Mitt turbobygge

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
Sist jag skulle prova på det där med dans så fick jag ju byta 3 framtänder!

Nu får man ju sikta in sej på kn...andet istället!

Det enda jag dansar e limbo, men man måste vara rätt så bladig för att fixa alla avanserade steg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det där med strypningar på oljematningen till turbon är intressant, borde inte oljekanalerna till glidlagren/axiallagret vara "rätt" strypning i sig?

Att strypa oljetillförseln in till turbon borde ju sätta lagerfunktionen ur spel kan en tycka.:va

(iofs har jag läst att det finns stora fördelar med tidigare spool med strypning och lagren verkar hålla ändå, men det känns ändå skumt på något vis...)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Det där med strypningar på oljematningen till turbon är intressant, borde inte oljekanalerna till glidlagren/axiallagret vara "rätt" strypning i sig?

Att strypa oljetillförseln in till turbon borde ju sätta lagerfunktionen ur spel kan en tycka.:va

(iofs har jag läst att det finns stora fördelar med tidigare spool med strypning och lagren verkar hålla ändå, men det känns ändå skumt på något vis...)

hej jag vet inte något om det där med spoluppen men nån annan kanske ge oss ett svar på det,men jag svetsade igen an nippeln in i turbon o sen borrade upp den igen till 2 mm,glad som fan ihop igen :mad::va det kom olja ur venilationen men det tog ju längre tid än innan det började ryka.
nu ska jag ner igen fan jag måste lösa detta
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
hej jag vet inte något om det där med spoluppen men nån annan kanske ge oss ett svar på det,men jag svetsade igen an nippeln in i turbon o sen borrade upp den igen till 2 mm,glad som fan ihop igen :mad::va det kom olja ur venilationen men det tog ju längre tid än innan det började ryka.
nu ska jag ner igen fan jag måste lösa detta

Hej Peter!
All respekt för ditt bygge riktigt snyggt,såg bilden på din catchtank kan det vara så att pumpen inte evakuerar oljan då tanken sitter så långt ifrån:confused:,och evakueringsslangen ser ut att luta uppåt med en 90 gradare in i tanken,sen sitter utgången till pumpen från tanken i överkant på andra sidan det ser rätt svårt ut för oljan från turbon att ta sej upp till tanken:va,jag har min tank sitter bultad direkt under turbon med evakueringen i underkant på tanken till pumpen./wachen:)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Hej Peter!
All respekt för ditt bygge riktigt snyggt,såg bilden på din catchtank kan det vara så att pumpen inte evakuerar oljan då tanken sitter så långt ifrån:confused:,och evakueringsslangen ser ut att luta uppåt med en 90 gradare in i tanken,sen sitter utgången till pumpen från tanken i överkant på andra sidan det ser rätt svårt ut för oljan från turbon att ta sej upp till tanken:va,jag har min tank sitter bultad direkt under turbon med evakueringen i underkant på tanken till pumpen./wachen:)

ingen fara wachen det e ju därför man håller på med sånt här,för att det e kul att uppfinna o ibland så måste man göra om göra rätt,du har så rätt det är det enda som är kvar nu att ändra på,
nu blir det en ny tank den gamla ska jag ha i verkstan till skräck o skrämma andra som får samma tanke hahah

tackar
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det kan nog ligga nåt i det. En kortare o smalare slang skulle vara lättare för pumpen att suga ur. Andersson tipsade om att fodra ner emtespumpen från AN8 (10?) till an6. Tänk det krävs väldigt lite för att suga saft ur ett sugrör på 6mm kontra suga soppa ur grannens biltank kl03:47 med en lång trädgårdsslang, eller hur?
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
ingen fara wachen det e ju därför man håller på med sånt här,för att det e kul att uppfinna o ibland så måste man göra om göra rätt,du har så rätt det är det enda som är kvar nu att ändra på,
nu blir det en ny tank den gamla ska jag ha i verkstan till skräck o skrämma andra som får samma tanke hahah

tackar

Kolla om du har plats att få den direkt bultad under turbon,på min tank linjerar undersidan av kompressordelen. med evakuering i gaveln i botten och banjobult så att slangkopplingen viker iväg framför motorn kortaste vägen till pumpen,man får bygga stödhylsor genom tanken så att man inte trycker ihop den när man drar bultarna i turbon./wachen:)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
ryker

hej igen

nu ryker den inte längre,istället för att ha svetsat igen kopplingen o borrat ett 2mm hål,så gjorde jag hylsa i svarven som är 18 mm lång och som passar i an kopplingen och i den borrades ett hål på 2 mm.

sen provkörde jag med en bytta under turbon från returen och slangen till emtespumpen då försvann det mer olja än det som rann ur och ända var det gott flöde ut från turbon,så jag monterade tillbaka min tank utan några problem hittils:D

nu ska jag sanera i garaget golvet garageporten alla verktyg och sen en provtur,hoppas hoppas att det går bra:banana
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej igen

nu ryker den inte längre,istället för att ha svetsat igen kopplingen o borrat ett 2mm hål,så gjorde jag hylsa i svarven som är 18 mm lång och som passar i an kopplingen och i den borrades ett hål på 2 mm.

sen provkörde jag med en bytta under turbon från returen och slangen till emtespumpen då försvann det mer olja än det som rann ur och ända var det gott flöde ut från turbon,så jag monterade tillbaka min tank utan några problem hittils:D

nu ska jag sanera i garaget golvet garageporten alla verktyg och sen en provtur,hoppas hoppas att det går bra:banana


Härligt, Vet själv hur frustrerande det var när jag byggde polarens hoj

Röklade hela bänkrumet + granskapet runt utsugsfläktens utblås


Jag håller med om att lagren i sig själva borde stå för det motstånd som krävs för att bygga oljetryck där i mellan

KKKn verkar väl kanske vara lite föråldrad i mekaniken runt lagerdelen
men den ger bra med effekt och bra kör register

:tummenupp
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Du bad till "Turboguden" och han hörde dig och ger dig lov att fortsätta att skrämma små barn runt Torslanda :Bugar
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Du bad till "Turboguden" och han hörde dig och ger dig lov att fortsätta att skrämma små barn runt Torslanda :Bugar

idag blev ingen skrämd härute,inget laddtryck kanske 2 hekto sen bludder bara,men går helt klockrent o är riktigt stark innan ladd,imon efter jobbet ska jag koppla in lambda mätaren o kolla vad som händer.

tack för tipsen idag gubbar allt e välkommet:Bugar
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
idag blev ingen skrämd härute,inget laddtryck kanske 2 hekto sen bludder bara,men går helt klockrent o är riktigt stark innan ladd,imon efter jobbet ska jag koppla in lambda mätaren o kolla vad som händer.

tack för tipsen idag gubbar allt e välkommet:Bugar

hej
idag skulle lambda mätaren dit men nån jävel hade satt en stötdämpare ivägen så det blir att göra en svetsmutter imorgon,sen provtryckte jag systemet genom turbon,aha jag tror att jag hittat ett fel den nya dumpen läckte lite,
så jag tog isär den och fjädern som jag hade kortat av 2 varv , det verkade som själva styrningen kärvade när jag inte fick ändarna på fjädern plana,så den ska med till jobbet o glödgas o vridas så att dom blir plana och fina.

hoppas att det inte regnar imorgon så att man kan provköra:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
DU hitta ju felet igår ska du inte tala om?

Du kan ju inte ljuga för forat:D

[YOUTUBE-ID]XvapqBeCvwE[/YOUTUBE-ID]
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
ljuga för forat
kan jag inte bara säga att det var någon som inte hade skruvat tillbaka pluggarna där jag tog ut trycket till under membranet i version 1 utav plenumet innan det borrades i fuggarna istället.:näsblod

med orden ringande i huvet alla kan få en liten turbo att fungera än med en bamseturbo so tänkte jag nästan krypa till korset/bromsbänken
jag hade demonterat alla nipplar när jag svetsade in kylar o sedan bara monterat tillbaka 2 stycken för wg och soppatrycket men inte dom andra 2.

hoppas hoppas att det hjular utav helvete sen o man måste byta kallingar,kanske inget regn i kväll heller:Bugar
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
se vad fint det blev

men skiten går ju inteeeeeee,så fort det ska laddas så börjar den gå tokfett,så jag gjorde mindre hål i pitotröret från 6 mm till 5 sen 4 sen 3 ingen skillnad alls,det sitter original munstycken i förgasarna,
vad ska jag göra

men den ser frän ut men man kan inte köra om an vaz lada 4 wd ens:va
 

Bifogat

  • CIMG1137.jpg
    CIMG1137.jpg
    244.2 KB · Visningar: 104
  • CIMG1138.jpg
    CIMG1138.jpg
    254.1 KB · Visningar: 107
  • CIMG1140.jpg
    CIMG1140.jpg
    240.6 KB · Visningar: 97
  • CIMG1139.jpg
    CIMG1139.jpg
    234.9 KB · Visningar: 123
  • CIMG1141.jpg
    CIMG1141.jpg
    245.4 KB · Visningar: 95
  • CIMG1144.jpg
    CIMG1144.jpg
    238.9 KB · Visningar: 105
  • CIMG1143.jpg
    CIMG1143.jpg
    241.9 KB · Visningar: 95

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
men skiten går ju inteeeeeee,så fort det ska laddas så börjar den gå tokfett,så jag gjorde mindre hål i pitotröret från 6 mm till 5 sen 4 sen 3 ingen skillnad alls,det sitter original munstycken i förgasarna,
vad ska jag göra

men den ser frän ut men man kan inte köra om an vaz lada 4 wd ens:va

Du har ett hojhelvete jag en båtjävel, vill du byta:tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top