Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror att Niklas skrev fel. Men man vet ju aldrig, söder om fjärden kanske är elområde 4...?
Jag tycker vi byter elområden varje år och att elpriserna följer med. Nästa år blir Skåne Elområde 3 och Norrland Elområde 4 och så vidare året efter.
Blir mera jämlikt på det sättet :nicka

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vet inte om min kulram måste kalibreras men jag får inte ihop det för min del.
Jag kör 400 mil per år. Bilen drar 0,8. Soppan kostar runt 20 kr litern.
Soppakostnaden blir runt 6400.

400 mil elbil a 4 kr milen blir 1600 per år.

Besparingen 4800 per år.

Man kan lägga till fordonsskatten, motorolja men jag kan inte förutse höjningar av bensinpris, etanolinblandning, skatter mm.
Bilen är betald, saknar värde så ingen värdeminskning.

Elbil kostar exempelvis 500 000. Batteribyte pratas det inte om längre.

Om jag räknar med att kunna köra i 30 år till, är det en bra affär?
Min bensinbil har då gått 29 000 mil.

SVT får inte svara.
Att jämföra en ny-isch bil med ett vrak helt utan värdeminskning är vanskligt och vilka behov du har vet ju bara du. Men på 30 år och bibehållet pris på 20 spänn blir 192000 spänn. Ett antal oljefilter+olja, avgassystem och sånt. Om den håller 30 år till. Och du orkar med att riva i grejorna när du är 30 år äldre.

Jämfört med att köpa nytt för 500kkr som du gör och inte begagnat för kanske hälften. Eller en ny fossilbil för 200kkr eller något.

Jag köpte min batteribil för 250kkr ink batteri och kan ju bara hoppas den funkar under den tid jag äger den i alla fall. Den är fransk.

Min gamla v70 från 2001 med 29000 mil rasade motorn i och det var ju bekymmersamt och sorgligt där och då men att köpa ett nytt likvärdigt vrak stod inte på listan, jag letade el för en månadskostnad jag såg ett värde i eller en sex år gammal japan att åldras med och lära känna. Det blev som sagt el. Jag är makalöst nöjd med det utnyttjande jag har, dvs att köra till och från jobbet med trängselskatt och p-avgifter.
Skönt att slippa addera 200 spänn bensin på det varje jobbdag också (som v70 drog, snällt räknat). Inatt kostar elen mellan 0,8 och 13 öre plus avgifter och den drar 1,65kWh per mil med mitt körmönster. Ibland kostar elen en femma och då blir det 7-8 spänn per mil. Inte lika roligt men rätt ok ändå.

Men bilaffärer i min värld vet man inte ifall de är bra eller dåliga förrän den dagen man säljer och kan räkna. Vissar har otur, andra inte. Jag noterar att "min" bil går för runt 320kkr idag hos handlarna men sånt kan ju som bekant ändras fort, men i efterhand (som är enda godtagbara facit) så kanske jag kan sälja den idag och gå 70kkr plus, köpa en sex år gammal japan för 150-200kkr och fnittra. Men vem visste det i februari? Kostar soppan 35 spänn om ett år? Vem vet det?

Så du får väl fundera själv som man brukar säga. Det kan ju vara en bra affär men har du otur så slår kanske åskan första gånger du laddar bilen och blåser ombordladdaren och batteriet och så står du plötsligt där med en utgift på 100kkr. Vem vet?

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tror att Niklas skrev fel. Men man vet ju aldrig, söder om fjärden kanske är elområde 4...?
Jag fattade först inte vad ni snackade om men nu när jag läser så hade jag skrivit 4, det ska såklart vara 1...sorry...även söder om fjärden... :)

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Att jämföra en ny-isch bil med ett vrak helt utan värdeminskning är vanskligt och vilka behov du har vet ju bara du. Men på 30 år och bibehållet pris på 20 spänn blir 192000 spänn. Ett antal oljefilter+olja, avgassystem och sånt. Om den håller 30 år till. Och du orkar med att riva i grejorna när du är 30 år äldre.

Jämfört med att köpa nytt för 500kkr som du gör och inte begagnat för kanske hälften. Eller en ny fossilbil för 200kkr eller något.

Jag köpte min batteribil för 250kkr ink batteri och kan ju bara hoppas den funkar under den tid jag äger den i alla fall. Den är fransk.

Min gamla v70 från 2001 med 29000 mil rasade motorn i och det var ju bekymmersamt och sorgligt där och då men att köpa ett nytt likvärdigt vrak stod inte på listan, jag letade el för en månadskostnad jag såg ett värde i eller en sex år gammal japan att åldras med och lära känna. Det blev som sagt el. Jag är makalöst nöjd med det utnyttjande jag har, dvs att köra till och från jobbet med trängselskatt och p-avgifter.
Skönt att slippa addera 200 spänn bensin på det varje jobbdag också (som v70 drog, snällt räknat). Inatt kostar elen mellan 0,8 och 13 öre plus avgifter och den drar 1,65kWh per mil med mitt körmönster. Ibland kostar elen en femma och då blir det 7-8 spänn per mil. Inte lika roligt men rätt ok ändå.

Men bilaffärer i min värld vet man inte ifall de är bra eller dåliga förrän den dagen man säljer och kan räkna. Vissar har otur, andra inte. Jag noterar att "min" bil går för runt 320kkr idag hos handlarna men sånt kan ju som bekant ändras fort, men i efterhand (som är enda godtagbara facit) så kanske jag kan sälja den idag och gå 70kkr plus, köpa en sex år gammal japan för 150-200kkr och fnittra. Men vem visste det i februari? Kostar soppan 35 spänn om ett år? Vem vet det?

Så du får väl fundera själv som man brukar säga. Det kan ju vara en bra affär men har du otur så slår kanske åskan första gånger du laddar bilen och blåser ombordladdaren och batteriet och så står du plötsligt där med en utgift på 100kkr. Vem vet?
Jo, jag menade att elbil inte är för alla. Men budskapet kommer att hamras in lång tid framöver.
Inköpspriset är en stor post. Jag kan ha betydligt roligare för de pengarna oavsett hur bilen finansieras eller om jag går med i någon bilpool (inte troligt) eller om jag hyr i framtiden.
När andelen elbilar ökar kommer ni få betala vägskatt, trängsel/väg/tunnel/broavgifter plus parkering. Första silen är gratis, det är sen gammalt.
Men pressreleasen fick mycket bra spridning på nätet, SVTs okritiska nyhetssändningar, sociala medier och Word of mouth runt fikabordet osv.
Notera det nu: el är billigare än bensin och diesel. Tjööp! Tjööö öööp!

Jag gillar min bil och värmen på vintern, räckvidden är jättelång och att tanka fullt tar några minuter bara. Dragkrok. Minns ni manuell växellåda? Inga argument som biter på er, men på mig. Eller biter, minsta motståndets lag. Gör ingenting. That’s me.

Jag tankade hojen kvällen innan prishöjningen. Smart.

332DA505-53E0-43AB-ABD2-90A24FA90445.jpeg

Bjuder på en bild på några av Ljubljanas glassigare glasbyggen. Bensintouring i Slovenien. Priceless i min bok.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Min bensinbil är inte ett vrak. Att jag skrev att den inte har något värde är för att den är gammal.
Bilprovningen sa förra året att den var i fint skick. I år annan station och en annan kille.
Skicket är väl detsamma tänker jag.

Har ni aldrig sett klibban? :)

View attachment 477368
En golf genaration 4? eller en passat 3b?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Min bensinbil är inte ett vrak. Att jag skrev att den inte har något värde är för att den är gammal.
Bilprovningen sa förra året att den var i fint skick. I år annan station och en annan kille.

View attachment 477368
V70 var också i väldigt fint skick tills motorn bara gav upp. Jag försökte skänka bort den till epafolket (som är svinstort här nere) men ingen ville ha den. Gratis. Och jag kände inte för att leta upp en ny spis och slänga i. Har vare sig kunskap, mekplats, kompisar eller energi och att lämna bort hade kostat i paritet med att köpa 2-3 på pappret likvärdiga men för mig okända bilar.

Hade du köpt en likadan 00:a om din gav upp eller vad hade du siktat efter?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Bjuder på en bild på några av Ljubljanas glassigare glasbyggen. Bensintouring i Slovenien. Priceless i min bok.

Mycket trevlig stad...!

Jag kan rekommendera bryggeriet Union's egen pub / eget stekhus. Stammis-stället för många av de som jobbar på Akrapovic.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09

View attachment 477368
Cool dekal !

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Jo, jag menade att elbil inte är för alla. Men budskapet kommer att hamras in lång tid framöver.
Inköpspriset är en stor post. Jag kan ha betydligt roligare för de pengarna oavsett hur bilen finansieras eller om jag går med i någon bilpool (inte troligt) eller om jag hyr i framtiden.
När andelen elbilar ökar kommer ni få betala vägskatt, trängsel/väg/tunnel/broavgifter plus parkering. Första silen är gratis, det är sen gammalt.
Men pressreleasen fick mycket bra spridning på nätet, SVTs okritiska nyhetssändningar, sociala medier och Word of mouth runt fikabordet osv.
Notera det nu: el är billigare än bensin och diesel. Tjööp! Tjööö öööp!

