På förekommen anledning ;-) Del 2
Fortsättning från del 1
3.1.7 Strömlinjeinklädnad
Ingen del av sadel eller detalj bakom sadel får vara bredare än 450 mm. Sadelns ryggstöd får vara maximalt 150mm högt över sadelns sittyta. Motorcykelns framhjul måste, med undantag för däcket, vara synligt från sidan. Ingen del av strömlinjeinklädnad får finnas framför en vertikal linje dragen genom framhjulsaxeln. Stänkskärm betraktas därvid inte som strömlinjeinklädnad. Ingen del av strömlinjeinklädnad får finnas bakom en vertikal linje dragen genom bakhjulsaxeln. Bakhjulets fälg måste vara synlig från sidan till minst 180o bakom denna linje. Då förare befinner sig i normal körposition måste han/hon i sin helhet, med undantag för underarmarna, kunna ses från båda sidor och uppifrån. Kåpglas i strömlinjeinklädnad måste alltid vara intakt. Min. 3,5 mm radie, med rundad kant. Genomskinligt material får inte användas för att kringgå bestämmelserna i denna paragraf.
3.1.8 Däck och innerslangar
Om mönstrade däck används ska det vara minst 2,5mm mönsterdjup på det mest slitna stället för tävling.
Det är förbjudet att ändra det av tillverkaren framställda däckmönstret. Ventilhatten skall vara av metall och försedd med gummipackning.
3.1.9 Styrstång
Styrstångens bredd ska vara minst 450 mm.
Styrstångens grepphandtag får inte vara längre än 150 mm och de måste vara monterade i styrstångens ytterändar.
3.1.10 Avgasrör
Avgasrör får skjuta ut bakom en linje dragen vertikalt genom bakdäckets bakre punkt,
så kallad bruten siluett, dock måste alla ingående detaljer ordnas på ett säkerhetsmässigt betryggande sätt. Avgasrör ska vara tillverkat i ett stycke. Om löstagbar ljuddämpare används ska den vara betryggande fastsatt till avgasrör och motorcykel. Avgasrör får inte enbart vara fastsatt vid motorcykeln med vulkade gummielement, skruvar och/eller muttrar.
Avgasrör ska vara tillverkat i ett stycke. Om löstagbar ljuddämpare används ska den vara betryggande fastsatt till avgasrör och motorcykel.
Avgasrör får inte enbart vara fastsatt vid motorcykeln med vulkade gummielement, skruvar och/eller muttrar.
3.1.11 Bränsletank
Bränsletank får inte vara tillverkad i kol-, aramid- eller glasfiber. Gäller endast icke homologiserad tank.
Bränsleuppsamlare, avsedd att uppsamla bränslespill från luftningsanordningar mm är obligatorisk. Minsta storlek på bränsleuppsamlare är 250 ml.
Tanklock ska vara så konstruerat att det inte ofrivilligt kan öppnas vid omkullkörning. Bränsletanken ska vara helt fylld med explosionshämmande material.
3.1.12 Oljeuppsamlare/uppsamlingskärl för kylvätska.
En oljeuppsamlare, avsedd att samla upp den olja som kan evakueras ur motor och/ eller transmission, är obligatorisk, liksom uppsamlingskärl för kylvätska. Totala uppsamlingskapaciteten för bränsle, olja och kylvätska ska vara minst 0,5 liter.
För 4-takts-motorer gäller dessutom att den undre kåpan ska vara konstruerad så att vid ett ev motorhaveri ska halva mängden olja och kylvätska kunna hållas kvar utan att hamna på asfalten därigenom undviks att bakomvarande förare drabbas.
Konstruktionen ska ha 2 hål med vardera 25 mm diameter som ska vara pluggade vid torrt väder men vid regn ska, på tävlingsledarens order, hålen kunna öppnas. Om MC tillverkas utan underkåpa skall sådan monteras.
3.1.12.1 Oljeslangar
Oljeslangar får bytas men ska ha pressade eller gängade anslutningar och skruvas fast. Banjobultarna ska låsas med låstråd. OBS! Slangklämmor tillåts inte.
3.1.13 Drivmedel
Generellt gäller att samtliga MC ska framföras med handelsbränsle eller el.
Med handelsbränsle menas sådan oblyad bensin som säljs till allmänheten från vanlig bensinstation i Sverige, miljöklass 1 eller 2. Dessutom får s.k. miljöbensin (alkylatbensin) användas.
Bensin enligt ovan får även saluföras av vissa andra leverantörer, godkända av Svemo, vilka publiceras på Svemo hemsida
www.svemo.se.
Etanolbränsle, E85 är inte tillåtet.
Oblyad bensin enligt SS 155422 eller SS-EN228 som uppfyller kraven på RON min 95 och max 102,00 MON min 85 och max 90,00, samt i övrigt överensstämmande med FIM bränslespecifikationer, får användas.
Miljöbensin (alkylatbensin) SS 155461 som uppfyller kraven på RON max 100,00 MON max 94, blyhalt max 0,002 gr/lit och densitet max 720, får användas.
Svemo rekommenderar att miljöbensin används vid träning och tävling.
I roadracing får andra bränslen användas om så framgår av gällande SR.
Sådan produkt saluförs av vissa godkända leverantörer, vilka publiceras på Svemo hemsida
www.svemo.se.
Inga tillsatser utom vatten och i den allmänna handeln förekommande smörjmedel får tillsättas till bränslet. S.k. "Octane-Boosters" är förbjudna.
3.1.14 Bränsleprov
Vid provtagning kommer analys att ske enligt bestämmelser för Svensk och Europeisk standard. Provtagning sker genom att tappa 1 liter bränsle i två för ändamålet lämpliga kärl, som förseglas och förses med förarens och kontrollantens signatur. Proverna ska sedan genom kontrollantens eller supervisorns försorg omedelbart sändas till ackrediterat laboratorium för analys.
Se separat instruktion för bränsleprovtagning, som tillhandahålles av Svemo supervisor. Bränsleprov beordras samt bekostas av Svemo.
Kostnad för provtagning kan krävas av förare vars bränsle befunnits otillåtet vid prov. Se paragraf 15.1.7 i NT.
Om bränsleprov avviker från tillåtna värden bestraffas föraren med uteslutning från aktuell tävling och dessutom ska anmälan göras till förbundsbestraffning.
3.1.15 Tankning
Vid tankning ska motorn vara avstängd. Vid brott mot denna regel bestraffas föraren med uteslutning från tävlingen.
3.1.16 Kylvätska
Endast tillsatsmedel för smörjning och korrosionsskydd får tillsättas. OBS! Glykol är inte tillåten.
3.1.17 Kedja
Kedjelås ska säkras. Kedjeskydd, så kallad hajfena, som förhindrar klämskador mellan bakdrev och kedja ska finnas monterat på swingarmens undersida. För motorcyklar med stödrör under swingarm kan detta användas istället för hajfena. Beslut fattas av teknikerchef.
3.1.18 Swingarm
Inga ändringar eller tillägg får göras på swingarm. Kedjesträckare bultar m.m, skall vara som original. Hållare för depåstöd får monteras men skall vara rundade och utan vassa kanter.
3.1.19 Bultförband
Standard bultar får bytas till annat material, men titan är inte tillåtet. Styrka och brottgräns för ändrade bultar skall vara som original eller starkare. Bultar får borras endast för användande av låstråd. Bultar och skruvar får inte borras i syfte att göra densamma lättare. För strömlinjeinklädnad får snabbskruvar användas. Aluminumbultar/skruvar får endast användas på icke bärande bultförband. Eventuella avsteg framgår av regler för respektive klass.
3.1.20 Låsning av vissa muttrar, skruvar.
Alla skruvar och muttrar, som om de lossnar, kan förorsaka oljespill, ska vara låsta med låstråd. Låstråden ska vara rostfri, glödgad och av blankdragen kvalitet, samt ej tunnare än 0,7 mm.
3.1.21 Registreringsnummerplåtar
Registreringsnummerplåt får inte finnas monterad på tävlingsfordon.
3.1.22 Hastighetsmätardrivning, hjuldistanser och ryckutjämnare
Hastighetsmätardrivning får demonteras och ersättas med distans. Inga modifieringar får göras på axlar och infästningar. Det är inte heller tillåtet att modifiera bromsokens infästningar varken fram eller bak. För att hålla hjuldistanserna på plats får modifieringar på dessa göras. Ryckutjämnare i bakhjul får inte ändras, bytas eller på annat sätt modifieras.
3.1.23 Lamp- och reflexglas
Eventuella lampglas och reflexglas ska avlägsnas eller skyddstejpas. Strålkastarglas får dock endast demonteras om tävlingsnummerskylt monteras framför strålkastarhuset.
3.1.24 Passagerarfotstöd, sido- och centralstöd
Eventuella passagerarfotstöd ska liksom sido- och centralstöd demonteras eller låsas i infällt läge.
3.1.25 Samtliga mc med elektrisk bensinpump skall vara försedd med en kontakt som vid eventuell omkullkörning stänger bensinpump och bryter tändningen inom en sekund. Kontroll av denna anordning kan ske när som helst under träning och efter tävling.
3.2 Tävlingsnummer
De i föregående års SM tre bäst placerade förarna i varje klass tilldelas tävlingsnummer 1-3. Svenske Mästaren får nummer 1 och förare med en andra och tredje platsen får nummer
2 respektive 3. Ansökan om tävlingsnummer sker genom Svemo TA. Förare har fram tills den 1/12 vart år möjlighet att för kommande säsong boka det startnummer man innehaft
i klassen under säsongen. Den 1/12 släpps ansökan för nya förare att boka startnummer i den klass man avser att köra. De tävlande ska genom egen försorg själv anbringa numret på motorcykeln enligt NT.
Motorcykeln skall vara försedd med tre tävlingsnummerskyltar. En plåt skall monteras framtill, de två andra anbringas längs med på var sida av maskinen, väl synliga för avläsning av varvräkningspersonal. Se bilaga D.
3.3 Restriktioner beträffande vikt, växel- och cylinderantal.
Eventuella restriktioner vad avser vikt, antal växellägen och cylinderantal finns angivet under respektive klass. Godkänd våg skall tillhandahållas av arrangören. Kalibreringsdokumentation skall finnas. Den våg som arrangör tillhandahåller är officiell våg för arrangemanget.
För de klasser med restriktioner vad avser vikt kan Teknisk chef/kontrollant kan när som helst under tidsträning eller kval anbefalla vägning av mc. Detta skall utföras med så litet störande moment som möjligt för förare och team. Förare är skyldig att utföra vägning enligt ovan, om inte kan förare bli utesluten. Kontrollen skall göras av mc som den passerar mållinjen och efter avflaggningsvarv till bandepå.
3.3.1 Transponder
Alla tävlande måste ha en egen AMB-transponder avsedd för Roadracing, monterad på sin MC för korrekt tidtagning. Tidtagningstransponderns exakta position är enligt tillverkarens beskrivning. Det är förarens ansvar att denna transponder är monterad och fungerar korrekt vid alla träningar, tidskvalificeringar och tävlingsheat. Om förare inte skaffat egen transponder eller att den ordinarie inte fungerar kan sådan hyras av arrangören av denna meddelat pris.
3.3.2 Laptimer, onboardkamera och annan elektronisk utrustning
Laptimer, onboardkamera och annan elektronisk utrustning
Laptimers, kameror och liknande utrustning ska vara fastskruvade och najade på sådant sätt att de inte kan lossna från MC. Utrustningen ska vara monterad vid besiktning för att få användas under träning och tävling.
Hjälmkamera är förbjudet.
3.3.3 Plombering
Efter beslut av Tävlingsledare, Supervisor eller vid inlämnad protest som inte kan kontrolleras på plats kan motor plomberas för efterkontroll på av Svemo utsedd plats/ verkstad. Vid plombering ska blankett ”plomberingskontroll” användas där det klart framgår vad kontrollen avser. Bryts plombering innan kontroll utförts bestraffas förare genom uteslutning från gällande tävling.
I samband med avgörande av teknisk protest skall förlorande part ansvara för alla kostnader för såväl mätning, isärtagning samt återställande av uppmätt objekt (motor/mc).
//Utdrag slut//
Utdrag ur Svemos Reglemente Speedster Cup
(I sin tur ett utdrag ur kommande SR Roadracing 2014-2015)
9.2 Speedster Cup
Klassen Speedster Cup är ett komplement till Rookie 600 och Rookie 1000. Syftet med klassen är att erbjuda billig och rolig racing där förare som önskar att börja köra eller som enbart vill köra för nöjes skull under enkla former ska kunna träna och tävla.
9.2.1 Motorcykel
Klassen är öppen för samtliga motorcyklar som uppfyller nedanstående villkor:
- Kubik/antal cylindrar inom 299-1200cc 1-2 cyl. fyrtakt, 299-1000cc 3-4 cyl. fyrtakt, 200-1000cc tvåtakt
- Mineffekt på bakhjul 35 hk
- I klassen tillåts endast serieproducerade MC som saluförs eller saluförts i
Sverige, Danmark, Norge, Island och Finland som går att köpa via återförsäljare eller importör samt är tillgänglig för allmänheten. Alla ändringar utöver nedan nämnda är ej tillåtet. Allt annat skall vara som original homologiserad mc.
Detta reglemente kan ändras om osportsliga fördelar och/eller säkerhetsmässiga bedömningar framkommer.
För klassen gäller generellt reglemente enligt kapitel 3 i SR.
9.2.1.1 Siffer- och bottenfärger Enligt SR 3.1.2.2.
(Färger enligt RAL-färgkarta: RAL grön 6024
RAL vit 9010)
9.2.1.2 Ljudkrav
Max ljudnivå är enligt SR 3.1.3. (OBS! Se nyhet på hemsidan angående regeländring till 2014 ljud!)
9.2.1.3 Däck
Däck skall ha hastighetsklassning i enlighet med motorcykelns fartresurser. Däcken ska vara tillgängliga i MC-handeln. Mönsterdjupet ska vara minst 2,5 mm på hela slitytan vid ev kontroll före start. Däck ska vara märkta med E och/eller DOT på skuldran samt tillverkningsnummer. Däck märkta ”NOT FOR HIGHWAY USE” är inte tillåtna. Om träning körs under regn eller om tävling blir förklarad ”WET RACE” behöver inte däcken vara märkta med DOT eller E, men då skall däcken vara märkta ”NOT FOR HIGHWAY USE”. Däckvärmare får användas.

9.2.2 FÖRARE
9.2.2.1 Licens
Både Ungdom-, Junior- och Seniorförare kör i samma race. Årslicens gäller. Alternativt kan Baslicens kompletterad med tillfällig licens användas. Baslicens och tillfällig licens är endast giltiga på tävlingar inom Sverige.
9.2.2.2 Åldersgränser
Enligt SR 2.1.2. (samma som i SR 2013-2014)
9.2.2.3 Uppklassning
Förare som deltar i klassen erhåller inte uppklassningspoäng till elitförare men blir automatiskt uppflyttad till Rookie 600 eller Rookie 1000 om:
- Den genomsnittliga varvtiden man erhållit under race är inom 110% av genomsnittstiden för Rookie 600 eller Rookie 100 under två tävlingar samma säsong.
Uppflyttning sker till den klass som passar det maskinmaterial föraren har och kan ske under innevarande säsong.
9.2.3 Tävlingars genomförande
Klassen Speedster Cup kan köras i enskilda nationella tävlingar samt som supportklass i serier. Det är ej tillåtet att tävla i klassen Speedster Cup och Rookie 600/1000 under samma tävling. Roadracingsektionen kan efter ansökan bevilja undantag om skäl finns.
//Utdrag slut//