Morfar rammade den stulna MC:n.............

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
Precis min tanke! Har visst sett "nån filmsekvens" där polisen faktiskt gör precis så (dock undviks olyckan med liten marginal).

Man har rätt att ingripa till vilken grad som helst som civilperson. Det man gör skall och kommer att ställas i förhållande till det brott som sker/skett/kommer att ske. Att någon snor ens hoj står inte i relation till frontalkrock (ingens liv är riskerat bara genom stölden). Att någon kör i 300+ inne i stan gör faktiskt det. Förr eller senare blir nån påkörd, ordentligt.

Äntligen någon som fattar, visst att man kan känna att man vill göra det för stunden men det berättigar inte något så drastiskt.
Har för mig det var en diskussion där boende efter en populär mc väg hade slängt ut grus el dyl. i kurvor.
Ungefär samma nivå.
Sen betyder ju det inte att man kan ta saken i egna händer men ska man köra med såna grova medel kan vi lika gärna börja sätta ett pannskott på alla brottslingar

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Precis min tanke! Har visst sett "nån filmsekvens" där polisen faktiskt gör precis så (dock undviks olyckan med liten marginal).

Man har rätt att ingripa till vilken grad som helst som civilperson. Det man gör skall och kommer att ställas i förhållande till det brott som sker/skett/kommer att ske. Att någon snor ens hoj står inte i relation till frontalkrock (ingens liv är riskerat bara genom stölden). Att någon kör i 300+ inne i stan gör faktiskt det. Förr eller senare blir nån påkörd, ordentligt.

Man har INTE någon laglig rätt att ingripa närsomhelst som civil. Bara då det begåtts brott som ger påföljden FÄNGELSE. T ex mord, våldtäkt, andra "grova" brott. Fortkörning, stöld och liknande BÖTESBROTT ger inte någon laglig rätt att ingripa. Det är därför vi alltsom oftast ser någon som ingripit vid te x bilstöld får hårdare straff än tjiven själv. :huvet

Davalito

Medlem
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
VFR 800
Man har INTE någon laglig rätt att ingripa närsomhelst som civil. Bara då det begåtts brott som ger påföljden FÄNGELSE. T ex mord, våldtäkt, andra "grova" brott. Fortkörning, stöld och liknande BÖTESBROTT ger inte någon laglig rätt att ingripa. Det är därför vi alltsom oftast ser någon som ingripit vid te x bilstöld får hårdare straff än tjiven själv. :huvet

Fel.

Så kallat envarsgripande får göras mot någon som har begått ett brott där fängelse KAN följa, så det går alldeles utmärkt att envarsgripa någon för t.ex. stöld och t.o.m. snatteri. Se RB 24 Kap. 7 §.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Rätt eller fel... jag känner ingen sympati för killen som nu får tillbringa avsevärd tid på rehab. Efter att själv ha bott i området är det tämligen uppenbart det enda sättet att få in vett i skallen på de ungdomar som har svårt att skilja på ditt och mitt är att banka in det. Troligen lärde han sig inte mycket men han lär inte störa andra på ett halvår. Hyr in morfar som konsult till polisen!

Du är alltså pro-dödsstraff för stöld av annans egendom? Rejalitytjeck månne?

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Bah !
Jag har INTE läst hela tråden, men jag blir fan matt av att läsa en del inlägg. Att en sådan här sak kunde locka fram dumhuvuden i så många här kunde jag tamejfan inte drömma om.
Det går ju naturligtvis inte att försvara inbrott och stöld, men att ta till dödligt våld är ju alldeles uppåt väggarna. Bara för att en motoriserad tvåhjuling är inblandad innebär det ju inte att detta är en lek som måste tålas.
Vad skulle morfar gjort om någon spoling hade knyckt barnbarnets softairgun ??? Laddat 686'an med hålspets och blåst ut hjärnan på nidingen ? Har man gett sig in leken får man leken tåla !
I den här tråden resonerar många av er på precis samma sätt som någon gjorde innan han skyfflade ut grus i kurvan utanför sitt hus. Skärpning för satan !

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Se garage
Bah !
Jag har INTE läst hela tråden, men jag blir fan matt av att läsa en del inlägg. Att en sådan här sak kunde locka fram dumhuvuden i så många här kunde jag tamejfan inte drömma om.
Det går ju naturligtvis inte att försvara inbrott och stöld, men att ta till dödligt våld är ju alldeles uppåt väggarna. Bara för att en motoriserad tvåhjuling är inblandad innebär det ju inte att detta är en lek som måste tålas.
Vad skulle morfar gjort om någon spoling hade knyckt barnbarnets softairgun ??? Laddat 686'an med hålspets och blåst ut hjärnan på nidingen ? Har man gett sig in leken får man leken tåla !
I den här tråden resonerar många av er på precis samma sätt som någon gjorde innan han skyfflade ut grus i kurvan utanför sitt hus. Skärpning för satan !

Jag håller med men jag tycker ändå och hade gjort samma sak som morfar om jag var i hans sits. Klart som fan man blir ilsken och förbannad när någon pillar på ens saker. Men dé finns gränser i alla lägen. Han hade inte behövt ramma tjuven framifrån...kunde istället gjort en u-sväng och följt efter och ramma från sidan eller bakifrån. Som sagt; morfar hade varit i en jävligt svår sits om tjuven dog

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
!= Fel!

envarsingripande != att köra över någon, misshandla etc. läs igenom mitt inlägg ovan igen?

Annars var det rätt refererat till rättegångsbalken :)

Fel.

Så kallat envarsgripande får göras mot någon som har begått ett brott där fängelse KAN följa, så det går alldeles utmärkt att envarsgripa någon för t.ex. stöld och t.o.m. snatteri. Se RB 24 Kap. 7 §.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hoppas morfar får diplom.
Det lär nog dröjja länge innan tjuven hittar på bus igen. :yoparty

Alternativt så beväpnar han sig och avrättar de som kommer i hans väg nästa gång innan de hinner ställa till med något för honom.

Bara läsa inläggen här,våld föder våld

Henrik

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Vad har ni för värderingar? Man stjäl inte. Stjäl man råkar man illa ut. Stjäl man så vet man att man kan råka illa ut. stjäl man och råkar illa ut så visste man vad som kunde hända.

Finns endast ett fåtal saker som gör iaf mig mer skitförbannad än att bli bestulen. Om det så bara är en skitsak som blir stulen, MAN STJÄL I N T E!!

Stjäl man så ska man ha stryk, ordentligt med stryk. Morfar gjorde helt rätt.

Jag förstår inte den här disskutionen, Ger alla FAN i att stjäla så råkar ingen illa ut..? Helvete!

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
KTM 690 SMC R
Tjuven ska vara glad att han fick en andra chans i livet, han kunde likaväl dött.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Vad har ni för värderingar? Man stjäl inte. Stjäl man råkar man illa ut. Stjäl man så vet man att man kan råka illa ut. stjäl man och råkar illa ut så visste man vad som kunde hända.

Finns endast ett fåtal saker som gör iaf mig mer skitförbannad än att bli bestulen. Om det så bara är en skitsak som blir stulen, MAN STJÄL I N T E!!

Stjäl man så ska man ha stryk, ordentligt med stryk. Morfar gjorde helt rätt.

Jag förstår inte den här disskutionen, Ger alla FAN i att stjäla så råkar ingen illa ut..? Helvete!

:fakta :tummenupp

Säga vad man vill, men det stjäls väldigt lite i Saudiarabien..

Stymer

Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Rätt gott om våldtäkter dock. Sägs det iallafall.

Jo, det kan vara sant. De ser mildare på hedersmord och våldtäkter än kamelstöld... Om de däremot huggit drulen av våldtäktsmän och annat liknande pack så hade nog statistiken sett annars ut...Förutom den rätt så avskräckande effekten så funkar "praktisk"-terapi bättre än svamlet här i Sverige. Utan drule ingen mer våldtäkt, utan händer ingen mer långfingrighet

Purrman

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Hoj
1999 Yamaha r1
Jo, det kan vara sant. De ser mildare på hedersmord och våldtäkter än kamelstöld... Om de däremot huggit drulen av våldtäktsmän och annat liknande pack så hade nog statistiken sett annars ut...Förutom den rätt så avskräckande effekten så funkar "praktisk"-terapi bättre än svamlet här i Sverige. Utan drule ingen mer våldtäkt, utan händer ingen mer långfingrighet

Word!

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s

Ja, det kan säkert ligga nånting i det också. Sen finns det ju vissa saker som talar för motsatsen också. I Thailand till exempel ger ju droginnehav dödsstraff för en thailändare samt livtids fängelse för en turist, trots det så knarkas det ju ganska friskt därnere. Var iallafall den uppfattningen jag fick när jag var där. :gnissla

Purrman

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Hoj
1999 Yamaha r1
Ja, det kan säkert ligga nånting i det också. Sen finns det ju vissa saker som talar för motsatsen också. I Thailand till exempel ger ju droginnehav dödsstraff för en thailändare samt livtids fängelse för en turist, trots det så knarkas det ju ganska friskt därnere. Var iallafall den uppfattningen jag fick när jag var där. :gnissla

Men i drogerna ligger det ganska mkt pengar, vilket det inte gör i våldtäkterna. Man tar väl mer risker iom att det ligger mer pengar och ett stakt beroende i det man sysslar med.. Bara en reflektion av mig..

Stymer

Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda

Det beror ju lite på hur frekvent lagen tillämpas. Min erfarenhet av polisen i sydostasien säger att några rupies/bath eller whatever löser det mesta..:D . De som du såg knarka lär ju bevisligen inte blivit dömda till livstids fängelse. Knark är ju också en grej som gör att folk agerar gravt ologiskt.
"Men knarkare stjäl ju pga sitt beroende! De kan inte rå för..." Det är även svårt att knarka utan händer kan jag tänka..?:tummenupp

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Men i drogerna ligger det ganska mkt pengar, vilket det inte gör i våldtäkterna. Man tar väl mer risker iom att det ligger mer pengar och ett stakt beroende i det man sysslar med.. Bara en reflektion av mig..

Och det har du säkert alldeles rätt i. Langarna mutar ju polisen till höger och vänster därnere. Ett dödstraff är ju dock så avskräckande som det kan bli känns det som.

Purrman

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Hoj
1999 Yamaha r1
Och det har du säkert alldeles rätt i. Langarna mutar ju polisen till höger och vänster därnere. Ett dödstraff är ju dock så avskräckande som det kan bli känns det som.

Iofs, men det beror ju lite på vad man har att leva för också. Kanske dom är uppväxta i total misär, vad har du då att leva för? Oj, vad djup jag blev.. Måste sluta att skriva då jag har druckit en grogg.. :tungan

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln