Mjaha, så blev man av med kortet då...

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Itacha75 skrev:
2113437 Är man inte skyldig att identifiera sig ifall man framför ett fordon?

Du är skyldig att medföra giltigt körkort. Gör du inte det så blir det böter.

För övrigt så kan man väl säga att har man kört 150 på 110 väg så vet man ju vad som gäller.. Det är kortet som ryker och man får åka T-bana hela sommaren. Inget oväntat alls, så man har ju faktiskt möjlighet att inte dra rullen för mycket åt sig.

Det är ju på motorvägen de står OM de nu står.

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Burre skrev:
2113266 Polisen hävdade att jag hade kört 150 km/h på 110-väg... vilket de även har på videofilm..
Han fick körkortet men jag vägrade skriva på någonting... gjorde jag rätt? Hur gör jag nu?

När han frågade varför jag inte ville skriva på så sa jag att jag inte vill skriva på eftersom jag inte trodde att det gick så fort... Videofilmen avfärdade jag med att jag inte kan lita på att sträckan som det mättes på verkligen stämmer. Jag kan ju inte bara ta hans ord på det...

Hur som helst så sa han att ärendet skulle lämnas till åklagare osv osv... Men körkortet då? Är jag inte oskyldig tills motsatsen är bevisad? Finns det någon möjlighet att få tillbaka kortet tills det är klart att jag är oskyldig? Eller skulle man ha vägrat ge honom körkortet från start?

Kortet är kört, men du kan skita i att svara på åklagarens kallelser till tingsrätten i två år tills det är preskiberat så slipper du böterna. :)

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Tappade mitt kort för två säsonger sen nästan vid samma tidpunkt som dig.
Sa först att jag hade mitt körkort hemma osv.
Då sa polisen att "Jamen då åker vi och hämtar det. Vi är klara här nu ändåså". Då råkade jag plötsligt hitta det i fickan på skinnstället.
"Nämen här är det ju..ähum"
För mig tog det inte alls lång tid innan länsstyrelsen hade beslutat om körkortsindragning. Tre till fyra veckor kanske. Men det gäller iaf från det datum då polisen tog det och inte när själva beslutet tas av länsstyrelsen.

Men du skulle nog försökt få dom att pruta lite på hastigheten, fast det är lätt att vara efterklok.

Du får tillbaka det innan säsongen är över iaf!

/Krille

Last edited:

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200
Kia skrev:
2113414 Lessen att vara sån moralkärring... men hade det inte varit bättre att hålla hastighetsbegränsningen?? Kanske bara ta de lite lugnt så här i början av säsongen... Surt att inte få köra på hela säsongen kanske... Men man har ju alltid ett val... bara att bita i det sura äpplet och ta nya tag... Men visst jäkligt trist ändå...

150 på 110 väg anser inte jag vara att tokköra.

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Vikingarockaren skrev:
2113486 150 på 110 väg anser inte jag vara att tokköra.

Inte ?? ... 40 km/h för fort.. du blir av med kortet vid 30km/h för fort om Polisen tar dig.. ja för fortkörning alltså.. man kan bli av med kortet pga många saker..

Tycker det var ett välförtjänt indrag av körkortet det där !

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
amullo skrev:
2113460 Du är skyldig att medföra giltigt körkort. Gör du inte det så blir det böter.
Fel, det räcker med ID-kort.

Fudpucker skrev:
2113482 Då sa polisen att "Jamen då åker vi och hämtar det. Vi är klara här nu ändåså". Då råkade jag plötsligt hitta det i fickan på skinnstället.
"Nämen här är det ju..ähum"
Polisen har ingen rätt att åka hem till dig och hämta ditt körkort. För det krävs husransakan, och att hämta ett körkort är inte anledning nog för att få göra en husransakan.

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Kia skrev:
2113414 Lessen att vara sån moralkärring... men hade det inte varit bättre att hålla hastighetsbegränsningen?? Kanske bara ta de lite lugnt så här i början av säsongen... Surt att inte få köra på hela säsongen kanske... Men man har ju alltid ett val... bara att bita i det sura äpplet och ta nya tag... Men visst jäkligt trist ändå...

Alltid bättre att alltid hålla hastigheten ur körkortavseende iaf.

Jag kan bara säga att jag inte ens tittar på hastighetsmätaren om man är ute och fräser på favoritvägen en ljummen vår eftermiddag.

Lider med dig Burre.

Tricket är väl att inte lämna ifrån sig lappen.
Har för mig att det fanns nån guide på Porscheklubbens webb.

(Ska nog skaffa ett ID-kort illa kvickt :))

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200
Motin skrev:
2113500 Inte ?? ... 40 km/h för fort.. du blir av med kortet vid 30km/h för fort om Polisen tar dig.. ja för fortkörning alltså.. man kan bli av med kortet pga många saker..

Tycker det var ett välförtjänt indrag av körkortet det där !

Ja man blir av med kortet om man kör 40 km/h för fort, det vet jag.

Men anser du verkligen det vara befogat?

På en rak motorväg så kan man köra säkert i 150.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Burre skrev:
2113266 Polisen hävdade att jag hade kört 150 km/h på 110-väg... vilket de även har på videofilm..
Han fick körkortet men jag vägrade skriva på någonting... gjorde jag rätt? Hur gör jag nu?

När han frågade varför jag inte ville skriva på så sa jag att jag inte vill skriva på eftersom jag inte trodde att det gick så fort... Videofilmen avfärdade jag med att jag inte kan lita på att sträckan som det mättes på verkligen stämmer. Jag kan ju inte bara ta hans ord på det...

Hur som helst så sa han att ärendet skulle lämnas till åklagare osv osv... Men körkortet då? Är jag inte oskyldig tills motsatsen är bevisad? Finns det någon möjlighet att få tillbaka kortet tills det är klart att jag är oskyldig? Eller skulle man ha vägrat ge honom körkortet från start?
1, Om du är filmad så är det med all sannolikhet en trafilpolisbil ssom tagit dig.
Då är du ganska torsk vid rättegången, men det skadar ju inte att försöka.
Det kan ju blivit något fel skrivet i pappren, men själva mätmetoden åker du nog dit på.

2, Att vägra lämna körkortet är ganska meningslöst, eftersom polisen nästan alltid kollar korten via radion när man blir stoppad, speciellt om du då kört för fort, eller ska bötfällas för något.

3, Du gjorde dock helt rätt som inte skrev på nånting. :tummenupp
(Det vinner man ingenting på iallafall.)

4, Du har helt rätt att du är skyldig tills du bevisat motsatsen i dessa fall.
Alltså är ditt kort borta iallafall, tills du ev. vunnit i rätten.
Skulle du då då friad så får du kortet tillbaka, med liten chans om minimalt skadestånd.
Blir du fälld, så tillgodoräknas tiden du redan varit utan kortet till spärrtiden.

Kontakta t.ex. www.trafikjuristen.se, och kämpa på.

Lycka till.

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Vikingarockaren skrev:

Håller med dig till 100%.
Speciellt med tanke på att snittet på E6'an säkert ligger upp emot 130.

Hade det vart en gubbe i en V70 hade snuten garanterat prutat 10 km.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
JT skrev:
2113472 Kortet är kört, men du kan skita i att svara på åklagarens kallelser till tingsrätten i två år tills det är preskiberat så slipper du böterna. :)

Åklagaren skickar instämningsansökan till tingsrätten. Rätten kallar sedan till förhandling. Har man förhinder kanske man kan få målet uppskjutet en gång om man har goda skäl. Det normala är dock att man blir dömd i sin frånvaro om man inte inställer sig. Finns inte en tjalle att man slipper böterna genom att hålla sig undan.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Wimanski skrev:
2113548 Som bevis på vem du är, men du kan ju åka på böter för att du inte har körkortet med dig.

De drar bara upp sin dator och knapprar in personnumret så ser de att du, förhoppningsvis, har körkort för den aktuella fordonstypen.

McJonne

Lär mig nytt varje dag
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
R6
Vikingarockaren skrev:

Det håller jag med om! Lite beroende på situationen förstås...
Inte heller behöver 250 på 110-väg vara att tokköra. Tokkörning anser jag mer vara när man kör tokigt... :D DVS om man t. ex. kör 150 på 50-väg, eller kör som en galning förbi skolor osv!

MEN precis som många andra säger får man ju vara beredd på att lämna ifrån sig kortet om man blir tagen. Inget att snacka om egentligen ju... Kör man för fort får man ju ta konsekvenserna!

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Näh, inte är 150 på 110-väg att tokköra enligt mig... Där mätningen skedde var det tvåfilig väg och inga andra fordon förutom jag och polishojen som låg bakom mig... Vägen var torr, rak och fin (sett ur en norrlännings synvinkel)

Polisen sa ju sen också att han endast kommer skriva fortkörning, inte vårdslöshet i trafik. Han tyckte jag körde bra, dvs inte wheelade, sicksackade mellan bilar osv osv.... men åt helsike för fort..

big

wannabe
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Yamaha FZ6 2007
kortet dras även om du inte fysiskt ger det till dom. Fick du inte se filmen, gick dom inte igenom den med dig? (har bara blivit filmad 1gång och då gjorde dom så) Jag erkände allt direkt. Men det ringde även upp en konstapel nästa dag och fråga om jag fortfarande erkände, eftersom som han sa många känner sig pressade/chockade till att erkänna och ångrar sig när dom tänkt igenom det.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...