Mitt turbobygge

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej

jag vill ha mer laddtryck nuuuuuuuuuuuuuuuu,satte i den lilla röda fjädern i wg + den stora det skulle bli 1.2 kg men icke knappt 0,7 som det var innan.tänkte att den gamla wastegate porten läckte jag punktade bara fast armen på utsidan så jag tog isär turbo svetsade fast wg luckan i avgashuset ihop med den igen o ut o provkörde men samma likadant.

det måste vara något fel som är paj eftersom den inte laddar mer så jag tog bort slangen från plenumumet till wg och provkörde med organisk wg då laddade mer

Vad ska jag göra enklast den måste ju ha det laddtryck innan man labbar med andra grejjer

Har andersson tid med min hoj den 16 mars :(

Den 16 mars 2010???:D Sorry kunnde inte hålla mig 16 maj förmodar jag att du menade

Provtryck hela systemet genom att svarva en plugg till turboinloppet

Trycksätt sedan med 1,5bar tryckluft i nån nippel

Nu ser du direkt vart du har läckage, Motorn ställer sig automatiskt i stängt läge så laddtrycket blir kvar i systemet

Var försiktig dock med pluggningen på kompressorinloppet , Släpper den så far den jäkligt långt

Jag höll på att pricka en polare med en 50mm aluklump en gång, Han ducka precis:D

Dumpventils rackarn du har kan vara en stor bov

Förmodar att den är kolvstyrd och har nästan samma area som ventilen som ska täta, Det funkar inte då får man smygläck

Pyttsa på med fjädertryck och ut å prova, skit i att den inte dumpar

Om felet sitter här så kan du göra om sätet som ska täta för laddtrycket till ett mycke mindre diameter 22-25 är fullt tillräkligt för småturbosar

Slå gärna en signal om du undrar nått ( 070 210 6834 )

Peter

Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Har inget svar på ditt problem men ville bara säga att du har en asball hoj. Ditt IC-rör är såå MUMS! Dumpventilen går inte heller av för hackor fyfan, den lär ju pysa så F&F-kidsen kommer i brallan :D:D:D

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
dumpventil

hej
va fan skrev jag mars ja vem vet det kanske behövs hjälp med den andra hojjen då.
Imorgon ska jag svarva en plugg med spår för oringar och täta med o försöka att inte få någon prickad av aluklumpen hahha vilken syn men din kompis kanske inte var lika imponerad eller.....

men det är nog den stoooora dumpen som spökar så jag skruvade in justeringen så mkt det gick men det blir provkörning imorgon fan det är för kallt för mina ben när det är kallt

Men jag byter nog ut den ändå o gör ett nytt rör mellan ic och plenum
nån som kan rekomendera en bra dumpventil som fungerar bra till min hojj

Vi hörs imon flu:yoparty

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej
va fan skrev jag mars ja vem vet det kanske behövs hjälp med den andra hojjen då.
Imorgon ska jag svarva en plugg med spår för oringar och täta med o försöka att inte få någon prickad av aluklumpen hahha vilken syn men din kompis kanske inte var lika imponerad eller.....

men det är nog den stoooora dumpen som spökar så jag skruvade in justeringen så mkt det gick men det blir provkörning imorgon fan det är för kallt för mina ben när det är kallt

Men jag byter nog ut den ändå o gör ett nytt rör mellan ic och plenum
nån som kan rekomendera en bra dumpventil som fungerar bra till min hojj

Vi hörs imon flu:yoparty

Det är faan svårt å hitta bra dumpventiler

TIAL har en tillsynes ganska lika den du har men med den STORA skillnaden
att den har membran som manöver

Jag har vid flertalet gånger tjatat om vikten av att ha stor skillnad i manöver area kontra den arean som ska täta mot trycket

Saken är den att vid dellast så har man tryckfall över spjällen vilket gör
att det tryck som kommer manöverarean tillgodo är lägre än det tryck som härskar i laddröret

Detta medför att ventilen " blåser upp " och kan därefter inte stänga

Tialen är tyvär lite stor i anslutningen förmodligen ganska lika den du har

Men jag brukar halsa ner den diametern för att inte få så rackans med flöde

Turbobanditen säljer en kopia på Tialen runt en tusenlapp ( tialen 2500 )

Hygglig kvalite men behöver handpåläggning, I sann kinesisk annda så vet ingen vad mojängen ska vara till så dom har proppat i en fjäder som får
träningsredskap att verka lättjobbade

Hursom ett bra alternativ

Påminner mig om att " PUCKEN JAG BEHÖVER EN TILL BLÅ DUMPVENTIL"

Pucken känner nämligen dom dära banditerna:D

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Dumpventil

hej peter

läste ditt inlägg fattade nog det mesta men kan man svarva en strypning med en liten krage på o lägga i röret där dumpen är monterad med ett hål med diametern 25-30 mm o prova med:va

kina e dom fina ang fjädern hahaha träningsredskap kommer du i håg den fjädern som fanns när man var mindre som man tränade med som var helt livsfarlig den övningen kunded sluta hur som helst,ett blått öga eller en framtand som saknades :)

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
lambdasonden

hej

Var ska lambdasonden sitta för att funka bäst,nära turbon,vågrätt !!!!

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
hej

Var ska lambdasonden sitta för att funka bäst,nära turbon,vågrätt !!!!

Sätt den ca 500 mm från turboutblåset

Är det Innovate sonden du har? ( Bosh lsu )

Bygg på lambdamuttern så att bara toppen på sonden sticker in i röret

Annars risk för överhettning, då får man felkod

Blev rekomenderad av hqtec att göra på detta sätt

Annars är vågrätt rätt hehe

VIKTIGT sonden tål INTE vattendimma , Packningsklister mm

Vattendimma får man när man har tvättat hojen och filtret suger i sig vatten

Även kondens bakifrån kan bråka

Packningsklister ryker som tusan i början vid nyihopsatt motor

Med andra ord var försiktig med sonden ( jag har bränt 4st )

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Tack för tipsen peter
jag fick min bredbandslambdan igår det blev en sån som du rekomenderade det blev en innovate Wideband Air Fuel Gauge Kit XD-16 LC-1 XD16 den ser riktigt fin ut:tummenupp men va grejjer man kan göra med den fan jag e ju gammal jag kommer aldrig att kunna programera den:confused:

provtryckte med 1.5 kg med pluggen i turbon men fick backa ner till ca 0,7 innan dumpen inte släppte ut tryck med den fjäderspänningen som jag hade
skruvade in skruven i botten på dumpen då höll den tätt.ut o provkörde nu börjar det likna något.Imorgon ska jag svarva en distans till lambdasonden och köpa en bung i rostfritt den som följde med var i vanligt stål.

gjorde ett litet fäste till mätaren medan man provkör
nya fästen till ic

Bifogat

• HPIM1492.JPG
    HPIM1492.JPG
    166.4 KB · Visningar: 80
  • HPIM1493.JPG
    HPIM1493.JPG
    126.6 KB · Visningar: 100
  • HPIM1491.JPG
    HPIM1491.JPG
    163.2 KB · Visningar: 96
  • HPIM1490.JPG
    HPIM1490.JPG
    146.7 KB · Visningar: 96
  • HPIM1494.JPG
    HPIM1494.JPG
    167.9 KB · Visningar: 113
  • HPIM1495.JPG
    HPIM1495.JPG
    180.4 KB · Visningar: 100

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
lambdasonden

hej
nej ja inte 48 kanske men fästena har gjort under veckan o pluggen oxå
men det går inte att tänka på något annat värre än knarkotika mycket värre:tummenupp

Jag ska prova o köra i med lambdan till helgen nu tänker jag bara på det:D
kopplingen slirar den så gör den det då måste jag ha ny:brinnerup

hur går det själv då

Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Hehe, jo vist går man och tänker på turbo hela tiden.

Det går sakta framåt, sitter o väntar på ett paket ifrån usa med lite prylar till växellådan.

Skulle behöva lite helicoil hjälp om du fortfarande är sugen

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
heli coil

inga problem vi kan höras i helgen så fixar jag dina helicoil:krama

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
lambda värde

hej

Nu har jag monterat bredbandslambdan och varit ute o kört
blandad körning allt från 70 km till 240 den går riktigt bra nu men det är svårt att kolla på mätaren men jag har kommit fram till det här ungefär nu laddar jag 1.2kg ca
soppatryck ca 0,25

det är ungefär så här

tomgång ca 12
lite gas inget laddtryck nästan alla varv ca 14 14,5
lite ladd kanske 13
full spruta 11 till 11,5

skruva ut luftskruvarna lite till nu är dom på 2 varv
ska jag sätta tillbaka 125 i huvudmunstycke
rensade lite i ljuddämparen oxå:Dstartade den utan ljuddämpare men jag e nog för gammal för det ljudet
eller var nöjd nån jävla gång:yoparty

Bifogat

• HPIM1505.JPG
    HPIM1505.JPG
    116.4 KB · Visningar: 116
  • HPIM1499.JPG
    HPIM1499.JPG
    107.3 KB · Visningar: 86
  • HPIM1496.JPG
    HPIM1496.JPG
    184.8 KB · Visningar: 121
  • HPIM1497.JPG
    HPIM1497.JPG
    99.1 KB · Visningar: 92

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
hej

Nu har jag monterat bredbandslambdan och varit ute o kört
blandad körning allt från 70 km till 240 den går riktigt bra nu men det är svårt att kolla på mätaren men jag har kommit fram till det här ungefär nu laddar jag 1.2kg ca
soppatryck ca 0,25

det är ungefär så här

tomgång ca 12
lite gas inget laddtryck nästan alla varv ca 14 14,5
lite ladd kanske 13
full spruta 11 till 11,5

skruva ut luftskruvarna lite till nu är dom på 2 varv
ska jag sätta tillbaka 125 i huvudmunstycke
rensade lite i ljuddämparen oxå:Dstartade den utan ljuddämpare men jag e nog för gammal för det ljudet
eller var nöjd nån jävla gång:yoparty

Faen va gött! Då kanske du kan ha lite telefonjour när jag ska koppla in min , jag köpte oxå en sån där grunka.:D

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
vattenkylen

hej

Nu e det panik fan måste ju köra i helgen,idag när jag kom hem från jobbet o gick in i garaget och kollade på hojjen så var det en stor kylvatten pöl under:gnissla

Den läcker vatten o jag märkte inget nät jag körde i förrgår,det kan vara ett stenskott det ser lite ut så men inte ändå,kanske att kylen ligger nästan rätt emot grenröret o jag körde kanska hårt med den senast och kanske kan man smällta kylen när den ligger sådär nära.

Har nån en extra kyl som jag kan köpa låna :Bugar kan tänka mig att köra till skövde o hämta till o med ja ni förstår jag kör vart som helst för jag e så turbokåt så det liknar inget annat:banana

Bifogat

• HPIM1506.JPG
    HPIM1506.JPG
    130.5 KB · Visningar: 112

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
hej

Nu e det panik fan måste ju köra i helgen,idag när jag kom hem från jobbet o gick in i garaget och kollade på hojjen så var det en stor kylvatten pöl under:gnissla

Den läcker vatten o jag märkte inget nät jag körde i förrgår,det kan vara ett stenskott det ser lite ut så men inte ändå,kanske att kylen ligger nästan rätt emot grenröret o jag körde kanska hårt med den senast och kanske kan man smällta kylen när den ligger sådär nära.

Har nån en extra kyl som jag kan köpa låna :Bugar kan tänka mig att köra till skövde o hämta till o med ja ni förstår jag kör vart som helst för jag e så turbokåt så det liknar inget annat:banana

Leta reda på var det läcker, ta bort "kylflänsen" mellan cellerna rengör från färg o skit tryck till cellen med polygrip över hålet o på med två komponents epoxy! -Vackert, nej - tätt, ja.

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kylen

Hej

Jag som trodde att det var ett stenskott i kylen men det visade sig när jag tog loss den att det var att den legat emot grenröret o helt enkelt smält 5 rader av cellpaketet,så vad göra såga isär kylen svetsa nya gavlar med 6 cellrader mindre:D
Kolla in fläkten bladen har börjat smälta hehehe:yoparty

Nu funkar det fint igen jag har kört kanske 20 mil idag det är ju fan va gött det klipper på när laddtrycket kommer:yopartymen kanske kan den ladda lite snabbare ska försöka på mig lite pys i veckan som kommer

Bifogat

• Bild039.jpg
    Bild039.jpg
    176.4 KB · Visningar: 138
  • Bild042.jpg
    Bild042.jpg
    133.3 KB · Visningar: 118

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hej

Jag som trodde att det var ett stenskott i kylen men det visade sig när jag tog loss den att det var att den legat emot grenröret o helt enkelt smält 5 rader av cellpaketet,så vad göra såga isär kylen svetsa nya gavlar med 6 cellrader mindre:D
Kolla in fläkten bladen har börjat smälta hehehe:yoparty

Nu funkar det fint igen jag har kört kanske 20 mil idag det är ju fan va gött det klipper på när laddtrycket kommer:yopartymen kanske kan den ladda lite snabbare ska försöka på mig lite pys i veckan som kommer

Det funkar utmärkt, så gjorde jag vid ett tidigare bygge

Men gör så här tillverka 2 små lock som du svetsar dit först över hålen i gavlarna

Sedan gör du en bananformad plåt som du svetsar vid kanten och limmar sedan denna mot vattenkanalen ( byggmax super 7 )

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Byggmax

hej
jag har varit o köpt super 7 ska göra en bananplåt i em tack för tips:va

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...