Mitt turbobygge

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Det roliga är när killar som inte ens skruvat ihop sin första hoj skriver i sin profil att de lider turbosjuka:D

Kära Elffors!
Det var absolut inte meningen att göra dig upprörd med det som stod i min signatur, ber om ursäkt för det! :Bugar
Om du läste så stod det att alla KAN bli och att det VERKAR inte finnas botemedel. Det som menades var väl mer att jag varit sugen på ett turbobygge ganska länge och därför köpte denna hoj enbart för att genomföra detta. Alltså suget blivit så stort att jag inte kunde släppa det. Men visst nu är det bortaget så du inte känner att jag trampar på din tå? Sorry!
Ska inte säga annat än att jag är imponerad av de grejor du tar fram och den maskinpark du har tillgång till men var istället juste och dela med dig av din kunskap till de som frågar dig. Du är ju ganska snabb på att mer eller mindre idiotförklara vissa andra som som frågat om vissa saker har jag sett i tidigare trådar. Du har väl också varit nybörjare på ladd, eller?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kära Elffors!
Det var absolut inte meningen att göra dig upprörd med det som stod i min signatur, ber om ursäkt för det! :Bugar
Om du läste så stod det att alla KAN bli och att det VERKAR inte finnas botemedel. Det som menades var väl mer att jag varit sugen på ett turbobygge ganska länge och därför köpte denna hoj enbart för att genomföra detta. Alltså suget blivit så stort att jag inte kunde släppa det. Men visst nu är det bortaget så du inte känner att jag trampar på din tå? Sorry!
Ska inte säga annat än att jag är imponerad av de grejor du tar fram och den maskinpark du har tillgång till men var istället juste och dela med dig av din kunskap till de som frågar dig. Du är ju ganska snabb på att mer eller mindre idiotförklara vissa andra som som frågat om vissa saker har jag sett i tidigare trådar. Du har väl också varit nybörjare på ladd, eller?

Lugn o fin, så ska jag kliva bort från din ömma tå.
givetvis gjorde jag mång nybörjarfel, och jag har ännu långt till den kunskap som de gamle rävarna har. Men 99% av ALLT som frågas i nya byggtrådar har redan besvarats minst 100ggr, och det tar inte mindre än 5min att söka info dvs 2min längre än att skriva ett inlägg o fråga som ingen som vet ändå orkar besvara för femtielfte gången.

Du får skriva vad du vill i din avatar för min din del.
Men min högst privata åsikt är att det är lite fånigt att skriva att man är turbosjuk överhuvudtaget, och speciellt om man inte ens byggt hoj nr 1.
Men det är ju bara min privata åsikt....
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är ju date med Elffors & co 1 maj, och du vill väl inte låna min zx och komma dit på?

Och på den daten blir man ju svarta ankungen som alla kommer kasta grus på och hånflina åt, snacka om fåntratt som kommer med en slö sugmotorhoj på ett turbomeet...:gnissla
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Och på den daten blir man ju svarta ankungen som alla kommer kasta grus på och hånflina åt, snacka om fåntratt som kommer med en slö sugmotorhoj på ett turbomeet...:gnissla


Inget o deppa över. Du har förmodligen den enda hojen som kommer att fungera:D
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
cirkulationspump

hej
inte mycket har hänt i garaget på ett tag,väntar forfarande på vxl lådan.men i idag har jag svarvat 2 st reduceringar till pumpen och ett litet fäste.
imorgon ska jag limma fast dom i pumphuset med nått special lim,men jag letar efter nått litet expansionskärl eller nått man kan kapa ner för att få plats,egentligen så behöver jag bara ett lock där gängan redan e klar ,kanske nån har ett tips :tummenupp

hoppas lådan kommer i morgon :mad::huvet:näsblod
 

Bifogat

  • CIMG1097.jpg
    CIMG1097.jpg
    238.8 KB · Visningar: 113
  • CIMG1098.jpg
    CIMG1098.jpg
    232.8 KB · Visningar: 117
  • CIMG1099.jpg
    CIMG1099.jpg
    234.6 KB · Visningar: 140
  • CIMG1101.jpg
    CIMG1101.jpg
    225.2 KB · Visningar: 124

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Ser fint ut Peter, tittade förbi förut.
Men det stod ingen turbo hoj på lyftbordet, utan en trött 2taktare.

Vi håller tummarna för lådan kommer imån:tummenupp
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Ser fint ut Peter, tittade förbi förut.
Men det stod ingen turbo hoj på lyftbordet, utan en trött 2taktare.

Vi håller tummarna för lådan kommer imån:tummenupp

vafalls trött det u ju 60 hästar i den eller var 1970, förresten det nya skattekvittot har kommit
 

Bifogat

  • CIMG0441.jpg
    CIMG0441.jpg
    270.9 KB · Visningar: 177
  • HPIM0992.jpg
    HPIM0992.jpg
    238.5 KB · Visningar: 190
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej
inte mycket har hänt i garaget på ett tag,väntar forfarande på vxl lådan.men i idag har jag svarvat 2 st reduceringar till pumpen och ett litet fäste.
imorgon ska jag limma fast dom i pumphuset med nått special lim,men jag letar efter nått litet expansionskärl eller nått man kan kapa ner för att få plats,egentligen så behöver jag bara ett lock där gängan redan e klar ,kanske nån har ett tips :tummenupp

hoppas lådan kommer i morgon :mad::huvet:näsblod



Tänk på att du MÅSTE ha påfyllning / Luftning på högsta punkten

Annars får du aldrig cirkulation, Pumpen självsuger inte ett smack

Bättre om du kan få ner pumpen så den inte sitter som högsta punkt
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
montera motorn

hej
äntligen kom växellådan idag,så det blev ett par timmar i garaget
nu är motorn i ramen i allafall men utan topp o cylinder det är lättare tycker jag att momentdra när den sitter i ramen.

målet e o ha den kör klar i helgen men men kanske murphy kommer innan dess.:va

ha det så kommer mer kort imon

gonatt
 

Bifogat

  • CIMG1102.jpg
    CIMG1102.jpg
    230.6 KB · Visningar: 124
  • CIMG1103.jpg
    CIMG1103.jpg
    230.6 KB · Visningar: 117
  • CIMG1104.jpg
    CIMG1104.jpg
    238.4 KB · Visningar: 126
  • CIMG1106.jpg
    CIMG1106.jpg
    237 KB · Visningar: 117
  • CIMG1110.jpg
    CIMG1110.jpg
    233.4 KB · Visningar: 173
  • CIMG1111.jpg
    CIMG1111.jpg
    236 KB · Visningar: 168

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ser bra ut. Håll uppe tempo't bara:yoparty
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
montera motorn

go kväll

idag tänkte jag montera toppen o grenrör,turbo,förgasare men men så enkelt gick det inte,tänkte innan jag hänger dit kolvar cylinder topp att jag skulle prov växla men det gick inte en skiftgaffel låg inte i sitt läge o jag som tyckte att jag kollade allt så noga.

så ut med motorn igen ta isär den fixa felet och tillbaka i ramen igen allt väl så långt,dit med kolvar cylinder och sen dit med toppen men ICKE toppen gick inte över dom fina pinnbultarna den tog i ramen,
ur med skiten igen på med toppen allt väl så långt,tänkte dra toppen när den ändå var ur men då passar inte dom dyra topplocksbultarna :huvet:huvet:död,

dit med original grejjerna i med motorn igen så nu när jag gick upp såg det exakt likadant som igår vid den här tiden.

det e inte konstigt att man super ibland,men men jag ska ta nya tag imorgon igen (turbosjukan)

flu vi kan kanske ta en sväng om jag kör min gamla o du lovar att inte köra ifrån mig:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
go kväll

idag tänkte jag montera toppen o grenrör,turbo,förgasare men men så enkelt gick det inte,tänkte innan jag hänger dit kolvar cylinder topp att jag skulle prov växla men det gick inte en skiftgaffel låg inte i sitt läge o jag som tyckte att jag kollade allt så noga.

så ut med motorn igen ta isär den fixa felet och tillbaka i ramen igen allt väl så långt,dit med kolvar cylinder och sen dit med toppen men ICKE toppen gick inte över dom fina pinnbultarna den tog i ramen,
ur med skiten igen på med toppen allt väl så långt,tänkte dra toppen när den ändå var ur men då passar inte dom dyra topplocksbultarna :huvet:huvet:död,

dit med original grejjerna i med motorn igen så nu när jag gick upp såg det exakt likadant som igår vid den här tiden.

det e inte konstigt att man super ibland,men men jag ska ta nya tag imorgon igen (turbosjukan)

flu vi kan kanske ta en sväng om jag kör min gamla o du lovar att inte köra ifrån mig:tummenupp

jaja, du slipper iaf betala en idiot som mekar 8tim fram o tillbaka:D Dvs det var ju iaf gratis.
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top