Monster Energy Grand Prix Ceské republiky

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har inte följt Binder i gp-cirkusen mer än ytligt men riktigt riktigt kul att se honom vinna första gången. Sättet han kör på, och så här tidigt tyder ju på att Marquez kommer få en riktigt svår konkurrent framöver när han är tillbaka i full form. Gillar redan Binder, han såg så genuint glad ut i intervjun i parc ferme. Dessutom kul att det inte bara är spanjorer och italienare som prenumererar på pallplatsen.

I bakgrunden verkar det som att Pedrosas input gjort stor skillnad för KTM. Hörde i någon intervju med KTM-personal eller förare att, precis som någon (Alatalo kanske?) nämnde om Pedrosa när han tävlade för Repsol Honda: oavsett hur andra förare kände efter att ha provat en förändring som Pedrosa föreslagit så var de så gott som alltid snabbare med Pedrosas förslag.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, när kommentatorerna försökte att förklara logiken med att ett mjukt däck spinner mindre och därmed klarar cirkusens längsta bana med rätt tilltufsad asfalt i 40-gradig värme bättre, någonstans där tappade i alla fall jag tråden... :)

Och ja, på de bilder vi kunde se via TV föreföll PEsp mer köra in i sidan på Zarco än vice versa. Visst - Zarcos framdäck kanske inte var i höjd med Påls, men tillräckligt för att han ägde spåret. Pål föreföll satsa allt på att fransmannen skulle slå av.

Det blir intressant att se vad som kommer ut av detta, om inte annat så för principens skull hade det varit roligt om Avintia överklagade beslutet... :)

Ja, ska bli mycket intressant att se hur det utvecklar sig. Det såg lite mer tveksamt ut från vissa vinklar men omedelbart efter det hände var min första känsla race incident, och att det var Pol som var för het för att kompensera för sina misstag (och för att komma ikapp sin rookie-kollega i teamet?).
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, när kommentatorerna försökte att förklara logiken med att ett mjukt däck spinner mindre och därmed klarar cirkusens längsta bana med rätt tilltufsad asfalt i 40-gradig värme bättre, någonstans där tappade i alla fall jag tråden...

Jag vet inte riktigt om jag håller med kommentatorns utsaga till hundra procent, men däckens exakta funktion är uppenbarligen inte helt solklar ens för däckingenjörerna som jobbar heltid med sådant...

Det mjukaste bakdäcket erbjuder allt som oftast en större kontaktyta, högre friktionskoefficient, mindre spinn och därmed mindre värmeutveckling såväl som mer värmeavledning. Samtidigt är det ju mjukare vilket innebär mer rörelser i stomme såväl som gummi där dess invändiga friktion därmed orsakar mer värmeutveckling. Vilken egenskap som i slutändan regerar beror på exakt vilket av de runt tjugo olika mjuka bakdäck som används och på vilken bana.

I Brno straffas man av en asfalt med väldigt ”toppig” ytprofil som dels sänker friktionskoefficienten rejält för samtliga däck, dels nöter ned de mjukare däcken rent mekaniskt. Detta leder obönhörligen till att däck i den mjukare änden av skalan gör ett kraftigt dropp i friktionskoefficient ungefär halvvägs in i racet.

Något som bör ha varit väldigt uppenbart för ett flertal ekipage. Därför är det väldigt svårt för mig att förstå att såpass många får panik på griden, går ifrån sin ursprungliga plan, väljer det mjukaste bakdäcket och sedan klagar över att de knappt har styrfart på sista varvet...

”Incidenten” är nog färdigdiskuterad, i alla fall för de herrar som bestämmer. Protest mot Zarcos bestraffning lämnades in såväl som avslogs inom de trettio minuter man har på sig för sådant.

Synd att hela den historien inträffade då Zarco hade klart bäst tempo på banan då han fick bestraffningen. Osannolikt att han hämtat in hela Binders försprång med sitt mjuka bakdäck, men onekligen en intressant tanke...
 
Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Synd att hela den historien inträffade då Zarco hade klart bäst tempo på banan då han fick bestraffningen. Osannolikt att han hämtat in hela Binders försprång med sitt mjuka bakdäck, men onekligen en intressant tanke...

Det som många inklusive mig stör sig på är väl att Pol Es själv tappade spåret strax före incidenten som gjorde att han gick i backen. Han var ur balans och försökte komma tillbaka till idealspåret men där var ju redan Zarco, dock en decimeter efter men vad ska han göra? Pol kommer ju från en position han aldrig borde varit på från första början.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det bästa som kunde hända Zarco nu i efterhand var ändå att han fick ett long lap, lyckades på något omänskligt sätt att hålla sig på hjulen, innanför linjen, och fortfarande hålla tredjeplatsen. Han fick nog dubbelt så många fans och mycket mer PR än om han inte hade fått en bestraffning :fyllisar
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Flera av de engelska kommentatorerna (BT Sport och MotoGPs egna (i efterhand)) tycker det var fel beslut att bestraffa Zarco.
Även Casey Stoner gjorde ett tydligt uttalande om incidenten.
 

Bifogat

  • 3uugfwmv4zf51.jpg
    3uugfwmv4zf51.jpg
    76.5 KB · Visningar: 37

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det bästa som kunde hända Zarco nu i efterhand var ändå att han fick ett long lap, lyckades på något omänskligt sätt att hålla sig på hjulen, innanför linjen, och fortfarande hålla tredjeplatsen. Han fick nog dubbelt så många fans och mycket mer PR än om han inte hade fått en bestraffning :fyllisar
Gillar Zarcos, lite ovanliga, svar på:
-Hur lyckades du hålla dej innanför linjen, köra så fort och ändå hålla dej på hjulen under ditt long lap?
-Jag är ju van att köra på gata i Frankrike så kanske därför det gick bra :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Fantastiskt att se både en ny segrare och ett nytt märke i topp. Där fick man äta upp sina ord om KTM och WP....

Äntligen börjar det röras om i det annars lite statiska fältet.

Trodde aldrig att BB skulle komma ikapp FM då jag kommer ihåg FM:s moto2 år då han var lite som JL då han fick fritt framför sig.
Unnade egentligen båda två en seger då jag alltid gillat dom.

Måste säga att jag börjar tappa lite tron på MV då han verkar helt oförmögen att prestera om det inte stämmer perfekt för honom. Vi vet ju att VR inte är nr 1 längre men han presterar ju konsekvent om än på lägre nivå än FQ vilket man knappast kan säga om MV.

Måste väl även gratulera Aki Ajo som verkar vara en riktig talangfabrik och helt plötslig har två disciplar på pallen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bra snurr på KTM, har de kvar sina fördelar än och då förlorar de väl några nu iom segern?

Kul race iaf., synd Rins och Rossi fastnade bakom A Esp så länge, kan Rins skada påverkat att han verkade ha så svårt att komma om eller är Aprilian så mycket bättre nu?

Har svårt att smälta Pols manöver, om någon skulle bli straffad för vårdslös körning så är dett ju han!
Zarco hade spåret, och blicken åt höger så han hade nog inte en aning om att Pol kom där förrän det var för sent att reagera, vilket han inte ens ska behöva när Pol gav bort spåret!
Pol ska bara finna sig att han gjorde en miss och lämna lite marginaler för att någon kan vara på den plats han vill vara på, i synnerhet som han precis innan bråkat om platsen så han var ju inte ovetande om att Zarco var där.

Trodde det var vana racers som satt och bedömde....
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Ja jäklar vad spännande detta mästerskap kommer bli & vilka tillskott vi fått på förarsidan dom senaste 2-3 åren!!

Tidigare fick vi ju mirakelmannen Marc som tog över taktpinnen efter Stoner när det gällde att utmana Lorenzo, Pedroza & Rossi om titelchansen under några år. Sedan kom Vinales & anslöt sig till toppskiktet & för något år sedan även Rins & nu höll jag på att glömma Zarco...

I fjol så fick vi Quartararo som var otrolig, på sämst specade Yamman dessutom... Men även Morbidelli, Mir & Miller som iofs kört några år började bli mer konsekvent med i topp 8. Jag tyckte det var smått otroligt redan i fjol.

2020 så har vi Quartararo, Morbidelli, Bagnaia, Binder & kanske även Oliveira & Mir som kan vara med & slåss om pallen, det är ju helt galet!! Jag har såklart inte glömt dom redan etablerade toppförarna MEN jag kan inte låta bli att undra hur nästa stora runda av kontraktsförhandlingar ska gå för A Espargaro, Petrucci, Dovi, Cal, Vinales m fl med så många talanger som kör så bra redan 2.a säsongen, ja en del vinner redan 3:e racet!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Smith, Rabat & The Maniac lär vi nog inte få se på startlinjen 2021.

Nä nu får det ta & bli fredag så vi får se hur det går för gänget på Red Bull Ring!!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte om någon annan har noterat samma sak, men topp åtta förutom VR46 himself är ju faktiskt förare som varit väldigt framgångsrika inom Moto2 under 2016-2019. Binder, Morbidelli, Zarco, Rins, Oliveira, Quartararo och Nakagami har ju faktiskt vunnit ganska många av Moto2-racen under 2016-2019.

Är det just detta som är receptet för framgång då greppet är tveksamt...? Vana från att sladda runt på en sketen Moto2-hoj...?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag vet inte om någon annan har noterat samma sak, men topp åtta förutom VR46 himself är ju faktiskt förare som varit väldigt framgångsrika inom Moto2 under 2016-2019. Binder, Morbidelli, Zarco, Rins, Oliveira, Quartararo och Nakagami har ju faktiskt vunnit ganska många av Moto2-racen under 2016-2019.

Är det just detta som är receptet för framgång då greppet är tveksamt...? Vana från att sladda runt på en sketen Moto2-hoj...?

Olika falla ödets lotter,

2019 Alex Marquez 1:a Moto2, 2020 Medium bakdäck i MotoGP Brno , plats 15, 1 poäng
2019 Brad Binder 2:a Moto2, 2020 Medium bakdäck i MotoGP Brno , plats 1, 25 poäng

Min slutsats är att
Brad Binder trivs bättre på sin 2020 MotoGP KTM än Alex Marquez trivs på sin 2020 MotoGP Honda.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Min slutsats i just detta ämne är att jag nog rankar Binder, Morbidelli, Zarco, Rins, Oliveira, Quartararo och Nakagami (och även Bagnaia) som mer framgångsrika än Alex Marquez på en Moto2 Honda med tveksam backtorque limiter, med total avsaknad av motorbromskontroll och med bakhjulet jämnsides med föraren under hela inbromsningen...

Moto2 Triumph är en helt annan historia...
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Min slutsats i just detta ämne är att jag nog rankar Binder, Morbidelli, Zarco, Rins, Oliveira, Quartararo och Nakagami (och även Bagnaia) som mer framgångsrika än Alex Marquez på en Moto2 Honda med tveksam backtorque limiter, med total avsaknad av motorbromskontroll och med bakhjulet jämnsides med föraren under hela inbromsningen...

Moto2 Triumph är en helt annan historia...

Plus att ingen av dom behövde fem år på sig att göra ett avtryck i mästerskapet med ett av de bästa teamen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Min slutsats i just detta ämne är att jag nog rankar Binder, Morbidelli, Zarco, Rins, Oliveira, Quartararo och Nakagami (och även Bagnaia) som mer framgångsrika än Alex Marquez på en Moto2 Honda med tveksam backtorque limiter, med total avsaknad av motorbromskontroll och med bakhjulet jämnsides med föraren under hela inbromsningen...

Moto2 Triumph är en helt annan historia...
Helt överens med Dig vad avser ranking av det nya unga gardet, de förare som snabbt (inom ett par säsonger) etablerar sig i Moto2 (topp-10) efter uppflyttning från Moto3 brukar bli intressanta att följa. Och att de nu får smaka på podiumplatser och inser att även satellitteam kan göra sig gällande måste innebära att utomjordingarna för första gången på mycket länge känner flåset i nacken. Kanske till och med MM93 när han väl är tillbaka fit for fight, inspiration är som bekant en hyfsad drivkraft?

En annan sak i Din post - på vilket sätt anser Du och övriga insyltade i depån att den nya motorn från Triumph tillsammans med bättre elektronik (Magneti -Marelli även i dom?) förändrat Moto2? Av TV-bilderna att döma uppträder ju hojarna betydligt mer "civiliserat" i ingångarna numera, och tiderna har blivit lägre.

Kort sagt - påminner de nya Moto2-maskinerna mer om MotoGP när det gäller karaktär och körsätt?
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Finns det olika regelböcker till spanjorer kontra andra nationaliteter? Pedrosa och Lorenzo gjorde nästan exakt samma sak som Pol och Zarco. Det var en race incident. Denna gång irresponsible riding. ok?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Helt överens med Dig vad avser ranking av det nya unga gardet, de förare som snabbt (inom ett par säsonger) etablerar sig i Moto2 (topp-10) efter uppflyttning från Moto3 brukar bli intressanta att följa. Och att de nu får smaka på podiumplatser och inser att även satellitteam kan göra sig gällande måste innebära att utomjordingarna för första gången på mycket länge känner flåset i nacken. Kanske till och med MM93 när han väl är tillbaka fit for fight, inspiration är som bekant en hyfsad drivkraft?

En annan sak i Din post - på vilket sätt anser Du och övriga insyltade i depån att den nya motorn från Triumph tillsammans med bättre elektronik (Magneti -Marelli även i dom?) förändrat Moto2? Av TV-bilderna att döma uppträder ju hojarna betydligt mer "civiliserat" i ingångarna numera, och tiderna har blivit lägre.

Kort sagt - påminner de nya Moto2-maskinerna mer om MotoGP när det gäller karaktär och körsätt?

Just den detaljen har iaf för oss tv-tittare gjort moto2 mer......tråkigt att kolla på.
Känslan för mig, som "soffexpert", är att det var mer förarna som gjorde upp om det på hondan medans mycket avgörs i garaget nu.

Men det är bara min uppfattning, gick faktiskt iväg och fixade käk under moto2-racet så jag skulle kunna käka under racet innan jobbet. :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top