Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Lille Lorentz är sannerligen ingen favorit hos mig heller...men kraftfulla uttalanden och åsikter trots total avsaknad av kunskap är väl snarare ett karaktärsdrag som samtliga politiker besitter...?

Det är så man gör för att skapa en illusion av att man är kompetent. Och majoriteten av folket är själva för inkompetenta för att genomskåda skurkarna så dom sväljer lögnerna.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Alltså.....Vilken alternativ verklighet lever han i... ? :brinnerup:glömdet

"STOCKHOLM. Prioriteringen av cyklister fortsätter. Snart förlorar biltrafiken på Skanstullsbron ett av två körfält – istället får gående och cyklande mer plats. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) lovar att det inte kommer att påverka bilisternas framkomlighet.

– Men det påverkar deras upplevelse av framkomlighet
, säger han."

Faktum är ju att han har rätt, det är ju bara bron som har två filer, det är enfiligt både före och efter. Det kanske tom blir bättre flöde om man slipper alla som ska köra om och tränga sig in för att vinna en plats i kön. Men det är inte direkt enkelt att göra breddningen snygg heller, dom gör oftast det mesta halvdant.

Längs med Götgatan, norr om bron, går cykelbanan i sicksack och är allmänt livsfarlig. För några år sedan skulle man renovera rubbet, men det blev bara gjort halvvägs. En fil försvann åt varje håll för bilarna, ny cykelbana, lika sicksackig, lika smal som den gamla, och den gamla cykelbanan blev någon slags ingenmansland. Så lika illa, men det går åt mycket mer plats :huvet

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det är inte lätt att få bilister att börja cykla. Än mindre oss motorcyklister - vi sitter ju på den bästa varianten av tvåhjulingarna. Men vi ses väl som en del av lösningen med våra yteffektiva fordon. :squid

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu ska norra Sverige grävas bort för att rädda världen, vi ska ju bli första helt fossilfria landet i världen: https://www.dn.se/ekonomi/industrin-har-kidnappat-orden-gron-omstallning/

Men mineraler är ju också en ändlig resurs, betydligt mycket mer ändlig än många brännbara drivmedel. Carl Schlyter, kampanjledare för systemförändring och klimat på Greenpeace, sammanfattar det ganska bra i artikeln:
Vad tycker Greenpeace att Sverige ska göra?

– Låta bli att gräva upp mineralerna och återvinna istället. Gruvorna måste beskattas mer, det måste vara dyrt att ta ut något från jordskorpan och billigt att återvinna. Idag är det tvärtom.

Hur menar du?

– Att elda upp skog, tömma gruvor och sälja basmetaller ger få jobb. Återvinning av mineraler skulle ge fler jobb, som LKAB som vill utvinna sällsynta jordartsmetaller från gruvavfall, säger Carl Schlyter.

Varför återvinns det inte mer?

– Att ta upp mineraler ur gruvor har nära noll beskattning och och massiva subventioner på el. Småföretag som återvinner har inga subventioner.
Man kan ju tycka att en regering styrd av MP skulle ha ändrat på det, men icke, dom vill bara att vi ska konsumeras oss ur överkonsumtionen.

Och varför letar man inte efter viktiga mineraler längre söderut? Det kanske finns enorma mängder av dom på Södermalm eller Kungsholmen? Alla måste väl ställa upp och rädda världen?!

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Faktum är ju att han har rätt, det är ju bara bron som har två filer, det är enfiligt både före och efter. Det kanske tom blir bättre flöde om man slipper alla som ska köra om och tränga sig in för att vinna en plats i kön. Men det är inte direkt enkelt att göra breddningen snygg heller, dom gör oftast det mesta halvdant.

