Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Men det var sant...Det där var ju inte så snällt sagt.
Men det var sant...Det där var ju inte så snällt sagt.
Kilometerskatt.Funderar också på detta med inkomst på bränsleskatt. Kollar man runt på nätet så verkar staten tjäna 48-60 miljarder kr per år i bränsleskatt. Vad ska de beskatta istället när bränslena fasas ut och man förlorar den inkomsten ?
Och hur skall detta övervakas....?"Men med allt fler elbilar på vägarna sinar intäktsströmmen till staten, skatten som betalas i samband med påfyllning av drivmedel blir nämligen mindre samtidigt som fordonsskatterna för eldrivna fordon av olika slag är låga (dagens skatte- och bonussystem kan dock förändras).
Lösningen stavas kilometerskatt
• I större städer blir kilometerskatten för bensin- och dieselbilar 5,00-5,40 kronor per mil (0,50-0,54 kr/km) medan laddbara fordon får en kilometerskatt på knappt 4,80 kronor per mil (0,48 kr/km).
• I mindre städer och större vägar blir kilometerskatten omkring 1 krona per mil (0,10 kr/km) för bensin- och dieselbilar och 0,80 kronor per mil (0,08 kr/km) för laddbara bilar.
• På landsbygd tas ingen kilometerskatt ut för några fordon."
Så när blir detta verklighet ? Vill man ta en runda med mc:n om några år så får man förutom kostnad för bensin också räkna med en kilometerskatt ? Kilometerskatt på varutransporter kommer öka kostnaderna på varor ?
https://teknikensvarld.expressen.se...ilometerskatt-sa-dyr-blir-den-enligt-forslag/
"Men med allt fler elbilar på vägarna sinar intäktsströmmen till staten, skatten som betalas i samband med påfyllning av drivmedel blir nämligen mindre samtidigt som fordonsskatterna för eldrivna fordon av olika slag är låga (dagens skatte- och bonussystem kan dock förändras).
Lösningen stavas kilometerskatt
• I större städer blir kilometerskatten för bensin- och dieselbilar 5,00-5,40 kronor per mil (0,50-0,54 kr/km) medan laddbara fordon får en kilometerskatt på knappt 4,80 kronor per mil (0,48 kr/km).
• I mindre städer och större vägar blir kilometerskatten omkring 1 krona per mil (0,10 kr/km) för bensin- och dieselbilar och 0,80 kronor per mil (0,08 kr/km) för laddbara bilar.
• På landsbygd tas ingen kilometerskatt ut för några fordon."
Så när blir detta verklighet ? Vill man ta en runda med mc:n om några år så får man förutom kostnad för bensin också räkna med en kilometerskatt ? Kilometerskatt på varutransporter kommer öka kostnaderna på varor ?
https://teknikensvarld.expressen.se...ilometerskatt-sa-dyr-blir-den-enligt-forslag/
Funka ju på gamla surdieslar på -80 talet så varför inte elbilar 2030?Å så harvar vi runt den där gamla kilometerskattshistorien igen och hoppas att ingen kommer ihåg att den redan avfärdats flera gånger om…
Vad sägs om ökade skatteintäkter för att vår konkurrenskraft blir större om soppapriset är lägre?På något sätt kommer bortfallet på 45-60 miljarder kr behöva fyllas iallafall vare sig det är med kilometerskatt eller något annat. Frågan är bara vad. Att det inte är helt utrett än är väl tecken på att de räknar med en stor inkomst från bränsleskatten några år till iallafall även om ett förslag kanske snabbt kan läggas fram och beslutas.
Å så harvar vi runt den där gamla kilometerskattshistorien igen och hoppas att ingen kommer ihåg att den redan avfärdats flera gånger om…
Jag spanar på att fastighetsskatten gör återinträde i förstärkt form jämfört med förut. Dagens smink i form av fastighetsavgift med tak kommer att tvättas bort och skattens fula nuna syns återigen.
En annan idé skulle vara extraskatt på idrottsföreningar med motiveringen att idrottsskador kostar sjukvården. Eller extraskatt på barnfamiljer för de skatteförluster vabbande och vårdkrävande barn genererar.
Nej, inget av ovanstående är något jag önskar.
Som det heter.Det finns flera skatter jag skulle kunna tänka mig att höja något, fastighetsskatten inkluderad, OM skatten på arbete samtidigt sänktes kraftigt, säg till EU minimum, inte bara nya avdrag som inte påverkar marginalskatten. Men det lär inte ske.
Var länge sen ens fordonsskatten öronmärktes till vägunderhåll. Bränsleskatten har mig veterligen aldrig gjort det.Återinvesteras pengar från bränsleskatten 45-60 miljarder i vårt vägnät eller kan det hända ett en del av pengarna gått till andra saker i budgeten ? Såg nämligen att regeringen ska satsa 1 miljard på att fixa hål i vägarna.
"Regeringen presenterar i dag delar av den budget som ska läggas fram för riksdagen på tisdag.
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) säger att regeringen kommer satsa en miljard kronor på vägunderhåll.
– Vi har en underhållsskuld, menar han.
Carlson, ansvarig för de sistnämnda, berättade att regeringen avser lägga en miljard kronor på att fixa hål i vägarna.
– Man behöver inte färdas många mil på vägarna i vårt avlånga land för att inse att det finns mycket stora behov. Vi har en underhållsskuld, säger han.
– Det påverkar trafiksäkerhet och pendlingen, menar han."
https://www.expressen.se/nyheter/re...iljard-pa-hal-i-vagarna/?referrer=todays-news
Läst detta, citerar:Var länge sen ens fordonsskatten öronmärktes till vägunderhåll. Bränsleskatten har mig veterligen aldrig gjort det.
Skulle möjligtvis vara public service-skattenLäst detta, citerar:
"Till att börja med finns det inga öronmärkta skatter i Sverige, annat än i den slängiga debatten. Alla skatter går in i den offentliga budgeten, och utgifterna bestäms separat."
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |