Modifieringar XT660 X/R

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Co fråga.

Jag skulle kolla co på min xt idag, jag kan inte ändra till co2. Vad gör jag för fel?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag är helnöjd med min XTR. Skulle jag byta så kommer det bli till den nya XT660Z i så fall.
Användarvänligheten och den skottsäkra motorn är två tunga argument för att köpa en XT. Inget strul bara mycket glädje på gruset. XT kan mycket mer än vad först kan tro, några små modifieringar och den överträffar sig själv.

XT660Z? Är det Transformershojen? Provsatt en sån på Yamahacenter i Brandbergen igår och den är inte alls dum. Ser lite lustig ut bara men vafan.. Stealthbombare, som min nuvarande KTM, eller en Transformers.. Same same. :crash

Det är som du säger det blir några hästar mindre...
Men de går hela tiden, kolla på de reseberättelserna som står på SOE och Adventureriders, de hojar som pajjar är KTM och BMW.
Du kan få ut ca 10 hk extra om man jobbar lite, ändå lär du få pengar över.
Själv är jag görnöjd, skall fixa ett 2-1 system som inte går under motorn till vintern ev en PC oxå.
Själv har jag inga funderingar på att byta, gott att veta att den bara är att gå å ta ut hojen o köra när jag vill.

Skulle vara skoj att se hur mycket mer effekt ett par nya rör, eller helsystem om plånboken tillåter, och en PC gör på pappret. Det jag känner just nu är att jag vill ha något driftsäkert och XT-motorn är ju just det.
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Skulle vara skoj att se hur mycket mer effekt ett par nya rör, eller helsystem om plånboken tillåter, och en PC gör på pappret. Det jag känner just nu är att jag vill ha något driftsäkert och XT-motorn är ju just det.

Tidigare i denna tråden finns en kille som lagt in resultatet av en bänkning före och efter mappning (har för mig det ingick nya rör o luftfilter i det), resultatet var närmare 10 hk har jag för mig...
 

Birka480

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7
Tidigare i denna tråden finns en kille som lagt in resultatet av en bänkning före och efter mappning (har för mig det ingick nya rör o luftfilter i det), resultatet var närmare 10 hk har jag för mig...

Ta en titt på länken där har du bänkprotokoll på en XT: http://www.xt660.com/site/node/53


Standard filter, snorkel removed. = 0.3HP
Standard filter, snorkel removed, Kev air box mod. = 0.5HP
Stage 1 filter & snorkel removed = 1.2 HP
Kev fuel mod, no other mods. = 1.6HP
Kev fuel mod, Kev air box mod, snorkel removed, standard filters. = 2.4HP
Carbon Cans only. = 2.2HP
DNA stage 2 filter only, standard main filter = 3.1HP
Stage1 & 2 DNA Filters snorkel removed. = 3.8HP
Kev fuel mod, Kev air box mod stage 1 & 2 filters, snorkel removed. = 4.2HP
Kev fuel mod, Kev air box mod, no filters. = 4.8HP (Which shows there is still a 1/2 HP to get from the air box)
PCIII. = 2.6HP but your fuelling is correct over the whole fuel range & power is improved across the whole rev range. Test was with CCC, stage 1 & 2 filters snorkel removed air box drilled. The gain would be less if the PCIII was on a standard bike with no mods.
Kev fuel mod, Air box & filter mod, CCC, baffles removed, TPS set to 25. = 8.6HP
Biggest gain I have seen on a Dyno sheet is from Off The Road, Big bore, cam, filters PCIII & pipe. = 16.3HP

Jag skulle kolla co på min xt idag, jag kan inte ändra till co2. Vad gör jag för fel?


Setting the CO
Turn key off, hold down buttons select & reset together & keep them down with your left hand. Turn on the key keeping down the buttons until the screen says Diag, release the buttons. Push the select button until it says CO, then push the select & reset buttons together until CO1 is displayed, then push the select & reset buttons together until a reading is displayed.
This is your CO1 setting so write it down in your service book for safe keeping. You can now increase the mixture by going up in numbers using the select or down using the reset buttons.
Adjust your CO1, between 10 & 15 above your STD setting.
Turn the key off, this will store the setting
 
Last edited:

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Budgetlösning : DNA stage 2 filter only, standard main filter = 3.1HP
kostar väl runt 700 spänn på touringbutiken?

dreggel....
 

Birka480

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7
Budgetlösning : DNA stage 2 filter only, standard main filter = 3.1HP
kostar väl runt 700 spänn på touringbutiken?

dreggel....

Jag har monterat DNA steg 2 filter och höjt CO 10 steg samt bytt framdrev till 14 kugg helt annan hoj nu! Låter bättre nu samt är stor skillnad på draget i hojen. Skickade efter drev och filter på Off the road kosta ca 800 kr inkl. frakt.
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Den sitter under sadeln den e svart o e mjuk nära tanken

//Robin

Och den är det bara att ta bort alltså? Man behöver inte sätta dit nåt annat eller göra nåt mer än att just ta bort den?

Just det, hur får man bort den? Slita, skruva, skära eller finns det nåt annat knep?
 
Last edited:

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Någon som vet dimensionerna på dessa fjäderbensdistanser?
spacer.jpg
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Om man ställer dom bredvid varandra så blir dom ungefär lika långa som en nyckel till en XT. Räcker det som svar?

Skoja bara, ingen aning.

Du som ska dra snorkeln. Jucka den lite fram å tillbaka samtidigt som du drar i den uppåt. Den lossnar ganska lätt. Bort med skiten bara.
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Om man ställer dom bredvid varandra så blir dom ungefär lika långa som en nyckel till en XT. Räcker det som svar?

Skoja bara, ingen aning.

Du som ska dra snorkeln. Jucka den lite fram å tillbaka samtidigt som du drar i den uppåt. Den lossnar ganska lätt. Bort med skiten bara.

Uppfattat, går nu ut i garaget för att jucka lite motorcykel :)

Så där ja, då var man färdigjuckad i garaget och det funka ju fint.

Men vad är det man ska göra mer på hojen nu då? Har bytt till GPR slipon, miniblinkers runt om, styrändesspeglar, diodbakljus och nu bortplockad snorkel. Så nu är väl det mesta fíxat för ljud och utseende och då återstår bara prestandan. Vad behöver inhandlas?
 
Last edited:

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Ett mer öppet luftfilter. Fast då börjar det bli läge att bromsa den i bänken och ska du göra det kan lika gärna sätta in en PowerComander. Byt till en tagg mindre framdrev och du har en mycket pigg hoj.
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Ett mer öppet luftfilter. Fast då börjar det bli läge att bromsa den i bänken och ska du göra det kan lika gärna sätta in en PowerComander. Byt till en tagg mindre framdrev och du har en mycket pigg hoj.

Hur blir den med det mindre framdrevet? Får den lägre/högre topphastighet eller påverkas det inte alls, och blir det mycket annorlunda växlingar och sånt? Sen skulle det ju vara trevligt om den ville upp på bakhjulet lite mer av sig självt åxå. För den här 31 åringen skulle vilja lära sig lite bakslangsåka :tungan
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Har bara provkört en hoj med ett mindre framdrev. Toppfarten minska något men vad gör det? Hur ofta behöver du köra i 170km/h med din XT.

Däremot vart den MYCKET roligare att köra, hetsig som bara den och pigg som en mört!
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Om man ställer dom bredvid varandra så blir dom ungefär lika långa som en nyckel till en XT. Räcker det som svar?

Skoja bara, ingen aning.

Du som ska dra snorkeln. Jucka den lite fram å tillbaka samtidigt som du drar i den uppåt. Den lossnar ganska lätt. Bort med skiten bara.

Hahaha... precis min tanke, men jag plockar bort toppbruvarna och tar fram skjutmåttet, de är ca 2 cm höga, skall svara några olika uppsättningar så man har :)

Hur blir den med det mindre framdrevet? Får den lägre/högre topphastighet eller påverkas det inte alls, och blir det mycket annorlunda växlingar och sånt? Sen skulle det ju vara trevligt om den ville upp på bakhjulet lite mer av sig självt åxå. För den här 31 åringen skulle vilja lära sig lite bakslangsåka :tungan

Det blir en helt annan karaktär på hojen, det bästa jag har gjort att dreva om den, köp drevet på MC varuhuset, beställde på Yama, men efter 3 månaders väntan (kan ha vart 2) så gav jag upp, MC varuhuset hade det på hyllan...

Den hamnar mer "rätt" mellan växlarna, lättare med bättre varvtal vid låga växlar, slipper mycket av det "rappande" som annars är där.

Samt att den är än mer lättare att plocka upp på slangen, bara ens egen "feghet" (spärrar) som bromsar en :)
 
Last edited:

darest

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
XT660R
Någon som vet dimensionerna på dessa fjäderbensdistanser?
spacer.jpg

Är som sagt för att styva upp framgafflarna/få mindre häng. Jag har kört med 20mm distanser samt kortat hundben från 90mm till 80mm... Har för mig att dessa är 20 med faktiskt.

Edit: Själv är bäste dräng, åk till biltema och köp stora brickor.

Adjoss....
 
Last edited:

Birka480

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7
Det blir en helt annan karaktär på hojen, det bästa jag har gjort att dreva om den, köp drevet på MC varuhuset, beställde på Yama, men efter 3 månaders väntan (kan ha vart 2) så gav jag upp, MC varuhuset hade det på hyllan...

Vilket framdrev har du 13 eller 14 kugg? Nån som provat 13 kugg?
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Pakethållare på 07-08?

Är det någon här som har en 07 eller nyare som har monterat en pakethållare?
Handtagen ser annorlunda ut jämfört med de lite äldre modellerna, även passagerarfotpinnarna är annorlunda på dessa modeller de är av aluminium.
Touratechs pakethållare passar inte till dessa nyare trodde försäljaren.
Är det någon som monterat någon?
 

Bifogat

  • Handtag.jpg
    Handtag.jpg
    29.9 KB · Visningar: 106
  • Handtag 02.jpg
    Handtag 02.jpg
    30.5 KB · Visningar: 102
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top