Min tur nu! Liten billig busbil!

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Denna gång var det min tur!

Håller på att spana på en ny bil. Även om jag har skitkul men min trötta slitna 745a känns det som jag behöver ett byte, måste pröva på något annat.

(visst, hade jag fått som jag velat enligt plånboken hade det blivit en fin 760 Turbo med oxblodsskinnet, men så mycket får det inte kosta då militärtjänst väntar).

Sitter och spanar lite bilar. Det jag eftersöker är en småbil med en pigg motor. Det jag helst skulle vilja ha är en Peugeot 205 GTI. Enda problemet där är väl egentligen att det är Franskt (?), och på många om det inte är gjort, så kommer man antagligen få fixa upp bakvagnen då dom tydligen sätter på sig träkavajen ganska tidigt.

Alltså ska plocka bort den tunga trötta bilen mot någon rolig liten pigg kärra. Visst familjekombinarnas kombi nr1 var ju också en busbil i skogen och rondellerna, men som sagt, gräset är grönare på andra sidan!

Men vad finns det annars för billiga pigga småbilar man kan tänkas kika lite på? Har inte mycket koll på utländska bilar! :va

Last edited:

Zeeall

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen...
en volvo 360 GLT kanske? 115hk och rwd på dryga 1100kg. har för mig det går att hinka i vilken volvo rödblockare som helst i den. :tummenupp

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
En asiat!!

Skit i det franska och köp något asiatiskt!! Toyota eller Honda är att rekomendera, that´s it!!

Jag har aldrig haft så mycket problem som jag har med min Peuegote 206:a -99
(du kan få köpa den billigt, så får du ett projekt på köpet att jobba med, vart efter problemen kommer...)

Koppling utbyt(uttrampet), multirem bytt, kamrem bytt, alla filter bytta, kylare fixad och dessutom står den just nu på verkstad för tillfället och får bensinpumpen utbytt. Med andra ord, snart en helt ny bil :hihi

Om den ska säljas? Jajamen!! PM:a mig om intresse finns :D:D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nissan sunny gjordes väl också som GTI-version? Annars kan man ju hitta en Golf GTI för under 10 k om man bara är beredd att fixa nåt småskit själv...
Ford probe?
Alfa 164?
Finns en hel del att välja på om nu enda kriterierna är billig liten busbil:)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Cherry turbo?

Hemsk bil egentligen, men går jäla bra om man uppar trycket lite. :)

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Fy fan för japanska bilar. Dom ska hålla sig till det dom kan,och bygga motorcyklar.
Bilbyggandet bör dom lämna till europeerna, som kan det där.

Ozzy Osbourne

Bannad
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
90, Honda, CBR
745:an är ju perfekt som husbil. Ta ur baksätet och rulla ut en madrass. Häng upp lite mörkläggningsgardiner. Super perfekt husbil till sommarn när det är festivaler och alla andra flyter omkring i leran och ösregn så kryper du in i 745:an, Perfekt med tjejerna också.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
745:an är ju perfekt som husbil. Ta ur baksätet och rulla ut en madrass. Häng upp lite mörkläggningsgardiner. Super perfekt husbil till sommarn när det är festivaler och alla andra flyter omkring i leran och ösregn så kryper du in i 745:an, Perfekt med tjejerna också.

Inte för att jag är på festivaler, men vid senaste Powermeet så rullade jag in en madrass i bakluckan, ner med sätena- låg helt utsträckt, och sov gott som fan!

Och alla fisketurer den vart med om, får plats med exakt allt. Sen sitter man ju som en kung också. Även dikeskörning har den med sig i ryggen!

För i helvette, kom inte med sånt smörande trams nu, det gör ju bara att jag kommer skapa en saknande känsla när jag säljar den! :(

Scirocco som länkades är ju en smärre dröm att ha. Fast då med någon piggare motor.

De jag kikat på är dessa små GTI-bilar. Fransosen hade ju problem med bakvagnen (är väl smällar man får ta).

Men om man jämför Fransmannen där, med Japanen (Swift, Sunny, 323..). Hur skiljer sig kvaliten? :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Scirocco som länkades är ju en smärre dröm att ha. Fast då med någon piggare motor.

