Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skulle möjligtvis vara public service-skatten
Kassett skatten?
Fast den läggs ju på allt möjligt nu så namnet är lite omodernt, den infördes på kassettband och spreds senare till alla former av lagringsmedia (telefoner, USB minnen, hårddiskar osv), men lagrar folk musik nuförtiden i någon större utsträckning?

Jag sökte på min dator och hittade tre .mp3
Ett gammalt lokalt punkband med storhetstid på 80 talet, till mitt försvar äger jag den enda vinylskiva dom någonsin gav ut också...
(och dom låtarna rippades från youtube, ifall dom skulle försvinna därifrån)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tur man inte beställde nåt med sladd då…

Du hinner under dagen… :) 50.000 i fickan jämfört med de som beställer sedan.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Tur man inte beställde nåt med sladd då…

Tur att man hann få sin!
Märkligt snabbt beslut, det kan ju göra avsevärd skillnad i kalkylen för många :unsure:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tur att man hann få sin!
Märkligt snabbt beslut, det kan ju göra avsevärd skillnad i kalkylen för många :unsure:
Vem/vilka tjänar på långsammare omställning från fossilberoende? Follow the money... :hihi

Men i sak är det nog riktigt att elbilar säljer på egna meriter, dessutom börjar ju laddinfrastrukturen också se skaplig ut på de flesta håll.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Den som är ute efter en Tesla kan köpa den i t ex Rumänien, Norge eller Frankrike och spara ett par hundratusen. Ser ut som miljöbilspremien hamnar i bilhandlarens plånbok. Bra att den avskaffas.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den som är ute efter en Tesla kan köpa den i t ex Rumänien, Norge eller Frankrike och spara ett par hundratusen. Ser ut som miljöbilspremien hamnar i bilhandlarens plånbok. Bra att den avskaffas.

Till någons stora förvåning, vem tjänar på ekonomiska bidrag? Follow the money... :hihi

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Generellt har jag varit emot denna el-bils-subvention från start så bra den tas bort.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Ja, tur man har beställt.

För mig hade det inneburit nästan 2000Kr/mån mer i leasing.
Har blivit lovad leverans innan jul, skrev leasingavtal i nov - 21. Men utan bonusen hade det garanterat inte blivit någon ny bil. 2000 / mån extra hade spräckt budgeten rejält. Försäljningsrekord på bilar idag?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har blivit lovad leverans innan jul, skrev leasingavtal i nov - 21. Men utan bonusen hade det garanterat inte blivit någon ny bil. 2000 / mån extra hade spräckt budgeten rejält. Försäljningsrekord på bilar idag?
Beställde i slutet på April, kommer (kanske) vecka 7...
Jag får en ökad kostnad på 555 kr/månad pga leverans efter nyår.

Ja, en hel del av dom som "ska tänka lite" åker nog och skriver under idag. :)

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Hoj
Honda CB500X 2023
Om alla hade samma levnadsstandard som vi i Sverige skulle det behövas 4 jordklot. Alltså kommer vi behöva sänka vår levnadsstandard. Brukar bli lite dålig stämning när jag tar upp detta med mina miljövänner.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Om alla hade samma levnadsstandard som vi i Sverige skulle det behövas 4 jordklot. Alltså kommer vi behöva sänka vår levnadsstandard. Brukar bli lite dålig stämning när jag tar upp detta med mina miljövänner.
Om alla levde som vi i Sverige skulle det räcka med ett jordklot eftersom vi inte skulle vara så många på jorden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Var hittar man den uträkningen?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ahh, en nyanserad källa som inte alls lever på att blåsa upp klimathysterin....

Jag läste på OPEC's hemsida att nuförtiden är bensinen och dieseln så ren att ju mer vi bränner ju bättre mår miljön

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati