Motionärsklass i roadracing!

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Fast om man tillåter slicks så måste man även införa regndäck, då måste alla köpa en uppsättning fälgar till. Med kvalitén på dagens rejsiga gatdäck kan man klara allt som är syftet med en "korpserie", både körning i vått och torrt.

Fast om du läst reglerna hade du sett att de redan nu tillåter regndäck, men vid torrt väder endast gatdäck
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Undrar om kriteriet för uppklassning blir nån %-regel på sistagubben i R1000 eller R600.
.

110% av bästa snitt-tiden i respektive klass, leker man med tanken att den blir 1.10 på Gelleråsen, 70s/varv, så blir det uppflyttning om du är snabbare än 1.17, 1.08 blir ungefär 1.15, nybörjarklass alltså. :)

"9.2.2.3 Uppklassning
Förare som deltar i klassen erhåller inte uppklassningspoäng till elitförare men blir automatiskt uppflyttad till Rookie 600 eller Rookie 1000 om:
- Den genomsnittliga varvtiden man erhållit under race är inom 110% av genomsnittstiden för Rookie 600 eller Rookie 100 under två tävlingar samma säsong.
Uppflyttning sker till den klass som passar det maskinmaterial föraren har och kan ske under innevarande säsong."
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
110% av bästa snitt-tiden i respektive klass, leker man med tanken att den blir 1.10 på Gelleråsen, 70s/varv, så blir det uppflyttning om du är snabbare än 1.17, 1.08 blir ungefär 1.15, nybörjarklass alltså.
Intressant.
Vad kan snittiden på A-torp ligga på.
Sierien kanske inte körs där, men där har man ju harvat runt en del och har tider att gå efter.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
På förekommen anledning ;-) Del 1

Ok, här kommer ett ohyggligt långt inlägg.

Men det är ett flertal som undrat vilka regler som gäller för motorcyklar som ska tävla i Speedster Cup. Den vanligaste frågan jag får låter lite som "Kan jag köra med min R1:a i Speedster Cup även om jag bytte den och den detaljen?"

Först måste jag säga RTFM! (RTFM = Read The Fucking Manual)

I vårt fall är manualen alltid Svemos Specialreglemente för roadracing. Det som kanske skapar lite oro för tillfället är att det har kommit ett utdrag för Svemos Specialreglemente för roadracing 2014/2015 som handlar om Speedster Cup medan man ännu inte har publicerat hela Svemos Specialreglemente för roadracing 2014/2015.
Men, om man läser vad som gäller i Svemos Specialreglemente för roadracing 2013/2014 och kombinerar detta med Speedster Cup reglementet från Specialreglemente för roadracing 2014/2015 blir det ganska enkelt.

Håll i dig nu - jag menar faktiskt allvar - detta är inte svårt. Jag vet att det är många av er på SH (precis som i samhället i övrigt) som får något glasartat i blicken när ni ser långa texter med paragrafer och punktlistor. Jag förstår att det reflexmässiga klickandet på "Godkännes" varje gång det dyker upp ett användaravtal dyker upp på skärmen har minskat tilltron på den egna förmågan att begripa texter och för evigt skadat viljan att ens försöka.

Jag förstår. Jag lider med dig. Men precis som vilken annan amerikansk tv-pastor vädjar jag till din svaga själ och lockar dig. Om du läser Roadracingens bibel (dvs Svemos Specialreglemente för roadracing) så kommer du att skåda ljuset. För texten är inte så svår, om du för ett ögonblick ger den chansen kommer du till och med begripa sådant du inte förstått och lära dig saker du aldrig ens anat.

Svemos Specialreglemente för roadracing är dessutom riktigt bra och har en ganska bra balans mellan det som krävs för säkerheten och det sportsliga. Och tydliga regler kring ljudet som varken är Svemos eller banornas fel.
(Jag undrar däremot hur folk tänkte som köpte mark och byggde hus brevid en motorbana - och sedan började klaga på oväsen...)

Om du vill ha hela rasket kan du ladda ner dem här: Reglementen

För dig som fullständigt vägrar läsa reglementen men ändå läst så här långt i detta inlägg får du min korta tolkning av Speedster Cup-reglerna. Den är inte hundraprocentig men kanske räddar dig undan de värsta misstagen.

- - -
  • Alla regler som gäller banhojar inom Svensk roadracing gäller med tilläggen:
  • att motorcykeln måste ha minst 35 hk på bakhjulet
  • du måste köra på vanliga mönstrade gatdäck om inte det är flaggat för Wet Race för då får du lov använda regndäck som inte är gatdäck
  • du ska ha grön nummerskylt med vita siffror
  • motorcykeln ska vara serieproducerad och måste ha funnits att köpa i en vanlig mcbutik i Norden
  • Motorvolymer: 299-1200cc för 1-2 cylindriga fyrtaktare, 299-1000cc för 3-4 cylindriga fyrtaktaktare och 200-1000cc för tvåtaktare.

- - -

För dig som har modet och viljan är det ännu enklare att nå kunskapen. Läs Kapitel 3 TÄVLINGSFORDON OCH BRÄNSLE nedan + punkterna 9.2.1 till 9.2.1.3 i Reglemente Speedster Cup så har du alla svaren på vad som gäller tävlingsfordon i Speedster Cup.



Utdrag ur Svemos SPECIALREGLEMENTE FÖR ROADRACING (RR)

3 TÄVLINGSFORDON OCH BRÄNSLE

3.1 Allmänna fordonsbestämmelser
Definitionen av MC framgår av respektive SM-klass samt Cup. MC av Supermototyp är inte tillåtet att framföra i någon roadracingklass. Elmotorcyklar får köras i den klass som deras varvtid på aktuell bana bäst motsvarar, dock deltar de utom tävlan innan Svemo meddelar vilka tekniska krav som gäller på dessa MC för deltagande i befintlig klass eller ny klass.

3.1.1 MC-ID
Samtliga tävlingsfordon ska ha ett giltigt MC-ID. Ansökan om MC-ID ska ske i god tid och MC-ID ska alltid medföras till besiktning. Mer information om MC-ID samt ansökningsblankett finns på www.Svemo.se (Roadracing).

3.1.2 Indelning i klasser.

3.1.2.1 Motorcyklar körda av förare med Elitlicens inom SM-klass:
Här är bara en lista på klasser och nummerskyltsfärger. Skitsvår att få snygg i postningen

3.1.2.2 Motorcyklar körda av förare utan Elitlicens
Här är bara en lista på klasser och nummerskyltsfärger. Skitsvår att få snygg i postningen

3.1.3 Ljuddämpning, alla klasser.
Tillåten ljudnivå fastställs ytterst enligt lokala miljöföreskrifter och Naturvårdsverkets allmänna råd om buller från motorsport (NFS 2004:16). Svemos, FIM Europe:s och FIM:s regler syftar till att begränsa omgivningspåverkan och klara myndighetskrav. Ljudnivå ska hållas vid såväl fri träning, tidskval och tävling. Vid överskridande gäller startförbud till dess att godkänd mätning genomförts. Officiell ljudmätning skall ske genom ”2 meter max”- metod enligt följande:
Ljudmätare skall kalibreras en gång per år enligt tillverkarens metod. Att använda hörselskydd rekommenderas starkt vid testet.
Varmkörd motorcykel skall vid mätning helst vara uppställd på en icke reflekterande yta (gräs/grus) i en miljö där bakgrundsbuller inte överskrider 90 dB(A). Ljudmätning sker med ljudmätare fast placerad på stativ 2 meter bakom bakhjulets (MCS sidvagnshjulets) kontaktpunkt mot marken och i 45° vinkel mot motorcykelns längdriktning samt 1,35 m över marknivå. Ljudmätare skall vara ställd på mätmetod ”A” och samplingstid ”fast” med presentationsmetod ”Max”. Vindskydd skall vara monterat på ljudmätarens mikrofon. Mätning skall ske på:
a) den sida avgasröret mynnar ut på.
b) vid avgasrör på bägge sidor skall mätning ske på båda sidorna.
c) vid avgasrör på bägge sidor och centralt insugsluftintag skall mätning ske på bägge sidor
(mätresultatet är då medelvärdet av dessa två mätvärden).
Vid betydande vind skall sträckan MC till ljudmätare vara i motvind, så att mekaniska ljud från motor/transmission inte adderas till mätvärde. Motorvarvtalet skall hastigt bringas till maximalt under en tid av minimum 1 sekund och maximalt 2 sekunder. Vid överskridande av ljudnivå skall testet göras om max tre gånger och medelvärdet av dessa tre mätningar skall ligga till grund för beslut om åtgärd krävs eller inte på MC.
Maximalt tillåtet mätresultat ”2 meter max” för deltagande i träning och tävling är 108 dB(A), vid efterkontroll (efter träning eller tävling) är +2 dB(A) tillåtet. Avrundning sker enligt gängse normer.
Denna nivå (108 dB(A)) kan komma att ändras under innevarande år då det vid detta reglementes publicering inte finns fullständiga fakta för att fastställa vilken nivå vid 2 meter max mätning som motsvarar 95 dB(A) vid fullgasaccelerationspassering (förbifartsmätning), vilket är den nivå våra miljökrav ligger på.
Ett av Svemo ändrat 2-meter-max-värde kan tillämpas tidigast 14 dagar efter officiellt publicerat beslut.
Urval till ljudmätning kan ske slumpmässigt, vara obligatoriskt, ske enligt
arrangörens, tävlingsledarens eller supervisors beslut. Urval kan även ske enligt fullgasaccelerationspassering (”förbipasseringsmetod”). Ljudmätning enligt förbipasseringsmetod innebär att ljudmätning sker på sådant ställe att ljudet mäts 10 meter från där MC passerar under fullgasacceleration. Kravet är enligt respektive banas miljökrav, dock max 95 dB(A).

3.1.4 Färdbroms
Motorcykel ska vara försedd med två av varandra oberoende bromsar som ger fullgod verkan på två hjul. Bromskivor får inte vara i kolfibermaterial.
Bromsledningar ska vara betryggande fastsatta vid maskinen. Vid fästpunkterna ska mellanlägg av mjukt material anbringas för att undvika nötning.
Bromsoks infästningsbultar skall vara låsta. Bromsvätska får bytas.

3.1.5 Stänkskärmar
Krävs inte om strömlinjeinklädnad ger tillfredsställande skydd.

3.1.6 Fotstöd och reglage
Fotpinnar ska ha en diameter av minst 16 mm. Ytterändarna ska vara halvsfäriska med en radie av minst 8 mm. Fotpinnar kan vara av återfjädrande konstruktion. Fast monterade fotpinnar ska vara utrustade med en ändplugg av plast, aluminium eller liknande material. Fotpinnar får inte placeras högre än 50 mm över en linje dragen genom fram- och bakhjulets centrumaxlar då motorcykeln är normalt belastad. De måste vara placerade framför en vertikal linje dragen genom bakhjulscentrum. Övriga reglage ska formas halvsfäriska i ändarna.
Obelastad motorcykel måste kunna lutas minst 50o från vertikalplanet utan att annan del än däcken kommer i kontakt med marken.
Markfrigången ska vara minst 100 mm vid normalt belastat fordon.
MC skall vara försedd med stoppknapp på styret för att stanna motor med. Knappen skall kunna nås utan att lyfta handen från styret.
Gasreglage måste vara av självåtergående konstruktion.

Fortsättning i del 2
 
Last edited:

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
På förekommen anledning ;-) Del 2

Fortsättning från del 1


3.1.7 Strömlinjeinklädnad
Ingen del av sadel eller detalj bakom sadel får vara bredare än 450 mm. Sadelns ryggstöd får vara maximalt 150mm högt över sadelns sittyta. Motorcykelns framhjul måste, med undantag för däcket, vara synligt från sidan. Ingen del av strömlinjeinklädnad får finnas framför en vertikal linje dragen genom framhjulsaxeln. Stänkskärm betraktas därvid inte som strömlinjeinklädnad. Ingen del av strömlinjeinklädnad får finnas bakom en vertikal linje dragen genom bakhjulsaxeln. Bakhjulets fälg måste vara synlig från sidan till minst 180o bakom denna linje. Då förare befinner sig i normal körposition måste han/hon i sin helhet, med undantag för underarmarna, kunna ses från båda sidor och uppifrån. Kåpglas i strömlinjeinklädnad måste alltid vara intakt. Min. 3,5 mm radie, med rundad kant. Genomskinligt material får inte användas för att kringgå bestämmelserna i denna paragraf.

3.1.8 Däck och innerslangar
Om mönstrade däck används ska det vara minst 2,5mm mönsterdjup på det mest slitna stället för tävling.
Det är förbjudet att ändra det av tillverkaren framställda däckmönstret. Ventilhatten skall vara av metall och försedd med gummipackning.

3.1.9 Styrstång
Styrstångens bredd ska vara minst 450 mm.
Styrstångens grepphandtag får inte vara längre än 150 mm och de måste vara monterade i styrstångens ytterändar.

3.1.10 Avgasrör
Avgasrör får skjuta ut bakom en linje dragen vertikalt genom bakdäckets bakre punkt,
så kallad bruten siluett, dock måste alla ingående detaljer ordnas på ett säkerhetsmässigt betryggande sätt. Avgasrör ska vara tillverkat i ett stycke. Om löstagbar ljuddämpare används ska den vara betryggande fastsatt till avgasrör och motorcykel. Avgasrör får inte enbart vara fastsatt vid motorcykeln med vulkade gummielement, skruvar och/eller muttrar.
Avgasrör ska vara tillverkat i ett stycke. Om löstagbar ljuddämpare används ska den vara betryggande fastsatt till avgasrör och motorcykel.
Avgasrör får inte enbart vara fastsatt vid motorcykeln med vulkade gummielement, skruvar och/eller muttrar.

3.1.11 Bränsletank
Bränsletank får inte vara tillverkad i kol-, aramid- eller glasfiber. Gäller endast icke homologiserad tank.
Bränsleuppsamlare, avsedd att uppsamla bränslespill från luftningsanordningar mm är obligatorisk. Minsta storlek på bränsleuppsamlare är 250 ml.
Tanklock ska vara så konstruerat att det inte ofrivilligt kan öppnas vid omkullkörning. Bränsletanken ska vara helt fylld med explosionshämmande material.

3.1.12 Oljeuppsamlare/uppsamlingskärl för kylvätska.
En oljeuppsamlare, avsedd att samla upp den olja som kan evakueras ur motor och/ eller transmission, är obligatorisk, liksom uppsamlingskärl för kylvätska. Totala uppsamlingskapaciteten för bränsle, olja och kylvätska ska vara minst 0,5 liter.
För 4-takts-motorer gäller dessutom att den undre kåpan ska vara konstruerad så att vid ett ev motorhaveri ska halva mängden olja och kylvätska kunna hållas kvar utan att hamna på asfalten därigenom undviks att bakomvarande förare drabbas.
Konstruktionen ska ha 2 hål med vardera 25 mm diameter som ska vara pluggade vid torrt väder men vid regn ska, på tävlingsledarens order, hålen kunna öppnas. Om MC tillverkas utan underkåpa skall sådan monteras.

3.1.12.1 Oljeslangar
Oljeslangar får bytas men ska ha pressade eller gängade anslutningar och skruvas fast. Banjobultarna ska låsas med låstråd. OBS! Slangklämmor tillåts inte.
3.1.13 Drivmedel
Generellt gäller att samtliga MC ska framföras med handelsbränsle eller el.
Med handelsbränsle menas sådan oblyad bensin som säljs till allmänheten från vanlig bensinstation i Sverige, miljöklass 1 eller 2. Dessutom får s.k. miljöbensin (alkylatbensin) användas.
Bensin enligt ovan får även saluföras av vissa andra leverantörer, godkända av Svemo, vilka publiceras på Svemo hemsida www.svemo.se.
Etanolbränsle, E85 är inte tillåtet.
Oblyad bensin enligt SS 155422 eller SS-EN228 som uppfyller kraven på RON min 95 och max 102,00 MON min 85 och max 90,00, samt i övrigt överensstämmande med FIM bränslespecifikationer, får användas.
Miljöbensin (alkylatbensin) SS 155461 som uppfyller kraven på RON max 100,00 MON max 94, blyhalt max 0,002 gr/lit och densitet max 720, får användas.
Svemo rekommenderar att miljöbensin används vid träning och tävling.
I roadracing får andra bränslen användas om så framgår av gällande SR.
Sådan produkt saluförs av vissa godkända leverantörer, vilka publiceras på Svemo hemsida www.svemo.se.
Inga tillsatser utom vatten och i den allmänna handeln förekommande smörjmedel får tillsättas till bränslet. S.k. "Octane-Boosters" är förbjudna.

3.1.14 Bränsleprov
Vid provtagning kommer analys att ske enligt bestämmelser för Svensk och Europeisk standard. Provtagning sker genom att tappa 1 liter bränsle i två för ändamålet lämpliga kärl, som förseglas och förses med förarens och kontrollantens signatur. Proverna ska sedan genom kontrollantens eller supervisorns försorg omedelbart sändas till ackrediterat laboratorium för analys.
Se separat instruktion för bränsleprovtagning, som tillhandahålles av Svemo supervisor. Bränsleprov beordras samt bekostas av Svemo.
Kostnad för provtagning kan krävas av förare vars bränsle befunnits otillåtet vid prov. Se paragraf 15.1.7 i NT.
Om bränsleprov avviker från tillåtna värden bestraffas föraren med uteslutning från aktuell tävling och dessutom ska anmälan göras till förbundsbestraffning.

3.1.15 Tankning
Vid tankning ska motorn vara avstängd. Vid brott mot denna regel bestraffas föraren med uteslutning från tävlingen.

3.1.16 Kylvätska
Endast tillsatsmedel för smörjning och korrosionsskydd får tillsättas. OBS! Glykol är inte tillåten.

3.1.17 Kedja
Kedjelås ska säkras. Kedjeskydd, så kallad hajfena, som förhindrar klämskador mellan bakdrev och kedja ska finnas monterat på swingarmens undersida. För motorcyklar med stödrör under swingarm kan detta användas istället för hajfena. Beslut fattas av teknikerchef.

3.1.18 Swingarm
Inga ändringar eller tillägg får göras på swingarm. Kedjesträckare bultar m.m, skall vara som original. Hållare för depåstöd får monteras men skall vara rundade och utan vassa kanter.

3.1.19 Bultförband
Standard bultar får bytas till annat material, men titan är inte tillåtet. Styrka och brottgräns för ändrade bultar skall vara som original eller starkare. Bultar får borras endast för användande av låstråd. Bultar och skruvar får inte borras i syfte att göra densamma lättare. För strömlinjeinklädnad får snabbskruvar användas. Aluminumbultar/skruvar får endast användas på icke bärande bultförband. Eventuella avsteg framgår av regler för respektive klass.

3.1.20 Låsning av vissa muttrar, skruvar.
Alla skruvar och muttrar, som om de lossnar, kan förorsaka oljespill, ska vara låsta med låstråd. Låstråden ska vara rostfri, glödgad och av blankdragen kvalitet, samt ej tunnare än 0,7 mm.

3.1.21 Registreringsnummerplåtar
Registreringsnummerplåt får inte finnas monterad på tävlingsfordon.

3.1.22 Hastighetsmätardrivning, hjuldistanser och ryckutjämnare
Hastighetsmätardrivning får demonteras och ersättas med distans. Inga modifieringar får göras på axlar och infästningar. Det är inte heller tillåtet att modifiera bromsokens infästningar varken fram eller bak. För att hålla hjuldistanserna på plats får modifieringar på dessa göras. Ryckutjämnare i bakhjul får inte ändras, bytas eller på annat sätt modifieras.

3.1.23 Lamp- och reflexglas
Eventuella lampglas och reflexglas ska avlägsnas eller skyddstejpas. Strålkastarglas får dock endast demonteras om tävlingsnummerskylt monteras framför strålkastarhuset.

3.1.24 Passagerarfotstöd, sido- och centralstöd
Eventuella passagerarfotstöd ska liksom sido- och centralstöd demonteras eller låsas i infällt läge.
3.1.25 Samtliga mc med elektrisk bensinpump skall vara försedd med en kontakt som vid eventuell omkullkörning stänger bensinpump och bryter tändningen inom en sekund. Kontroll av denna anordning kan ske när som helst under träning och efter tävling.

3.2 Tävlingsnummer
De i föregående års SM tre bäst placerade förarna i varje klass tilldelas tävlingsnummer 1-3. Svenske Mästaren får nummer 1 och förare med en andra och tredje platsen får nummer
2 respektive 3. Ansökan om tävlingsnummer sker genom Svemo TA. Förare har fram tills den 1/12 vart år möjlighet att för kommande säsong boka det startnummer man innehaft
i klassen under säsongen. Den 1/12 släpps ansökan för nya förare att boka startnummer i den klass man avser att köra. De tävlande ska genom egen försorg själv anbringa numret på motorcykeln enligt NT.
Motorcykeln skall vara försedd med tre tävlingsnummerskyltar. En plåt skall monteras framtill, de två andra anbringas längs med på var sida av maskinen, väl synliga för avläsning av varvräkningspersonal. Se bilaga D.

3.3 Restriktioner beträffande vikt, växel- och cylinderantal.
Eventuella restriktioner vad avser vikt, antal växellägen och cylinderantal finns angivet under respektive klass. Godkänd våg skall tillhandahållas av arrangören. Kalibreringsdokumentation skall finnas. Den våg som arrangör tillhandahåller är officiell våg för arrangemanget.
För de klasser med restriktioner vad avser vikt kan Teknisk chef/kontrollant kan när som helst under tidsträning eller kval anbefalla vägning av mc. Detta skall utföras med så litet störande moment som möjligt för förare och team. Förare är skyldig att utföra vägning enligt ovan, om inte kan förare bli utesluten. Kontrollen skall göras av mc som den passerar mållinjen och efter avflaggningsvarv till bandepå.

3.3.1 Transponder
Alla tävlande måste ha en egen AMB-transponder avsedd för Roadracing, monterad på sin MC för korrekt tidtagning. Tidtagningstransponderns exakta position är enligt tillverkarens beskrivning. Det är förarens ansvar att denna transponder är monterad och fungerar korrekt vid alla träningar, tidskvalificeringar och tävlingsheat. Om förare inte skaffat egen transponder eller att den ordinarie inte fungerar kan sådan hyras av arrangören av denna meddelat pris.

3.3.2 Laptimer, onboardkamera och annan elektronisk utrustning
Laptimer, onboardkamera och annan elektronisk utrustning
Laptimers, kameror och liknande utrustning ska vara fastskruvade och najade på sådant sätt att de inte kan lossna från MC. Utrustningen ska vara monterad vid besiktning för att få användas under träning och tävling.
Hjälmkamera är förbjudet.

3.3.3 Plombering
Efter beslut av Tävlingsledare, Supervisor eller vid inlämnad protest som inte kan kontrolleras på plats kan motor plomberas för efterkontroll på av Svemo utsedd plats/ verkstad. Vid plombering ska blankett ”plomberingskontroll” användas där det klart framgår vad kontrollen avser. Bryts plombering innan kontroll utförts bestraffas förare genom uteslutning från gällande tävling.
I samband med avgörande av teknisk protest skall förlorande part ansvara för alla kostnader för såväl mätning, isärtagning samt återställande av uppmätt objekt (motor/mc).

//Utdrag slut//

Utdrag ur Svemos Reglemente Speedster Cup
(I sin tur ett utdrag ur kommande SR Roadracing 2014-2015)

9.2 Speedster Cup
Klassen Speedster Cup är ett komplement till Rookie 600 och Rookie 1000. Syftet med klassen är att erbjuda billig och rolig racing där förare som önskar att börja köra eller som enbart vill köra för nöjes skull under enkla former ska kunna träna och tävla.

9.2.1 Motorcykel
Klassen är öppen för samtliga motorcyklar som uppfyller nedanstående villkor:
- Kubik/antal cylindrar inom 299-1200cc 1-2 cyl. fyrtakt, 299-1000cc 3-4 cyl. fyrtakt, 200-1000cc tvåtakt
- Mineffekt på bakhjul 35 hk
- I klassen tillåts endast serieproducerade MC som saluförs eller saluförts i
Sverige, Danmark, Norge, Island och Finland som går att köpa via återförsäljare eller importör samt är tillgänglig för allmänheten. Alla ändringar utöver nedan nämnda är ej tillåtet. Allt annat skall vara som original homologiserad mc.
Detta reglemente kan ändras om osportsliga fördelar och/eller säkerhetsmässiga bedömningar framkommer.
För klassen gäller generellt reglemente enligt kapitel 3 i SR.

9.2.1.1 Siffer- och bottenfärger Enligt SR 3.1.2.2.
(Färger enligt RAL-färgkarta: RAL grön 6024
RAL vit 9010)

9.2.1.2 Ljudkrav
Max ljudnivå är enligt SR 3.1.3. (OBS! Se nyhet på hemsidan angående regeländring till 2014 ljud!)

9.2.1.3 Däck
Däck skall ha hastighetsklassning i enlighet med motorcykelns fartresurser. Däcken ska vara tillgängliga i MC-handeln. Mönsterdjupet ska vara minst 2,5 mm på hela slitytan vid ev kontroll före start. Däck ska vara märkta med E och/eller DOT på skuldran samt tillverkningsnummer. Däck märkta ”NOT FOR HIGHWAY USE” är inte tillåtna. Om träning körs under regn eller om tävling blir förklarad ”WET RACE” behöver inte däcken vara märkta med DOT eller E, men då skall däcken vara märkta ”NOT FOR HIGHWAY USE”. Däckvärmare får användas.

9.2.2 FÖRARE

9.2.2.1 Licens
Både Ungdom-, Junior- och Seniorförare kör i samma race. Årslicens gäller. Alternativt kan Baslicens kompletterad med tillfällig licens användas. Baslicens och tillfällig licens är endast giltiga på tävlingar inom Sverige.

9.2.2.2 Åldersgränser
Enligt SR 2.1.2. (samma som i SR 2013-2014)

9.2.2.3 Uppklassning
Förare som deltar i klassen erhåller inte uppklassningspoäng till elitförare men blir automatiskt uppflyttad till Rookie 600 eller Rookie 1000 om:
- Den genomsnittliga varvtiden man erhållit under race är inom 110% av genomsnittstiden för Rookie 600 eller Rookie 100 under två tävlingar samma säsong.
Uppflyttning sker till den klass som passar det maskinmaterial föraren har och kan ske under innevarande säsong.

9.2.3 Tävlingars genomförande
Klassen Speedster Cup kan köras i enskilda nationella tävlingar samt som supportklass i serier. Det är ej tillåtet att tävla i klassen Speedster Cup och Rookie 600/1000 under samma tävling. Roadracingsektionen kan efter ansökan bevilja undantag om skäl finns.

//Utdrag slut//
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Fortsättning från del 1

....Wall of text....

//Utdrag slut//

Ja blabla, en massa jag inte orkade läsa :hihi (Läste faktiskt hela första inlägget)

Problemet för mig är att jag inte kan åka till en av de två någorlunda nära banorna (knudan och sturup) några dagar i veckan till en rimlig kostnad och dra ut med en banhoj.
Jag vill inte åka land och rike runt och behöva köra på SM-tävlingar osv.

Hade det varit som att köra cross, dvs öppet 2-3 dagar i veckan, dyk upp och gasa.

DÅ! hade jag kört bana.


Jag tror att många håller med mig, roadracing är utdöende i Sverige och det är inte så konstigt när folk inte känner till hur man gör, var klubbarna finns och var man ens ska börja.
 
Last edited:

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Ja blabla, en massa jag inte orkade läsa :hihi (Läste faktiskt hela första inlägget)

Problemet för mig är att jag inte kan åka till en av de två någorlunda nära banorna (knudan och sturup) några dagar i veckan till en rimlig kostnad och dra ut med en banhoj.
Jag vill inte åka land och rike runt och behöva köra på SM.

Det du söker finns: www.sydskanesemse.nu
Inte så ofta som du vill, för det krävs att de körningar som arrangeras blir fullbokade.
Du är välkommen, med dig också blir det lättare för föreningen att ha många körtillfällen!

Henrik
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Som väntat en del jixx och trixx att ta sig an för den race sugna motions banåkaren med en annars helt original cykel. Att fixa en original cykel till reglementsenlig kan ta en del energi, hoppas bara det inte suger ur musten av för många som är intresserade.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Som väntat en del jixx och trixx att ta sig an för den race sugna motions banåkaren med en annars helt original cykel. Att fixa en original cykel till reglementsenlig kan ta en del energi, hoppas bara det inte suger ur musten av för många som är intresserade.

Jag har en liten idé om hur man skulle kunna underlätta detta.
Om man fortfarande leker med tanken att Speedster Cup är en "motionärsklass" och att de flesta kommer vilja konvertera en gathoj till en banhoj för Speedster Cup, skulle inte vi kunna hjälpas åt och skapa märkes- och modellspecifika instruktioner?
En sorts "konvertera x modell till Speedster Cup-banhoj for Dummies".

Exempelvis:

"Kawasaki ER-6n
Om du har en Kawasaki ER-6n skall du naja (borra ett tunt hål genom bultskallen och knyta fast bulten med ståltråd se liten bild) dessa bultar och fixa uppsamlingskärl här, här och där (se illustration). Tänk på att du måste byta fotpinnar och sätta på ett kedjeskydd. Och för guds skull skruva av regplåten och tejpa lyktglaset"

"Yamaha R6 2009-2011"
Om du har en R6 skall du naja dessa bultar och fixa uppsamlingskärl här, här och där (se illustration). Tänk på att du måste byta fotpinnar och sätta på ett kedjeskydd osv "

Om alla som fixar ihop sin hoj skriver en beskrivning och tar bilder på hur de gjort så kan jag sammanställa instruktionerna. Borde gå fort att få ihop de vanligaste modellerna. Och i sin tur hjälpa även de som har andra motorcyklar.
 

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Varberg
Hoj
600rr-07
Hur ska jag tolka texten?:huvet

9.2.1 Motorcykel
Klassen är öppen för samtliga motorcyklar som uppfyller nedanstående villkor:
- Kubik/antal cylindrar inom 299-1200cc 1-2 cyl. fyrtakt, 299-1000cc 3-4 cyl. fyrtakt, 200-1000cc tvåtakt
- Mineffekt på bakhjul 35 hk
- I klassen tillåts endast serieproducerade MC som saluförs eller saluförts i
Sverige, Danmark, Norge, Island och Finland som går att köpa via återförsäljare eller importör samt är tillgänglig för allmänheten. Alla ändringar utöver nedan nämnda är ej tillåtet. Allt annat skall vara som original homologiserad mc.
Detta reglemente kan ändras om osportsliga fördelar och/eller säkerhetsmässiga bedömningar framkommer.
För klassen gäller generellt reglemente enligt kapitel 3 i SR.

Får inte jag köra med min honda då? har öhlins på och hrc härva.

Någon kan gärna försöka förklara ordet homologiserad för mig med :dummer
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Det får nog bannemig bli licens och kanske något rejs i speedster cup 2014! Pillar förfullt med en gsxr, måste bara naja lite skruvar sen är jag fit for fight.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Någon kan gärna försöka förklara ordet homologiserad för mig med :dummer

Ordboksdefinition: homologisera
Adjektivet homolog/homologt betyder något som i något avseende överrensstämmer med något annat.
Inom motorsporten krävs det i vissa fall att tävlingsfordonen är homologiserade, dvs att även en gatuversion av fordonet har tillverkas i ett visst antal.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det du söker finns: www.sydskanesemse.nu
Inte så ofta som du vill, för det krävs att de körningar som arrangeras blir fullbokade.
Du är välkommen, med dig också blir det lättare för föreningen att ha många körtillfällen!

Henrik
Ja och jag har kört med ssemse en gång,
problemet är att det är för dyrt för att köra flera gånger i veckan.
och enligt mig är det inte lönt att äga en banhoj som man kör 3 gånger om året.

Jag förstår att det är ett svårlöst problem då vi som är villiga att köra är få för tillfället och banägaren vill ha sin beskärda del.
Jag sa aldrig att jag hade en lösning :)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
kan ju hoppas det blir nåt av det men direkt billigt verkar det inte bli, lite generell överslagsräkning ger att det går minst 2 års bandagsbudget för att preppa hojen till svemos godkänande, och sen med licenskurs+avgift och allt annat blir det ca 3x så dyrt att vara med som att åka bandagar, dvs 5 år av bandagsåka för 1 år i speedster cup.... så ska man sälja av bandagarna man bokat i år och spara pengarna i 4 år för att kunna vara med en sesong i speedster? tror jag skippar iaf, gillar tyvärr att åka hoj för mycket.
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Ska också köra något race i speedster cup i år , tänkte inte göra det
mer avanserat än att damma av min R6 från förra årtusendet :yoparty
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ska också köra något race i speedster cup i år , tänkte inte göra det
mer avanserat än att damma av min R6 från förra årtusendet :yoparty

Hade det varit så enkelt hade jag med testat nåt race ;) men läser man reglerna är det ju långt ifrån så
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
kan ju hoppas det blir nåt av det men direkt billigt verkar det inte bli, lite generell överslagsräkning ger att det går minst 2 års bandagsbudget för att preppa hojen till svemos godkänande, och sen med licenskurs+avgift och allt annat blir det ca 3x så dyrt att vara med som att åka bandagar, dvs 5 år av bandagsåka för 1 år i speedster cup.... så ska man sälja av bandagarna man bokat i år och spara pengarna i 4 år för att kunna vara med en sesong i speedster? tror jag skippar iaf, gillar tyvärr att åka hoj för mycket.

Är inte träningar betydligt billigare att åka på än bandagar? Jag får en känsla av att "break even" skulle komma betydlig tidigare än 5 år... Ska det behöva vara så dyrt att modda enligt reglerna naja, båt, hajfena och uppsamlingskärl borde ju inte bli så saftigt eller :va
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top