Modifieringar XT660 X/R

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Halloj!
Premiär tur idag trodde jag, tji med det. Bromsoket fram läcker olja. Någon mer som har haft problem med det, min är en 04 uttagen sommaren 05.

egal: Mina packboxar läcker också lite grann.

Båda problemen ovan borde väl garantin täcka?

Jag hade också läckande packboxar på min XT dom började läcka efter två månaders användande av hojen, dom bytta det på garantin utan någon som helst tvekan. Så kör in till verkstan med den så fixar det sig nog :)
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
hur har ni gjort för att modda om reg-plåthållaren?
Original är den ju ganska blaffig.. vill dock inte modda alltför hårt, vill t.ex. ha kvar regplåtbelysningen om det går, för det är väl lag på det? (NU var jag präktig!) :tuttar
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
hur har ni gjort för att modda om reg-plåthållaren?
Original är den ju ganska blaffig.. vill dock inte modda alltför hårt, vill t.ex. ha kvar regplåtbelysningen om det går, för det är väl lag på det? (NU var jag präktig!) :tuttar

Kolla mitt garage...
Bus enkelt :)
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Är det någon mer än jag som fått ett brev ifrån Yamaha angående en säkerhetsåterkallelse?

Jag fick ett i dag där de ber mig att kontakta min lokala Yamaha verkstad för att byta ut TPS-enheten (throttle position sensor). Den kan tydligen vara utsatt för "onormalt" slitage i vissa fall.

Tänkte att om ni inte fått ett så kan det vara bra att veta.

Nu vet jag iof inte vilka årsmodeller det gäller, själv har jag en -05:a (-R).

Nu börjar tankarna snurra i huvudet, hur kan detta påverka hojen?
Vågar man köra mera innan man fått den bytt?

Hmm, bara att sätta igång och ringa för att boka en tid i så fort som möjligt då.
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Är det någon mer än jag som fått ett brev ifrån Yamaha angående en säkerhetsåterkallelse?

Jag fick ett i dag där de ber mig att kontakta min lokala Yamaha verkstad för att byta ut TPS-enheten (throttle position sensor). Den kan tydligen vara utsatt för "onormalt" slitage i vissa fall.

Tänkte att om ni inte fått ett så kan det vara bra att veta.

Nu vet jag iof inte vilka årsmodeller det gäller, själv har jag en -05:a (-R).

Nu börjar tankarna snurra i huvudet, hur kan detta påverka hojen?
Vågar man köra mera innan man fått den bytt?

Hmm, bara att sätta igång och ringa för att boka en tid i så fort som möjligt då.

Yepp har också fått en sådan, dock bytta jag till en MT-03:a för två dagar sedan så det berörde inte mig för tillfället ändån.

Du kan lugnt köra vidare med hojen utan att behöva vara orolig. Det är inget direkt allvarligt fel utan det artar sig så att om motorn gått långt under hårdbelastning så när du stannar hojen vid t.ex en korsning så fixar inte sensorn som styr throtteln detta utan den dödar motorn som om du hade tryckt på engine-stop knappen typ. Är bara att starta hojen som normalt igen så tutar den vidare sen som om inget hade hänt. Detta visar sig dock som sagt bara när motorn gått hårt under längre period. Så att här i Sverige är det väll inte så många som råkat ut för detta problemet utan det är mer ner i Tyskland där dom kör på autobahn som råkar ut för detta. Men eftersom att det är ett fel på sensor så får dom ju åtgärda detta på alla sålda hojar i världen.

Kör du normalt med hojen eller halvhårt lär du nog inte märka utav detta överhuvudtaget.

Tilläggas bör också att det inte enbart är XT:n som är drabbad utan en hel del andra modeller hos Yamaha som också har samma fel på Trottel sensorn.
 
Last edited:

Berit

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Småland / nässsjö
Hoj
Bmw 1150gs
Hej. har beställt ett par Gpr pipor på bikershop.se för ett par veckor sen. Börja undra var de är? har ringt och han säger att de är skickade, men han vet inte var de är. Han verkar inte har så mkt koll. Någon som har erfarenhet från bikeshop? är stället seriöst?
 

bebben xtx

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Frillesås
Hoj
Yamaha XTX 660 -05
Tja! Jag har precis lämmnat iväg hojen för ovanstående garanti jobb!

men detär ingen brådska du kan lugnt köra vidare det värsta som kan hända är någara tjyvstopp när man släpper av trottlen, fast det är ju pinsamt med motorstopp förstås...:huvet
 

Janne 1212

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Norrköping
Hoj
05 Yamaha MT01
Hej då
Bytte in mim XT 660 X 05:a idag, åker numera MT 01. men det är inte utan att jag saknar min XTX även om jag nu har 1000 kb mer
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Tja! Jag har precis lämmnat iväg hojen för ovanstående garanti jobb!

men detär ingen brådska du kan lugnt köra vidare det värsta som kan hända är någara tjyvstopp när man släpper av trottlen, fast det är ju pinsamt med motorstopp förstås...:huvet

Jag höll på att lägga min MT idag, den bara dog...Jag får nog kolla om de har byten för MT-03:ans sensor oxå
 

Axi Dent

Roadracing NooB
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
XT660X
Tps

TPS'en ska bytas på de en och tvåcylindriga motorerna som sitter i bla XTX(R) mt03 TDM etc. Vad jag läst mig till i en MC tidning!
 

yamafors

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha XT 660X
Detta låter PRECIS som det problemet jag har!

Fick veta på tidigare inlägg att det var ECM:en det troligtvis var fel på,
men detta felsymptom stämmer nog mer in på mitt problem...

Då får Yamaha byta ut både ECM:en och sensorn då!

Yepp har också fått en sådan, dock bytta jag till en MT-03:a för två dagar sedan så det berörde inte mig för tillfället ändån.

Du kan lugnt köra vidare med hojen utan att behöva vara orolig. Det är inget direkt allvarligt fel utan det artar sig så att om motorn gått långt under hårdbelastning så när du stannar hojen vid t.ex en korsning så fixar inte sensorn som styr throtteln detta utan den dödar motorn som om du hade tryckt på engine-stop knappen typ. Är bara att starta hojen som normalt igen så tutar den vidare sen som om inget hade hänt. Detta visar sig dock som sagt bara när motorn gått hårt under längre period. Så att här i Sverige är det väll inte så många som råkat ut för detta problemet utan det är mer ner i Tyskland där dom kör på autobahn som råkar ut för detta. Men eftersom att det är ett fel på sensor så får dom ju åtgärda detta på alla sålda hojar i världen.

Kör du normalt med hojen eller halvhårt lär du nog inte märka utav detta överhuvudtaget.

Tilläggas bör också att det inte enbart är XT:n som är drabbad utan en hel del andra modeller hos Yamaha som också har samma fel på Trottel sensorn.
 

0ddish

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 640 Kawasaki kx250 Harley davidsson 750
Hur är möjligheterna att strypa xt660? Jag ska ta mellan kort och priset på en xt660 är ju bra men denär lite för stark i motorn, 10kw för mycket..
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Hur är möjligheterna att strypa xt660? Jag ska ta mellan kort och priset på en xt660 är ju bra men denär lite för stark i motorn, 10kw för mycket..

Det går, snacka med din hoj handlare. Kostar endel, kring 2500-3000kr har jag hört...
 

0ddish

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 640 Kawasaki kx250 Harley davidsson 750
Det går, snacka med din hoj handlare. Kostar endel, kring 2500-3000kr har jag hört...


okej låter bra.. Hur står sig en xt660x emot en husa och ktm? Är det som ett kylskåp mot en iller? Priset är ju ganska lockande..
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
okej låter bra.. Hur står sig en xt660x emot en husa och ktm? Är det som ett kylskåp mot en iller? Priset är ju ganska lockande..
Du ska nog inte ens göra dig besväret att försöka jämföra...
Det är ju så vitt skilda världar.
XT är touring och driftsäkerhet, husa mfl är race rakt igenom och kräver MASSOR med garagetid jämfört med en XT.
Frågan du ska ställa dig är nog hur du vill använda knarren ist.
För att svara på frågan så är väl en XT som en lätt klapp på kinden, medans en husa är som en käftsmäll i motorgången. Race är coolt, men det ger också mycket tid i garaget för att fungera bra.
//Tobbe
 

GiXXeN

jag elvade sist jag körde =)
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Jönköping
Hoj
XT660X
Du ska nog inte ens göra dig besväret att försöka jämföra...
Det är ju så vitt skilda världar.
XT är touring och driftsäkerhet, husa mfl är race rakt igenom och kräver MASSOR med garagetid jämfört med en XT.
Frågan du ska ställa dig är nog hur du vill använda knarren ist.
För att svara på frågan så är väl en XT som en lätt klapp på kinden, medans en husa är som en käftsmäll i motorgången. Race är coolt, men det ger också mycket tid i garaget för att fungera bra.
//Tobbe

Ja sedan ska man väl tillägga att husan suger kvalitétsmässigt kör den på bakslangen och veven skär direkt. Nä ska man ha kul och kunna åka längre än till närmsta 50 skylt så bör man tänka över valet noga. Jag har piskat 100 mils resor på xt:n skulle man fundera på det på en husa är det ju 2 oljebyten, ett kolvbyte och en satans massa annat mekande som suger.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top