Mitt turbobygge

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
tjusigt! Skumt att materialet i slutpipen reagerade annorlunda på eloxeringen:va
det var visst inte bra att ta en skrotbit märkt "flygalu" o göra din pip av, he he

om du förstorar den bilden så ligger det något på bänken som kommer att användas efter jag får tag i den jä.... som lagt fel bit på rätt plats:tummenupp
det kommer att bli bra efter en liten kort provtur så e allt svart igen
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
om du förstorar den bilden så ligger det något på bänken som kommer att användas efter jag får tag i den jä.... som lagt fel bit på rätt plats:tummenupp
det kommer att bli bra efter en liten kort provtur så e allt svart igen

Now your really scarying me.... sancho
 

Bifogat

  • trejo1.jpg
    trejo1.jpg
    3.8 KB · Visningar: 983

Atrox.se

Medlem
Gick med
5 Oct 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki Gsxr 1100
Tråd kapning

Jag har en liten fråga om insugningstrattarna som jag ska tillverka till plenumkammaren, ytterdiametern är ju klar, men vad ska man ha för innerdiameter och hur långa ska dom vara, det kommer inte att bli några fullradietrattar.

Förutom trådkapningen kan jag bara säga :Bugar till dig Peter.

Mvh Anders
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Jag har en liten fråga om insugningstrattarna som jag ska tillverka till plenumkammaren, ytterdiametern är ju klar, men vad ska man ha för innerdiameter och hur långa ska dom vara, det kommer inte att bli några fullradietrattar.

Förutom trådkapningen kan jag bara säga :Bugar till dig Peter.

Mvh Anders


hej anders
tack för att du orkar kolla in på mitt bygge
jag har innerdiameter 40 samma som förgasarna invändigt/utvändigt så att det passar ytterdiametern.jag tror inte länden spelar roll men att det är lite instick i plenumet,första jag gjorde var utan,blev
inte bra då luften blev riktat mot vissa cylindrar.
gjör oxå så att luften får pasera en liten kammare med tratt i där oxå det funkade på mitt plenum.

så lycka till nu eller köp min gamla turbosats med allt till hehehe:tummenupp
 

Atrox.se

Medlem
Gick med
5 Oct 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki Gsxr 1100
hej anders
tack för att du orkar kolla in på mitt bygge
jag har innerdiameter 40 samma som förgasarna invändigt/utvändigt så att det passar ytterdiametern.jag tror inte länden spelar roll men att det är lite instick i plenumet,första jag gjorde var utan,blev
inte bra då luften blev riktat mot vissa cylindrar.
gjör oxå så att luften får pasera en liten kammare med tratt i där oxå det funkade på mitt plenum.

så lycka till nu eller köp min gamla turbosats med allt till hehehe:tummenupp

Tack för måtten Peter,

Mvh Anders
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Tack för måtten Peter,

Mvh Anders

hej
nu denna veckan hade jag räknat med att allt skulle vara på plats för montering murphy hann dock före.
växelllådan lite försenad,ringde o undrade när den var klar men den var inte påbörjad han sa att jag glömt att lägga i en arbetsorder ingen visste vad som skulle göras.

kolvringarna från usa hade kolvringsgap 1,3 mm inte 0.30 + alltså fel ringar.

ringde till verkstaden som har vevaxeln och som skulle mäta den för att kunna beställa lager,en carrillo stake 4 hundradelar komprimerad och skadad axielt så den måste bytas, ( det var som du sa peter )

ska i alla fall hämta toppen idag från christer och fräsningen av ventilsätena.

annars har allt flytit på fint not:mad:
 

råttis

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Väröbacka
Hoj
HD Roadking Turbo 05
hej Mr Pain
har varit borta ett tag och har precis uppdaterat mig själv m.a.p. din hoj och fortsätter att bli impad ser fram emot bänkningen går den som den ser ut.......... wow
ps dubbelplus för flit
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej Mr Pain
har varit borta ett tag och har precis uppdaterat mig själv m.a.p. din hoj och fortsätter att bli impad ser fram emot bänkningen går den som den ser ut.......... wow
ps dubbelplus för flit

i lift my hat of and say godmorning:Bugar
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
motorn

hej
hur fan tycker ni att jag ska göra,så här är det

toppen saknar insugsventiler och sen ska den monteras o kolla hur mycket ventilerna behöver kortas.
en vevstake saknas måste mätas för rätt lager till vevaxeln.
nya kolvringar saknas bara originalet kvar inga fel på dom.

eller så kör jag med det som fungerade förra året alltså original grejjer inne i motorn ingen portad topp, inga rostfria ventiler,inga carrillo stakar,ingen undercuttad låda,sätter ihop motorn snarast utan att behöva vänta på casch eller på delar.

vad tycker ni:krama
 

Bifogat

  • CIMG1094.jpg
    CIMG1094.jpg
    228.3 KB · Visningar: 85
  • CIMG1095.jpg
    CIMG1095.jpg
    198.4 KB · Visningar: 92
  • CIMG1096.jpg
    CIMG1096.jpg
    228 KB · Visningar: 79

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Bättre med dom gamla gerjerna än ingeting alls. Men det spörs ju på hur länge du måste vänta innan allt annat kan köpas, eller fixas :va
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Bättre med dom gamla gerjerna än ingeting alls. Men det spörs ju på hur länge du måste vänta innan allt annat kan köpas, eller fixas :va

kanske 2 månader till men å andra sidan kanske dom nya grejjerna inte funkar som man har tänkt sig ändå så det kanske blir till att riva i den ändå men men man vet aldrig
 

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
kanske 2 månader till men å andra sidan kanske dom nya grejjerna inte funkar som man har tänkt sig ändå så det kanske blir till att riva i den ändå men men man vet aldrig

Då är det ju ett lätt val, ihop med de gamla goa grejerna å kör denna sommaren ;)

Det blir garanterat en vinter till där du kan fixa med dom nya delarna :tungan
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
I med det gamla. Under säsongen kommer den gnagande känslan, om jag bara hade haft de värre stakarna o den värre toppen o den värre lådan kunde jag haft 5hekto högre laddtryck. -undra hur det hade kännts????:va

Sen när den regniga veckan på semester kommer river du nog ner skiten iaf. då ligger det nog ett sprut o väntar på montage också:D:D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
I med det gamla. Under säsongen kommer den gnagande känslan, om jag bara hade haft de värre stakarna o den värre toppen o den värre lådan kunde jag haft 5hekto högre laddtryck. -undra hur det hade kännts????:va

Och hade du kört med portad topp och carrillo stakar och 5 hekto högre laddtryck så hade du undrat hur hade det känts med ännu större turbo, ännu mer laddtryck, ännu mer volym??? Det kallas "turbosjukan..."
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Och hade du kört med portad topp och carrillo stakar och 5 hekto högre laddtryck så hade du undrat hur hade det känts med ännu större turbo, ännu mer laddtryck, ännu mer volym??? Det kallas "turbosjukan..."

exakt så huvudet på spiken lahi, hur man än vänder på det så vill man ha mer eler undrar om motorn pallar för det som man vill hehehe:)
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Skruva ihop den, du hann ju inte prova 270hk på gatan.

Det räcker ju 3-4 veckor innan den känns som du vill ha mera mos.
Det är ju date med Elffors & co 1 maj, och du vill väl inte låna min zx och komma dit på?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det roliga är när killar som inte ens skruvat ihop sin första hoj skriver i sin profil att de lider turbosjuka:D
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top