Burre skrev:
2113266 Polisen hävdade att jag hade kört 150 km/h på 110-väg... vilket de även har på videofilm..
Han fick körkortet men jag vägrade skriva på någonting... gjorde jag rätt? Hur gör jag nu?
När han frågade varför jag inte ville skriva på så sa jag att jag inte vill skriva på eftersom jag inte trodde att det gick så fort... Videofilmen avfärdade jag med att jag inte kan lita på att sträckan som det mättes på verkligen stämmer. Jag kan ju inte bara ta hans ord på det...
Hur som helst så sa han att ärendet skulle lämnas till åklagare osv osv... Men körkortet då? Är jag inte oskyldig tills motsatsen är bevisad? Finns det någon möjlighet att få tillbaka kortet tills det är klart att jag är oskyldig? Eller skulle man ha vägrat ge honom körkortet från start?
1, Om du är filmad så är det med all sannolikhet en trafilpolisbil ssom tagit dig.
Då är du ganska torsk vid rättegången, men det skadar ju inte att försöka.
Det kan ju blivit något fel skrivet i pappren, men själva mätmetoden åker du nog dit på.
2, Att vägra lämna körkortet är
ganska meningslöst, eftersom polisen nästan alltid kollar korten via radion när man blir stoppad, speciellt om du då kört för fort, eller ska bötfällas för något.
3, Du gjorde dock helt rätt som inte skrev på nånting.
(
Det vinner man ingenting på iallafall.)
4, Du har helt rätt att du är
skyldig tills du bevisat motsatsen i dessa fall.
Alltså är ditt kort borta iallafall, tills du ev. vunnit i rätten.
Skulle du då då friad så får du kortet tillbaka, med liten chans om minimalt skadestånd.
Blir du fälld, så tillgodoräknas tiden du redan varit utan kortet till spärrtiden.
Kontakta t.ex.
www.trafikjuristen.se, och kämpa på.
Lycka till.