Mitt turbobygge

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
hej
effektökningen vet jag inget om, men jag har fått tillbaka hela svängradien när jag tog bort ic framför vattenkylen den hamnade så högt upp för att inte ta i framdäcket vid bromsningar.

så var det med det,återstår bara resten,pump,expansionskärl,slangar och ett efterkyl som jag tänkte montera i innerskärmen

ha det

aha trode du skulle köra vattenplenum + ic :D ser nice ut med radiator där bak, får flashbacks från tiden när man höll på med vattenkylning i datorn :)

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
Hallå Peter

Bullen e såld till en kille från Hagfors som tydligen skulle bygga en
turbomatad stelbensbobber. Så man kan säja att han köpte en dyr motor.

E du hemma något imorgon så man kan kika lite på ditt bygge.

Ronny

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Hallå Peter

Bullen e såld till en kille från Hagfors som tydligen skulle bygga en
turbomatad stelbensbobber. Så man kan säja att han köpte en dyr motor.

E du hemma något imorgon så man kan kika lite på ditt bygge.

Ronny

ring innan men jag e nog i garaget som vanligt:yoparty

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
ring innan men jag e nog i garaget som vanligt:yoparty

halloj
nu ska ni få höra,idag monterade jag förgasarna och det fina vattenkylda plenumet med det var något som satt i vägen,gud hade monterat ett höger ben precis där det skulle komma ett rör från turbon,fan isär med det igen gjorde en ny gavel och ett nytt inlopp o allt var frid o fröjd tills jag märkte att det ska sitta en generator just där inloppet hamnade.

sen när jag monterat generatorn o fixat med inloppet så att allt passar så tappade jag handtaget till tigen o spräckte den delen som låser fast tråden men det märkte jag inte förs förrän jag skulle börja svetsa och det såg värre ut än vanligt,innan jag fattade att gasen tog en annan väg än genom gaskåpan.

ikväll dricker jag sprit:näsblod:confused::mad::huvet:brinnerup

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Ajfan, duktigt irriterande med såna onödiga mistag :(

Men lycka till i fortsättningen, och riktigt snygga plenum du knåpar ihop måste jag säga :tummenupp :Bugar

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
halloj
nu ska ni få höra,idag monterade jag förgasarna och det fina vattenkylda plenumet med det var något som satt i vägen,gud hade monterat ett höger ben precis där det skulle komma ett rör från turbon,fan isär med det igen gjorde en ny gavel och ett nytt inlopp o allt var frid o fröjd tills jag märkte att det ska sitta en generator just där inloppet hamnade.

sen när jag monterat generatorn o fixat med inloppet så att allt passar så tappade jag handtaget till tigen o spräckte den delen som låser fast tråden men det märkte jag inte förs förrän jag skulle börja svetsa och det såg värre ut än vanligt,innan jag fattade att gasen tog en annan väg än genom gaskåpan.

Då ringer jag inte förtidigt

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
halloj

.....Men bilen går bra!

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
halloj

Fan va surt, men hoppas groggen var god!:D
Nu ska vi också bygga kylt plenum. Är det något speciellt vi ska tänka på vad det gäller utformningen invändigt tycker du? Antar att du tänkt montera din dump mitt uppe på plenum enligt dina bilder. Vilken dump ska du köra med? Har du en länk till den?
Har väl iofs tänkt köra Bosch svarta tråkiga plast men tar tacksamt emot tips från dig.
Har du sett de fina trattarna Crazy framställde igår?
Ha det Gött, Pain! :tummenupp

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Fan va surt, men hoppas groggen var god!:D
Nu ska vi också bygga kylt plenum. Är det något speciellt vi ska tänka på vad det gäller utformningen invändigt tycker du? Antar att du tänkt montera din dump mitt uppe på plenum enligt dina bilder. Vilken dump ska du köra med? Har du en länk till den?
Har väl iofs tänkt köra Bosch svarta tråkiga plast men tar tacksamt emot tips från dig.
Har du sett de fina trattarna Crazy framställde igår?
Ha det Gött, Pain! :tummenupp

hej
grogg e gott men man blir så trött snabbt när man jobbat hela veckan:tummenupp
jag har ju inte byggt något vattenkyllt plenum förrut så det är bara fritt tänkande och om det får plats. så jag vet inte om jag e rätt gubbe att råda er hur ni ska bygga era plenum,
men i alla fall dumpen köpte jag hos turbobanditen o snabbt som fan gick det innan den låg i brevlådan.

den tråkiga plastdumpen är den enda som jag fick att fungera bra men först tog jag ut vaacum från ett insug men det funkade inte bra sen tog jag vaacum från alla synk uttagen då gick dumpen jämnare ( ett tips bara )fina trattar till erat bygge det kommer att bli riktigt fint

ikväll har jag polerat rykröret men fan va skitig man blir i ansiktet kanskee inte ska hålla det så nära nästa gång men det e ju så mörkt ute

imorgon ska plenumet poleras i dagsljus mera kort då:banana

Bifogat

• CIMG0987.jpg
    CIMG0987.jpg
    240.3 KB · Visningar: 94
  • CIMG0983.jpg
    CIMG0983.jpg
    222.5 KB · Visningar: 92
  • CIMG0981.jpg
    CIMG0981.jpg
    238.3 KB · Visningar: 88
  • CIMG0982.jpg
    CIMG0982.jpg
    235.7 KB · Visningar: 94
  • CIMG0990.jpg
    CIMG0990.jpg
    233.8 KB · Visningar: 109
  • CIMG0991.jpg
    CIMG0991.jpg
    231.3 KB · Visningar: 92
  • CIMG0992.jpg
    CIMG0992.jpg
    236.4 KB · Visningar: 106

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
hej
grogg e gott men man blir så trött snabbt när man jobbat hela veckan:tummenupp
jag har ju inte byggt något vattenkyllt plenum förrut så det är bara fritt tänkande och om det får plats. så jag vet inte om jag e rätt gubbe att råda er hur ni ska bygga era plenum,
men i alla fall dumpen köpte jag hos turbobanditen o snabbt som fan gick det innan den låg i brevlådan.

den tråkiga plastdumpen är den enda som jag fick att fungera bra men först tog jag ut vaacum från ett insug men det funkade inte bra sen tog jag vaacum från alla synk uttagen då gick dumpen jämnare ( ett tips bara )fina trattar till erat bygge det kommer att bli riktigt fint

ikväll har jag polerat rykröret men fan va skitig man blir i ansiktet kanskee inte ska hålla det så nära nästa gång men det e ju så mörkt ute

imorgon ska plenumet poleras i dagsljus mera kort då:banana

Tack för tipset med synk uttagen. Ser riktigt fint ut det där du :7peta
Ang plenum är min tanke att liksom "styra" flödet lite så det inte blir så koncentrerat mot 2-3 cyl. Vet inte om det behövs , men jag tänker att blir det för koncentrerat på 2-3 an så kanske det blir ojämn motorgång.
Förvisso är det ju övertryck men viss betydelse bör det ju kunna ha, eller vad tror du ? :confused:
MVH

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Tack för tipset med synk uttagen. Ser riktigt fint ut det där du :7peta
Ang plenum är min tanke att liksom "styra" flödet lite så det inte blir så koncentrerat mot 2-3 cyl. Vet inte om det behövs , men jag tänker att blir det för koncentrerat på 2-3 an så kanske det blir ojämn motorgång.
Förvisso är det ju övertryck men viss betydelse bör det ju kunna ha, eller vad tror du ? :confused:
MVH

hej
jag tror att luften slås sönder när den passerar kylen det är nog en riktigt bra diffusor:tummenupp

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
hej
jag tror att luften slås sönder när den passerar kylen det är nog en riktigt bra diffusor:tummenupp

Jag tänkte i de banorna men våra laddrör kommer rakt framifrån rakt emot kylet. Men som du säger så borde kylet ta hand om det mesta. Hmmm, får fundera lite till men någon liten styrning tror jag det blir. Tänkte lägga en liten plåt i botten på plenum ca 20 mm hög och mjukt riktad uppåt så strömmen inte går direkt emot tratt 2-3 utan kommer liksom mer naturligt . Ska klippa och klistra lite papp så får du se hur jag menar. Men tar tacksamt emot både positiv och negativ kritik.
Tack Pain!:Bugar

PS: har faktiskt inhandlat lite kåpdelar och gaffeln är klar så det står inte helt still även om det inte går i racerfart.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag tänkte i de banorna men våra laddrör kommer rakt framifrån rakt emot kylet. Men som du säger så borde kylet ta hand om det mesta. Hmmm, får fundera lite till men någon liten styrning tror jag det blir. Tänkte lägga en liten plåt i botten på plenum ca 20 mm hög och mjukt riktad uppåt så strömmen inte går direkt emot tratt 2-3 utan kommer liksom mer naturligt . Ska klippa och klistra lite papp så får du se hur jag menar. Men tar tacksamt emot både positiv och negativ kritik.
Tack Pain!:Bugar

PS: har faktiskt inhandlat lite kåpdelar och gaffeln är klar så det står inte helt still även om det inte går i racerfart.

Kika på mina busaplenum , Jag har ingången i botten längst fram och riktar luftströmen upp i taket

Sedan har jag taket lite lutande så att luften tvingas bakåt

På så sätt får du bättre fördelning på luften och riskerar inte att få en riktad luftpelare

Tänk även på att en riktad luftpelare fördärvar kylförmågan på vattenellementet

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
Kika på mina busaplenum , Jag har ingången i botten längst fram och riktar luftströmen upp i taket

Sedan har jag taket lite lutande så att luften tvingas bakåt

På så sätt får du bättre fördelning på luften och riskerar inte att få en riktad luftpelare

Tänk även på att en riktad luftpelare fördärvar kylförmågan på vattenellementet

Tack Andersson ! :tummenupp
Då var jag alltså inte helt fel ute. Har studerat ditt plenum men det förtäljer ju inte hur det ser ut innuti. Men nu vet jag ju! :Bugar
Vi har ju faktiskt ganska gott om plats och har jag fattat det hela rätt så ska plenum vara ganska likt original luftburk i volym, eller ?

Sorry Pain ! Ska inte kapa din tråd mer :(

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Tack Andersson ! :tummenupp
Då var jag alltså inte helt fel ute. Har studerat ditt plenum men det förtäljer ju inte hur det ser ut innuti. Men nu vet jag ju! :Bugar
Vi har ju faktiskt ganska gott om plats och har jag fattat det hela rätt så ska plenum vara ganska likt original luftburk i volym, eller ?

Sorry Pain ! Ska inte kapa din tråd mer :(

kapa på bara det är så man får veta saker,om det e nån som vet så det farbor andersson :Bugar

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
kapa på bara det är så man får veta saker,om det e nån som vet så det farbor andersson :Bugar

Ja, denadär "farbror Andersson " är ju en rackare på ladd !
Bitarna börjar falla på plats nu. Med lite tur kanske vi får fram ett par tjusiga plenum till helgen. Vi får se! :)

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
.
MVH

Det där förvillar många, men alla motorer jobbar med övertryck, även en så kallad sugmotor. Vissa med mer tryck än andra bara, men det spelar ingen roll i detta sammanhang.

För övrigt så håller jag med övriga, Andersson kan det här med turbo

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Hoj

Bifogat

• skida.jpg
    skida.jpg
    36.7 KB · Visningar: 91
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!