Motionärsklass i roadracing!

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Dom bästa i landet har inget problem med att ta sig om 6 sekunder långsammare förare, Och vi som kör 1.12 har bättre rutin på att bli omkörda av kamikaze piloterna än vad Speedster folket kommer ha av att bli omkörda av oss.

Vilken grupp kör du i på bandagar/ Race antar jag?
Där finns det oftast några elitförare som är med och tränar/kör, Själv tycker jag det är en fröjd att bli omkörd av Gull,Backman,duerlund och dom andra hårda grabbarna,

Men visst vill du köra speedster på din fullkittade fullblodshingst och stångas med föl be my guest :tummenupp

Vill du ha lite racevana/startträning kan jag rekommendera steg6 i April där blir det en blandad kompott med förare som presterar allt ifrån 1.07 och uppåt i två grupper.

Tanken är väl att den långsammare gruppen denna helg även är klientelet som ska ställa upp i Speedster cup i framtiden och jag tror inte du kommer platsa i den gruppen.

Du kan mycket väl ha rätt i att det är lättare för oss att bli omkörda än för någon som håller 1.20-tider. Det håller jag med om.

Ja jag kör Race. Tycker ändå att det är skillnad på en bandag kontra en tävling där ett gäng förare ligger och jagar. Att få draghjälp uppskattar jag på träning, kanske inte riktigt lika mycket på tävling.

Fullkittad och fullkittad, kraschkåpor, PC V och ett de-cat rör är inte mycket till fullkittning. ;) Men jag förstår din poäng.

Jag kommer att ta min licens med SMC Sport i April, så det är mycket möjligt att jag ändrar min uppfattning efter att ha kört den dagen. Den som lever får se!

Tycker ändå inte att man ska "skrämma" bort nya snabba bandagsförare från att köra Speedster bara för att dom lägger snabba tider. Vi har ju ett stort problem i att folk stannar kvar på bandagar och inte går vidare till tävling för att det går för fort i R1000/R600. Även folk som kör 1.13 - 1.14-tider.

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Du kan mycket väl ha rätt i att det är lättare för oss att bli omkörda än för någon som håller 1.20-tider. Det håller jag med om.

Ja jag kör Race. Tycker ändå att det är skillnad på en bandag kontra en tävling där ett gäng förare ligger och jagar. Att få draghjälp uppskattar jag på träning, kanske inte riktigt lika mycket på tävling.

Fullkittad och fullkittad, kraschkåpor, PC V och ett de-cat rör är inte mycket till fullkittning. ;) Men jag förstår din poäng.

Jag kommer att ta min licens med SMC Sport i April, så det är mycket möjligt att jag ändrar min uppfattning efter att ha kört den dagen. Den som lever får se!

Tycker ändå inte att man ska "skrämma" bort nya snabba bandagsförare från att köra Speedster bara för att dom lägger snabba tider. Vi har ju ett stort problem i att folk stannar kvar på bandagar och inte går vidare till tävling för att det går för fort i R1000/R600. Även folk som kör 1.13 - 1.14-tider.

Fast det har skett tvångsuppklassningar i både R1000 och R600 och flera utöver de har klassat upp sig självmant. Rookie kommer se väldigt annorlunda ut 2014 som jag tolkat det.

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Ska sanningen fram så är förra årets rookie inga rookie förare, Och hade man en tanke på att ge sig in och stångas med dessa iår så är steget upp till PSBK inte stort.

Alla killar som körde Rookie 1000 i fjol som fortsätter köra iår kommer ju även dom ställa upp i samma race skillnaden är att Elit förarna kommer köra samtidigt dock med separata poängsystem!

Och du ska ju självklar vara med och stångas!

Nej, jag vet hur Rookie såg ut förra året (fast sen är ju toppen i SBK 3 sekunder snabbare än det) men jag vet ju även att ett flertal i toppen blev uppklassade/klassade upp sig till i år. Man hade ju hoppats att det skulle stabiliserats sig till kanske ~1.10 i topp till kanske 1.16-1.17. Så som det kommer se ut nu så blir spridningen 1.05 - 1.16-1.17... :gnissla

Det är ju egentligen inte mig själv jag tänker på i första hand, utan det känns ju mest egoistiskt att leka roadracing samtidigt som svenska eliten kör. Det är ju dem jag tänker på! Lite som att man skulle ställa upp i Motocross-SMs finalheat, eller köra ett speedway GP, eller whatever...utan att ens kört ett riktigt heat innan. Det gör man helt enkelt inte, för att man vet att man inte har där att göra.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fast det har skett tvångsuppklassningar i både R1000 och R600 och flera utöver de har klassat upp sig självmant. Rookie kommer se väldigt annorlunda ut 2014 som jag tolkat det.

Kollade protokollen från Svemo och det verkar vara totalt 16 förare som blivit uppklassade i år och en nerklassad. Framgår tyvärr inte i alla protokoll vilka klasser dom kommer ifrån men det är i alla fall minst 5 st från R600 och 5 st från R1000. Så du har helt rätt i att det kommer se lite annorlunda ut.

Hmm... Kanske ska köra Rookie i alla fall... Dessa I-landsproblem är inte lätta! :gnissla

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Känns egentligen som om problemet grundar sig i att PSBK får köra med Rookie 1000. Annars hade fler kört rookie 1000 låter det som, och färre snabba/erfarna hade valt Speedster.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Med tanke på att de var typ 7 startande i SBK sista racet i fjol så känns det som same same om några Rookies är i vägen lite.

Antingen det eller så finns det ju ingens serie att köra i öht. Men enda chansen att ändra på det är att ni som platsar i Rookie, startar i Rookie. Att låta bli för att man inte platsar i SBK, ja.. det är bara dumt.

Att blanda 1.06 (elit) med 1.13 (rookie) där alla ändå har bra spår och en kontinuerlighet i sin körning är en sak. Att blanda samme 1.13 med folk som åker 1.25 och saknar det där grundtempot, inte är vana vid små marginaler och har betydligt större variationer i sin körning och dessutom (för den snabbe) lite oberäkneliga spår är en helt annan, och i mitt tycke avsevärt sämre sak.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Mitt problem med speedster är mest utifrån att jag har tänkt byta ner till 600cc och inte har en aning om hur jag kommer prestera där!
Dock så framgår det mer och mer att om jag kör 1,15(Gåsen) med gathojen så hör jag kanske inte hemma här utan får brottas i rookie istället!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Mitt problem med speedster är mest utifrån att jag har tänkt byta ner till 600cc och inte har en aning om hur jag kommer prestera där!
Dock så framgår det mer och mer att om jag kör 1,15(Gåsen) med gathojen så hör jag kanske inte hemma här utan får brottas i rookie istället!

Du lär inte va lånngsammare på en 600a, och efter några träningar är du inne i det. På race kör du <1.14 ;)

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Vad ni velar pojkar!

Ni som efter förra säsongen hade tänkt köra i Rookie och presterar tider för det.
Så är det väl klart att det är där ni hör hemma?
Det är inte ert/vårt "fel" att PSBK ska köra samtidigt som "oss".

Och som många redan sagt.
En del tvekade på att köra Rookie för att det gick för fort och nu sitter samma personer och funderar på att köra Speedster fast de vet att de är för snabba och kommer självfallet och få några som egentligen hade tänkt ställa upp, att fundera på om de verkligen ska göra det... för att det går för snabbt.
:confused:

anatoli

carte blanche
Gick med
5 Oct 2007
Hoj
Blade-09
Jag valde ett startnummer i helgen till rookie. Det fanns väl en 5-10 nummer kvar på de första 100. Men hur många är det av er som har bokat upp dessa nummer som faktiskt kommer köra rookie? Vore kul att se en separat rookielista men såg ingen sådan!? Rookieforumet är tyvärr lite dött där på den fronten också...

Eastbranch

Ny medlem
Gick med
2 May 2013
Hoj
05 Yamaha R6
Jag valde ett startnummer i helgen till rookie. Det fanns väl en 5-10 nummer kvar på de första 100. Men hur många är det av er som har bokat upp dessa nummer som faktiskt kommer köra rookie? Vore kul att se en separat rookielista men såg ingen sådan!? Rookieforumet är tyvärr lite dött där på den fronten också...

Jag ska köra min första säsong i Rookie 600 i sommar som #17

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Nu har jag läst hela tråden och känner spontant följande:

Jag är nybörjare, har bara 3 bandagar i bagaget. Men jag har verkligen fått blodad tand. Jag tycker det verkar grymt kul med en "motionärs-kalladenvaduvill-speedster-klass" där vi nybörjare har möjlighet att få testa på att tävla.
Jag har bokat in mig på licenskurs i April, skaffat en banhoj, och jag ser fram emot många bandagar i sommar.
Innan jag läste den här tråden hade jag inga planer på att tävla, eftersom jag ansett mig vara för långsam än så länge. Bästa tid jag klockat hittills är 1.25 på gelleråsen. Det var i somras med min Busa.
Nu när jag har en hoj som väger typ 60kg mindre, så hoppas jag kunna kapa några sekunder under sommaren. :crash
Och nu när jag "hittat" Speedster funderar jag på allvar att kanske ställa upp i något race. :hej

Angående hastighetsskillnader, horn som växer, oerfarna förare osv, kan jag bara tala för mig själv. Så länge jag vet om att startfältet innehåller varierande hojjar, förare osv, så kommer jag köra därefter. Även fast det är "race". För min del har jag inga planer på att vinna, utan känner mest att det vore kul att få prova på stämningen, att få andas luften i depån när det är tävling, och så vidare... ...Typ... :va :tungan

..Eller borde jag vänta till nästa år med att tävla för att minska riskerna, när jag förhoppningsvis har fått mer rutin?? :va :confused:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
..Eller borde jag vänta till nästa år med att tävla för att minska riskerna, när jag förhoppningsvis har fått mer rutin?? :va :confused:

Äsch då, kör i år. :)
Jag har inte mer erfarenhet än dig, och kör inte snabbare än dig och har inte ens fått en banhoj än men jag ska ändå köra rejs i år har jag bestämt mig för. :hihi

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu har jag läst hela tråden och känner spontant följande:

Jag är nybörjare, har bara 3 bandagar i bagaget.

Jag har bokat in mig på licenskurs i April, skaffat en banhoj, och jag ser fram emot många bandagar i sommar.

Bästa tid jag klockat hittills är 1.25 på gelleråsen. Det var i somras med min Busa.

1,25 är respektabelt efter bara 3 dagar. Kör du lite mer träningar med en riktig banhoj med bandäck osv så bör du kunna kapa ett antal sekunder ganska lätt och sen är det bara att rejsa. Hade jag varit du så hade jag kanske inte anmält mig till race redan nu utan kört lite träning först (men så är jag feg också).

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Hoj
2012 ZX10R

Lite som jag känner, man ligger liksom på
gränsen.
Jag ska ta licensen i April på Gelleråsen,
Ska fu ta din där med?
Blir kul att tjata lite då i så fall!.

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Om man känner för att raca, så varför vänta?
Man kommer ju (förhoppningsvis) bli snabbare och snabbare under säsongen och även om man inte har några direkta placeringar att skryta om, så har man ju fått lite racevana under tiden.

Jag är kungen av rookies och ändå kommer jag inte vänta. Jag vill det här. Punkt!

Körde 3 bandagar på Gotland med min gathoj.
Fastnade direkt.
Åkte hem, förklarade för frugan att det skulle stå ytterligare en hoj i garaget inom kort.
Köpte banhojen.

Innan jag åkte till Gelleråsen för första gången, så hade jag läst en ganska lång tråd som "någon" skrivit, om att köra 1:18 och ville köra 1:15.. (han e snabbare än så nu). http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?262654-K%F6r-l%E5ga-1-18-vill-k%F6ra-1-15-till-midsommar-och-s%E4tta-1-13-innan-s%E4songen-%E4r-slut&highlight=gegga+mojja
Så hade jag mina förhoppningar om att kanske, med lite tur klara under 1:20.
Det var ju trots allt första gången på banhojen.
Gick ut och tog det halvlugnt första passet för att känna på hojen och blev klart besviken när jag inte ens kunde hitta min tid i listan.
Tills polaren bad mig kolla lite högre upp. 1:17.
Oj.
Pass 3 tog jag 1:15 blankt och sen fick jag elfel på hojen och dagen var över.

Sen blev det Mantorp.
Äntligen skulle jag få köra 2 hela dagar.
Men, nej då.
Start relät brann och batteriet med det, redan efter första passet.
Fick hjälp att fixa hojen när dagen var slut.
Och dag 2 blev det en tid på 1:25:3 på pass 3.
Jävligt nöjd. :tummenupp

Räcker dom tiderna. Troligen inte.
Och på Mantorp kör vi inte.
Men...

Nu blir det Rookie 1000 den här säsongen.
Det ska bli spännande!!

Så, ni som sitter o funderar på om nu inte ska bli lite snabbare innan... kanske ska vänta lite... osv...
Vad väntar ni på?
Vi har ju en grym säsong framför oss! :yoparty

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lite som jag känner, man ligger liksom på
gränsen.
Jag ska ta licensen i April på Gelleråsen,
Ska fu ta din där med?
Blir kul att tjata lite då i så fall!.

Japp, blir med SMC i April för min del.

Absolut, då får vi tjata lite mer! :)

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag tycker det skall bli väldigt spännande att se om det blir någon skillnad på tid från i somras om man jämför förutsättningarna.

2013: ER-6n, SMC Steg 1-4, hänsynsfull körning med långsammare förare på banan -> 1:30 på Gelleråsen.
2014: R1, SMC Steg 6, jagad av hungriga vargar med snabbare förare på banan -> ? på Gelleråsen.

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Jag tycker det skall bli väldigt spännande att se om det blir någon skillnad på tid från i somras om man jämför förutsättningarna.

2013: ER-6n, SMC Steg 1-4, hänsynsfull körning med långsammare förare på banan -> 1:30 på Gelleråsen.
2014: R1, SMC Steg 6, jagad av hungriga vargar med snabbare förare på banan -> 1:20på Gelleråsen.
Minst! :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...