Jag gillar min bil och värmen på vintern, räckvidden är jättelång och att tanka fullt tar några minuter bara. Dragkrok. Minns ni manuell växellåda? Inga argument som biter på er, men på mig. Eller biter, minsta motståndets lag. Gör ingenting. That’s me.

Jag tankade hojen kvällen innan prishöjningen. Smart.

View attachment 477367

Ja, se bara på Norge vad gäller skatter, väg, bro och p-avgifter, numera märkte Oslopolitikerna nåt mysko, pengarna trillar inte in, nåt måste göras.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Ja, se bara på Norge vad gäller skatter, väg, bro och p-avgifter, numera märkte Oslopolitikerna nåt mysko, pengarna trillar inte in, nåt måste göras.
Meh. Jag var i Oslo tidigt 90-tal och fick redan då slänga mynt i en skål för att komma förbi bommar. Parkeringen var dyrare än att bo hotell. Typ. Såg inte en elbil.
Åkte Trollstigen 2016 och slogs av hur sjukt fina vägar de har jämfört med våra specialsträckor för rallycross. De har nog mest ett annorlunda finansieringssystem killgissar jag.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
V70 var också i väldigt fint skick tills motorn bara gav upp. Jag försökte skänka bort den till epafolket (som är svinstort här nere) men ingen ville ha den. Gratis. Och jag kände inte för att leta upp en ny spis och slänga i. Har vare sig kunskap, mekplats, kompisar eller energi och att lämna bort hade kostat i paritet med att köpa 2-3 på pappret likvärdiga men för mig okända bilar.

Hade du köpt en likadan 00:a om din gav upp eller vad hade du siktat efter?
Caravelle T5 bensinare kort hjulbas. Alt Transporter.
En gammal plan som jag nog gett upp.
För övervintring i Portugal med någon av mina mindre hojar.
Jag har många planer som aldrig blir av.
Fast några har blivit av så det är ok.

Att byta motor nej. Troligen skulle jag inte skaffa ny eller annan bil alls.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bor man i befolkade trakter och kör mindre än ett par tusen mil per år tror jag att taxi är mest ekonomiskt.

Vet inte vad taxi kostar där du bor men sist jag tog taxi hem blev jag luggad på 2-300 kr för 7 km, minns inte det exakta beloppet.

Ett par är i min värld minst 2, men även 3 brukar kunna beskrivas som "ett par", så ett par tusen mil handlar alltså om 0.6-1.0 miljoner kronor om året om jag skulle åka taxi. Menar du att man köper helt ny bil varje år som man sedan vaskar vid årets slut? Eller hur räknar du egentligen? :va

3000 mil är händelsevis ungefär så mycket jag kör ett normalt år och om det kostade mig 1 miljon skulle jag gått i konkurs för länge sen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vet inte vad taxi kostar där du bor men sist jag tog taxi hem blev jag luggad på 2-300 kr för 7 km, minns inte det exakta beloppet.

Ett par är i min värld minst 2, men även 3 brukar kunna beskrivas som "ett par", så ett par tusen mil handlar alltså om 0.6-1.0 miljoner kronor om året om jag skulle åka taxi. Menar du att man köper helt ny bil varje år som man sedan vaskar vid årets slut? Eller hur räknar du egentligen? :va

3000 mil är händelsevis ungefär så mycket jag kör ett normalt år och om det kostade mig 1 miljon skulle jag gått i konkurs för länge sen.
"Ett par" är per definition två.
Jag åker sällan taxi, men vill minnas att de har en startavgift som påverkar kilometerpriset negativt vid korta resor. Därför är en resa på 7 km inte representativ för ett normalt användande av bil.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
"Ett par" är per definition två.

Hur många slag är ett par på golfbanan?
Hur många är ett par byxor? :7peta

CITAT:
Frasen ett par kan också användas i betydelsen ’några få, (vanligen) två eller tre’: ett par dagar, ett par av deltagarna.

Jag åker sällan taxi, men vill minnas att de har en startavgift som påverkar kilometerpriset negativt vid korta resor. Därför är en resa på 7 km inte representativ för ett normalt användande av bil.

Jag tror nog 7 km är ett väldigt normalt användande av en bil. Men oavsett vilket skulle jag inte vilja åka taxi till och från jobbet vare sig jag hade 3, 7, 14, 28 eller 56 km till jobbet.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...