Mitt turbobygge

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Har du ändrat pitot, soppatryck, sopparegulator

samma regulator som förra året.samma grundtryck på soppan ca 0,2 0.25 pitoten e ju ny i det nya tryckröret,med det som är ändrat på förgasarna är att trycket från plenumet till trycksättningen under membranet inte är det där t stycket mellan 1,2 och 3,4.
jag borrade istället håll från (bellmouthen)till under membranet och pluggade där t stykena satt.
fattar du nått:va
 

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
samma regulator som förra året.samma grundtryck på soppan ca 0,2 0.25 pitoten e ju ny i det nya tryckröret,med det som är ändrat på förgasarna är att trycket från plenumet till trycksättningen under membranet inte är det där t stycket mellan 1,2 och 3,4.
jag borrade istället håll från (bellmouthen)till under membranet och pluggade där t stykena satt.
fattar du nått:va

Svara nu ärligt Peter, har du varit dum mot hojjen?
Om du har det så gå ner och prata lite med den, det brukar funka.
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
hmmm...... kan bara säga att jag lider med dig just nu.....:krama
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
samma regulator som förra året.samma grundtryck på soppan ca 0,2 0.25 pitoten e ju ny i det nya tryckröret,med det som är ändrat på förgasarna är att trycket från plenumet till trycksättningen under membranet inte är det där t stycket mellan 1,2 och 3,4.
jag borrade istället håll från (bellmouthen)till under membranet och pluggade där t stykena satt.
fattar du nått:va

Felet är väl där du sist ändrade, du har ju bytt förgasare.
Är du säker på att de inte är slut?

Hålet du borrade..? Kanske inte e bra. Den enda gången man ska borra e väl när man ska ta loss en popnit :confused:
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är kul med MS DOS!!!





.....NOOOOOOOT!!!!

samma regulator som förra året.samma grundtryck på soppan ca 0,2 0.25 pitoten e ju ny i det nya tryckröret,med det som är ändrat på förgasarna är att trycket från plenumet till trycksättningen under membranet inte är det där t stycket mellan 1,2 och 3,4.
jag borrade istället håll från (bellmouthen)till under membranet och pluggade där t stykena satt.
fattar du nått:va


Men om du tar trycket under membranet från bellmouthen och trycket över membranet från bellmouthen så blir inte skillnaden i tryck tillräckligt stor när spjället är helt öppet så då borde trottlarna åka ner.

bara en ide att bolla med
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään

Bifogat

  • CIMG0926.jpg
    CIMG0926.jpg
    225.3 KB · Visningar: 97
  • CIMG1032.jpg
    CIMG1032.jpg
    217 KB · Visningar: 99
  • CIMG1033.jpg
    CIMG1033.jpg
    217.9 KB · Visningar: 96
  • CIMG1034.jpg
    CIMG1034.jpg
    219 KB · Visningar: 96

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
Om vi ska prata pitotrör så e väl inte storleken så viktig jämfört med plaseringen.
Jag tror felet e röret, för hög gashastighet där det sitter, resulterar i att soppan trycks upp vid minsta laddtryck.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Om vi ska prata pitotrör så e väl inte storleken så viktig jämfört med plaseringen.
Jag tror felet e röret, för hög gashastighet där det sitter, resulterar i att soppan trycks upp vid minsta laddtryck.

hej
tror att jag ska prova att plugga slangen från pitoten i båda ändar o se om det blir bättre ,den borde ju gå snålt då
 

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
hej
tror att jag ska prova att plugga slangen från pitoten i båda ändar o se om det blir bättre ,den borde ju gå snålt då

Om du pluggar eller stryper luftflödet från pitotröret så borde den fungera bra upp till 0.2bar ladd sedan tappar du soppan
(grundtryck bränsle 0,2bar)
Min var fruktansvärt kännslig hur röret satt i luftflödet.
löser du detta blir du ensam turbohoj till trollhättan i helgen

Lycka till, ring om du vill brainstorma
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Tjo!
Nu är jag på gång med en heeelt OT fråga igen (börjar fan bli mitt signum). Du kör ju 6-kolvsoken där men har originalskivorna kvar.
Har du verkligen fullt anligg över hela klossen lr är klossarna någon mm utanför periferin på skivan? Hänger du med vad jag menar, det blev ju krångligare att förklara det än att tänka det lixom :va:D
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Om vi ska prata pitotrör så e väl inte storleken så viktig jämfört med plaseringen.
Jag tror felet e röret, för hög gashastighet där det sitter, resulterar i att soppan trycks upp vid minsta laddtryck.

Håller nog med där,storleken i pitoröret ändrar motorkaraktären,men sätter man ingången fel så kan det bli problem,ju längre bort från plenum den sitter så brukar det bli skitstora munstycken eller oren gång ,det tog ett tag för turbotrimmarna i norr i form av herr Marklund på 80 talet innan de kom på varför det var så svårt att få hojarna att gå rent./wachen
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
6 kolvsok

hej
jag har inte tänkt på det när jag köpte hojjen så var det som det är nu med bromsarna,men kollar gärna åt dig krille.

nu har jag ändrat tillbaka förgasarna som dom var förra året utan borrningen under membranet och trycksatt dom som det var innan,nu går den som ett as är det nån som vill dra eller:tummenupp

fan va fort man glömmer hur galet det är med turbo på mc,stegrar slangar pyser spinner man vet inte hur det ska gå när man gasar men nått sjukt händer i kroppen iallafall meeeeeeeeeeeeeeeeeeer:Bugar

nä nu ska jag köre en sväng hörs sen:krama
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
hej
jag har inte tänkt på det när jag köpte hojjen så var det som det är nu med bromsarna,men kollar gärna åt dig krille.

nu har jag ändrat tillbaka förgasarna som dom var förra året utan borrningen under membranet och trycksatt dom som det var innan,nu går den som ett as är det nån som vill dra eller:tummenupp

fan va fort man glömmer hur galet det är med turbo på mc,stegrar slangar pyser spinner man vet inte hur det ska gå när man gasar men nått sjukt händer i kroppen iallafall meeeeeeeeeeeeeeeeeeer:Bugar

nä nu ska jag köre en sväng hörs sen:krama

Toppen! skam den som ger sej,ta det försiktigt nu bara i vårvädret./wachen:)
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Tjo!
Nu är jag på gång med en heeelt OT fråga igen (börjar fan bli mitt signum). Du kör ju 6-kolvsoken där men har originalskivorna kvar.
Har du verkligen fullt anligg över hela klossen lr är klossarna någon mm utanför periferin på skivan? Hänger du med vad jag menar, det blev ju krångligare att förklara det än att tänka det lixom :va:D

Det är ju original med 6 kolvsok eller har jag fel!!!
Om det nu är så, vad menar du??

Det borde ju passa som handen i handske, kan ju inte passa från original.

Hade själv 6 kolvs på min 750 -95a.

Det hjälpte med lite "brainstorming" på arbetstid. :banana

Törs du erkänna att den inte gick fet heller utan torr?? :tungan

Bra att det funkar för dig nu, äntligen.
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Det är ju original med 6 kolvsok eller har jag fel!!!
Om det nu är så, vad menar du??

Det borde ju passa som handen i handske, kan ju inte passa från original.

Hade själv 6 kolvs på min 750 -95a.

Det hjälpte med lite "brainstorming" på arbetstid. :banana

Törs du erkänna att den inte gick fet heller utan torr?? :tungan

Bra att det funkar för dig nu, äntligen.

hehe snålt som fan,trottlarna flög ju ner när det skulle laddas på jaja jag hade fel:tummenupp

men jag får den inte att sluta ryka olja,det är olja även i kkkompressorhuset,idag på turbomeetingen hemma hos ellfors så gick den ett par mil sen var stiften igensatta,så det blev att bli sjutsad hem o hämta bussen och hämta hojjen.

kan man kolla lager huset på nått sätt varför det blir som det blir eller ska jag bygga en ny catchtank först och sen misstänka turbon.

annars går den bra:banana
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Grattis att det funkar som det skall :) testade en s1000rr igår gick som aset. Med +100 hk till måste det vara helt sinnesjukt :p
 

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
hehe snålt som fan,trottlarna flög ju ner när det skulle laddas på jaja jag hade fel:tummenupp

men jag får den inte att sluta ryka olja,det är olja även i kkkompressorhuset,idag på turbomeetingen hemma hos ellfors så gick den ett par mil sen var stiften igensatta,så det blev att bli sjutsad hem o hämta bussen och hämta hojjen.

kan man kolla lager huset på nått sätt varför det blir som det blir eller ska jag bygga en ny catchtank först och sen misstänka turbon.

annars går den bra:banana

Fan va roligt att den fungerar. :yoparty
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hehe snålt som fan,trottlarna flög ju ner när det skulle laddas på jaja jag hade fel:tummenupp

men jag får den inte att sluta ryka olja,det är olja även i kkkompressorhuset,idag på turbomeetingen hemma hos ellfors så gick den ett par mil sen var stiften igensatta,så det blev att bli sjutsad hem o hämta bussen och hämta hojjen.

kan man kolla lager huset på nått sätt varför det blir som det blir eller ska jag bygga en ny catchtank först och sen misstänka turbon.

annars går den bra:banana

Ja du bör ha avluftningstanken nära turbon och med grovt rör därimellan
Samt med korrekt fall ( höjdskillnad)
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top