Längs med Götgatan, norr om bron, går cykelbanan i sicksack och är allmänt livsfarlig. För några år sedan skulle man renovera rubbet, men det blev bara gjort halvvägs. En fil försvann åt varje håll för bilarna, ny cykelbana, lika sicksackig, lika smal som den gamla, och den gamla cykelbanan blev någon slags ingenmansland. Så lika illa, men det går åt mycket mer plats :huvet
Har inte mycket till övers för Helldén, men i detta fallet tror jag också han har rätt. Flaskhalsen för bilarna ligger före och efter bron. Inte den lilla biten som är tvåfilig.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag är ingen expert på miljöfrågor, men läste några av Lorentz Twats inlägg på Twitter igår och kom fram till att han och jag tänker olika när det gäller energifrågor. Möjligen beroende på att jag är elkraftingenjör i grunden och han uppenbarligen inte är det.
Ja, herregud, där förstörde du även min dag, tack för lästipset :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Både bra och dåliga nyheter…

Den goda nyheten är naturligtvis att MP sitter fast på siffror långt under riksdagsspärren. Men jag hade personligen och väldigt gärna sett både MP och Folkpartiet utanför Riksdagen, men får man bara välja den ena så är huvudspåret naturligtvis att aldrig någonsin behöva se Bolund och Stenevi igen…

Folkpartiet i Riksdagen innebär sannolikt ett enklare parlamentariskt läge, utan allt tjafs vi nu tvingas bevittna.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag tycker att fler borde fundera på att konsumera mindre, som skatteutskottets ordförande Jörgen Hellman.
Han har ju valt att bo i princip "off-grid" vad även gäller vatten och avlopp.
Nästan taskigt av Uppdrag Granskning att i princip jaga honom ur huset och göra honom arbetslös, när han bara försöker att hålla nere på sin konsumtion....för jag antar att det var så han tänkte...???

Hellman.jpg

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tycker att fler borde fundera på att konsumera mindre, som skatteutskottets ordförande Jörgen Hellman.
Han har ju valt att bo i princip "off-grid" vad även gäller vatten och avlopp.
Nästan taskigt av Uppdrag Granskning att i princip jaga honom ur huset och göra honom arbetslös, när han bara försöker att hålla nere på sin konsumtion....för jag antar att det var så han tänkte...???

View attachment 472786
Funkar ju alltid att lägga en kabel på jobbet istället om nöden blir påkallad.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror att MP kommer vilja mera än bara stänga av en liten gata i Sthlm.
Typ så här:
"Miljöpartiet vill minska biltrafiken i Stockholm med 30 procent till 2030. Partiet vill införa en elbilszon i citykärnan och Gamla stan redan inom fyra år.
– Trafiken står för hälften av alla klimatutsläpp och därför vill vi minska biltrafiken kraftigt, säger Gabrielle Gjerswold (MP)."

"Man ska också satsa på mer gång-, cykel och kollektivtrafik med bredare trottoarer, fler cykelfält och fler busskörfält."

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
MP’are i centrala Hufvudstaden…Konsumera sig ur klimatkrisen och äta mängder med importerad vego-mat…

Snacka om att ha stora skygglappar så att man inte ser det verkliga problemet…

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
MP’are i centrala Hufvudstaden…Konsumera sig ur klimatkrisen och äta mängder med importerad vego-mat…

Snacka om att ha stora skygglappar så att man inte ser det verkliga problemet…
Jag har rakt ut frågat Helldén varsifrån alla hundratusentals ton sopor som Stockholm importerar för att elda upp varje år kommer ifrån, utan att få svar. Apropå att vi inte ska köpa rysk olja.

Jag har frågat var alla eldrivna traktorer till jord och skogsbruk ska komma ifrån, utan att få svar, apropå att alla ska ställa om NU, i synnerhet jordbruket.

Jag har frågat hur det kommer sig att varenda gräsyta klipps maniskt, dvs utplånar all biologisk mångfald, insektsliv osv, medan cykelbanorna växer igen och bitvis tom är farliga, tom på pendlarleder, apropå att alla ska ställa bilen och cykla istället. Men jag fick inget svar på det heller.

