Mitt turbobygge

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
...sved ju som fan på händerna efter lite tvättande,tänkte det är bäst att kolla på 25 liters dunken,
där stod det får ej komma i kontakt med hud,ska spädas 1 till 50 tyckte att det luktade lite stark men va´fan :tummenupp

Se till att stänga till locket där nästa gång du startar svetsen bara, låter som det kunde bli en obra kombination annars :D:D
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Se till att stänga till locket där nästa gång du startar svetsen bara, låter som det kunde bli en obra kombination annars :D:D

hej
inget svetsande idag men lite svarvande jag gjorde nya t-stycken mellan förgasarna i alu med oringar utvändigt mellan förgasarna där trycksättningen under membranen var förrut,där är det helt tätt nu så man slipper epoxyn,stora problem förra uppstarten med lim i flotörhusen som flödade över.istället borrade jag håll från bellmouthen in under membranet.

sen svarvade jag som cylindrar mellan förgasarna där trycksättningen av flotörhuset som kommer ifrån pitotröret med invändiga oringar och sen anslutningen med slang
nu är plenumet klart och förgasarna oxå skönt att kunna lägga dom åt sidan o börja med nästa jobb som blir motorn:yoparty

ha en go kväll
 

Bifogat

  • CIMG1034.jpg
    CIMG1034.jpg
    219 KB · Visningar: 110
  • CIMG1035.jpg
    CIMG1035.jpg
    239.2 KB · Visningar: 109
  • CIMG1037.jpg
    CIMG1037.jpg
    235.6 KB · Visningar: 127
  • CIMG1036.jpg
    CIMG1036.jpg
    235.8 KB · Visningar: 133
  • CIMG1032.jpg
    CIMG1032.jpg
    217 KB · Visningar: 109
  • CIMG1033.jpg
    CIMG1033.jpg
    217.9 KB · Visningar: 112
  • CIMG1031.jpg
    CIMG1031.jpg
    235.6 KB · Visningar: 117

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
hej
inget svetsande idag men lite svarvande jag gjorde nya t-stycken mellan förgasarna i alu med oringar utvändigt mellan förgasarna där trycksättningen under membranen var förrut,där är det helt tätt nu så man slipper epoxyn,stora problem förra uppstarten med lim i flotörhusen som flödade över.istället borrade jag håll från bellmouthen in under membranet.

sen svarvade jag som cylindrar mellan förgasarna där trycksättningen av flotörhuset som kommer ifrån pitotröret med invändiga oringar och sen anslutningen med slang
nu är plenumet klart och förgasarna oxå skönt att kunna lägga dom åt sidan o börja med nästa jobb som blir motorn:yoparty

ha en go kväll

Tjenare Pain!
Ser mycket fint ut dedär :7peta
Tack för ett trevligt samtal och för länkarna. Tack vare dig föll vissa bitar på plats. :tummenupp
Längtar efter första provturen sjukt mycket nu men det är ju en bit kvar :D
Ha det gott! Couglin
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Tackar för kaffet senast.

Det var vad man behövde, en spark in i våren och för att man ska gå ner i garaget för att sätta fart att bli färdig någongång, men det blir nog inte turbo till sommaren, men man vet aldrig, du har ju lite saker man vill ha på sin egen....... hmmmm det är inte bra det....:huvet
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
...men det blir nog inte turbo till sommaren, men man vet aldrig, du har ju lite saker man vill ha på sin egen....... hmmmm det är inte bra det....:huvet

Bygg för fasen! Har du ingen snö eller? :D Så länge den ligger så kan du ändå inte köra, och snön kommer att ligga lääääänge till. Det går att slänga ihop ett turbokit på en månad. Skit i finishen och ordna den till nästa vinter. Bara kittet funkar så behöver det inte vara blankt. Byggbyggbyggbygg :tummenupp
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Bygg för fasen! Har du ingen snö eller? :D Så länge den ligger så kan du ändå inte köra, och snön kommer att ligga lääääänge till. Det går att slänga ihop ett turbokit på en månad. Skit i finishen och ordna den till nästa vinter. Bara kittet funkar så behöver det inte vara blankt. Byggbyggbyggbygg :tummenupp

gör som lahi säger det gjorde jag:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
gör som lahi säger det gjorde jag:tummenupp

Humor! Ibland lyckas jag övertala så folk gör de mest konstiga saker :näsblod Skulle kanske överge min karriär som konstruktör och bli försäljare? :D
 
Last edited:

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Bygg för fasen! Har du ingen snö eller? :D Så länge den ligger så kan du ändå inte köra, och snön kommer att ligga lääääänge till. Det går att slänga ihop ett turbokit på en månad. Skit i finishen och ordna den till nästa vinter. Bara kittet funkar så behöver det inte vara blankt. Byggbyggbyggbygg :tummenupp

En månad.... slänga på en turbo det gör man ju på 5 sekunder,det har ju Elffors gjort en instruktionsvideo om...hoppas snön försvinner snart... har fan en meter på gårn och mer skulle det bli. Har du uppgraderat någe till kommande turbosäsong ?./wachen
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En månad.... slänga på en turbo det gör man ju på 5 sekunder,det har ju Elffors gjort en instruktionsvideo om...hoppas snön försvinner snart... har fan en meter på gårn och mer skulle det bli. Har du uppgraderat någe till kommande turbosäsong ?./wachen

Hehe, ja, den var fin den videon. Ser så lätt ut! :D

Nja, har inte hunnit göra så jättemycket, men en Schwitzer S200, en 50 mm wastegate och en massa rörböjar och raka bitar ligger på arbetsbänken. Ska bara försöka få tid att sätta ihop det också. Hinner jag inte nu så får jag väl bygga ihop det nästa vinter. Vill ju hinna köra lite i år iallafall :)
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Förlåt Peter men vi lånar visst din tråd lite, kan man få en länk till den "instruktionsvideon"??
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään

Bifogat

  • CIMG1038.jpg
    CIMG1038.jpg
    242.9 KB · Visningar: 87
  • CIMG1041.jpg
    CIMG1041.jpg
    218.2 KB · Visningar: 103
  • CIMG1040.jpg
    CIMG1040.jpg
    233.3 KB · Visningar: 102

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Jag vet inte hur man ska tolka hans små fina videoklipp......

Blev nästan mörkrädd...... HAHAHAHAHA!!!!!!

Jag kunde ha lånat dig hålsågen. den ligger ju i bilen i alla fall till ingen nytta. Den behöver att användas.....
 
Last edited:

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
den videon säger allt om hur man gör hahaha han ela för go den gubben
ikväll har jag gjort en ny panel att montera laddtrycksmätaren i den gamla var ju fin men gjord i 2mm alu lite tunt så den nya blev i 3mm istället,det tog en liten stund med bara borr,tigersåg och roterande fil.

imorgon skall delarna till eloxering

Snyggt, någon speciell anledning till att du inte sätter lambdan på samma ställe?

// Tom
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Snyggt, någon speciell anledning till att du inte sätter lambdan på samma ställe?

// Tom

hej
det fästet gjorde jag förra året tillfälligt medan jag laborerade med munstycken sen tog jag bort det för mätaren gillade inte vatten så mycket,och jag tror panelen skulle se ännu klumpigare ut med en mätare till:va

nästa gång v rod ska jag komma till dig när jag ska göra stora hål
tackar
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Oki, vad är det för bb lambda du kör med? Jag håller på att leta efter något lämpligt till mitt bygge.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään

Bifogat

  • HPIM1492.JPG
    HPIM1492.JPG
    166.4 KB · Visningar: 58
  • HPIM1497.JPG
    HPIM1497.JPG
    99.1 KB · Visningar: 71
  • HPIM1493.JPG
    HPIM1493.JPG
    126.6 KB · Visningar: 74
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top