Mitt turbobygge

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Håller också på att byter till sprut. Spjällhus från en K1 passade utmärkt. Bara dela i mitten och modda om lite ca: 10 mm. Använder insuggummi från en 11R 93 och en adapter mot insug.(annan hålbild). På din vattenkylda tror jag det blir kanoners.

Jag har funderat på Vems sprutet. Visst, Autronic SM4 smakar ju, och kostar. Får se vad det blir.

Intressant att följa tråden vidare:tummenupp

hej
ska du använda original munstycken,räcker dom till tror du eller passar några andra
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej
ska du använda original munstycken,räcker dom till tror du eller passar några andra


Injektorer ( spridare) menar du?`

Volvo V70 Gröna spridare är lagom till 350 hk



Nått annat du måste tänka på när du bygger sprut på den modellen är att tanken är helt värdelös för ändamålet


Alldeles för lång å platt undertill

Under halvtank kan man glömma att ha ( har försökt bygga om på alla vis)

Catchtank och dubbla pumpar måste nog till

2-3 liter som matas med matarpump och med retur upp till huvudtanken
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Injektorer ( spridare) menar du?`

Volvo V70 Gröna spridare är lagom till 350 hk



Nått annat du måste tänka på när du bygger sprut på den modellen är att tanken är helt värdelös för ändamålet


Alldeles för lång å platt undertill

Under halvtank kan man glömma att ha ( har försökt bygga om på alla vis)

Catchtank och dubbla pumpar måste nog till

2-3 liter som matas med matarpump och med retur upp till huvudtanken


jag stannar kvar i förgasarträsket o letar upp effekten nån annanstans kanske 19 avgashus o tajma kammarna igen nu försökte jag ställa dom på 105/105 på båda men det får kollas lite bättre i vinter
tack för svaren
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
jag stannar kvar i förgasarträsket o letar upp effekten nån annanstans kanske 19 avgashus o tajma kammarna igen nu försökte jag ställa dom på 105/105 på båda men det får kollas lite bättre i vinter
tack för svaren

hej man kanske skulle borra upp den lite så att man får lite mer vrid på lite lägre varv innan turbon laddar,någon som har borrat sin 1100 som är vatten kyld och i så fall vilka kolvar ska man använda så att man slipper distansen under cylinderraden:va

ha en trevlig kväll:tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej man kanske skulle borra upp den lite så att man får lite mer vrid på lite lägre varv innan turbon laddar,någon som har borrat sin 1100 som är vatten kyld och i så fall vilka kolvar ska man använda så att man slipper distansen under cylinderraden:va

ha en trevlig kväll:tummenupp

Undvik å borra denna

För tunna foder och för smal kant mellan cylinderfodren ger OFELBART läckage

Jag slet ju som bekant med en likadan cykel för ett par år sedan och har gått på ALLA problem som jag beskrivet tidigare

Jag vill inte alls förefalla negativ utan vill bara peka på dom svårigheter som uppkommer vid överladdning av denna motor


Utan cylinderspacer klarar man sig aldrig på moderna motorer

Det beror på att det inte finns tillräcklig höjd över kolvbulten för att sänka kolven så mycket

Även turbokolvar kräver spacer
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Undvik å borra denna

För tunna foder och för smal kant mellan cylinderfodren ger OFELBART läckage

Jag slet ju som bekant med en likadan cykel för ett par år sedan och har gått på ALLA problem som jag beskrivet tidigare

Jag vill inte alls förefalla negativ utan vill bara peka på dom svårigheter som uppkommer vid överladdning av denna motor


Utan cylinderspacer klarar man sig aldrig på moderna motorer

Det beror på att det inte finns tillräcklig höjd över kolvbulten för att sänka kolven så mycket

Även turbokolvar kräver spacer

MAN TACKAR FÖR TIPSEN,INGET E NEGATIVT BARA OM MAN PROVAR SJÄLV MEN DET E JU SJÄLVA FAN INGET GÅR MED DEN MOTORN VA VAD DET JAG SA FRÅN BÖRJAN DU SKULLE KÖPT EN OLJEKYLD VAR DET EN SOM SA TILL MIG MEN MAN :yopartyE JU INTE I ORDNING HELLER
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag tror inte att din effekt begränsas av dina 1100cc eller vattenkylningen eller dina förgasare. Du borde hamna på "rätt" sida 250bhp med det tryck du körde ändå.
Om motorn e frisk och lobcentret 105, turbosystemet trycktätt. så skulle jag snegla lite åt turbon. Jojje upplevde ju stor skillnad när han bytte från biltema 16t till mitsu 16t. Testa även i en bänk utan luftfiltret, det såg mycket mindre ut än det jag kör med, Vilket Dalhems hävdade inte skulle supporta 300vevhk
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Jag tror inte att din effekt begränsas av dina 1100cc eller vattenkylningen eller dina förgasare. Du borde hamna på "rätt" sida 250bhp med det tryck du körde ändå.
Om motorn e frisk och lobcentret 105, turbosystemet trycktätt. så skulle jag snegla lite åt turbon. Jojje upplevde ju stor skillnad när han bytte från biltema 16t till mitsu 16t. Testa även i en bänk utan luftfiltret, det såg mycket mindre ut än det jag kör med, Vilket Dalhems hävdade inte skulle supporta 300vevhk

hej
nu har jag äntligen köpt en svarv men när man har svarvat på riktiga maskiner så känns ju allt annat rätt töntigt men den e min o man kan göra smågrejjer utan att behöva terrorisera någon kompis på kvällen,i helgen ska jag hämta min pelarborrmaskin och så har jag laggt klinker på golvet oxå:tummenupp

När mr steens hoj e klar ska jag börja med min igen och se vad jag har gjort fel

ha det
 

Bifogat

  • CIMG0619.jpg
    CIMG0619.jpg
    231.9 KB · Visningar: 241
  • CIMG0625.jpg
    CIMG0625.jpg
    239.4 KB · Visningar: 161

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Den där svarven såg väl inte allt för klen ut, det är guld värt att kunna snida ihop smågrejor själv och inte behöva vänta tills man får någon annan att göra det åt en.:tummenupp
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Den där svarven såg väl inte allt för klen ut, det är guld värt att kunna snida ihop smågrejor själv och inte behöva vänta tills man får någon annan att göra det åt en.:tummenupp

hej
nu kanske någon kan hjälpa mig med svetsningen håller på med steens plenum
jag har provat på lite bitar men det blir alltid svårt med att få oxiden koka bort
precis när man startar men sen när det gått en bit så blir det rätt bra,ska man ha mer gas eller mer utstick på tråden mindre gaskåpa

vad är det för fel:va
 

Bifogat

  • CIMG0651.jpg
    CIMG0651.jpg
    232.9 KB · Visningar: 233
  • CIMG0653.jpg
    CIMG0653.jpg
    230.9 KB · Visningar: 194

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har du fotpedal till svetsen?

Jag har också lekt lite på en aluplåt och det märks väldigt tydligt hur materialtempen påverkar genombränningen, med kall plåt var jag uppe på 130-140A och för varje centimeter jag svetsade krävdes mindre och mindre ström för att inte bränna igenom. På slutet var jag nere runt 40A.

Du kan testa annars att förvärma plenumet med gasol innan du börjar svetsa, men jag är inget alusvetsarproffs direkt så ifall någon säger emot mig så springer jag och gömmer mig under köksbordet direkt.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Har du fotpedal till svetsen?

Jag har också lekt lite på en aluplåt och det märks väldigt tydligt hur materialtempen påverkar genombränningen, med kall plåt var jag uppe på 130-140A och för varje centimeter jag svetsade krävdes mindre och mindre ström för att inte bränna igenom. På slutet var jag nere runt 40A.

Du kan testa annars att förvärma plenumet med gasol innan du börjar svetsa, men jag är inget alusvetsarproffs direkt så ifall någon säger emot mig så springer jag och gömmer mig under köksbordet direkt.

nej ingen pedal men jag har ju funderat över att köpa en snart
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Lite svårt att jobba med bitarna om man ska förvärma dom

Labba lite med balansen

Kör så att volframet precis inte smälter
det blir ju en kula i spetsen vrid balansen tills den nästan smälter och backa lite därifrån

Vissa svetslägen funkar bäst med gaslins ( utvändiga hörn)

Andra lägen funkar bättre utan gaslins , Man får byta både gaskåpa och innanmäte dock passar dom i samma brännare

Invändiga hörn och mycke ström är helt kasst med gaslins som exempel
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Lite svårt att jobba med bitarna om man ska förvärma dom

Labba lite med balansen

Kör så att volframet precis inte smälter
det blir ju en kula i spetsen vrid balansen tills den nästan smälter och backa lite därifrån

Vissa svetslägen funkar bäst med gaslins ( utvändiga hörn)

Andra lägen funkar bättre utan gaslins , Man får byta både gaskåpa och innanmäte dock passar dom i samma brännare

Invändiga hörn och mycke ström är helt kasst med gaslins som exempel

hej
utvändiga hörn som på ett plenum e ju riktigt svårt lätt att det smällter för mycket eller att alut kokar,jag ska prova det som du har föreslagit,gaslins o lite annat utstick på elektroden.

Ha en fin helg
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej
utvändiga hörn som på ett plenum e ju riktigt svårt lätt att det smällter för mycket eller att alut kokar,jag ska prova det som du har föreslagit,gaslins o lite annat utstick på elektroden.

Ha en fin helg



Har du puls på din svetsmaskin?

Som jag tidigare beskrivit så brukar jag svetsa utvändiga hörnor med mycke

tillsats så att inga insjunkningar blir

Sedan slipar jag med planskiva från biltema
ser ut som hårt skumgummi med konstläder påklistrat+ klisterrondeller

120 sedan ner till 320 , Polerar sedan lite grovt , rengör och sedan kör man puls utanpå hörnet

Krävs lite övning men det blir jäklit ballt ( naturligtvis finpolerar man hela rasket sen)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
hej
utvändiga hörn som på ett plenum e ju riktigt svårt lätt att det smällter för mycket eller att alut kokar,jag ska prova det som du har föreslagit,gaslins o lite annat utstick på elektroden.

Ha en fin helg

Nåt som jag tycker funkar är att svetsa hörnen först. För annars har värmen som bildas i hörnet ingenstans att ledas iväg till, när man jobbar sig mot hörnet. Stanna ca 5mm ifrån hörnet och låt kapillärverkan dra ut smältan till hörnspetsen.

Riktiga svetsare får gärna lägga sig i o styra upp denna diskution.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top