jag tar mig friheten att tolka det som att till och med du inser att alla behov inte går att lösa med elfordon, här och nu, men du vågar inte ta orden i din mun, än mindre säga det högt på ett forum.

Men du får en sista chans. Du verkar driven, så jag gissar att du har någon form av chefsposition. Har du sett till att byta ut din organisations fordonsflotta till fossilfria, helst eldrivna, fordon rakt över? Enligt dig så tjänar man ju i princip pengar för varje mil man kör en elbil, så det vore ju rena guldgruvan för kommuner, företag och andra organisationer som måste följa en budget och vill minska sina utgifter, maximera inkomsterna och få ut mest bang for the buck.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top