Morfar rammade den stulna MC:n.............

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Kulturer och hedersrelaterat våld är väl legio i din värld kan jag tänka?

Det förekommer inget våld i min värld lyckligtvis.
Däremot tror jag att begrepp som ryggrad och heder har dessvärre kommit på efterkälken i Sverige. En far vars dotter blir våldaten, eller kallad för Svennehora gör inget åt saken istället för att skaffa en fjäderbatong och slå skiten ur herrarna med kepsen på sned och gummisnoddar kring byxbenen. En annan vars unagr blir mobbade gör inget åt saken (och ingen annan heller) ist'llet för att anlita ett par killar som tar hand om problemet....Ytterligare en annan vars ungar blir rånade eller bestulna på sina ägodelar väljer att se i marken....En sitter i T bana och bevittnar något som inte ska hända...sänker blicken. Kanske är det inte så mycket heder det handlar om utan civilkurage. Om inte människor försvarar sitt egendom VEM ska göra det åt de ? Fast det är klart..de kan bita ihop och försöka glömma förödmjukelsen. Det är också ett sätt...

Bara läst första sidan och dom 3 sista...

Fan va kassa många är här inne när det gäller etik och moral! Pinsamt!

Självklart är det fel av den här snorungen att olovligen bruka hojen men att tycka att han ska bli närmast överkörd av en stor SUV är inte i proportion till brottet!!!

Behov och proportionallitetsprincipen...lär er den:7peta

Det kallas för eskalering...eller menar du att morfarn skulle sno hans TV som vedergällning ? Det ska vara proportionelligt till snorungens straffabsorptionsförmåga...Lite som dagsböter. Skulle snorungen få skyddstillsyn skulle det vara proportionelligt mot brottet, men inte mot skitsäckens förmåga att absorbera straff. Det biter helt enkelt inte på honom. Får han benen sönderbrutna av SUV kommer han GARANTERAT att känna av straffet. Det är väl prpoportionalitetsprincipen om något !
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Skulle snorungen få skyddstillsyn skulle det vara proportionelligt mot brottet, men inte mot skitsäckens förmåga att absorbera straff. Det biter helt enkelt inte på honom. Får han benen sönderbrutna av SUV kommer han GARANTERAT att känna av straffet. Det är väl prpoportionalitetsprincipen om något !
Vi har ju ett par rätt allvarliga problem i dagens Sverige. Ett är ju att är man under 15år så är det inte ens tillåtet att peta på ungen innan det kallas misshandel.
Detta betyder att kriminella småyngel kan hålla på rätt länge och eskalera brottskarriären mycket långt innan man "vidtar någon åtgärd"
Vad säjs om tre månaders skyddstillsyn för ett mord begånget av en 17-åring?? Rätt billigt. Hada han varit 18 hade han troligen suttit innne ett stort antal år lär åklagaren trött ha konstaterat..Grabben var fö känd sen minst 5 år tillbaka hos soc för div brott..
Det är allvarligt när medel (inte pengar) saknas för att gripa in i tid..
15årsgränsen begagnas ju även av vissa "gästarbetande" ficktjuvande grupper från Balkan som väl känner svenska lagarna.
Önskar inte spöstraffet åter men något som känns ordentligt, städa parker under några lördagar kanske i en randig overall?
Men något måste göras det måste finnas medel att stoppa/hjälp de som tidigt halkat snett och det utan att det ska betraktas som "kränkande" (detta j-a PK-ord som begagnas av alla för att går fria/vill få skadestånd etc)

Edit: har inte orkat läsa alla inläggen..)
 
Last edited:

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Oslo
Hoj
Gixxer 750
Det förekommer inget våld i min värld lyckligtvis.
Däremot tror jag att begrepp som ryggrad och heder har dessvärre kommit på efterkälken i Sverige. En far vars dotter blir våldaten, eller kallad för Svennehora gör inget åt saken istället för att skaffa en fjäderbatong och slå skiten ur herrarna med kepsen på sned och gummisnoddar kring byxbenen. En annan vars unagr blir mobbade gör inget åt saken (och ingen annan heller) ist'llet för att anlita ett par killar som tar hand om problemet....Ytterligare en annan vars ungar blir rånade eller bestulna på sina ägodelar väljer att se i marken....En sitter i T bana och bevittnar något som inte ska hända...sänker blicken. Kanske är det inte så mycket heder det handlar om utan civilkurage. Om inte människor försvarar sitt egendom VEM ska göra det åt de ? Fast det är klart..de kan bita ihop och försöka glömma förödmjukelsen. Det är också ett sätt...


Det kallas för eskalering...eller menar du att morfarn skulle sno hans TV som vedergällning ? Det ska vara proportionelligt till snorungens straffabsorptionsförmåga...Lite som dagsböter. Skulle snorungen få skyddstillsyn skulle det vara proportionelligt mot brottet, men inte mot skitsäckens förmåga att absorbera straff. Det biter helt enkelt inte på honom. Får han benen sönderbrutna av SUV kommer han GARANTERAT att känna av straffet. Det är väl prpoportionalitetsprincipen om något !

Självklart blir saker fuckt up när polis och rättsväsendet inte förmår att möta upp allmänhetens förväntningar men att ta lagen i egna händer är aldrig försvarbart oavsett rakryggad och heder...

Visst VILL man möblera om ansiktet på våldtäcksmän och tvinga dom äta sina egna kulor och självklart vill man hyvla asfalt med snorungar som man vet kommer göra precis samma brott om 2 dagar igen....MEN....Vart ska gränsen gå för när man ska ta lagen i egna händer...vem ger dig rätten att bestämma graden av straff! Det enda straff som verkar vara ditt medel är våld...Jag är väl inte helt jävla dum i huvudet som tycker att rätt eskalering är att ta tv:n men det här är inte ett balkanland där öga för öga gäller utan i Sverige! Man får gå rätt väg och hoppas att rättsväsendet gör vad som är deras plikt...

Sen att svenskar överlag är syltryggar och har noll civilkurage är en annan femma...vi gnäller gärna när den andra inte lyssnar och hoppas att skiten löser sig utan egen inblandning...
 

leffa33

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
östersund
Hoj
honda cbr600f -99
du har ju inte förstått vad han har skrivit. han menar sånna som åter upprepade gånger gör saker å ting surt för andra inte en engångs företelse.
Så att om killen stulit flera gånger är det okej att döda?.Jag blev bestulen på 40000kr för en månad sedan,jag vet vem det är och känner honom sedan 25år,jag är ordentligt förbannad MEN det är inte värt att prova döda honom för en sån sak eller att spöa honom.vad för straff tycker du vore lämpligt ?
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Jag blev bestulen på 40000kr för en månad sedan,jag vet vem det är och känner honom sedan 25år,jag är ordentligt förbannad MEN det är inte värt att prova döda honom för en sån sak eller att spöa honom.vad för straff tycker du vore lämpligt ?

Det där låter som något för polisen, jamenar, 40-tuss är definitivt pengar...
 

_Challe_

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Xt660x
Tänk om föraren inte va den som snott hojen?

Själv hade jag nog velat gjort som gubben om det var min hoj, men hade inte mått särskilt bra om det inte va rätt person som rattade.

Just i detta fallet kanske det fanns fler saker som tala för att det var samma person.

Var hans agerande rätt eller fel?

Fel skulle jag säga, men det betyder inte att jag inte skulle göra lika dant.
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Rent så drastiskt och onödigt att döda en (förmodligen) tonåring för att ha stulit en cross, en ung kille som med åren förmodligen mognar till en bättre människa. Jag vill verkligen inte att idioter som den där morfarn ska börja ta lagen i egna händer, kanske det var Du eller jag som kom farandes på vägen med våran hoj, och nån psyco morfar rammar oss med sin SUV och kanske dödar dig på kuppen....som att du skulle kunna säga nått då...liv går alltid före materiella föremål som en sketen cross
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Bara läst första sidan och dom 3 sista...

Fan va kassa många är här inne när det gäller etik och moral! Pinsamt!

Självklart är det fel av den här snorungen att olovligen bruka hojen men att tycka att han ska bli närmast överkörd av en stor SUV är inte i proportion till brottet!!!

Behov och proportionallitetsprincipen...lär er den:7peta

Har inte heller läst allt, men alla verkar störa sig på att det var en SUV som rammade idioten, hade det varit bättre om en Nissan Micra kört på den???

Ger man sig in i leken får man leken tåla, Punkt!
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Fan för att dö av att bli påkörd av en Micra :( Det måste fan vara den ultimata förnedringen. Det vore the capital punishment...Det eller att få åka en runda i en Micra på stan...istället för offentligt spöstraff ! *asg*
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Självklart blir saker fuckt up när polis och rättsväsendet inte förmår att möta upp allmänhetens förväntningar men att ta lagen i egna händer är aldrig försvarbart oavsett rakryggad och heder...

Visst VILL man möblera om ansiktet på våldtäcksmän och tvinga dom äta sina egna kulor och självklart vill man hyvla asfalt med snorungar som man vet kommer göra precis samma brott om 2 dagar igen....MEN....Vart ska gränsen gå för när man ska ta lagen i egna händer...vem ger dig rätten att bestämma graden av straff! Det enda straff som verkar vara ditt medel är våld...Jag är väl inte helt jävla dum i huvudet som tycker att rätt eskalering är att ta tv:n men det här är inte ett balkanland där öga för öga gäller utan i Sverige! Man får gå rätt väg och hoppas att rättsväsendet gör vad som är deras plikt...

Sen att svenskar överlag är syltryggar och har noll civilkurage är en annan femma...vi gnäller gärna när den andra inte lyssnar och hoppas att skiten löser sig utan egen inblandning...


Nej nej...ÖGON för öga, TÄNDER för tand. Eskalering... Sedan är det så att våld är nog det enda som fungerar mot sådana. MÄnniskor kan man straffa med böter eller fängelse. De där byr sig varken om pengar (de har ju inga), betalningsanmärkingar eller inlåsning (de vet att deras tid på denna jord är värdelös till skillnad från riktiga människor). Vi har saker som ska göras, ungar som ska uppfostras, jobb som ska skötas...passioner som ska levas ut osv. De där har inte ett piss. Därför bryr de sig inte att de får ruttna i en cell, de har lita enformig tillvaro ute som inne. Vad går de miste om när de sitter inne ? Ruttna i ett litet skitrum och kolla på en liten sketen TV med pundare runtomkring...det får de ju också på kåken. Därför har fängelsestarff inte mycket till verkan på värdelösa skitsäckar med värdelösa liv. De har ju BARA påverkan på OSS för att vi missar något och det vill vi inte. Våld däremot, det är en annan femma. Det funkar på ALLA. ALLA är rädda att få stryk. Från direktörer till fyllon i parken. Det tar alltid skruv åtm ett tag.
 

Tyngsjö

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Bro
Hoj
Honda
Mycket bra gjort, enda felet är att han borde kört över polisen som kom till platsen också.
Egentligen så är det deras fel som inte fick stopp på crossen vid första tillfället:arsele
 

leffa33

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
östersund
Hoj
honda cbr600f -99
Nej nej...ÖGON för öga, TÄNDER för tand. Eskalering... Sedan är det så att våld är nog det enda som fungerar mot sådana. MÄnniskor kan man straffa med böter eller fängelse. De där byr sig varken om pengar (de har ju inga), betalningsanmärkingar eller inlåsning (de vet att deras tid på denna jord är värdelös till skillnad från riktiga människor). Vi har saker som ska göras, ungar som ska uppfostras, jobb som ska skötas...passioner som ska levas ut osv. De där har inte ett piss. Därför bryr de sig inte att de får ruttna i en cell, de har lita enformig tillvaro ute som inne. Vad går de miste om när de sitter inne ? Ruttna i ett litet skitrum och kolla på en liten sketen TV med pundare runtomkring...det får de ju också på kåken. Därför har fängelsestarff inte mycket till verkan på värdelösa skitsäckar med värdelösa liv. De har ju BARA påverkan på OSS för att vi missar något och det vill vi inte. Våld däremot, det är en annan femma. Det funkar på ALLA. ALLA är rädda att få stryk. Från direktörer till fyllon i parken. Det tar alltid skruv åtm ett tag.
Ja du jag blev till en början irriterad på ditt gnäll,men nu förstår jag att du är ju bara en liten liten pojk som tror han vet allt och kan allt.Vi får pratas vid om10-15år då du har vuxit upp och varit med om lite glädje och tragedi i ditt liv ,då kanske du förstår att allt inte är svart och vitt
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ja du jag blev till en början irriterad på ditt gnäll,men nu förstår jag att du är ju bara en liten liten pojk som tror han vet allt och kan allt.Vi får pratas vid om10-15år då du har vuxit upp och varit med om lite glädje och tragedi i ditt liv ,då kanske du förstår att allt inte är svart och vitt

Jag tycker att 43 är en aktingsvärd ålder. Jag har nog varit med mest om glädje och jag kan nog och vet nog mer än många andra födda och uppvuxna i trygghetsnarkomanins förlovade land...Livet är det man gör det till...för min del ofta svart och vitt.
 

leffa33

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
östersund
Hoj
honda cbr600f -99
Jag tycker att 43 är en aktingsvärd ålder. Jag har nog varit med mest om glädje och jag kan nog och vet nog mer än många andra födda och uppvuxna i trygghetsnarkomanins förlovade land...Livet är det man gör det till...för min del ofta svart och vitt.
Jaha och med tanke på det du sa om vapen så förstår jag att du tycker USA är ett lyckat land ?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jaha och med tanke på det du sa om vapen så förstår jag att du tycker USA är ett lyckat land ?

USA har sina brister men jag tycker att iden att ha vapen hemma (så länge man har varningsskyltar) är en utmärkt ide. I Sverige måste man tramsa med jägarexamen och annat skit om man vill ha en bössa hemma.Det är inte riktigt fair att bara banditer får ha vapen. Vi vanliga människor har också rätt att försvara oss. Fast jag tror att gated communities är bara en tdisfråga så då slipper vi beväpna våra hem. Återigen blir det ju bara den välbeställda klassen som slipper skitsäckar medan vi vanliga medelmåttor får nöja sig med att bo i områden där vi är lovligt byte. Redan idag är säkerhet och trygghet en klassfråga. Har man råd att betala, kan man köpa en bostad i ett rent område och slipper oftast problem. Fantastisk demokrati vi har...inte så olik USA känns det som. De som har råd kan köpa trygghet, de som inte har måste bo i bajsområden och vara utsatta.
 

Tony_M

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6
Har du råkat ut för något som gör att du känner dig tvungen att beväpna dig i ditt hem? Umgås du med kriminella människor? Jag börjar själv närma mig 40 och med stigande ålder har saker och ting för mig blivit mindre svart-vita när det gäller brottslighet och hur vi ska handskas med brottslingar etc. Jag får uppfattningen om att du inte är uppvuxen i Sverige utan i Ryssland och att du därför har en annan uppfattning om brott och straff än vad jag har som är född och uppvuxen i Sverige. Rätta mig om jag har fel. Hur tycker du att vi ska göra för att få ett bra samhälle. Personligen tycker jag inte att beväpning av gemene man är rätt väg att gå. Jag tror att vi om vi tillåter detta, successivt kommer att bli av med vårt i mitt tycke trygga samhälle. Hur tror du själv samhällsutvecklingen i Sverige kommer att bli om vi släpper på restrektionerna på vapeninnehav? Jag tror att vi kommer att närma oss hur det ser ut i t.ex USA och det är inget jag vill vara med om.
 

leffa33

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
östersund
Hoj
honda cbr600f -99
USA har sina brister men jag tycker att iden att ha vapen hemma (så länge man har varningsskyltar) är en utmärkt ide. I Sverige måste man tramsa med jägarexamen och annat skit om man vill ha en bössa hemma.Det är inte riktigt fair att bara banditer får ha vapen. Vi vanliga människor har också rätt att försvara oss. Fast jag tror att gated communities är bara en tdisfråga så då slipper vi beväpna våra hem. Återigen blir det ju bara den välbeställda klassen som slipper skitsäckar medan vi vanliga medelmåttor får nöja sig med att bo i områden där vi är lovligt byte. Redan idag är säkerhet och trygghet en klassfråga. Har man råd att betala, kan man köpa en bostad i ett rent område och slipper oftast problem. Fantastisk demokrati vi har...inte så olik USA känns det som. De som har råd kan köpa trygghet, de som inte har måste bo i bajsområden och vara utsatta.
Att du inte flyttar dit då ?,eftersom sverige är så dåligt.Jag känner att den här diskusionen inte kommer längre nu,jag är säker på att du är en bra och ärlig kille som sköter ditt jobb och familj,men du behöver några år på dej att få bort ilskan du bär på.Det var i alla fall kul att diskutera med dej för du var ärlig och svarade för dej,ha det bra mvh Leif
 

CereBral paRes

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2009
Ort
Kinna
Hoj
Honda cbr 600
Söker delar till en gul Husabergare -(94:a) som för ett tag sedan fick en rejäl marksyning efter krock med en större SUV. Det som sökes är;

*Styre
*Gashandtag
*Framgaffel
*Kylare
*Framfälg
*Framok etc.

Fick inte ut några pengar på försäkringen då det dels var en olycka inom familjen och dels så kördes crossen av en person som inte omfattades av min försäkring tyvärr.

Tacksam för svar :yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top