Tyvärr så är fördomar ofta framodlade av en anledning.
Personligen kan jag erkänna att jag haft mer dåliga erfarenheter av människor med utländsk härkomst än av "svenskar".
Det jag menar med människor med utländsk härkomst är dem som bor och är födda i Sverige men har föräldrar som invandrat. Alltså inte människor som nyss kommit hit från deras hemland.
Och med dåliga erfarenheter så menar jag allt möjligt..jobb, fordonsköp, uteliv, etc.
Tyvärr så har det blivit så av egen erfarenhet att gäller det tex fordonsköp, så är man extra försiktig när man köper från ickesvensk...många håller medvetet inne med info om trasiga delar eller annat som man sen kommer på. Saker som är självklara och som tidigare ägare måste vetat om.
Så ja..tycker många med utländsk härkomst är överlag mer oärliga inom den fronten. Har man haft problem med oärliga svenskar..absolut...dock mer fall med ickesvenskar.
Är det rasistiskt det jag säger...nej...för det är baserat på mina erfarenheter och gäller inte ALLA med utländsk bakgrund, vilket jag är medveten om. Drar alla inte över en o samma kam. Dock har jag förstånd att vara försiktigare i det området.
Har många vänner som inte är "svenskar" och till o med de erkänner att tex. svenskar i överlag är mer ärliga då det gäller att informera om problem med varor som säljs.
När vi komme till krogen så är det samma sak där...jag är eller har varken varit stökig men kollar man totalt sett på de de problem som har uppkommit så har majoriteten uppkommit med personer med utländsk bakgrund.
Inom jobb har dessa kommit med prutningar på fasta priser som gör att man nästat slutat tro på mänskligheten. I flera fall försökt få lägre pris på jobb som redan är utförda trots redan överenskommet pris
Fördomar är som sagt skapade pga något och inte tagits från luften så jag förstår varför vissa inte gillar ickesvenskar. Jag själv baserar dock mitt omdöme om någon på varje enskilt fall. Massvis av ickesvenskar jag mött eller är polare med är hur sköna som helst.
Tyvärr så är det väldigt många som inte beter sig hövligt/ärligt vilket då skapar dessa fördomar. Alltså fler än svenskar i alla de fall JAG stött på iallafall...vilket tyvärr då förstör för de som är hur schyssta som helst.
Så man kan ju tona ner lite grann på de antaganden att ALLA utlänningar är oärliga o samtidigt tona ner lite grann på antaganden att de som inte gillar utlänningar tagit det från luften, då många har en personlig dålig erfarenhet av många individer.
Finns en anledning för allt!
tråkigt att du har så mycket dålig erfarenhet av utlänningar o nej ditt inlägg e väl inte rasistiskt men de finns ju nötter här som kommer med så dumma kommentarer för att sen få med sig ett gäng tuffa killar som inte ens vet vad dom snackar om kan de kännas som ibland. och det brukar oftast leda till rasisstiska åsikter fast dom igentligen kanske inte menar detta.. självklart finns de rötägg i allaslags folkgrupper, men för guds skull tänk en andra gång innan ni släpper era bomber. de finns bra ulänningar med som tar åt sig.. av just den anledningen att vi e mycket väl medvetna om vårat rykte! vi måste visa att vi e bättre än så vi som e anpassade. shiit börjar bli rädd för mig själv ju nemen jag hoppas alla förstår vad jag menar o att ingen tog illa upp av nåra av mina tidigare inlägg