NoRegrets
BadKharma
- Gick med
- 24 Feb 2006
- Hoj
- Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Kulturer och hedersrelaterat våld är väl legio i din värld kan jag tänka?
Det förekommer inget våld i min värld lyckligtvis.
Däremot tror jag att begrepp som ryggrad och heder har dessvärre kommit på efterkälken i Sverige. En far vars dotter blir våldaten, eller kallad för Svennehora gör inget åt saken istället för att skaffa en fjäderbatong och slå skiten ur herrarna med kepsen på sned och gummisnoddar kring byxbenen. En annan vars unagr blir mobbade gör inget åt saken (och ingen annan heller) ist'llet för att anlita ett par killar som tar hand om problemet....Ytterligare en annan vars ungar blir rånade eller bestulna på sina ägodelar väljer att se i marken....En sitter i T bana och bevittnar något som inte ska hända...sänker blicken. Kanske är det inte så mycket heder det handlar om utan civilkurage. Om inte människor försvarar sitt egendom VEM ska göra det åt de ? Fast det är klart..de kan bita ihop och försöka glömma förödmjukelsen. Det är också ett sätt...
Bara läst första sidan och dom 3 sista...
Fan va kassa många är här inne när det gäller etik och moral! Pinsamt!
Självklart är det fel av den här snorungen att olovligen bruka hojen men att tycka att han ska bli närmast överkörd av en stor SUV är inte i proportion till brottet!!!
Behov och proportionallitetsprincipen...lär er den
Det kallas för eskalering...eller menar du att morfarn skulle sno hans TV som vedergällning ? Det ska vara proportionelligt till snorungens straffabsorptionsförmåga...Lite som dagsböter. Skulle snorungen få skyddstillsyn skulle det vara proportionelligt mot brottet, men inte mot skitsäckens förmåga att absorbera straff. Det biter helt enkelt inte på honom. Får han benen sönderbrutna av SUV kommer han GARANTERAT att känna av straffet. Det är väl prpoportionalitetsprincipen om något !
Last edited: