Mitt turbobygge

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Japp, då kan jag ställe mig i den lilla skaran med folk och fä som fått prova en turbocykel :)

Är mycket glad att Peter litade på mig och lät mig få ta minnesbevarande provtur innan han bygger om till nästa sommar.

Todes inte gasa fullt eftersom man inte är van vid sådana effekter. Med kvartsgas och 1,1 i ladd så känner man att framhjulet är lätt i backen eller lite i luften och det skjuter på som det inte ska på en sådan gammal fin hoj.
Den är väldigt mjuk och ganska trött innan 6k rpm och sedan märker man hur laddet kommer smygande med mycket skön kontroll, härligt :banana

Man har cirka 200km/h (på avlyst sträcka, eller?? hmm) och börjar gasa så känner man att det finns hur mycket ös som helst kvar.

Summering: Jo, ska nog bygga en lite turbo maskin av min 750 i alla fall..... tål att tänkas på.

Jätte tack till dig Peter för den upplevelse som jag sent ska glömma.
Kanske blir till nästa säsong när det är nybyggt igen:D:yoparty:Bugar

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Hej Peter är tillbaka från Skottland, hur går det med effektjakten har du hittat den?

Annars får du väl ta denna som bordsbön ikväll!:yoparty

Effekten vår som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid. Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta den som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroll utan fräls oss från laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten i evighet. Amen..

boro-kawasaki

Driving black on black..
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Die eldblad maschine 1000RR
Hej Peter är tillbaka från Skottland, hur går det med effektjakten har du hittat den?

Effekten vår som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid. Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta den som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroll utan fräls oss från laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten i evighet. Amen..

Haahahah klockrent:yoparty

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään

välkommen hem
den var det vackraste jag hört sen konfirmationen:Bugar
nej jag har inte gjort mer,den ska ändå byggas om så nu spelar det ingen roll

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Ska du bygga 2 hojar eller får Busan vänta ett år till?

Ps jag behöver nya däck!

hej igen
tyvärr kom inte mina ben o busan överrens så den ska jag sälja så det blir att bygga om den gamla gixxern o hitta hästarna som saknades denna säsong,
jag håller på med mr steens hojj nu o bygger lite grejjer till honom det tar väl en stund till o sen ska jag riva den gamla goa hojjen

ring mig om däcken eller messa storlek o sånt

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej igen
tyvärr kom inte mina ben o busan överrens så den ska jag sälja så det blir att bygga om den gamla gixxern o hitta hästarna som saknades denna säsong,
jag håller på med mr steens hojj nu o bygger lite grejjer till honom det tar väl en stund till o sen ska jag riva den gamla goa hojjen

ring mig om däcken eller messa storlek o sånt

Hmm Körställning kan väl alltid ändras?

En ny värld kommer öppnas om du bygger på busan hehe:yoparty:D

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Hmm Körställning kan väl alltid ändras?

En ny värld kommer öppnas om du bygger på busan hehe:yoparty:D

Hej
Jag har funderat fram o tillbaka med hur jag ska göra
om jag flyttar fram fotpinnarna o monterar fighterstyre så försvinner ju
hela grejjen med att ha kåpor o en riktigt snabb hojj det skulle inte bli bra
fast jag har sett flera busor i tyskland med detta monterat men jag gillar det inte.

Nej jag får nog ha lite hjälp med den gamla gixxern istället tänkte bygga
insprutning
mer cc
större turbo

ha en fin fredag till er alla

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Va!? Ska du lämna mig ensam kvar i förgasarträsket? -Jag som trodde vi var vänner.:D

När är du sugen på att dra till gurun på baksidan o leta efter de saknade pållarna?

Last edited:

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Va!? Ska du lämna mig ensam kvar i förgasarträsket? -Jag som trodde vi var vänner.:D

När är du sugen på att dra till gurun på baksidan o leta efter de saknade pållarna?

det blir nog att lämna den till killen på baksidan som får mappa den när vi kommit överrens vilket system man ska köpa nira,haltech,civinco jag vet inte vilket som är bäst.

P.s vi är fortfarande brothers in turbo

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Spjällhus

Hej
Nu börjar det bli dags att planera inför vinterns byggnad
nån som har tips på spjällhus & insprutnings system,vilket ska man välja:va
tänkte oxå öka cc lite med så mkt det går i den.

tips överhuvudtaget är alltid välkomna

:Bugar

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Skulle det vara en nackdel att köra med ett bilspjällhus före plenumet istället för vanliga hojspjällhus efter plenum?

Eftersom folk hittar rätt mycket pulver i överladdade bilmotorer verkar det ju funka bra, och man slipper ju massa skit i vägen för insugskanalen.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Skulle det vara en nackdel att köra med ett bilspjällhus före plenumet istället för vanliga hojspjällhus efter plenum?

Eftersom folk hittar rätt mycket pulver i överladdade bilmotorer verkar det ju funka bra, och man slipper ju massa skit i vägen för insugskanalen.

NEJ NEJ STORT NEJ

Att inte fler bilbyggare har fattat fördelarna med separat trottlat är ju märkligt

Nåja det är deras förlust

Separata spjäll fungerar som backstopp vid låga spjällvinklar och förhindrar
intern EGR som annars uppkommer med så korta runners

Intern EGR = plenum fylls med avgaser eftersom pulserna går ut i plenum och tar med sig avgaser

Enkelspjälls hojar brukar kännas igen på att dessa aldrig går rent innan 5000RPM

Trottelhus från GSX 1000R Funkar fint dessa har runda anslutningar
vilket inte busa och gammla 750R inte har

Dock får man plocka bort sekundärspjället och plugga hålen

Angående Insprutsystem så kan jag rekomendera Autronic

Många möjligheter och sällan några större problem

Dessutom internlogger samt halvmanuell autotune

AKTA dig för billiga byggsatser dessa gör ingen glad

Skicka PM eller slå en signal om du vill diskutera insprutningar

Peter

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45

Det är väl det första man försöker bygga bort på tillexempel BMW:s tolvventilare? Många knåpar ihop en lösning med separata spjällhus tagna från M3 eller M5 vid högre effektuttag. Har även sett denna lösning på nån hårddopad Volvo.

Edit: För lååångsam...

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
spjällhus

hej
jag kan köpa ett kompl spjällhus från en 1300 b king kan det var något

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
hej
jag kan köpa ett kompl spjällhus från en 1300 b king kan det var något

Tror inte det är nån bra lösning då dessa är utav nya modellen

Det vill säga pargjutna 1-2 samt 3-4 desutom tror jag dom har dubbla spridare

1000R är flitigt använda som jag skrev ovan , Lätta att flytta isär med nya bryggor

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Tror inte det är nån bra lösning då dessa är utav nya modellen

Det vill säga pargjutna 1-2 samt 3-4 desutom tror jag dom har dubbla spridare

1000R är flitigt använda som jag skrev ovan , Lätta att flytta isär med nya bryggor

okey bra då blir det inga såna utan en gsx brygga jag kollade priset på det sprutet du rekomenderade rätt saftigt men jag ska spara till ett sån om du tycker det är bra:yoparty

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Hoj
Coccacoki
okey bra då blir det inga såna utan en gsx brygga jag kollade priset på det sprutet du rekomenderade rätt saftigt men jag ska spara till ett sån om du tycker det är bra:yoparty

Håller också på att byter till sprut. Spjällhus från en K1 passade utmärkt. Bara dela i mitten och modda om lite ca: 10 mm. Använder insuggummi från en 11R 93 och en adapter mot insug.(annan hålbild). På din vattenkylda tror jag det blir kanoners.

Jag har funderat på Vems sprutet. Visst, Autronic SM4 smakar ju, och kostar. Får se vad det blir.

Intressant att följa tråden vidare:tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...