Scirocco är bara en sämre Golf GTI, även om en del tycker att den är snyggare.

Det finns en rally-klass (Klass E eller Ekonomi) där man kör helt otrimmade standarbilar fram till årsmodell 88, där utkristalliseras vad som är mest "bang for the buck"

Golf Gti (hels specialen som gjordes sista året) Pega 205 Gti och Opel Kadett GSI/GT är några av favoriterna.

Nu har nyss reglementet för den klassen gjorts om så nu tillåter dom bara ett visst effekt/vikt förhållande (som ganska väl motsvarar dessa bilar) men istället tillåts nyare årsmodeller, så nu är ytterligare modeller aktuella, bland annat Mazda 323F.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tyvärr så brukar alla små billiga busbilar vara körda av finnigia 18-åringar med kepsen på sniskan som kört som om bilarna varit nystulna. Vilket brukar ge resultat både i motorerna och försäkringspremierna.

Kolla istället efter t.ex. en Golf II med 1.8i-motorn på 90hk. Inte riktigt lika pigg eller spänstig som en GTI. Men ofta billigare, i bättre skick och friskare drivlina än en GTI. Plus lägre försäkring. Och den går att köra ganska fort med, om man tyyynar den. :tummenupp

Annars så finns ju VW Corrado också. Men de är inte särskilt billiga för det mesta. Eller om de trots allt är billiga så är det en VR6 med rasad motor eller en G60 med G-Lader som har kastat in handduken.

Golf har också funnits med G60-motor. Plus att det finns en del vanliga Golf II som har blivit belönade med en G60 av sina ägare efter lång och trogen tjänst.

För att inte tala om Golf Rallye. Fyrhjulsdriven och någon motor med G-Lader om jag inte minns helt snett. Varken särskilt vanlig eller billig bil.
160_0707_01_z+1989_vw_golf_rallye+front_view.jpg

Det har även funnits en modell av Golf som heter G60 Limited som var ungefär som en Rallye med extra allt. Och det bygdes bara 71st.

Och ska man nämna udda Golfar så får man inte missa Country.
GolfCountry4.jpg

GolfCountry5.jpg

Undra när VWs experimentlusta dog? :va

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
CBR600
http://www.blocket.se/vi/19897383.htm?ca=6_s&last=1
Överkomlig komfort, hygglig prestanda, lagom busig.
150hk på ungefär 1300kg.

http://www.blocket.se/vi/20076763.htm?ca=6_s
Om du känner för att skruva lite granna, trasig toppackning, ge ett bud på fem papp för bilen (gissar att du får den för de pengarna), överkomlig komfort även här, hygglig prestanda och lagom busig.
125hk på 1200kg. Billigare försäkring än motsvarande GSI.

http://www.blocket.se/vi/20047567.htm?ca=6_s
Samma som ovan fast blöjexpress.

http://www.blocket.se/vi/19893511.htm?ca=6_s
Cab, om du vill vara kung bland lumparpolarna :arsele
116hk på 1200kg ungefär.

Tänk på att det är skitsvårt att sälja bilar idag, pruta mycket och hårt, många bilar som ligger för 15000:- på blocket.se är inte värda mer än kanske 10000 idag.

Last edited:

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Ja, GT-R:n är ju apkass.. :rolleyes:

Alla japanska bilar suger, och den där måste ju dom själva vara osäker på också, eftersom dom dragit till med både "GT" och "R" på en och samma bil, så du har rätt i att den är skitdålig den med.

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Golf har också funnits med G60-motor. Plus att det finns en del vanliga Golf II som har blivit belönade med en G60 av sina ägare efter lång och trogen tjänst.

Och ska man nämna udda Golfar så får man inte missa Country.
GolfCountry4.jpg

GolfCountry5.jpg

Undra när VWs experimentlusta dog? :va

Har bara sett en sådan, och det var nere i Chamonix runt -91 någonting. Dom var tidiga med Cross country-stuket. Udda bil, men kul.

Fanns förresten inte Polo också med G-lader? G40 eller någonting hette den väl.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka