Modifieringar XT660 X/R

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Hoj
Såld
Alltså vilka försäkringsbolag kör ni med? Jag har ju fått för mig att "offroads" ska vara någolunda billiga att försäkra... helvete heller! Billigaste i skrivande stund jag hittat är 14000/hel. Jag bor i Umeå och är 23 år.
Halvförsäk hittar jag för runt 6000kr.

Har kollat IF, trygghansa, folksam, lf, bilsportMC + nått fler ja inte kommer ihåg.
LF försökte tom smålura mig lite... efter att ha ifrågasatt priset så börjar han säga att "tecknar du med mig nu så får du 24+ försäkring när du fyller 24 om några månader, bra va?"

men då påpekade jag ju att det är väl körkort 5 år som gäller också... jovisst sa han.
Jag: Ja men hur fan kan du då säga åt mig att jag får 24+ om några månader när det inte är sant, du sa ju nyss åt mig att det blev extra dyrt för att jag bara haft körkort i ett år".

jävla tattare, tänk om jag hade velat teckna... sen hade det skitit sig och de hade ju knappast varit tillmötesgående vid klagomål... "läs villkoren innan du skriver på" hade man väl fått som svar.

Men tillbaka till var man ska kolla om de blir billigt.

Coffe xx

xt-coffe
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
Kawasaki zx10-R Ninja
Alltså vilka försäkringsbolag kör ni med? Jag har ju fått för mig att "offroads" ska vara någolunda billiga att försäkra... helvete heller! Billigaste i skrivande stund jag hittat är 14000/hel. Jag bor i Umeå och är 23 år.

Har kollat IF, trygghansa, folksam, lf, bilsportMC + nått fler ja inte kommer ihåg.
LF försökte tom smålura mig lite... efter att ha ifrågasatt priset så börjar han säga att "tecknar du med mig nu så får du 24+ försäkring när du fyller 24 om några månader, bra va?"

men då påpekade jag ju att det är väl körkort 5 år som gäller också... jovisst sa han.
Jag: Ja men hur fan kan du då säga åt mig att jag får 24+ om några månader när det inte är sant, du sa ju nyss åt mig att det blev extra dyrt för att jag bara haft körkort i ett år".

jävla tattare, tänk om jag hade velat teckna... sen hade det skitit sig och de hade ju knappast varit tillmötesgående vid klagomål... "läs villkoren innan du skriver på" hade man väl fått som svar.

Det lät dyrt som fan, jag ringde bilsport mc i Juli i år, fick hel, hel för 3600 spänn, 29 år, körkort 3år, bor i Lund. Ganska ok eller?
ps; jag har en 2005:a

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Har ej tillgång till handboken just nu så jag frågar:

När man kollar oljan på xtr, ska man skruva ned gängorna till botten för att få ett korrekt resultat på stickan eller skall man inte?

Åsså undrar jag om det är så att trippmätaren auto. slår till när reservtanken aktiveras?

Last edited:

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Har ej tillgång till handboken just nu så jag frågar:

När man kollar oljan på xtr, ska man skruva ned gängorna till botten för att få ett korrekt resultat på stickan eller skall man inte?

Åsså undrar jag om det är så att trippmätaren auto. slår till när reservtanken aktiveras?

Man ska inte skruva ner pluggen. Hojen ska varmköras ordentligt stå upprätt och stickan ska stickas i utan att skruvas i.

När bränslelampan tänds startar en ny trippmätare, ja. Den går tillbaka automatiskt när du tankat eller om du trycker på select väljer den trippen och nollar den så går det fortare.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Väntar............... o väntar på Touratechs släpp av "pryttlar" till Tenerén.
Har kört ca 300 mil på min nu. Blir bara mer o mer nöjd.
Frågade Touratech om det och svaret var att det kommer troligtvis bli tidigast till MC mässan i STHLM nästa år. Har fö passerat 1200 mil själv och blir fortfarande mer o mer nöjd. =)

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Hoj
Byter ofta :)
Frågade Touratech om det och svaret var att det kommer troligtvis bli tidigast till MC mässan i STHLM nästa år. Har fö passerat 1200 mil själv och blir fortfarande mer o mer nöjd. =)

MC mässan 2009 är 22-25 jan, betyder att det definitivt finns tillbehör framme till högsäsongen då i alla fall.

Någon som har beställt orginal Yamma väskorna till sing Teneré härinne?
I så fall berätta gärna om de är värda ett köp, de kostar ju nästan 10 papp!?

Dyson

Angler
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
MT-09 Tracer
MC mässan 2009 är 22-25 jan, betyder att det definitivt finns tillbehör framme till högsäsongen då i alla fall.

Jag har Yamaha original Topbox på min Teneré.
Snygg tycker jag, men den är inte bra. Jättetunn plåt, vek.
Riktigt dåligt lås. Det har krånglat hela tiden, o idag bröt jag av en nyckel:(
Tänker själv köpa Touratechs Zega sidoväskor.
Dom kostar 2300:- st på svenska sidan o 1800:- på tyska sidan, blir det billigare att beställa direkt därifrån?? Någon som vet? Fraktpris? Tillkommer det moms? Skulle bli glad om någon har lust att berätta.

Ha de//Dyson

supercalle

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2007
Hoj
Fajjerstååm
Angående omställning av CO

Tjena. Har en Xtx från 04 uttagen 05.. Tycker den knallar lite med avgaserna och lite ryckig gång.. har läst här lite i tråden och börjat kicka på det här med CO halten som man kan sätta själv via displayen.. Undrar, varför kan man välja både "C1" och "C2"? när hojjen bara är 1cylindrig? hmm

Last edited:

Throttlejunkie

Gick med
26 Dec 2004
Hoj
Jag har Yamaha original Topbox på min Teneré.
Snygg tycker jag, men den är inte bra. Jättetunn plåt, vek.
Riktigt dåligt lås. Det har krånglat hela tiden, o idag bröt jag av en nyckel:(
Tänker själv köpa Touratechs Zega sidoväskor.
Dom kostar 2300:- st på svenska sidan o 1800:- på tyska sidan, blir det billigare att beställa direkt därifrån?? Någon som vet? Fraktpris? Tillkommer det moms? Skulle bli glad om någon har lust att berätta.

Ha de//Dyson

Jag har bara sett Yammas orginal korvlådor på bild och designen är snygg.
Dyson jag tycker självklart att du skall reklamera din topbox, be att få pengarna tillbaka och acceptera inte bara ett nytt lås/nyckel.
Konstigt att det är så stor prisskillnad på Zega väskorna som 500SEK mellan D & S :va enligt Touratech (TT) skall det ju inte vara någon skillnad om man handlar i D eller S. Måste vara Euron som ställer till det förmodar jag!?
Priserna från TT är inkl. moms, fraktkostnaden beräknas på vikt & volym, för TT S fraktvillkor se här: http://shop.touratech.se/SE/terms_sweden/

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Jag har och har även testat lite lättare vurpor med dom monterade. Snygga fästen som gör att hojen inte ser ut som ett fackverk med väskorna av och smidig fästanordning är det positiva jag kan säga om dom. Den svaga punkten är nedre infästningen mot passagerarfotpinnen, när väskan ger vika roterar den in mot hjulet runt övre fästet. Man kan se tendenser till det på bilden:

Sen rymmer dom inte så mycket, men det mest negativa är låsen som känns billiga och opålitliga. Det första som hände när jag packat upp dom var att nyckeln fastnade i låset, och den fåniga plasthaken som låser locket hamnar inte alltid rätt så locket flyger upp i gupp. Lätt att bryta upp oxå. Sen tror jag inte plasten fixar kyla så bra, men det är bara en gissning.

Hm kort å gott; köp nåt annat. =)

Off The Road har en massa godis.

ArkoBarko

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Yamaha xt 660 x-05, Husqvarna wr 250-98

Jag kör med Bilsport/Mc. Det billigaste jag kunde hitta. Är 22år och har haft körkort 1 år, bor på landet. Betalar 5800/år för en halvförsäkring. xt660x-05.

Throttlejunkie

Gick med
26 Dec 2004
Hoj
....Jag har och har även testat lite lättare vurpor med dom monterade.
Hm kort å gott; köp nåt annat. =)

Tack för infon, låter som att det får bli TT:s Zega väskor i aluminium då. En fördel till med Zega väskorna är att beställer man samtidigt väskorna med låskolv så kan man sedan få vid senare beställningar lås som passar samma nyckel som till väskorna, till t e x låsbar GPS hållare. TT antecknar koden för nyckeln åt dig :tummenupp

Alltså vilka försäkringsbolag kör ni med?....

Har Bilsport & MC, +35 år, zon 3, hel/hel/år ca 1.400 SEK tokbilligt :D

(P g a ny hos så ingår vagnskadegaranti under 1 år - Efter att vagnskadegarantin löpt ut får jag betala ca 2.000 SEK)

Last edited:

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000

Synd att man har ett fungerande GPR slip-on. Det där var riktigt fränt. Fast lite tur har man ändå. Jag har ju väntat på luftfilterlocket från Touringbutiken sen den 18 augusti så det snöt jag illa kvickt å ringde till "butiken" och avbetällde.

Nån som förresten vet om det där 2-1 röret passar en -08:a? Sitter ju nån kontakt på röret.

Throttlejunkie

Gick med
26 Dec 2004
Hoj
Touratech delar till Teneré + Orginaltillbehör Yamaha

Fick svar idag från Touratech när delar till Teneré kan förväntas från dom:

the parts will be first shown on the "INTERMOT" in Cologne (08.-12.10.2008)!!!

Date of availability in our stock can not be told yet!

Please ask again in about 2 weeks.

Priser på orginaltillbehör Yamaha Teneré från min lokala aukt. Yamaha handlare
11D-W0751-00-00 side cases 8045 SEK
11D-W0728-00-00 side case stays 1815
11D-W0742-00-00 head light protector 799
11D-W0748-30-00 hand deflectors(texalium) 767
11D-W0748-40-00 hand deflectors(black) 501
11D-W0794-00-00 main stand 1688
11D-W0769-00-00 Akrapovic slip on 11805
11D-W0754-00-00 top case 4071
11D-W0748-00-00 hand guards 1418
11D-W0741-00-00 engine guards 1493
11D-W0746-00-00 skid plate 149
11D-W0790-00-00 tank pad 215

Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Priser på orginaltillbehör Yamaha Teneré från min lokala aukt. Yamaha handlare
11D-W0751-00-00 side cases 8045 SEK
11D-W0728-00-00 side case stays 1815
11D-W0742-00-00 head light protector 799
11D-W0748-30-00 hand deflectors(texalium) 767
11D-W0748-40-00 hand deflectors(black) 501
11D-W0794-00-00 main stand 1688
11D-W0769-00-00 Akrapovic slip on 11805
11D-W0754-00-00 top case 4071
11D-W0748-00-00 hand guards 1418
11D-W0741-00-00 engine guards 1493
11D-W0746-00-00 skid plate 149
11D-W0790-00-00 tank pad 215
Hehe, eftermarknaden får svårt att toppa dom priserna. :gnissla

(tror en nolla trillat bort på skidplate om det är alu-varianten som menas)

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Kul grej: Securitas Bevakning/larmutryckning har utökat sin mc-fordonspark med en Tenere! :tummenupp
Har tidigare enbart kört med xtx:s men nu verkar dom ha fått en kompis.

Fan va fin den är..blir nog en Tenere som nästa hoj..!

Bifogat

• Teneré sec.JPG
    Teneré sec.JPG
    54.3 KB · Visningar: 246
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha