Motionärsklass i roadracing!

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Hur tänker ni andra när det gäller upptorkande/fuktig bana och däck? Köra på torrdäcken? Regndäck kräver väl rejält blöt bana, eller?
Det är ju en avvägning såklart, men det går ju att åka hyffsat fort ett tag på regndäck på torr asfalt dvs kanske 3-4 sekunder på gelleråsen tex (höftar lite här men ungefär) långsammare per varv, sedan blir det ju rätt snabbt sönderkörda eftersom de blir alldeles för varma. Men 8 varvsrace som det var i helgen går det ju ta sig igenom. Ställ det mot att köra på iskalla stenhårda racedäck så lönar det sig att köra regndäck rätt länge. Men sjävklart finns inget facit, det är lite lotteri, självklart väljer man ge sig ut på regndäcken så har det i stort sett blivit torrspår på warmup-lapet och tvärtom.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tråkigt för er. Ta det med Svemo. Klaga här hjälper nog inte.
Folk bryr sig nog inte. Man väljer bara andra lösningar. Det kördes t.ex banarrarngemang på knutstorp , Gotland och Anderstorp samma helg som sm. Flera av dom innehöll race i bästa rookiestil. Det hade aldrig svemo tillåtet en klassisk mc klubb att göra. Men nu var det bolag som körde konkurerande verksamhet.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hej Jesper, först och främst är det viktigt att unga talanger håller kvar vid sitt intresse och inte tappar sugen när verklighetens krassa realiteter med kostnader och insatser möter dem, det är vi nog alla överens om.

Med utgångspunkt från det Du själv skriver ovan så är det ju upprätthållande av rejstempo med en begränsad budget som är målet med denna säsong? Är då det bästa valet att välja Speedster Cup, där Du inte har någon egentlig konkurrens, kan vinna med en gäspning och sanningen att säga inte ens behöver anstränga eller utmana Dig själv? För Ditt CV:s skull kan knappast vinst i Speedster (="instegs"-klass till Rookie, om man ska vara snäll) vara bättre än mid-pack runner i SM-klass?

Jag tänker så här, och för säkerhets skull utan att ta någon som helst hänsyn till ev sponsring:
- Du är ett par sekunder från mitten-nedre skiktet av SS600 redan på ER6:an.
- En std 600 - ny eller något begagnad - alternativt en ett par år beggad SS-räser kostar inte mycket mer än en ER6.
- Sko Din 600 med R10-däck och kasta Dig in i Superstock, träna på beggat och kosta på Dig nya sulor till rejsen.

Visst kommer det att käka lite mer däck och visst kommer kostnaderna att öka något, men Din racecraft och känsla för strategi borde bibehållas och utvecklas så mycket mer i en omgivning med konkurrens av andra förare. Förvisso på bättre material, men det innebär att Du får krama ur varje uns av prestanda ur Ditt ekipage för att göra Dig gällande och därmed vara mer värdefullt än några plastpokaler i konkurrens med ett gäng glada motionärer?

Det borde väl vara mer utvecklande? Å andra sidan har Du säkert funderat i dessa banor själv och kanske är ovanstående koncept för dyrt? Det vore ändå intressant att höra hur Du själv tänkt i f t en "budgetkörning" i SS600 :)

Skillnaden är att Jesper inte äger Er6:an utan har fått hjälp att hyra in sig i er6 cupen. Annars tävlar han i European Junior Cup med en Honda CBR500R.
I vilket fall så kör han ER6 cup som kör ihop med Speedster cup. Tidigare har Rookie 1000 tävlat ihop med SBK och rookie 600 med sst 600. Så länge det är väldigt få startande ser jag inga större problem med det, särskilt om de få körande får mer körtid. Hade er6 cupen kört själva så hade det inte ens blivit någon tävling.

Vad jag kunde se hade inga någon problem med er6-hojarna i Speedster cup, om något så är det perfekt för en nybörjare att åka efter en kille som Jesper och få lite hjälp med spårval mm.

Jag hade gärna också sett att Jesper körde i sst600, men så länge han inte får ihop en budget för det så är det ju bättre att han visar sig i er6 cup hemma än inte kör alls.


Edit: segt att skriva från ipaden, ursäkta ev konstiga meningar.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Skillnaden är att Jesper inte äger Er6:an utan har fått hjälp att hyra in sig i er6 cupen. Annars tävlar han i European Junior Cup med en Honda CBR500R.
I vilket fall så kör han ER6 cup som kör ihop med Speedster cup. Tidigare har Rookie 1000 tävlat ihop med SBK och rookie 600 med sst 600. Så länge det är väldigt få startande ser jag inga större problem med det, särskilt om de få körande får mer körtid. Hade er6 cupen kört själva så hade det inte ens blivit någon tävling.

Vad jag kunde se hade inga någon problem med er6-hojarna i Speedster cup, om något så är det perfekt för en nybörjare att åka efter en kille som Jesper och få lite hjälp med spårval mm.

Jag hade gärna också sett att Jesper körde i sst600, men så länge han inte får ihop en budget för det så är det ju bättre att han visar sig i er6 cup hemma än inte kör alls.

Edit: segt att skriva från ipaden, ursäkta ev konstiga meningar.
Hej Rash, tack för kommentarerna.

Mmm, och just därför är det svårt att värdera merkostnaden mellan en mid-pack sst600 och ER6-cup för en utomstående - facit har endast Jesper och de omkring honom. Att en elit-sst600 kostar mångdubbelt flis inser jag också - men en budgetsatsning med mål att vara midpack-runner, att låta talang och racecraft kompensera ett svagare material? Min fundering har främst sitt ursprung i att han sätter sin personliga utveckling främst i sitt inlägg, inte att agera hare åt motionärer eller visa upp sig.

Jo, jag känner till Jespers engagemang i Europa och önskar, precis som alla andra, honom all lycka i sin ansträngning både här hemma och i Europa (fasen vad de kör med sina CBR500!) :)

Det är glädjande att medtävlarna stöttar Jesper, det finns ingen anledning för oss utomstående att ifrågasätta det stödet. Men fortfarande kvarstår en farhåga, på längre sikt, att de motionärer som är Speedsters egentliga målgrupp och som hasar runt G-åsen på kanske 1.15-1.20 förskräcks och väljer att avstå deltagande när de läser tider på 1.11-1.12. Ser Du problemet? Denna potentiella målgrupp avstår både från att kommentera och att delta utan harvar vidare på bandagar.

Handen på hjärtat så tror jag vi har och har haft ett problem i åtskilliga år i svensk RR, och det är att det går nästan lika fort i alla klasser oavsett vad de kallas och oavsett hur många startfält man inför! De bästa i t ex R1000 kör mid-Superbiketider och samma (om än i något mindre omfattning) i 600-klasserna. Kolla gärna vad 1.11 hade gett i R600 så förstår Du mitt huvudbry. För utvecklingens skull vore det som utomstående betraktare mer logiskt att köra ER-cupen tillsammans med R600, det hade nog både förare och publik tjänat mer på (dock sagt utan att värdera startfältens storlek). Därför hoppas jag det framgår att Jesper egentligen bara fungerar som exempel på en trend som jag befarar kan skada våra arrangemang, personligen stöttar jag pöjken av hela mitt hjärta!

Men som sagt - detta är funderingar som framkommer utan att jag varit på Gelleråsen - det är Ni aktiva som tillsammans med arrangör och förbund ska avgöra frågor av detta slag. Däremot tror jag att goda förutsättningar för "tät racing" utvecklar våra förare betydligt mer än utdragna fält och varvningar, det är dessutom roligare för publiken :)

Mina 2p, och Du skrev för övrigt alldeles utmärkt från paddan!
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hej Rash, tack för kommentarerna.
jag också - men en budgetsatsning med mål att vara midpack-runner, att låta talang och racecraft kompensera ett svagare material? Min fundering har främst sitt ursprung i att han sätter sin personliga utv
Men som sagt - detta är funderingar som framkommer utan att jag varit på Gelleråsen - det är Ni aktiva som tillsammans med arrangör och förbund ska avgöra frågor av detta slag. Däremot tror jag att goda förutsättningar för "tät racing" utvecklar våra förare betydligt mer än utdragna fält och varvningar, det är dessutom roligare för publiken :)

Minicitat av något jag inte formulerar bättre själv. Tack Roffe för bra input och snyggt formulerat.

Förövrigt Gnälla på Svemo istället för här? Ptja kanske det, men jag tror inte att det ena utesluter det andra personligen...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Den enda möjligheten att hålla nere farten i nybörjargrupper är att begränsa hojmatrialet till lågeffektshojar med max 48 hk och max två cylindrar. I den klassen kan ett flertal hojar delta t.ex cb(r) 500, ninja 300 eller ktm390. Då blir det förarens skicklighet som syns och inte motorns prestanda.

Klassens stora fördel är att hojarna är lättsålda när ''rejsputten'' tröttnar eftersom den är en A 2 klassad mc.

Klassen skulle ha förutsättningar att bli en värdig eftertädare till 125 std och sp klassen. Fördelen är att den inte blir beroende av en hojtyp typ er 6, det ger stabilitet i klassen.

Det uppkommer även ett problem i juniorklassen på sikt eftersom ingen av dagens hojar tillverkas längre.
Aprilla rs 125 har övergått till en fyrtaktare på 15 hk för några år sedan.
Ninja 250 ersattes av en förbättrad Ninja 300 till 2013.
Det finns inget vettigt alternativ på svensk marknad med en effekt runt 30 hk. Dom nya körkortsreglerna ''skapar'' en a1 lätt mc på125 cc och max 15 hk eller en mc på 40-48 hk för a2 körkort.

M
 
Last edited:

jesperhubner

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2012
Ort
Vikbolandet
Hoj
Honda cbr 500 -2013
Många inlägg och mycket att svara på så jag ska försöka få med allt nu.

Först och främst märker jag att mångas åsikt samt min egna också är att jag egentligen borde köra i sst600 i dagsläget och visst det hade ju gått om man hade köpt en billig hoj, det finns redan en gixxer års 07 ståendes i garaget, förvisso gathoj men det är ju sånt som går att lösa. Men då är vi inge bättre än 5e-10e plats i racen oavsett hur mycket talang eller vilja det finns eftersom att topp 5 i sst600 framförallt Bäckström och Duerlund är riktigt duktiga piloter dom också och dom sitter på bra material också. Och då kommer problemet att man istället tappar körglädjen när man vet att man inte kan vinna.. Sen problem nummer 2 är åter igen pengar. Precis som Rash nämnde i tidigare inlägg så är er6an endast lånad av Kawasaki över säsongen och en hel säsong för mig i kawasakiteamet är en löjligt låg summa vilket jag inte kommer gå in mer på än att jag kan säga att det jag betalar för att köra er6 cup, alltså för att hålla mig själv körandes mellan europaracen är knappt priset av däck för 2 racehelger vilket är riktigt bra och helt enkelt det bästa altenativet för att vara aktiv så mycket som möjligt i tävlingsform. Visst jag utvecklas inte så mycket i klassen, men det hade jag inte gjort i någon av de svenska klasserna då det är sån stor skillnad mot utomlands körningen. Därför lägger vi så lite pengar vi kan på körningen hemma och satsar så himla mycket vi kan för att få ihop så många race vi kan utomlands. Än har vi inte fått ihop till alla race utomlands men hade vi inte kört något här hemma så hade det inte vart någon ide att satsa på europacupen då det är på tok för lite körtid (totalt 4 pass per helg träning, 2 kval samt race) Så vi satsar helt enkelt på mycket körning hemma i Sverige, och utveckling utomlands.

Att sätta in er6 cup i tex rookie600 skulle mig personligen inte göra något, men jag skulle se det som en riktigt dumt beslut eftersom att då tar man ju bort chansen för de förare som inte är så snabba på en er6 att köra er6 cupen då de kanske inte vågar sig in i en så pass snabb klass som rookie 600. sen håller jag med om att vi i topp kör lite väl fort för att passa in i speedster men det kanske är så att fler tycker det är kul och lärorikt att ha någon snabbare att följa och ta lärdom av? vissa kanske det inte passar men alla kommer tyvärr ALDRIG att bli nöjda...

Sen som CB_tobbe säger så kunde man ju tycka att Svemo skulle kunna bidra lite, men så är det inte tyvärr.

Det med budgeten utomlands är även nu ett nytt kapitel som inte hör hemma i diskussion vad jag betalar och inte betalar mer än att det har löst sig ett race i taget.

Kan också tillägga att alla sponsorer som vi har hjälp av (förutom 2 st) är sponsorer som Kawasaki teamet har, alltså inte mina egna vilket innebär att hade jag inte kört för Kawasaki Sverige, hade vi inte haft hjälp med alla dessa däck, och delar vi får idag som gör det så pass billigt för mig att köra hemma.

Något jag missat så hojta gärna till så svarar jag så ärligt jag kan utan att göra någon arg eller tjurig för att jag råkade gasat för mycket i helgen :yoparty
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jo, en viktig grej
I sportstercup vinner du eftersom du inte har någon riktig konkurans. Du är en elitförare med mångårig tävlingserfarenhet sedan åk 1. Dina motståndare är folk som kör sina första race i sportster cup eftersom dom tycker rookie 600 / 1000 är för tufft. Då blir den vinsten inte så mycket värd som en placering i sst 600.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det är väl bara bra att det finns erfarna förare med i cupen som övriga kan lära sig något av. Skit samma om en elitförare hamnat bland motionärerna och tränger bort dom från pallen. Det roliga är att det finns en möjlighet att få komma igång och rejsa.

Var ju många som låg runt 1.15 till 1.20-nånting tider, så de flesta borde ju ha hittat någon i ungefär samma tempo att rejsa mot.

Själv tycker jag det är riktigt jävla tråkigt att jag själv inte hade möjlighet att vara med denna gång, verkade vara helt lagom tempo och möjlighet både att köra om några långsammare och ta rygg och lära sig av några snabbare.

Det enda roliga jag kan se med att hamna på pallplats i speedster cup är att man då vet att det är dags att hoppa vidare till t.ex. Rookie. Och prenumererar man på pallplatser i en Rookieserie så är det väl dags att klassa upp sig till Elit.

Hur många som faktiskt var med och KÖRDE tyckte att det var tråkigt/problem med att vissa på banan är elitförare och/eller kör med vassare material än ni själva?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Men då är vi inge bättre än 5e-10e plats i racen oavsett hur mycket talang eller vilja det finns eftersom att topp 5 i sst600 framförallt Bäckström och Duerlund är riktigt duktiga piloter dom också och dom sitter på bra material också. Och då kommer problemet att man istället tappar körglädjen när man vet att man inte kan vinna...

...Att sätta in er6 cup i tex rookie600 skulle mig personligen inte göra något, men jag skulle se det som en riktigt dumt beslut eftersom att då tar man ju bort chansen för de förare som inte är så snabba på en er6 att köra er6 cupen då de kanske inte vågar sig in i en så pass snabb klass som rookie 600. sen håller jag med om att vi i topp kör lite väl fort för att passa in i speedster men det kanske är så att fler tycker det är kul och lärorikt att ha någon snabbare att följa och ta lärdom av? vissa kanske det inte passar men alla kommer tyvärr ALDRIG att bli nöjda...
Tack för inlägget Jesper, några relevanta citat ovan.

1- visst är optimerad körtid bra men att tappa körglädjen för att man fightas om plats 6-10 får mig att fundera kring målbild, fokus och vad som triggar Dig, det är dock helt Din egen grej och inget som ska debatteras på ett internetforum. Så det låter vi bero.

2 - jag tolkar Dig som att vi är eniga om att det KAN finnas ett problem med allt för stora hastighetsskillnader (med en hastighetsskillnad på kanske 7-8s tror jag inte de flesta följer Din rygg i särskilt många kurvor ;) ) men att vissa intressen kanske måste stryka på foten? OK, då kan vi konstatera att Svemo, vad jag kan se, i viss mån misslyckats med målet för Speedster och att problemet (om det är ett problem) kanske måste lösas med snabbare och tydligare regler för uppklassning, i den mån man vill värna de motionärer som följer serien men ännu inte vågat ta klivet upp. Längre kommer vi nog inte här.

Lycka till med Din körning :)
 

jesperhubner

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2012
Ort
Vikbolandet
Hoj
Honda cbr 500 -2013
Skulle bara vilja tillägga att jag tappar inte körglädjen av att vara på en 6e-10 plat inte alls. Men att veta att det inte går att komma längre endast på grund av material, då känns det som att kasta pengarna i sjön eftersom att jag ändå inte utvecklas mer som förare på svenska banor pga många faktorer..
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Problemet är uppklassning bara sker i sporter cup. Er6 cup förarna ligger fortfarande kvar i sportercup oavsett fart.
Men grunden är fortfarande ett svemo problem när en förare med internationella meriter skall köra bland nybörjare.
 

lundberg-1992

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2012
Ort
Huddinge
Hoj
Honda cbr600rr
Hur många av er som klagar var med och körde i söndags? Jag tycke mig enbart se glada miner hela dagen! Jag personligen tycker det var toppen att det var snabbare förare med och körde, spes Jesper som jag hade möjlighet att ta rygg på genom några svängar och där med körde på ett nytt PB med hela 3 sekunder! :banana
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nu skall jag ta och ge mig in i det här också. Jag har inte kommit över söndagen än och jag är fortfarande frustrerad över att jag körde sämre än jag någonsin gjort med mycket stor marginal. Genom att jag lät tankar på livet utanför banan tränga sig in framför glädjen över att köra på bana så tappade jag konceptet helt. Jag missade bromspunkter, spår, apex, gaspådrag... Jag gjorde inget rätt och var på väg att gå i depå efter varv tre i heat två för att jag kände mig som en fara för mig själv, dessutom kände jag att jag mest varit i vägen för alla andra hela dagen. Jag var väl den ende på Gelleråsen som försämrade mina tider från pass till pass... Söndagen blev verkligen inte som jag hade tänkt...

Men, det jag ville komma till är att jag uppskattar den hänsyn alla tog till mig (jag vet inte om ni fick se den vita flaggan, jag fick i alla fall se den blå...), ingen omkörning kändes farlig, inga hårda ord sades i depån, alla var trevliga och svarade på mina frågor. Jag har ingenting emot att alla är snabbare och att elitförare smyger sig in bland amatörerna. Tvärt om tycker jag att det är inspirerande att se hur man kan köra när man kan köra. Att se en ER-6:a blåsa förbi med ett nedlägg som inte lämnar många millimeter mellan asfalten och styränden fick mig att le. Varje gång. Jag ser hellre ryggen på de bästa från banan än att se dem framifrån på långt håll från läktaren.

Att pallplatserna är bokade redan från starten är väl möjligen det tveeggade svärdet. På samma sätt som JH kan känna att det inte är roligt att köra SS600 med material som är sämre än det bästa för att det gör det omöjligt att ta en pallplats, så kan nog även de bästa av amatörerna känna att det inte är roligt att aldrig få stå på pallen i amatörklassen för att man är chanslös mot elitförarna. Borde man dela ut plastpokaler och Pommac till de tre bästa i Speedster Cup istället för att blanda prisutdelningen med ER-6-Cup? Ja, kanske... Eller så låter vi det här nya projektet få lite tid så ser vi hur det utvecklas, det kanske är självreglerande.


Så här i efterhand önskar jag att jag hade tagit min ER-6:a och kört i ER-6-Cup i söndags. Jag hade kört lika uselt, jag hade försämrat mina tider lika mycket, jag hade kommit lika sist. Men jag hade legat trea i ER-6-Cup...
 
Last edited:

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag var med och körde. Jag tycker att förarna i olika klasser ska passa in där, det är en bra princip. Sen kan den utföras på olika sätt, tvångsuppklassning är ett.

Sen om vi tar det aktuella fallet :tungan så led jag inte det minsta av att vi hade så bra förare som Jesper med i racen. Visst jag hade blivit 5a istället för 7a men det bryr jag mig faktiskt inte om. Jag är glad att jag uppfyllde alla mina målsättningar och sista racet körde jag faktiskt alla varv (utom första) på PB.

Så principiellt borde det vara relativa nybörjare i Speedster. I praktiken tycker jag inte att det gjorde något att det inte var så.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
I en fungerande tävling skall det vara någolunda jämbördiga motståndare om tävlingen skall ge något. Annars kan man lika gärna ta transpondertiderna från en fredagsträning som man sedan presenterar som tävlings resultat.

Jag tror att svemo skulle behöva ''renodla'' den verksamhet som man stödjer på sm helger. Man skulle bara köra en enhetlig 600 och 1000 cc klass samt en juniorklass samt en instegsklass typ 48 hk. I respektive 600 och 1000 delar man klassen i en a och en b klass där kval resultatet styr i vilket heat föraren skall köra. Då skall man ha samma däcksutrustning på alla hojar. Antingen slicks eller kräva mönstrat. Fördelen blir att resultet blir mätbart och att ingen kan övervintra i rookie och känna sig som kung trots att han är ''ganska långsam''.

Idag kan förare i rookie ha hojar som är trimmade och slicksförsedda medans motsvarande inte är tillåtet i sst 600. Det skapar övergångsproblem mellan klasserna när tillåtna prestandahöjare blir förbjudna vid uppklassning. Det normala i andra sporter t.ex bilsport är att man går från enklare maskinmaterial till mer avancerat när man går upp en klass. Det finns t.ex ingen förare som börjar sin tävlingskarriär i en formel 1 bil. Den karriären har ofta gått via olika gocartklasser för att forsätta i någon formel opel o.s.v
Det gör att piloterna i f1 håller en mycket hög klass som tävlingsförare.

I svensk rr däremot. Där möter vi ''rena blåbär'' på en formel 1 mc ( zx 10 r) med alla tekniska hjälpmedel iform av abs och tractionscontrol.
 

lundberg-1992

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2012
Ort
Huddinge
Hoj
Honda cbr600rr
I en fungerande tävling skall det vara någolunda jämbördiga motståndare om tävlingen skall ge något. Annars kan man lika gärna ta transpondertiderna från en fredagsträning som man sedan presenterar som tävlings resultat.

Jag tror att svemo skulle behöva ''renodla'' den verksamhet som man stödjer på sm helger. Man skulle bara köra en enhetlig 600 och 1000 cc klass samt en juniorklass samt en instegsklass typ 48 hk. I respektive 600 och 1000 delar man klassen i en a och en b klass där kval resultatet styr i vilket heat föraren skall köra. Då skall man ha samma däcksutrustning på alla hojar. Antingen slicks eller kräva mönstrat. Fördelen blir att resultet blir mätbart och att ingen kan övervintra i rookie och känna sig som kung trots att han är ''ganska långsam''.

Idag kan förare i rookie ha hojar som är trimmade och slicksförsedda medans motsvarande inte är tillåtet i sst 600. Det skapar övergångsproblem mellan klasserna när tillåtna prestandahöjare blir förbjudna vid uppklassning. Det normala i andra sporter t.ex bilsport är att man går från enklare maskinmaterial till mer avancerat när man går upp en klass. Det finns t.ex ingen förare som börjar sin tävlingskarriär i en formel 1 bil. Den karriären har ofta gått via olika gocartklasser för att forsätta i någon formel opel o.s.v
Det gör att piloterna i f1 håller en mycket hög klass som tävlingsförare.

I svensk rr däremot. Där möter vi ''rena blåbär'' på en formel 1 mc ( zx 10 r) med alla tekniska hjälpmedel iform av abs och tractionscontrol.

Att begränsa en instegs klass som du föreslår är i men mening totalt idioti! Ska man bli tvungen att införskaffa sig en ny hoj om man blir uppklassad? Vem har den ekonomin plus lycka till med att hitta en skaplig RR hoj R600 R1000 mitt under säsong!

Sen dit argument om att man har hjälpmedel på hojen ABS mm skulle vara till någon fördel? Det första man gör att att koppla ut alla hjälpmedel som fins på hojen!

Skrivet från iPhone!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du missuppfattade mig lite. Att delta i 48 hk klassen var inte tänkt som något tvång. Den var tänkt för folk som vill tävla i ett lugnare tempo med mindre kostnader.

Vad gäller abs m.m, då vet jag att elitförare kopplar ur. Men för en nybörjare ger systemet en möjlighet att ta risker som annars hade slutat med en crash. Det går att köra rätt snabbt på blött underlag även för en förare som inte behärskar broms och gaskontroll fullt ut. Detta eftersom ett system ''reder ut '' misstagen i många fall.
 
Last edited:

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Alltid någn annan som är orsaken... eller?

Undrar bara om jag får be dig CB-Tobbe att se lite klarare på vad detta m Tävling, Svemo samt utövare innefattar?

Läst lite av dina inlägg här (och andras oxså) och det verkar som Svemo är den större orsaken till att så få får tävla övhtgt(?) De få som sen sluter upp på startlinjen har orättvist nog inte ens fått lika villkor i fråga om storlek på hoj, utrustning eller förarens förmåga att framföra densamma?

Klarsynt?
Det ÄR fortfarande alla som är medlemmar i en klubb och utövare av RR som denna tråden handlar om vilka enkelt uttryckt är ”Svemo”. Det är klubbarna anslutna till Svemo som arrangerar SM el andra tävlingar m mästerskapsstatus du kan ställa upp i. Andra arrar småtävlingar och det är väl bra för de som vill pröva på(?)

För många ursäkter skymmer eget ansvar lust & initiativ,
Av flera skäl är i dag inte racingen i landet av samma kaliber, livskraft & storlek som ngr år tidigare det ÄR oerhört beklämmande. Orsaken till detta varför detta uppstått har många bestämda teorier & uppfattningar om, låt oss bara konstatera att det är färre anmälda till en SM helg idag än för 8-10 år sen.

Samtidigt har det ALDRIG getts större möjligheter att köra bana, testa på tävling, ta licens och köra i en SM klass som ”grön” som just nu. Att sen inte alla med 2-hjuling vill ansluta till de tävlingar som körs är som sagt en mer delikat fråga att få svar på. Men det beror definitivt inte på att Svemo stängt av internet, telefonen och låst postboxen i Norrköping och gått f helgen. Faktum är att det helt enkelt är för få som tycker att investeringen i RR och tiden som åtgår är motiverad i förhållande till vad man upplever sig få tillbaks.

Vad jag försöker säga/skriva att idag kör få racing,
Däremot kör några fler bana för att det är kul vilket på sikt kan ge fler som vill mer & ta licens. Men jag hoppas få medhåll när jag påstår att de enda som kan få fler att köra för SM-tecken är ju utövarna själva! Anser man sen att saker kan göras bättre och det är ”någonannans fel” att så få kör – fine – se då till att de konstruktiva ideér ni sitter inne med kommer fram till rätt funktion och AGERA för att nå resultat.

Och innan du som läsare fyller tråden med nya inlägg om sakletarfel så kika gärna i backspegeln. OM (OM) det nu var här på SH som man löste problemen med att få fler deltagare i RR, fyllda läktare på tävlingshelgen så (ärligt talat) skulle väl Svensk RR inte ha ngra problem med antalet tävlande, eller att få sponsorer till utövarna som antagit utmaningen att bära SM-titeln med stolthet…?

Jo, det kan nu missförstås detta sista ovan, men Forumet har nu levt i +10 år och det ÄR ett välbehövligt sådant – men så värst mycket verkstad el resultat i förhållande till mängden trådar, tyckanden & inlägg… har det blivit det egentligen?


/Eric
Initiativ är bra - så länge man inte tycker någonannan ska se till att de utförs
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Nu skall jag ta och ge mig in i det här också. Jag har inte kommit över söndagen än och jag är fortfarande frustrerad över att jag körde sämre än jag någonsin gjort med mycket stor marginal. Genom att jag lät tankar på livet utanför banan tränga sig in framför glädjen över att köra på bana så tappade jag konceptet helt. Jag missade bromspunkter, spår, apex, gaspådrag... Jag gjorde inget rätt och var på väg att gå i depå efter varv tre i heat två för att jag kände mig som en fara för mig själv, dessutom kände jag att jag mest varit i vägen för alla andra hela dagen. Jag var väl den ende på Gelleråsen som försämrade mina tider från pass till pass... Söndagen blev verkligen inte som jag hade tänkt...
Tråkigt att det blev så! Hoppas bara du tar dig i kragen och kör igen!
Men jag tycker det är tråkigt att folk klagar på att det inte är okej att jesper kör när personen som kom sist tycker det är inspirerande. Nu körde jag inte racet då jag var på gotland men jag hoppas att jesper är kvar då jag lyckas komma iväg till banan!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top