Morfar rammade den stulna MC:n.............

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Okej då är jag med,

Tack! :)

O tvärtemot vad nog en del tycker om mig nu så...

Ja, vi borde nog se över brottskalan....skattebrott ÄR INTE det värsta man kan göra....

Brottskalan i övrigt har nog en del fel o brister....

Men ska vi ge upp det o ta lagen i egna händer? Hur blir framtiden då? Blir samhället bättre? Men visst....i vissa länder avrättar man folk för brott.....o i vissa fall inser man sen att de var oskyldiga....så hur klingar det på SH där man dömmer den första man tror e skyldig? (Som ett "kul" exempel se Tito Beltran "pollen"!)

Klyka

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Hoj
954
Tack! :)

O tvärtemot vad nog en del tycker om mig nu så...

Ja, vi borde nog se över brottskalan....skattebrott ÄR INTE det värsta man kan göra....

Brottskalan i övrigt har nog en del fel o brister....

Men ska vi ge upp det o ta lagen i egna händer? Hur blir framtiden då? Blir samhället bättre? Men visst....i vissa länder avrättar man folk för brott.....o i vissa fall inser man sen att de var oskyldiga....så hur klingar det på SH där man dömmer den första man tror e skyldig? (Som ett "kul" exempel se Tito Beltran "pollen"!)

Jag måste säga att jag faktiskt håller med de flesta andra här inne, även om jag inte önskar livet av nån för en cross stöld, men nånstans på vägen så får han skylla sej själv, hade han inte snott crossen hade det aldrig hänt. sen vet man ju inte hur allt började hit och dit i just det här fallet.

Den här tråden har ju kommit av sej, nu handlar det ju inte längre om just denna händelse folk svarar förmodligen vad dom överlag känner om den ökade brottsligheten i landet, och även där måste jag hålla med ett par inlägg, systematiska återfallsförbrytare (av grövre slag nu) har enligt mej avsagt sej sin rätt att leva.
Sen finns det självklart tragiska livssituationer som ligger bakom en del fall, men det förändrar inte det faktum att kriminella förstör livet för helt oskyldiga människor dagligen.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Jag måste säga att jag faktiskt håller med de flesta andra här inne, även om jag inte önskar livet av nån för en cross stöld, men nånstans på vägen så får han skylla sej själv, hade han inte snott crossen hade det aldrig hänt. sen vet man ju inte hur allt började hit och dit i just det här fallet.

Den här tråden har ju kommit av sej, nu handlar det ju inte längre om just denna händelse folk svarar förmodligen vad dom överlag känner om den ökade brottsligheten i landet, och även där måste jag hålla med ett par inlägg, systematiska återfallsförbrytare (av grövre slag nu) har enligt mej avsagt sej sin rätt att leva.
Sen finns det självklart tragiska livssituationer som ligger bakom en del fall, men det förändrar inte det faktum att kriminella förstör livet för helt oskyldiga människor dagligen.

Håller med, givetvis ska återfallsbrottslingar straffas hårdare! (Annars finns det väl ingen mening med straffen? O då kanske vi ska rikta oss mot dem som bestämmer istället för mot brottslingen?)

Men om "morfar" nu träffat en annan än den skyldiga med bilen...vilket sannolikt händer i ett samhälle byggt på öga-för-öga... E du sugen på att bli rammad av en bil för att nån annan hojåkare kört vårdslöst utanför "familje-svenssons" hus?

Att tänka på: Varför har vi just ett rättssystem o inte "öga för öga"?

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Nån brassar i 250, kör in i en bil, en familjefar omkommer i bilen och detta förstör inte enbart en hel familjs semester utan hela deras liv. De kan inte bo kvar i huset, mamman står där med 3barn.

Nån jävel bryter sig in hos dig och snor grejer för dig som du skiter fan i för annars hade du gjort det svårare för tjuven att ta dem. men du blir bara arg för det blir man när nån tar nåt från en. lite glad blir du ändå för att du har lite mer plats för lite annat skräp nu. men snubben som snodde dem är lycklig nu o har grejer han inte hade råd med och använder dem med glädje.

Så vilket e värst? fattaru? :tungan

hur som helst är båda fel, men inte ska man döda eller ge nån men för livet för den har felat.
Det första exemplet är jag med på, men det andra??? Att stjäla en cross för joyride är inte direkt som om en svältande stjäl mat. Finns inga ursäkter, är bara trött på advokat-retoriken när det ska ges fiktiva förmildrande omständigheter. Det var säkert inte Robin Hood som stal crossen, och ägaren var troligen inte den girige prins John.
Tjuven vet i de flesta fall inget om offrets förutsättningar - och struntar säkert i det. Det var kanske ägarens ögonsten? Han var kanske skuldsatt etc. Snälla, ingen förhistoriskt kommunistiskt romantiserande över att "folket" bara tar vad de har rätt till i sådana här fall tack.

Mycket enkelt, ge f-n i andras egendom, det är inte så svårt att fatta. Uppsåtet i stöld är uppenbar, det är ingen olycka.

Det är synd om barnbarnet - det är offret! Han fick crossen mulad och morfar inburad samt ingen kommer någonsin dömas för stölden.

Bäst att tillägga: Kör inte på folk heller!

Last edited:

Klyka

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Hoj
954
Håller med, givetvis ska återfallsbrottslingar straffas hårdare! (Annars finns det väl ingen mening med straffen? O då kanske vi ska rikta oss mot dem som bestämmer istället för mot brottslingen?)

Men om "morfar" nu träffat en annan än den skyldiga med bilen...vilket sannolikt händer i ett samhälle byggt på öga-för-öga... E du sugen på att bli rammad av en bil för att nån annan hojåkare kört vårdslöst utanför "familje-svenssons" hus?

Att tänka på: Varför har vi just ett rättssystem o inte "öga för öga"?

Jag säger inte emot dej, i proportion till brottet var detta "straff" för mycket, men enligt mej så har tjuven inte fått nåt straff ännu, bara en vedergällning från morfar.
Och att morfar gör på detta sätt har säkert många förklaringar, jag drar paralleller med skotten i Rödeby, morfar kände förmodligen helt enkelt att sammhället inte kunde hjälpa hans familj med detta brott.
Låg prioriterat från polisens sida och så vidare. '

I slutändan kommer det tror jag iaf bli så att den kriminella i detta fall tjuven, förmodligen väldigt mörbultad och kanske men för livet, men han kommer gå fri med ett stort antal hederligt ihoptjänade pengar från morfar som förmodligen kommer få fängelse.
Då är det ett väldigt fel nånstans.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Hoppas att du får din hoj stulen!

det kanske jag får, men tror inte det. låser den ordenkligt med flera lås, den kommer oftast stå inne i garage, samt har larm på den. men snor nån min billiga hoj så hoppas jag han åker fast av polisen och lär sig en läxa. men hoppas han inte straffas med döden, men ett ordenkligt straff borde han få, så jag slipper straffa han :p

Dark_Messenger

Guest
Hur f-n läser du?
I vilket del av mitt inlägg uttalar jag mig om "morfar"? Pratar jag om suvvar, överkörningar, vad? :va Vänligen upphör kategorisera mig som en våldsivrare!

:tummenupp

Jag ber om ursäkt. Jag ser nu att jag läste alldeles galet. :)

Jag får uppfattningen att 90% av alla i tråden faktiskt tycker det var helt ok att "morfar" manglade killen med bilen för en sketen hojstöld. Hur kan ni tycka det och varför? Är det för det råkar handla om en hoj som det helt plötsligt blir ok att göra vad som helst? :va

Hoj = plast o lite järnskrot som kostar några spänn. Helt jävla ersättningsbart.

Skulle inte ni som tycker det är ok att slå ihjäl någon för ett sånt här brott tycka det var lite jobbigt att fejsa honom när han sitter gurglandes i sin permobil, sugande på ett skärt sugrör när han med sin datorgenererade röst frågar dig varför du körde över honom med din X5:a för han hade snott din töntiga cross som du ändå hade skenförsäkrad?

Jag skulle det. Jag skulle nog till och med få lite dåligt samvete.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Det är dumt att köra över dom,dom brukar klara att köra omkull själva.

När dom inte gör det så drar dom förbi på cykelbanan i 100 blås utan hjälm ca 4 m ifrån husen som ligger längs vägen,kanske skulle man kasta ut en boll ?

B.oendeiområdet.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jag ber om ursäkt. Jag ser nu att jag läste alldeles galet. :)

Hoj = plast o lite järnskrot som kostar några spänn. Helt jävla ersättningsbart.
Ok, accepterat. Men låt bli att göra antagande om barnbarnets ekonomi. Det är inte försvarbart. Några spänn för dig kanske, tre sommarjobbslöner för grabben kanske - Vad vet vi? Helt jävla ersättningsbart under förutsättning att de har förutsättningar som klarar det, ev. försäkring där de har råd med självrisken etc.
Klistra inte på dina egna värderingar på andras egendom! Trivialisera inte tjuvars tilltag. De grabbar jag känner här som kör cross värderar sina hojar som mer än "plast och lite järnskrot" (alu f.ö.) - och flera av dem kostar definitivt mer än några spänn.

Eller så står du för det du säger och köper det stackars barnbarnet en ny hoj!

Jag blir f.ö. sur bara av att folk slår märken i min bil med sina dörrar....:mad:

Nu körde morfar på tjuven och erkänner. Killen på crossen erkänner inte ens stölden. Med tanke på omständigheterna är jag rätt övertygad om att det omvända gällde, om nu grabben kört på någon så hade han smitit! (ja, jag dömer honom utan att känna honom, helt fel, men säkert ingen högoddsare)

Last edited:

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Skulle tippa på att det inte finns en vettig människa som har som värdering att det är ok att mangla nån annan tills döden över en bit plast. Det som framkommer i denna tråden är ju att vi alla (nästan) bara är så jävla trötta på att en del individer inte kan skilja på mitt och ditt så att man helt enkelt inte längre reflekterar över konsekvenserna av denna morfargrej, man ser bara att det faktiskt gick illa för tjuven...för en gångs skull. (vilket man tycker är bra)

Skillnaden mellan ståndpunkt och värdering betänks inte, såklart man har som värdering att det är fel att göra som morfar....men den direkta ståndpunkten är att "rätt åt han".

Jag vill inte generallisera men detta är min obetydliga syn på saken. :)

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
CBR1000RR
"Det som framkommer i denna tråden är ju att vi alla (nästan) bara är så jävla trötta på att en del individer inte kan skilja på mitt och ditt".
Japp, och som många har påpekat innan. När polisen inte har resurser till att sköta sitt jobb kommer andra att leka konstapel. Tills vi till sist ser ut som Amerika där det är tillåtet att skjuta folk som gått in i ditt hus utan tillstånd. Skadat! Så nu är det dags att göra någonting åt saken!

Dark_Messenger

Guest
...Massa text...

Jag menar inte att trivialisera brottet. Inte heller menar jag att få det att låta som om hojen inte betyder något, pengamässigt och/eller emotionellt för han som blir av med den. Men det är fortfarande en ersättningsbar grej till skillnad från ett krossat bäckenben.

Syftar INTE på dig nedan nu firesalle:tungan
Jag står absolut inte på tjyvens sida men att ta steget till att tycka det är ok att slå ihjäl någon för nått sånt känns lite :7peta :3freak

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jag menar inte att trivialisera brottet. Inte heller menar jag att få det att låta som om hojen inte betyder något, pengamässigt och/eller emotionellt för han som blir av med den. Men det är fortfarande en ersättningsbar grej till skillnad från ett krossat bäckenben.
Vet inte om "morfars" tilltag var avsett att krossa bäckenbenet eller inte, men den som stjäl är väl medveten om innebörden.
Dock vet både jag och morfar att det var fel. "Morfar" står för sitt brott och kommer säkert straffas för det. Tjuven står inte för något, och går fri. Lite därför vinner nog "morfar" lite fler sympatier iaf.

Dark_Messenger

Guest
Vet inte om "morfars" tilltag var avsett att krossa bäckenbenet eller inte, men den som stjäl är väl medveten om innebörden.
Dock vet både jag och morfar att det var fel. "Morfar" står för sitt brott och kommer säkert straffas för det. Tjuven står inte för något, och går fri. Lite därför vinner nog "morfar" lite fler sympatier iaf.

Men håll med om att morfar måste vara rätt dum i huvudet om han inte förstår vad som kan hända om man kör på en motorcyklist med en stor tung suv. Morfar borde ha skaffat sig lite mer eftertänksamhet och impulskontroll under sina levnadsår.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln