Halloj!
Premiär tur idag trodde jag, tji med det. Bromsoket fram läcker olja. Någon mer som har haft problem med det, min är en 04 uttagen sommaren 05.
egal: Mina packboxar läcker också lite grann.
Båda problemen ovan borde väl garantin täcka?
hur har ni gjort för att modda om reg-plåthållaren?
Original är den ju ganska blaffig.. vill dock inte modda alltför hårt, vill t.ex. ha kvar regplåtbelysningen om det går, för det är väl lag på det? (NU var jag präktig!)
Är det någon mer än jag som fått ett brev ifrån Yamaha angående en säkerhetsåterkallelse?
Jag fick ett i dag där de ber mig att kontakta min lokala Yamaha verkstad för att byta ut TPS-enheten (throttle position sensor). Den kan tydligen vara utsatt för "onormalt" slitage i vissa fall.
Tänkte att om ni inte fått ett så kan det vara bra att veta.
Nu vet jag iof inte vilka årsmodeller det gäller, själv har jag en -05:a (-R).
Nu börjar tankarna snurra i huvudet, hur kan detta påverka hojen?
Vågar man köra mera innan man fått den bytt?
Hmm, bara att sätta igång och ringa för att boka en tid i så fort som möjligt då.
Tja! Jag har precis lämmnat iväg hojen för ovanstående garanti jobb!
men detär ingen brådska du kan lugnt köra vidare det värsta som kan hända är någara tjyvstopp när man släpper av trottlen, fast det är ju pinsamt med motorstopp förstås...
TPS'en ska bytas på de en och tvåcylindriga motorerna som sitter i bla XTX(R) mt03 TDM etc. Vad jag läst mig till i en MC tidning!
Yepp har också fått en sådan, dock bytta jag till en MT-03:a för två dagar sedan så det berörde inte mig för tillfället ändån.
Du kan lugnt köra vidare med hojen utan att behöva vara orolig. Det är inget direkt allvarligt fel utan det artar sig så att om motorn gått långt under hårdbelastning så när du stannar hojen vid t.ex en korsning så fixar inte sensorn som styr throtteln detta utan den dödar motorn som om du hade tryckt på engine-stop knappen typ. Är bara att starta hojen som normalt igen så tutar den vidare sen som om inget hade hänt. Detta visar sig dock som sagt bara när motorn gått hårt under längre period. Så att här i Sverige är det väll inte så många som råkat ut för detta problemet utan det är mer ner i Tyskland där dom kör på autobahn som råkar ut för detta. Men eftersom att det är ett fel på sensor så får dom ju åtgärda detta på alla sålda hojar i världen.
Kör du normalt med hojen eller halvhårt lär du nog inte märka utav detta överhuvudtaget.
Tilläggas bör också att det inte enbart är XT:n som är drabbad utan en hel del andra modeller hos Yamaha som också har samma fel på Trottel sensorn.
Hur är möjligheterna att strypa xt660? Jag ska ta mellan kort och priset på en xt660 är ju bra men denär lite för stark i motorn, 10kw för mycket..
Det går, snacka med din hoj handlare. Kostar endel, kring 2500-3000kr har jag hört...
Du ska nog inte ens göra dig besväret att försöka jämföra...okej låter bra.. Hur står sig en xt660x emot en husa och ktm? Är det som ett kylskåp mot en iller? Priset är ju ganska lockande..
Du ska nog inte ens göra dig besväret att försöka jämföra...
Det är ju så vitt skilda världar.
XT är touring och driftsäkerhet, husa mfl är race rakt igenom och kräver MASSOR med garagetid jämfört med en XT.
Frågan du ska ställa dig är nog hur du vill använda knarren ist.
För att svara på frågan så är väl en XT som en lätt klapp på kinden, medans en husa är som en käftsmäll i motorgången. Race är coolt, men det ger också mycket tid i garaget för att fungera bra.
//Tobbe
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |