Morfar rammade den stulna MC:n.............

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Ja, du ställer många frågor och attackarerar mångas åsikter.
Det är visst din stil.
Men att komma med något eget?
Kom igen fegis, du klarar det. Många har gjort det före dig.

du har tydligen inte huvudet mellan dina axlar kompis...

börja läsa om tråden, för jag tror du glömt bort vad det ens handlar om. jag ställer frågor till DIG, inte någon annan. och är det så att jag 'attackerar' någon som du så delikat uttrycker det, så är det DIG jag 'attackerar'. andra skulle tycka att det är ett forum och därmed underlag för diskussioner, men visst, vi kan säga att det handlar om 'attacker'.

och vad gäller ditt 'fegis' snack om mig, så står jag för att morfar gjorde fel, dvs jag tillhör de 10% som tycker tvärtom de 90% i denna tråd och om du tycker det är fegt att jag står för den åsikten, har du en väldigt skev och förvrängd uppfattning om världen vi lever i.
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Ja, du ställer många frågor och attackarerar mångas åsikter.
Det är visst din stil.
Men att komma med något eget?
Kom igen fegis, du klarar det. Många har gjort det före dig.

Men kom in i matchen. Detta är ett forum. Man debatterar olika åsikter och synpunkter. Klarar du inte av det vore det kanske en idé att börja läsa bloggar istället.
För övrigt verkar din "stil" vara personangrepp vilket du redan gjort ett par ggr i denna tråd. Inte speciellt konstruktivt och det tillför inte något värde till tråden.
 

njelger

Guest
För övrigt verkar din "stil" vara personangrepp vilket du redan gjort ett par ggr i denna tråd. Inte speciellt konstruktivt och det tillför inte något värde till tråden.

"Fegis" & "Pucko" är inte så hemskt farliga va?
Tror inte någon skulle dra det till domstol.

Men kom in i matchen. Detta är ett forum. Man debatterar olika åsikter och synpunkter.

Kom i matchen själv, "kompis". Klart man debatterar. Men att hela tiden säga "du har fel - och du har fel - och morfar" utan att ta en egen ståndpunkt tycker jag är fegt.
 
Last edited:

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Men det står jag för.
"Fegis" & "Pucko" är inte så hemskt farliga va?
Tror inte någon skulle dra det till domstol.

Klart det inte är farligt men det blir bara en sådan sandlådenivå på hela diskussionen och man kommer lätt iväg från ämnet som vi gjort nu. Men det var kanske det som var din intention. Personangrepp är någon tex barn tar till när argumenten börjar tryta.
Kom i matchen själv, "kompis". Klart man debatterar. Men att hela tiden säga "du har fel - och du har fel - och morfar" utan att ta en egen ståndpunkt tycker jag är fegt.
Vem har gjort detta enligt dig? Tar man inte en ståndpunkt när man säger att morfar har fel? :va
 
Last edited:

njelger

Guest
Klart det inte är farligt men det blir bara en sådan sandlådenivå på hela diskussionen och man kommer lätt iväg från ämnet som vi gjort nu. Men det var kanske det som var din intention. Personangrepp är någon tex barn tar till när argumenten börjar tryta.

Excel hade kallat detta en cirkelreferens. PM:a mig om du vill nåt mer.
 

Hans R1100S

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2006
Ort
Gnesta
Hoj
BMW R1200S
Hej det var en väldigt lång tråd det här.
Kanske kan man hoppa in å framföra sin åsikt utan att ha läst alla inläggen.

Om morfar hade kört på någon oskyldig med likadan hoj... kanske dig.
Om vårt samhälle hade lagar som medgav utrymme till vedergällning
av privatperson på alla MC åkare de tycker skall straffas.
Skulle det inte bli jobbigt att åka i trafiken då?
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Excel hade kallat detta en cirkelreferens. PM:a mig om du vill nåt mer.

Quake 3 hade kallat det för Humiliation...:hihi

Hej det var en väldigt lång tråd det här.
Kanske kan man hoppa in å framföra sin åsikt utan att ha läst alla inläggen.

Om morfar hade kört på någon oskyldig med likadan hoj... kanske dig.
Om vårt samhälle hade lagar som medgav utrymme till vedergällning
av privatperson på alla MC åkare de tycker skall straffas.
Skulle det inte bli jobbigt att åka i trafiken då?

Exakt. Det är nog helt klart att föredra att domstolarna fortsätter med utdömandet av straff även i fortsättningen.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Nej, där sitter inte huvudet, "kompis".

precis. och det säger det mesta om dig kompis.

just rethink your whole life...kompis...kanske, men bara kanske, kommer du till insikt om en och annan sak här i världen.

och det är bättre att du pm'ar mig om dina fortsatta åsikter så slipper alla andra läsa om det.
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Undra hur mycket en "aktiv" hojjtjuv kostar samhället under ett år? Räcker 1 miljon kronor? (förstörda hojjar, polisutredningar, domstol m.m.)

De kostnader en hojtjuv orsakar är materiella skador på hojjar, lås, garage o. dyl, samt eventuella skador efter olyckor. Kostnaderna för polisutredningarna upgår till de enstaka minuter det tar att ta emot anmälan och skicka ut ett papper till försäkringsbolaget. Mer gör de inte. Domstolskostnaderna blir således också obefintliga.
Jag har själv varit ute och letat när tantens hoj blev stulen i somras, och hade vi hittat tjuven så hade han förhoppningsvis fortfarande inte kunnat gå :mad: :fatta!
Hade bara Farbror Blå gjort sitt jobb (fått resurser nog att göra det?) så hade folk inte känt sig lika frustrerade och tvugna att ta saken i egna händer. Tyvär så ser man väl bara att det inte lönar sig ekonomiskt att jaga tjuvar vars kostnader ändå täcks av de bestulna själva (genom försäkringar). Man missar helt att man samtidigt underminerar befolkningens förtroende till samhället, och det är DET som vi ser fler och fler exempel på.
 

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
De kostnader en hojtjuv orsakar är materiella skador på hojjar, lås, garage o. dyl, samt eventuella skador efter olyckor. Kostnaderna för polisutredningarna upgår till de enstaka minuter det tar att ta emot anmälan och skicka ut ett papper till försäkringsbolaget. Mer gör de inte. Domstolskostnaderna blir således också obefintliga.
Jag har själv varit ute och letat när tantens hoj blev stulen i somras, och hade vi hittat tjuven så hade han förhoppningsvis fortfarande inte kunnat gå :mad: :fatta!
Hade bara Farbror Blå gjort sitt jobb (fått resurser nog att göra det?) så hade folk inte känt sig lika frustrerade och tvugna att ta saken i egna händer. Tyvär så ser man väl bara att det inte lönar sig ekonomiskt att jaga tjuvar vars kostnader ändå täcks av de bestulna själva (genom försäkringar). Man missar helt att man samtidigt underminerar befolkningens förtroende till samhället, och det är DET som vi ser fler och fler exempel på.

Håller med.Bra skrivet.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Tänk om, schvänk om. Nu var det inte så.
Allt stod inte i artikeln så han kan mycket väl varit 100 % säker på sin sak.

Nej, allt stod inte i artikeln. Han kanske var säker på sin sak, vi kan väl tillåta oss att anta det då om det känns bättre för dig.

Men tänk ett steg längre. Konsekvenserna av ingripandet kan lätt bli större än avsett, det kan till exempel (notera ordet EXEMPEL) drabba tredje part. Antagligen har det gjort det, inblandade, anhöriga etc även om det inte står i artikeln. Detta kan man rimligen INTE vara lika säker på när man ingriper. Kan man vara säker på att man kan kontrollera händelseförloppet vid ett dylikt ingripande? Vill du hävda du att man kan det?

Om man inte kan vara säker på det, så ska man låta bli att ta till sådana metoder där något kan gå fel. Det är MIN åsikt. Därför har man polis.

Sen kan jag också, som jag även tidigare skrev, förstå frustrationen man kan känna när man varken får hjälp av samhället eller tillåts ingripa själv. Jag känner ingen större empati med tjuven, men man får ändå inte gå så långt som morfadern nu gjorde.
 
Last edited:

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Ort
Partille
Hoj
En Liten
:klappar

Visst gjorde Morfar fel.

Men hjältar gör inte allting rätt...

Det lär nog dröja innan grabbhalvan pillar på något som han inte själv är ägare till igen.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Knappast så att vare sig morfar eller tjuv har handlat rätt i situationen. Kan förstå hur det kunde hända, men jag kan inte säga att det är OK att köra på någon även om personen i fråga har stulit ens/närståendes egendom. Jag hade ju säkerligen velat köra över idioten men jag hade inte gjort det för en cross. Lite skillnad om han under stölden klubbat ner mitt barnbarn. Då hade jag lätt kunnat sitta på Kumla ett tag.
 

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
Skulle vilja höra hur en diskussion gick om någon avsiktiligt frontalkrockat en Mc pga grova hastighetsöverträdelser:va
 

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Vulcan S
De kostnader en hojtjuv orsakar är materiella skador på hojjar, lås, garage o. dyl, samt eventuella skador efter olyckor. Kostnaderna för polisutredningarna upgår till de enstaka minuter det tar att ta emot anmälan och skicka ut ett papper till försäkringsbolaget. Mer gör de inte. Domstolskostnaderna blir således också obefintliga.
Jag har själv varit ute och letat när tantens hoj blev stulen i somras, och hade vi hittat tjuven så hade han förhoppningsvis fortfarande inte kunnat gå :mad: :fatta!
Hade bara Farbror Blå gjort sitt jobb (fått resurser nog att göra det?) så hade folk inte känt sig lika frustrerade och tvugna att ta saken i egna händer. Tyvär så ser man väl bara att det inte lönar sig ekonomiskt att jaga tjuvar vars kostnader ändå täcks av de bestulna själva (genom försäkringar). Man missar helt att man samtidigt underminerar befolkningens förtroende till samhället, och det är DET som vi ser fler och fler exempel på.

Detta tycker jag är jävligt intressant, delen med resultatet av polisens resurer alltså, ett tydligt exempel på att det blir mer brott och dyrare för både samhället och individen i slutändan kontra för små / felstyrda resurser till rättsväsendet, jag har egen erfarenhet av detta då jag fick min dåvarande quad stulen och redigt förstörd utan att idioterna som stulit den ens lyckats få upp kedjan som den var låst med, ändå hade dom pajjat styrlås, tändning, diff, hela framskärmhistorien mm mm, polisen tog dom "in action" dom berättade att det var ca 13ungdomar, dom lyckades inte få tag på 1 enda!!! Dom berättade dock att det var lugnt och dom visste vilka flertalet var, speciellt den mest aktiva för stunden visste dom med namn och adress ( och efter beskrivet utseende kunde jag se honom stryka omkring runt mitt hus ett par ggr samma och följande dag / natt efter stölden då dom sett att vi lyckats få tillbaka quaden hem och bärgaren dröjde tills fb godkännt.. Hur slutade då detta kan man undra, dom visste ju flertalet av gärningsmännen med namn och adress, 2poliser som bevittnat det hela!! Fallet nerlagt pga bristande bevis!! detta brev hade jag i min brevlåda inte mindre än 4!dagar efter stölden om jag minns rätt, ja denna person kom från ett "dåligt område" men det är fan inget försvar, jag har vänner från "dåliga områden" å deras världsbild kanske inte helt överensstämmer med min som kommer från vanligt arbetarklassområde, men den e fan så mkt bättre än flertalet andra individer från "dåliga områden", detta är ju ett klart tecken på felaktiga beslut i så många led både innan, under och efter en sån här eller liknande sak inträffar.. detta är bara ett av fallen man råkat ut för genom sina dagar.. så jag kan förstå när folk snetänder!! Även om det inte alltid är berättigat, i detta fallet så har man på TOK för lite information för att ens gissa på rätt eller fel enligt mig... tack å hej
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Skulle vilja höra hur en diskussion gick om någon avsiktiligt frontalkrockat en Mc pga grova hastighetsöverträdelser:va

Precis min tanke! Har visst sett "nån filmsekvens" där polisen faktiskt gör precis så (dock undviks olyckan med liten marginal).

Man har rätt att ingripa till vilken grad som helst som civilperson. Det man gör skall och kommer att ställas i förhållande till det brott som sker/skett/kommer att ske. Att någon snor ens hoj står inte i relation till frontalkrock (ingens liv är riskerat bara genom stölden). Att någon kör i 300+ inne i stan gör faktiskt det. Förr eller senare blir nån påkörd, ordentligt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top