Mitt turbobygge

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Jag lider med dig......:krama
 

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
hej
så nu har jag kapat isär plenumet det sved i jobbsjälen så mkt jobb lagt utan att provtrycka innan momtering men men jag lärde ju mig något på kuppen,ett nytt kyl är beställt hoppas att det kommer innan helgen så man kan starta ialla fall.

gjorde ett litet block med uttag för alla slangar från synkuttagen som sen ska gå till laddtrycksmätaren och dumpen,hoppas att mätaren inte pulsar så så den gjorde förra året:va

så var det för idag

p.s sången passade så fint för gårdagens övning


Nästa gång du svetsar dit an kopplingarna värm så lite som möjligt
för setrab kylarna tenderar att spricka i fogarna om man värmer på ordentligt.
Glöm inte blanda lite glykol av bra kvalité i vattensystemet så det inte uppstår korrision i oljekylet, går även bra med liten skvätt vattenblandbar skärvätska.
Lycka till:tummenupp
 

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
Nästa gång du svetsar dit an kopplingarna värm så lite som möjligt
för setrab kylarna tenderar att spricka i fogarna om man värmer på ordentligt.
Glöm inte blanda lite glykol av bra kvalité i vattensystemet så det inte uppstår korrision i oljekylet, går även bra med liten skvätt vattenblandbar skärvätska.
Lycka till:tummenupp

Glömde skriva en grej (onödigt vetande kanske)
Kylardetaljerna sammanfogas med ett ämne som heter selisium som smälter 10grader under aluminium, detta bakas samman i en ugn.
Problem kan uppstå ifall selisiumet smälter när man svetsar.

Ronny
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
hej

gjorde ett litet block med uttag för alla slangar från synkuttagen som sen ska gå till laddtrycksmätaren och dumpen,hoppas att mätaren inte pulsar så så den gjorde förra året:va

För att stabilisera MAP-signal till insprutning har jag läst att man kopplar in ett mopedbränslefilter mellan slangen till trycksidan och MAP-sensorn för att få en stabil (luft)signal.
Man kan också använda sig av ett munstycke till en vanlig MIG-svets.

Ganska enkelt att testa om problemet fortfarande finns kvar efter din vakuum/tryckstation.

Mvh J
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
För att stabilisera MAP-signal till insprutning har jag läst att man kopplar in ett mopedbränslefilter mellan slangen till trycksidan och MAP-sensorn för att få en stabil (luft)signal.
Man kan också använda sig av ett munstycke till en vanlig MIG-svets.

Ganska enkelt att testa om problemet fortfarande finns kvar efter din vakuum/tryckstation.

Mvh J

hej johan
jag tror inte att det blir problem med det när jag ska köra med förgasare på min hoj,tänkte bara snygga till alla slangar o på kuppen få en stadig turbo mätare,slänger in en bild på hur jag tänkte koppla allt.
idag fick jag kylen men fel så klart fick en 9 raders skulle ha en 7 raders men nu när jag kollar så e dom slut men nån kanske har ett liggande :tummenupp

idag:gnissla
 

Bifogat

  • A2-1-1F1.jpg
    A2-1-1F1.jpg
    8.6 KB · Visningar: 90

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej johan
jag tror inte att det blir problem med det när jag ska köra med förgasare på min hoj,tänkte bara snygga till alla slangar o på kuppen få en stadig turbo mätare,slänger in en bild på hur jag tänkte koppla allt.
idag fick jag kylen men fel så klart fick en 9 raders skulle ha en 7 raders men nu när jag kollar så e dom slut men nån kanske har ett liggande :tummenupp

idag:gnissla

Setrab kopia det där eller?

Har för mig att setrab inte gör dessa anslutningar längre

Hursom helst så har jag aldrig haft läck på någon utav mina kylare

Det viktiga före svetsning är att slipa ordentligt rent så att lodet som
smetar in sig i ytan vid lödningen försvinner

Jag har inga problem med att lodet smälter vid svetsning

Undvik dock att svetsa fast ditt kylellement mitt på långa ytan

Om man vill säkerställa att plenumet inte blåses upp vid trycksättning så kan man svetsa i torn ( 8mm alupinne) rakt igenom plenumet och på så sätt hålla ihop det hela
 

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
Jag SNOR tråden igen :p

Går det på nått sätt att räkna ut hur mycket större huvudmunstycken man behöver för att vara safe, om man ska öka laddet från 0.6 till 0,9?
Hojen går perfekt på 0,6 idag. Mc express kitt.

