Motionärsklass i roadracing!

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Det finns fortfarande ett par ganska grundläggande problem. Det är bredden på det tillåtna hojmatrialet i klassen. Det skapar onödiga kostnader och orättvisor i klassen. Den lekfulle med stor plånbok som kan köpa t.ex zx 10r eller ducati 1199 r och samtidigt ha pengar att sko den med däck. Den fattiga studenten som kommer på sin cb 500 eller ninja 300 har liten chans till framgång trots förarskicklighet. Sedan har vi tyvärr internationella elitförare som tävlar utan seriöst motstånd i klassen

Punkt. 2 och även 1 i Pers inlägg kan lösas enkelt och billigt genom att ändra reglemntet i junior så att förare upp till t.ex 23 år kan deltaga i tävlingen. Det gör att personerna inte tvingas byta klass under studietiden eftersom en stor grupp idag fortsätter sina studier på högskola eller ky-utbildning efter gymnasiet.

Jag tror att du missförstått mitt inlägg, jag skrev inte i första hand för att omvända dig.

// Pelle
 

jesperhubner

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2012
Ort
Vikbolandet
Hoj
Honda cbr 500 -2013
Det finns fortfarande ett par ganska grundläggande problem. Det är bredden på det tillåtna hojmatrialet i klassen. Det skapar onödiga kostnader och orättvisor i klassen. Den lekfulle med stor plånbok som kan köpa t.ex zx 10r eller ducati 1199 r och samtidigt ha pengar att sko den med däck. Den fattiga studenten som kommer på sin cb 500 eller ninja 300 har liten chans till framgång trots förarskicklighet. Sedan har vi tyvärr internationella elitförare som tävlar utan seriöst motstånd i klassen

Punkt. 2 och även 1 i Pers inlägg kan lösas enkelt och billigt genom att ändra reglemntet i junior så att förare upp till t.ex 23 år kan deltaga i tävlingen. Det gör att personerna inte tvingas byta klass under studietiden eftersom en stor grupp idag fortsätter sina studier på högskola eller ky-utbildning efter gymnasiet.


Värkar faktiskt som att de flesta studenter här på tråden är glada nog över att ens kunna rejsa då det tidigare har vart ekonomiskt omöjligt. Dom bryr sig nog inte lika mycket om någon rikeman kör förbi dom med en panigale eller en zx 10 för dom är glada nog att kunna rejsa över huvud taget.

Sen att du hela tiden tar upp att jag är med och kör i klassen och att jag förstör det roliga med det hela osv för nybörjarna är helt onödigt då det inte är någon alls som har klagat eller tyckt det var dåligt att jag var med i klassen från tävlingen på Åsen! Alla var nöjda och belåtna och som jag har fattat det så körde jag inte allt för tufft mot dom. Den enda som klagar just nu är du, och du var inte ens med och körde! Kör ett race först i klassen, sen får du gärna komma med klagomål om du nu har några men att komma med dom efter att ha sett endast reglementet är inget som gör sporten bättre eller roligare för någon. Bara min åsikt i det hela.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det finns fortfarande ett par ganska grundläggande problem. Det är bredden på det tillåtna hojmatrialet i klassen. Det skapar onödiga kostnader och orättvisor i klassen. Den lekfulle med stor plånbok som kan köpa t.ex zx 10r eller ducati 1199 r och samtidigt ha pengar att sko den med däck. Den fattiga studenten som kommer på sin cb 500 eller ninja 300 har liten chans till framgång trots förarskicklighet. Sedan har vi tyvärr internationella elitförare som tävlar utan seriöst motstånd i klassen

Punkt. 2 och även 1 i Pers inlägg kan lösas enkelt och billigt genom att ändra reglemntet i junior så att förare upp till t.ex 23 år kan deltaga i tävlingen. Det gör att personerna inte tvingas byta klass under studietiden eftersom en stor grupp idag fortsätter sina studier på högskola eller ky-utbildning efter gymnasiet.


Men du har ju fortfarande inte fattat!

Orättvisa reglementen är inget problem i en klass där vinst eller förlust är skitsamma, vill man ha tät tight racing på lika villkor är Rookie eller elitklasserna alldeles utmärkta, vad är problemet?

Jag med många var oroliga för fartskillnaderna mm., det sas då att vi testar och hanterar ev. problem vartefter de dyker upp (jag var personligen fortsatt orolig). Nu visade det sig bli alldeles utmärkt och alla inblandade är supernöjda.

If it ain´t broken, don´t fix it!
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Tala om för mig om jag har fel, men jag är faktiskt stolt över att ha varit med och introducerat Speedster Cup!

// Pelle Träff

Du träffade rätt i prick vad det gäller mig.
Och av antalet gilla-tryckningar i ditt inlägg att döma,
som ovanstående citat är hämtat ur,
är vi många som anser att du gjorde nåt bra som introducerade Speedster Cup.
Tack ska du ha, Pelle. Hoppas att vi ses vid nån tävling.:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Värkar faktiskt som att de flesta studenter här på tråden är glada nog över att ens kunna rejsa då det tidigare har vart ekonomiskt omöjligt. Dom bryr sig nog inte lika mycket om någon rikeman kör förbi dom med en panigale eller en zx 10 för dom är glada nog att kunna rejsa över huvud taget.

Sen att du hela tiden tar upp att jag är med och kör i klassen och att jag förstör det roliga med det hela osv för nybörjarna är helt onödigt då det inte är någon alls som har klagat eller tyckt det var dåligt att jag var med i klassen från tävlingen på Åsen! Alla var nöjda och belåtna och som jag har fattat det så körde jag inte allt för tufft mot dom. Den enda som klagar just nu är du, och du var inte ens med och körde! Kör ett race först i klassen, sen får du gärna komma med klagomål om du nu har några men att komma med dom efter att ha sett endast reglementet är inget som gör sporten bättre eller roligare för någon. Bara min åsikt i det hela.

Jag tycker det är alldeles perfekt att du är med och kör Jesper. Det visar att man behöver faktiskt inte ha en Panigale eller liknande för att ställa upp och vinna i den klassen. Det slår hål på precis det som CB_tobbe skrev tidigare, att man skulle kunna köpa sig en seger.
Det är ju precis sånt "vi" vill ha in. Hade jag stått utan hoj, skulle köpa en hoj för racing och ställa upp med så skulle jag definitivt ha övervägt ER-6an och ställt upp i SpeedsterCup/ER-6 Cup. Billigare racing än så kan det nästan inte bli! Förstå om vi kunde få ihop ett helt startfält med ER-6or, det skulle bli riktigt tajt racing där det bara hänger på föraren. Sjukt roligt, både för förare och publik!
 

jesperhubner

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2012
Ort
Vikbolandet
Hoj
Honda cbr 500 -2013
Jag tycker det är alldeles perfekt att du är med och kör Jesper. Det visar att man behöver faktiskt inte ha en Panigale eller liknande för att ställa upp och vinna i den klassen. Det slår hål på precis det som CB_tobbe skrev tidigare, att man skulle kunna köpa sig en seger.
Det är ju precis sånt "vi" vill ha in. Hade jag stått utan hoj, skulle köpa en hoj för racing och ställa upp med så skulle jag definitivt ha övervägt ER-6an och ställt upp i SpeedsterCup/ER-6 Cup. Billigare racing än så kan det nästan inte bli! Förstå om vi kunde få ihop ett helt startfält med ER-6or, det skulle bli riktigt tajt racing där det bara hänger på föraren. Sjukt roligt, både för förare och publik!

Jag hoppas och tror att om man ger denna Er 6 cuppen ett eller ett par år så kan den nog växa ganska så bra. Och som du säger så är det nog väldigt svårt att kunna köra så pass bra och tajt racing som man kan med dessa maskiner till en så billig peng! Jag gillar verkligen iden med att ta in denna hoj till racingvärlden och samtidigt att Kawasaki försöker göra det möjligt för fler att rejsa billigt! Billig hoj, billigt racekitt samt billigt reservdels/däck konto! Sånt behövs för att få igång svensk rr! :yoparty :tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tycker det är alldeles perfekt att du är med och kör Jesper. Det visar att man behöver faktiskt inte ha en Panigale eller liknande för att ställa upp och vinna i den klassen. Det slår hål på precis det som CB_tobbe skrev tidigare, att man skulle kunna köpa sig en seger.
Det är ju precis sånt "vi" vill ha in. Hade jag stått utan hoj, skulle köpa en hoj för racing och ställa upp med så skulle jag definitivt ha övervägt ER-6an och ställt upp i SpeedsterCup/ER-6 Cup. Billigare racing än så kan det nästan inte bli! Förstå om vi kunde få ihop ett helt startfält med ER-6or, det skulle bli riktigt tajt racing där det bara hänger på föraren. Sjukt roligt, både för förare och publik!
Jag pratar om två likvärdiga förare varav den ena kör cb 500 48 hk och den andra kör t.ex zx 10r. Då får den penningstarka föraren en fördel. Jesper har nästan 10 års erfarenhet av mc och kör i europa på elitnivå. Låt säga att vi hade satt Jesper på zx 10 r då hade förmodligen segermarginalen blivet betydligt större.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag hoppas och tror att om man ger denna Er 6 cuppen ett eller ett par år så kan den nog växa ganska så bra. Och som du säger så är det nog väldigt svårt att kunna köra så pass bra och tajt racing som man kan med dessa maskiner till en så billig peng! Jag gillar verkligen iden med att ta in denna hoj till racingvärlden och samtidigt att Kawasaki försöker göra det möjligt för fler att rejsa billigt! Billig hoj, billigt racekitt samt billigt reservdels/däck konto! Sånt behövs för att få igång svensk rr! :yoparty :tummenupp
Jag vill noga påpeka att min kritik är helt inriktad mot svemo som INTE stöttar sina juniorer som tävlar internationellt bättre. Det är helt naturligt att förbundit borde stötta dig bättre med en sst 600 satsning. Det skall t.ex. inte vara möjligt att ställa upp i motionärsklasser för en internationell elitförare.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag pratar om två likvärdiga förare varav den ena kör cb 500 48 hk och den andra kör t.ex zx 10r. Då får den penningstarka föraren en fördel. Jesper har nästan 10 års erfarenhet av mc och kör i europa på elitnivå. Låt säga att vi hade satt Jesper på zx 10 r då hade förmodligen segermarginalen blivet betydligt större.

Självklart är Jespers medverkan och stöd från Kawasaki ett PR-knep för att få fler att vilja köra Cupen och sälja fler ER6or. Det förutsätter jag att alla förstår. Om jag har förstått reglerna rätt så får han heller inte ställa upp med en ZX10a i Speedster. Den enda anledningen till att han får ställa upp är att kör just ER6-Cup, som jag har förstått det. Det är ju normalt en klass som inte är öppen för elitförare.

Att folk kan köpa olika hojar som är olika bra är ju en brist som finns i alla klasser. Sätt mig på en superkittad HP4 med perfekt avstämd fjädring så lovar jag att jag kör betydligt snabbare än med min K7a som är helt original. Så självklart styr pengarna till viss del. Men jag skulle inte se det som att pengarna styr mer i Speedster än i någon annan klass. Det är ju dessutom en "åk och ut bara ha skoj"-klass. Där vinsten kanske inte alltid är det viktigaste. Men det är ju bara deltagarna som kan avgöra.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vad gäller hp4 kontra gsxr k7, då pratar vi om mindre förbättningar och inte om FYRA gånger mer motoreffekt och ett komplett supersport chassie med många justeringsmöjligheter kontra ett budgetchassie utan större justeringsmöjligheter.
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
CB_tobbe:
Ursäkta, men ge dig nu. Släpp den här tråden och vandra vidare. Vi har förstått att du är missnöjd.


Jag kom absolut toksist i Speedster Cup-premiären. Även om jag hade kört bra utifrån min förmåga så hade jag kommit toksist. Jag körde på en Yamaha R1 från -05 med lite drygt 160 hästkrafter bänkat på bakhjulet. Jag och alla andra blev utskåpade av Hubner på en Kawasaki ER-6n med helsystem och mappning som nog boostade effekten från 72 till 75 hästkrafter (enligt Hubner själv som jag gratulerade efteråt). Hade det blivit ett annorlunda resultat om jag hade tagit min ER-6:a istället? Nej, skillnaden mellan oss hade varit lika stor med tanke på hur jag körde. Hade det blivit ett annorlunda resultat om Hubner hade suttit på en R1:a? Nej, han hade möjligen vunnit med några sekunder till.

Visst, om jag hade varit lika bra som Hubner så hade jag haft en chans att vinna i söndags på min R1:a, men då hade jag antagligen kört i R1000 istället eller varit med i ER-6-Cup på min ER-6:a och då hade det varit jämnt i alla fall.

Visst, om Hubner hade haft tillgång till en ZX-10R (som du skriver om) så hade han kunnat vinna med några sekunder till, men om han hade haft tillgång till en ZX-10R så hade han antagligen kört i R1000 istället eller varit med i ER-6-Cup på en ER-6:a och då hade resultatet varit som det blev i alla fall.

Om du hade varit på plats och sett loppen hade du insett att det inte var maskinerna som avgjorde resultaten utan förarna, med en ER-6:a i topp och en R1:a i botten varje gång vi rullade ut på banan.

Om nu jag som kom absolut sist kan vara missnöjd med min egen prestation för att jag vet att jag kan bättre, men fortfarande är väldigt glad över att ha fått vara med och sett hur man kan köra, och dessutom fått uppleva en racedag och ha fått träffa en massa trevliga och hjälpsamma människor, så vill jag be dig: Snälla, släpp det här nu. Det hänger inte på hojarna, det hänger inte på något annat än förarskickligheten och glädjen i att få köra med varandra, mot varandra.


Tillägg:
Att det här är en sport där centralorganisationen inte lyfter fram enskilda personer är en annan sak. Vi är Svemo. Det får man lära sig under licensutbildningen. Svemo är inte mer än vi. Vill du att Hubner och andra lovande förare skall få chansen att köra i högre serier? Då kan du endera se till att vara aktiv inom Svemo och jobba/lobba för det, eller så kan du se till att skänka sponsorpengar till förarna ur egen ficka för att hjälpa dem.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag hoppas och tror att om man ger denna Er 6 cuppen ett eller ett par år så kan den nog växa ganska så bra. Och som du säger så är det nog väldigt svårt att kunna köra så pass bra och tajt racing som man kan med dessa maskiner till en så billig peng! Jag gillar verkligen iden med att ta in denna hoj till racingvärlden och samtidigt att Kawasaki försöker göra det möjligt för fler att rejsa billigt! Billig hoj, billigt racekitt samt billigt reservdels/däck konto! Sånt behövs för att få igång svensk rr! :yoparty :tummenupp


Kommer jag i form i år... (Har fått en jobbig allergi, jag inte blir av med) är en Er6:a på inköpslistan..

Har inga visioner att köra ifrån dig.... annat än in i första kurvan :fatta!:pussa:jäs:angel
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men vad i hela friden?
Syftet med Speedster är inte att den ska vara schysst, utan att alla möjliga ska kunna testa att rejsa lite billigt, eller rejsa lite mer uppstyrt än på valfri bandag, mot andra. Man kör ju för helvitti inte för att vinna över elitföraren som halkat in på en ER6a, utan som i alla rejs så kör man mot den man har närmast framför, och närmast bakom. Jag är skitlångsam, och har inte kört något riktigt rejs än, men det är iaf så jag upplever det nr jag ligger och harvar nånstans mittfälts på startträningarna med efterföljande tokbombande på banan med SMCs Steg 6 och jag är helt säker på att det vore så jag skulle uppleva det på ett riktigt race.
Den där i fronten, att komma ifatt honom är ett flerårsprojekt, men den där precis framför mig DEN JÄVELN SKA JAG OM! Och när man lyckas köra om så får man en ny jävel som man ska om. Och det är helt fantastiskt kul.
Mitt mål för året är att köra Rookie 600, och komma i mål. Sist? Nån ska ju vara det med. :hihi
Måste bara få ner tiderna liiiiite (eller ja, en jävla massa egentligen.)

CB_tobbe, du får ta licensen och börja köra med oss andra dumma jävlar. :hihi
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
I en liknande diskussion för några år sedan om en billig klass var det ett himla hallå som slutade med den töntigaste regeln nånsin "mc av supermototyp är ej tillåten", eller nåt liknande. Vad gäller i speedster?
Säg att jag har en ktm duke, en ktm 690 SM och en Husaberg FS 570 (googla gärna modellerna). Är jag välkommen med alla tre?
Eller kanske ingen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I en liknande diskussion för några år sedan om en billig klass var det ett himla hallå som slutade med den töntigaste regeln nånsin "mc av supermototyp är ej tillåten", eller nåt liknande. Vad gäller i speedster?
Säg att jag har en ktm duke, en ktm 690 SM och en Husaberg FS 570 (googla gärna modellerna). Är jag välkommen med alla tre?
Eller kanske ingen?

Sålänge de uppfyller regler för najning och uppsamlingskärl m.m. som återfinns i SVEMOs regelverk så ska det inte vara något som hindrar det. Låt inte för mycket bara. :fakta
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
I en liknande diskussion för några år sedan om en billig klass var det ett himla hallå som slutade med den töntigaste regeln nånsin "mc av supermototyp är ej tillåten", eller nåt liknande. Vad gäller i speedster?
Säg att jag har en ktm duke, en ktm 690 SM och en Husaberg FS 570 (googla gärna modellerna). Är jag välkommen med alla tre?
Eller kanske ingen?
Enligt rr reglementet punkt 3.1 är det inte tillåtet att köra mc av supermototyp i någon roadracingklass. Men en ktm690 duke räknas väl knappast som en supermoto.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Hur var det med däcken nu igen, man fick inte köra på slicks va? Men DOT-godkända funkade? Typ Bridgestone R10, Dunlop D212, Supercorsa Sc osv? Måste ta tag i najning/licenslösning (gått kursen) och mc id, de låter ju sketansköj med lite lagom seriös tävlan!
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det finns fortfarande ett par ganska grundläggande problem. Det är bredden på det tillåtna hojmatrialet i klassen. Det skapar onödiga kostnader och orättvisor i klassen. Den lekfulle med stor plånbok som kan köpa t.ex zx 10r eller ducati 1199 r och samtidigt ha pengar att sko den med däck. Den fattiga studenten som kommer på sin cb 500 eller ninja 300 har liten chans till framgång trots förarskicklighet. Sedan har vi tyvärr internationella elitförare som tävlar utan seriöst motstånd i klassen

Det finns en sån sport (Folkrace) som du söker men denna klass är nog ännu vassare eftersom det finns en uppsjö hojar att välja på och en sak till, bara för att du har 210 hk i hojen är det inte sagt att du är snabbast. Tack för att klassen finns där i princip allt funkar..
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top