Helldén gör politiskt korrekta PR-utspel då och då, flashar med några meter ny cykelbana (oftast utan anslutningar), eller att man minsann begränsar för bilarna på ett ställe (där det inte spelar någon roll ändå), medan man i skymundan bygger om så att det blir sämre för cyklister och bättre för bilarna. Vid vägarbeten skapar man alltid plats för bilar, inte för fotgängare och cyklister tex, utom långt utanför stan där det finns plats och ingen trafik, och det är där han står och poserar. Underhållsbudgeten för cykelbanorna är obefintlig, men obegränsad för bilvägarna, trots hans skenheliga uttalanden.

Men det funkar ju bra för dom som bor i andra delar av Sverige och bara läser hans uttalanden. Det enda han lyckas med är ju att bygga upp ett hat mot cyklister, samtidigt som bilarna får mer plats. Jag tror att MP i själva verket är en av bilindustrins lobbyverksamhet, bilindustrin vill öka omsättningen på fordonsparken, och det är ju just det budskapet MP sprider, i miljöns namn. Vi ska skrota fungerande bilar och köpa nya, inte minska konsumtionen.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
El är inte en bristvara och den kommer inte att vara det - ännu på kanske 5-6 år. Detta pga att produktionen ökar hela tiden samtidigt som de stora konsumtionsökningarna ligger rätt många år framåt i tiden.
Stämmer inte.
Du behöver skilja på energi och effekt.

Tyskland som tidigare varit hårt beroende av rysk gas är nu nere på ca 35% av energibehovet med rysk gas och planerar 0% 2024. Självklart kommer allt detta att ha ett pris men det finns ingenjörer som kommer med lösningar och som jag skrivit tidigare
Vilka lösningar?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Helldén gör politiskt korrekta PR-utspel då och då

Vad han än gör så verkar det ju fungera, för det finns ju uppenbarligen en krets människor inom detta parti som vill ha fram honom, oavsett om vi snackar kommunal-, landstings- eller riksdagsval. Det kaos han försöker skapa ses uppenbarligen som något positivt, vilket i sig säger ganska mycket om detta illa kamouflerade vänsterextremistiska parti.

Partiet å en sida, jag har nog större bryderier över de Hufvudstadsbor som sedan trycker ner hans valsedel i kuvertet. Vad tänker de och vad vill de åstadkomma…? Har de köpt hela paketet inklusive elbilsbluffen…? Ska illa planerade cykelvägar och rena utspel mot landsbygden rädda miljön i Stockholm och hela världen…?

Eller har MP och deras mest extrema företrädare helt enkelt blivit ytterligare ett alternativ för de åldrande hippies och stenkastande vänstersktivister som befolkar Hufvudstaden…? Vänsterpartiet har ju blivit ett rent parti för invandrare som absolut inte vill jobba men gärna vill ha betalt. Har MP tagit dess plats bland klassiska svenska kommunister…?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Eller har MP och deras mest extrema företrädare helt enkelt blivit ytterligare ett alternativ för de åldrande hippies och stenkastande vänstersktivister som befolkar Hufvudstaden…? Vänsterpartiet har ju blivit ett rent parti för invandrare som absolut inte vill jobba men gärna vill ha betalt. Har MP tagit dess plats bland klassiska svenska kommunister…?
Du har tyvärr rätt avseende MP och V.
De raserar landet som vi som jobbar hårt (=skickar in en massa skatt) får betala för.
Skandal

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
-"Hur fan går det till?" undrar man ju.
Liter priser på bensin runt i världen enligt A-blaskan.
Hong Kong 29 kronor
Norge 27,90 kronor
Danmark: 26,70 kronor
Finland: 26,70 kronor
Island: 24,70 kronor
Nederländerna: 23,56 kronor
Frankrike: 22,16 kronor
Spanien: 21,74 kronor
Portugal: 21,62 kronor
Storbritannien: 21,54 kronor
Österrike: 20,82 kronor
Italien: 20,67 kronor