Och är det svårt att hitta en bestyckning som funkar bra för både 0,6 och 0,9?


Eller är det bara att investera i en bredbandslambda för att vara säker?

Frågar man inte så lär man sej inte:va

Gsxr750 97a
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Man kan förenklat säga att det som avgör vad bestyckningen blir på förgasarturbo är hur installationen skiljer sig laddtryckslöst från orginalmotorn gällande vakumbalansen före o efter förgasarn.
Har man hittat rätt där. Så hänger afr värdet med på högre laddtryck.

För när bränslebehovet ökar på högre tryck så ökar även den kraft som suger upp soppan genom venturin i förgasarn.

Annars hade du ju behövt dubbelt så stora munstycken vid ett bars ladd som vid noll bars ladd?

Som alltid är det bredbandslambda eller bänkning som gäller för att veta.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
frankenstein plenum

kunde inte sagt det bättre själv,jag har bara bytt huvudmunstycket till ett steg större för att vara safe,så vi får se hur den går nu ´med lite annan turbo.
idag e jag glad igen,ronny rol hjälpte mig snabbt som fan bara på några timmar ordnades en 7 raders oljekyl fram från setrab så det sattes full fart i garaget igen.
kopplade på tryckluften i en ingången på kylen o började svetsa lite försiktigt tänkta den inte skulle smällta igen och det gick bra så nu är den provtryckt,imorgon kväll blir det att börja slipa svetsarna igen och polera innanmonteringen ihop allt igen.

tack för alla tips gubbar:tummenupp
 

Bifogat

  • CIMG1129.jpg
    CIMG1129.jpg
    235.7 KB · Visningar: 120
  • CIMG1131.jpg
    CIMG1131.jpg
    243.6 KB · Visningar: 118
  • CIMG1133.jpg
    CIMG1133.jpg
    235.6 KB · Visningar: 137

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
Tackar för suporten ;) Är det samma riktvärden på turbo hojar som bil? Lambda 1 vid tomtång och ca 0,85-0,9 vid last? Eller är endå fetare blandning att föredra?

Precis kommit hem efter en liten tur. Flinet är där det ska ;)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
kunde inte sagt det bättre själv,jag har bara bytt huvudmunstycket till ett steg större för att vara safe,så vi får se hur den går nu ´med lite annan turbo.
idag e jag glad igen,ronny rol hjälpte mig snabbt som fan bara på några timmar ordnades en 7 raders oljekyl fram från setrab så det sattes full fart i garaget igen.
kopplade på tryckluften i en ingången på kylen o började svetsa lite försiktigt tänkta den inte skulle smällta igen och det gick bra så nu är den provtryckt,imorgon kväll blir det att börja slipa svetsarna igen och polera innanmonteringen ihop allt igen.

tack för alla tips gubbar:tummenupp

Gött mos å go juice !!!:tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tackar för suporten ;) Är det samma riktvärden på turbo hojar som bil? Lambda 1 vid tomtång och ca 0,85-0,9 vid last? Eller är endå fetare blandning att föredra?

Lambda 0.90-0.95 på tomgång = jämnare tomgång
1.0 vid körning i ca 70-150
0.85 fullt skaft

Soppa är billigt jämfört med nya kolvar.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
oljerök

hej
nu har jag startat den gamle.men det gick inget bra för mig ,efter den startade gick den kanske i en halv minut o sedan började ryka i avgasröret utav olja och det kom olja ur avluftnings slangen från tanken oxå,den är ca 20 centimeter över motorns oljenivå oxå.

det verkade som om inte emtes pumpen orkade avakuera oljan i catchtanken som sen fyllde turbon med olja,så jag tog loss pumpen o körde den med borrmaskinen o det kommer ordentligt med olja,tillbaka med allt igen ryker likt förbannat:va

jag har an 8 som retur ut från turbon och an 6 på oljetrycket,emtes pumpen har an 8,men jag såg utloppet från turbon är halvtum,men pumpen ska ju lätt klara av att tömma tanken utan problem

hjääääääääääääälp
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
hej
nu har jag startat den gamle.men det gick inget bra för mig ,efter den startade gick den kanske i en halv minut o sedan började ryka i avgasröret utav olja och det kom olja ur avluftnings slangen från tanken oxå,den är ca 20 centimeter över motorns oljenivå oxå.

det verkade som om inte emtes pumpen orkade avakuera oljan i catchtanken som sen fyllde turbon med olja,så jag tog loss pumpen o körde den med borrmaskinen o det kommer ordentligt med olja,tillbaka med allt igen ryker likt förbannat:va

jag har an 8 som retur ut från turbon och an 6 på oljetrycket,emtes pumpen har an 8,men jag såg utloppet från turbon är halvtum,men pumpen ska ju lätt klara av att tömma tanken utan problem

hjääääääääääääälp

:vahar den stått länge med olja i? Min fyllde upp avgashuset och kompressordelen när den stog länge i garaget efter säsongen typ 3-5 månader hade då även 4 liter i motorn högst upp på skalan i fönstret för att få en bättre fungerande koppling,har annars inte några problem med min emtes pump, cathtanken som sitter under turbon rymmer ca 4 dl,och avluftningen sker med pneumatikslang 6mm.Hoppas de löser sej./wachen
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej
nu har jag startat den gamle.men det gick inget bra för mig ,efter den startade gick den kanske i en halv minut o sedan började ryka i avgasröret utav olja och det kom olja ur avluftnings slangen från tanken oxå,den är ca 20 centimeter över motorns oljenivå oxå.

det verkade som om inte emtes pumpen orkade avakuera oljan i catchtanken som sen fyllde turbon med olja,så jag tog loss pumpen o körde den med borrmaskinen o det kommer ordentligt med olja,tillbaka med allt igen ryker likt förbannat:va

jag har an 8 som retur ut från turbon och an 6 på oljetrycket,emtes pumpen har an 8,men jag såg utloppet från turbon är halvtum,men pumpen ska ju lätt klara av att tömma tanken utan problem

hjääääääääääääälp

Stryp oljan in till turbon

2mm hål i banjoskruven eller den nippeln du har in

Vet ej varför vissa KKK laddare är så känsliga på oljan

Samma problem med polarens hoj
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Stryp oljan in till turbon

2mm hål i banjoskruven eller den nippeln du har in

Vet ej varför vissa KKK laddare är så känsliga på oljan

Samma problem med polarens hoj

hej
nej ingen olja i motorn den har ju varit isär så den var tom,tanken rymmer ca 0.4 liter oxå,samma slangar som förra året.tog loss slangen ur turbon och sug sidan från pumpen o hadde dom ner i en burk då slutade det att ryka men den fyllde på något mer olja än den sög i sig men den sluta ryka.

monterade tillbaka igen,men tog bort pumpen o körde den med en borrmaskin men jag behövde hålla full karamell för att det skulle sluta ryka,så jag provade att svetsa igen inloppet på oljan till 2,5 mm men inte att det hjälpte.
ska man prova med ännu mindre hål,hur mycket olja behöver turbon egentligen för att vara safe,med den gamla turbon fanns inte detta problemet allt.

garaget behöver saneras,höll på att dratta på arslet fan olje dimma överallt:tummenupp
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
4-5 liter/minut vill en 26a ha.

Hur mycket olja får man genom ett 2mm hål?

Kan ingen med bättre utbildning än min 7 åriga folkskola och 2 veckors kurs i foxtrott räkna på det?
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
4-5 liter/minut vill en 26a ha.

Hur mycket olja får man genom ett 2mm hål?

Kan ingen med bättre utbildning än min 7 åriga folkskola och 2 veckors kurs i foxtrott räkna på det?

foxtrott kursen säger mig ca 1 mm,and computer says no
ska prova med 1 mm imon,ha en trevlig lördag
 

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
4-5 liter/minut vill en 26a ha.

Hur mycket olja får man genom ett 2mm hål?

Kan ingen med bättre utbildning än min 7 åriga folkskola och 2 veckors kurs i foxtrott räkna på det?

Nu kommer det fram, jag visste inte att du dansade det har du aldrig visat inte ens med flera promille i kroppen.:Bugar
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Sist jag skulle prova på det där med dans så fick jag ju byta 3 framtänder!

Nu får man ju sikta in sej på kn...andet istället!
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top