Jag har lite skuld till det här med Speedster Cup.
Och eftersom det är så många som tycker så mycket med mer eller mindre faktaunderlag tänkte jag försöka förklara hur det var tänkt, eller åtminstone hur jag tänkte innan.
Klassen ska vara en lösning på ett antal problem:
1) De som borde börja med racing och är runt tjugo år har inte haft något naturligt insteg iom att det kostar en del pengar och de kanske inte har rätt gathoj att utgå ifrån.
2) En del av våra förare i Junior Cup slutar runt tjugoårsåldern av i stort sett samma skäl, de måste vidare och den enda klass som går att köra med mindre budget är 125GP och då måste man kunna / gilla att meka och det gör inte alla.
3) Det finns några förare som provar R600/1000 och tycker att det är för hård racing, en del "biter ihop" och lär sig men några ledsnar.
4) En del bandagsförare tycker att "skojrace" (och nu skiter vi väl i att moralisera om just det i den här tråden, lr?) är himla kul men att Rookie 600/1000 blir för omständligt.
Jag är av uppfattningen att Speedster Cup kan lösa alla dessa problem.
Kanske inte för alla alltid, men för tillräckligt många tillräckligt ofta.
Några rejsar mot sig själva, några mot sina kompisar och en del mot hela världen, thats life!
Men det ger möjlighet att vara kvar alternativt komma in i sporten för tidigare försummade grupper, en del kommer att bli duktiga och "gå upp" i Rookie och vidare, andra kommer vara kvar för att de tycker att det är roligt. Har man andra ambitioner finns andra klasser.
Jag pratade med några stycken som gjorde sitt allra första race i söndags, både före och efter deras tävlingsdag. Det var länge sedan jag såg vuxna människor så glada. De kommer att köra mer, för vi har just smugit in racinggiftet i deras själ...
Tala om för mig om jag har fel, men jag är faktiskt stolt över att ha varit med och introducerat Speedster Cup!
// Pelle Träff