Mitt turbobygge

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Grenröret

Hur gick det med grenröret, fick du det tätt med att slipa in det mot toppen??

Jag har blivit lite skadad efter att du har lagt upp den här tråden......:huvet

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Cool hoj, så snygga de äldre suckarna och turbo o allt:Bugar

Såg om din otäcka skada, gött att du "klarade" dig, starkt.

Jag själv har en broskskada i vänsterfoten som har minskat rörligheten en del så jag blev nyfiken på det här med att flytta fram fotpinnarna.

Hur gör man?
Är det svårt?

Tacksam för svar.:tummenupp

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
fotpinnar

hej

Ja nu blev grenröret tätt som en grodröv :tummenupp du måste prova hojjen nån gång fan du har ju nästan en likadan:tuttar

Jag ska ta lite kort på fotpinnarna imorgon det är inte så svårt bara svetsa mäta göra om haha du föresten jag hittade några kort som du ser sitter fotpinner ungefär där själva pinnen till fotbromsen o likadant på växelsidan men själva växelspaken kommer från en 1100 från 1988 som har en längre stång som jag har kortat av och har använt samma vxl spak 1988 som har en egen axel som nu sitter bakom fotpinnen istället för separat bla bla bla ja du fattar när du börjar med din egen hoj så lycka till nu för inget är omöjligt

ha det

Bifogat

• HPIM1184.jpg
    HPIM1184.jpg
    164.2 KB · Visningar: 164
  • HPIM1198.jpg
    HPIM1198.jpg
    184.3 KB · Visningar: 206
  • HPIM1040.jpg
    HPIM1040.jpg
    244.6 KB · Visningar: 159

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Det gör jag mer än gärna, så man får prova på att åka riktig hoj....

Blir bara mer och mer sugen på att bygga själv igen, men jag behöver ju lite hjälp som jag sa till dig senast vi sågs.

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
hej

hej igen

fan vad den gamla gixxern går gött det finns inget som slår känslan med turbo
många hojjar har fått mäta sig med den gamla hittils,hahah gött e det
:yoparty

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Hoj
mmm, kan tänka mig det......:Bugar

det är mycket turbo funderingar varje gång jag är på den här tråden.:huvet

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
hej

ett nytt kort fick göra om grenröret lite med riktiga flänsar mot toppen,

Bifogat

• CIMG0422.jpg
    CIMG0422.jpg
    249.2 KB · Visningar: 307
  • Bild009.jpg
    Bild009.jpg
    143.8 KB · Visningar: 181

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Min vattenbuffel är en exact likadan hoj som din. jag fick 2:a på besiktningen igår på hög ljudnivå, å jag undrar om jag kan få låna ditt "helsystem" när jag besiktar om:D

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
drevning

hej
Idag rensade jag hela ljuddämparen vilket ljud men vilken skillnad klart märkbart nu orkar den utan vidare poweerwheela på 4 :tummenuppmen
Undrar vilken drevning man ska använda jag tycker att det varvar lite mycket tex 4500 i 100 km den skulle ju utan vidare orka ett större framdrev eller kanske 1 kugge mindre bak.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
hej
Idag rensade jag hela ljuddämparen vilket ljud men vilken skillnad klart märkbart nu orkar den utan vidare poweerwheela på 4 :tummenuppmen
Undrar vilken drevning man ska använda jag tycker att det varvar lite mycket tex 4500 i 100 km den skulle ju utan vidare orka ett större framdrev eller kanske 1 kugge mindre bak.

Turbohoj och original utväxling brukar bli väldigt ettrigt och hoppigt. Iofs jävligt kul, men ska det accelereras ifrån någon så är det lämpligt att dreva upp en del. Mer kontrollerbara wheelies så man kan parkera framhjulet en decimeter över backen och bara ösa på, och man får större hastighetsökning på samma växel. Slipper växla så ofta. Och hojen blir inte alls tröttare pga. uppdrevningen, turbo är turbo, den suger upp framhjulet i luften ändå. Jaja, som svar kan jag bara referera till vad jag har gjort. Original på min är 14/47, och nu har jag 16/42. Alltså upp 2 kuggar fram och ner 5 kuggar bak. Dessutom har jag ett 38-drev liggandes i väntan på Speed Weekend :) Nu ska du kanske inte dreva upp sååååå mycket, du kör ju fighter och behöver kanske inte ha en toppfart på 330 :rolleyes:

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
drevning

hej

hojjen är lite skuttig kan man säga och 330 går ju inte att åka i med den fast det känns så i 220 ändå.men kanske ska man gå ner 2 kuggar bak:va
inga mer förslag nån annan som har provat:banana
´
p.s nuladdarjag1.6

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Jag kör 16t-46t på min utan turbo och det rör på sig endå, sen har ju varvet gått ner till ca 3700v vid 100km/t.
Körde 15t-54t dragracing drevning förut och det blev lite jobbigt med 5000v vid 100Km/t, men man kunde köra på 5an och kryp köra så man behövde aldrig växla.
Orginal är det 15t-48t på min -90:a

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
hej

hojjen är lite skuttig kan man säga och 330 går ju inte att åka i med den fast det känns så i 220 ändå.men kanske ska man gå ner 2 kuggar bak:va
´
p.s nuladdarjag1.6

Nä, 330 blås på en naken hoj är lite jobbigt i längden. Hur mycket det gör vet jag inte eftersom jag inte vet din drevning nu, men det är ju alltid något :) Testa!
1,6 bar? Fräsigt :) Men det är kul när det skuttar :) I förrgår ville min inte ladda mer än 1,4 eller nåt. Kass. Hade inte andra munstycken med mig till min Mc-Xpress pysventil... Men idag får jag nog hem min Apexi AVC-R, en sån där digital laddtrycksstyrning med magnetventil, och då ska laddet upp i 1,8! Roligtroligt :) Skulle kanske ta och uppdatera min byggartråd... var länge sedan jag skrev där och det har hänt mycket sedan sist.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej

´
p.s nuladdarjag1.6

Vänta nu , Hadde du inte mitsubishikopian på din knarr??

Att ladda mer än 1,3 bar ger bara värme maximalt 1,5 bar men kan vara skadligt ( spikar)

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
hej

Hej
Det stämmer med den turbon och som du säger så har jag ändrat trycket lite neråt tror att det är ca 1,4 5 men det går så jävla våldsamt även på 5 för att hinna läsa exakt tryck så sanningen vet jag inte.

Men igår när jag kört en 10 mil kanske skulle jag tanka och såg oljefilm på baksidan av cylinderraden där dumpventilen sitter,torkade bort det och körde vidare men efter en stund så gick den på 3 cyl eller i alla fall misstände utan laddtryck,gasade på ett par gånger sen gick den bra igen ett par mil.

När jag kom hem så var det likadant bakom cylindern tänkte att det måste komma ut från dumpventilen:gnissla första tanken var att biltema turbon hade gjort sitt,sen plockade jag loss intercooler det var olja i den oxå så bort med turbon men på avgassidan fanns ingen olja och den ryker inget alls,sen bort med kompr huset hoppades att hitta olja där men torrt som det ska vara.

Nu har jag satt ihop den igen så nu ska jag ta en provtur så hörs vi sen

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Hoj
Vad händer om du har för högt vevhustryck??
Ventiltätningar??

Men du har säkert redan kollat det.

När ska man få se monstret i värklighet?? :yoparty

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
hej

hej
En sån där fin laddtrycksstyrning skulle man ha var den dyr eller köpte du den i USA.tog ur stiften kollade dom trodde att dom skulle vara sådär oljiga men inte då sååååå bruna o fina,startade den efter det ,den gick så fint precis som den har gjort det senaste ,körde en runda jämn fart och inga trix alls:va

Jag la en bunt med papper under dumpventilen men där var det bara lite brunt när jag kom hem ingen olja alls, vevhusventilationen jag har ju en 8 mm slang från ventilkåpan och en 14 mm ut ur kopplingskåpan som går till catch tanken på 2 dl med ventilation på där är det inget söl alls

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
hej
En sån där fin laddtrycksstyrning skulle man ha var den dyr eller köpte du den i USA.

Köpte på Blocket för 2000 spänn, komplett med magnetventil, tryckgivare och kablage :) Fick den idag och ser kanon ut! Säljaren sålde eftersom han har fixat sprut med integrerad laddtrycksstyrning i bilen. Ska försöka få tid till att installera den snart. Ny i Sverige kostar väl 5-6000, och i staterna får man en för 450 dollar, men dollarn är dyr och frakt + tull på det så är det inte mycket man sparar.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati