Mitt turbobygge

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Biltema turbo ska jag inte köra dragrace med mer:
Första rundan varje dag går skapligt, laddar 1.8 och det blir varmt som satan. Andra repan tappar den ladd i 4an, börjar ryka olja, och där är så mycket spel i turbon att det rasslar som satan när impellern slår i huset. Sen blir det bara sämre för varje repa. Nästa dag så är den som ny igen...
1.8 var inte meningen, det bara blev så, ska ladda 1.5 egentligen. Har beställt en Volvo turbo, hoppas den kommer innan Mantorp!

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
biltema turbon

tog lite kort när jag hade isär turbon hittade inget som tydde på att den läckte olja varken på avgassidanan eller komp delen bara lite olja i icn

Bifogat

• CIMG0495.jpg
    CIMG0495.jpg
    230.6 KB · Visningar: 136
  • CIMG0496.jpg
    CIMG0496.jpg
    234.7 KB · Visningar: 163
  • CIMG0493.jpg
    CIMG0493.jpg
    259.3 KB · Visningar: 151
  • CIMG0494.jpg
    CIMG0494.jpg
    236.8 KB · Visningar: 134

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
biltema turbon

tog lite kort när jag hade isät turbon hittade inget som tydde på att den läckte olja varken på avgassan eller komp delen

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Är det olja på båda sidor om IC??

Finns det någon olja i insugsröret??

Är det söligt i någon av småslangarna till laddstyrningen, w.gaten, dump och insug??:confused:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Biltema turbo ska jag inte köra dragrace med mer:
Första rundan varje dag går skapligt, laddar 1.8 och det blir varmt som satan. Andra repan tappar den ladd i 4an, börjar ryka olja, och där är så mycket spel i turbon att det rasslar som satan när impellern slår i huset. Sen blir det bara sämre för varje repa. Nästa dag så är den som ny igen...
1.8 var inte meningen, det bara blev så, ska ladda 1.5 egentligen. Har beställt en Volvo turbo, hoppas den kommer innan Mantorp!

Man får taisär å balansera dom. Sedan är dom hyffsade.

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
bromsning

Hej igen
Hoppas att ni har haft en fin sommar hittils,jag har bromsat hojjen idag tänkte höra med er hur mycket effekt brukar det vara med laddtryck 1,3 1,5 mätaren är ju inte så nogrann.
Behöver att veta först är det inte som andra så tar jag bort tråden ,säljer hojjen,flyttar till thailand :va

Kom igen nu så får jag höra vad det är för fel

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Hej igen
Hoppas att ni har haft en fin sommar hittils,jag har bromsat hojjen idag tänkte höra med er hur mycket effekt brukar det vara med laddtryck 1,3 1,5 mätaren är ju inte så nogrann.
Behöver att veta först är det inte som andra så tar jag bort tråden ,säljer hojjen,flyttar till thailand :va

Silverryggen fick iaf 250hk/210Nm på hjulet vid ca 1bar

ps, du har pm

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Mellan tummen o pekfingret så brukar man väl ta sugmotoreffekten -Effektförlust vid kompsänkning x (laddtryck +1) dvs. 155hk - 25hk x 2.4 = 312 vevaxelhk - minus transsionsförluster ca 13% = 271bhp

Obs! endast teori fritt ur mitt sjukahuve!

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
hej

229 och 193 i vrid den har bra ork till 9000 varv men jag ska scanna utskriften imorgon på jobbet så får vi kolla mera då:tummenupp

Andreas7902

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
KTM 1290 Superduke r -21
Hej!

Man blir bara så sjukt inspirerad av såna här trådar. Har haft funderingar ett tag nu, och det lutar klart åt att tvångsmata min gammla zx9r -97. Den blev iordningfixad i vintras rent mekaniskt och utseendemässigt. Har ett KKK K03 aggregat ifrån en passat 1.8t, som jag hoppas ska passa bra. Sen vet jag inte riktigt / har inte bestämt mig om det blir bensin med el utan ic alt. e85. Om någon sitter på erfarenhet av turbobygge på just denna modell, eller har tips och ideer säg gärna till!

Ursäkta trådkapningen och en hel massa :tummenupp för ditt bygge!

En länk till förra vinterns jobb... http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=196143

Last edited:

Henningway

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1292 Turbo Dragbike, GSX-R 7/11 turbo -91, GSX-R 1340 Turbobygge, GSX 1168 Katana, RMX 250, Kosman projekt
Hej igen

Vill egentligen inte öka på din misär men visst är det något galet eftersom jag hade 259 på bakhjulet när det fortfarande bara var 1127 cc och en gammal Garrett T3 (1,3 Bar)! Kammarna var inte ändrade.
Mellan 6000-7000 rpm ökade den ganska exakt 100 hk! :rolleyes: Gissa om det hade lite lätt för att gå på bakhjulet ibland? :yoparty

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om jag var du skulle jag ge mig av i ottan en lördag till din vän gurun. Om det är nåt som inte stämmer så hittar han det.

Jag kan hänga med pynta soppa om jag får dra några pull i hans bänk.

phatbastard

Lindblad
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
SukiSuki Tusen Nolltre
Nä, 330 blås på en naken hoj är lite jobbigt i längden. Hur mycket det gör vet jag inte eftersom jag inte vet din drevning nu, men det är ju alltid något :) Testa!
1,6 bar? Fräsigt :) Men det är kul när det skuttar :) I förrgår ville min inte ladda mer än 1,4 eller nåt. Kass. Hade inte andra munstycken med mig till min Mc-Xpress pysventil... Men idag får jag nog hem min Apexi AVC-R, en sån där digital laddtrycksstyrning med magnetventil, och då ska laddet upp i 1,8! Roligtroligt :) Skulle kanske ta och uppdatera min byggartråd... var länge sedan jag skrev där och det har hänt mycket sedan sist.

Snor tråden lite, kör också med en AVC-R (Limited Edition) och det är en riktigt fin laddtrycksstyrning. Till trådskaparen: tjusigt bygge :tummenupp

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
bromsningen

Hej äntligen scannat bänkpappret

Snor tråden lite, kör också med en AVC-R (Limited Edition) och det är en riktigt fin laddtrycksstyrning. Till trådskaparen: tjusigt bygge :tummenupp

Bifogat

• scan[1].pdf
    134.4 KB · Visningar: 172

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Hej Peter jag förstår att du drar till Japan:krama

Men eftersom du frågar här och inte på telefon igår så får jag väl svara här.

Min hoj lämnade 157hk i Yama Center när Wingen bromsade den innan turbobygget.

Efter turbobygget dock i (Powerperformense bänk) blev det 247 dock med hälften E-85, som du vet glömde jag ju llk. Tryck 1,1bar

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati