Motionärsklass i roadracing!

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Motionärklass?

Vad hände med tvångsuppklassning? Vinnaren av dagens speedster tävling borde skämmas..................

Det ryktas att tvångsuppklassningen är borttagen. Eller snarare att den bara var på förslag från början och aldrig blev inskriven i reglementet.

Fast lite häftigt är det väl att i princip hela Speedster Cup-fältet skulle ha placerat sig i övre halvan av Rookie 1000. Och att jag är 10 sekunder långsammare än den långsammaste idag... :3freak

Last edited:

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
Är inte reglerna att du måste vara "snabb" i 2 lopp innan tvångsuppklassning? Har inte koll på om dagens förare har kört 2 lopp nog snabbt tidigare.

Det ryktas att tvångsuppklassningen är borttagen. Eller snarare att den bara var på förslag från början och aldrig blev inskriven i reglementet.

Fast lite häftigt är det väl att i princip hela Speedster Cup-fältet skulle ha placerat sig i övre halvan av Rookie 1000. Och att jag är 10 sekunder långsammare än den långsammaste idag... :3freak

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Är inte reglerna att du måste vara "snabb" i 2 lopp innan tvångsuppklassning? Har inte koll på om dagens förare har kört 2 lopp nog snabbt tidigare.

Några är nya, men några har varit snabba varje gång. Fast tvångsuppklassningen infördes ju aldrig vad jag vet.

Om några år är jag också snabb om jag får vara skadefri... :brynad

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kul att se att ett gäng nybakade alternativt avdankade rejsputtar har lite fart i sig. Dom lär väl själva kunna läsa innantill i resultatlistorna att dom är mogna att kliva vidare till rookieklasserna utan att riskera att känna sig ivägen där. Isåfall har speedstercup gjort nytta som inkörsport.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
1. Amigoo verkar ha kraschat..

amigoo.JPG

Gick det SÅ fort?? :crash

2. Hmm,, hade fått för mig att Speedster skulle gå till helgen? Har det redan körts alltså?

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1
Kul att se att ett gäng nybakade alternativt avdankade rejsputtar har lite fart i sig. Dom lär väl själva kunna läsa innantill i resultatlistorna att dom är mogna att kliva vidare till rookieklasserna utan att riskera att känna sig ivägen där. Isåfall har speedstercup gjort nytta som inkörsport.

Vi får hoppas att det blir så! Då är vi på väg att lyckas.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Öhh, amigoo funkar igen.. kikade på race 1 som hastigast och det ser ju ut som att 8 av 11 körde under 1.14.. Några dessutom med ganska god marginal.. Är det "motionärstempo" som lockar folk på i princip vilken hoj som helst som var syftet med klassen? :va

Njae, inte riktigt...
Om de fortsätter köra i serien så får nog behovet av tvångsuppklassning tas upp. Jag menar, det skulle ju inte vara ett dyft dyrare att köra i Rookie och ha samma tider där.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
När jag skulle till jobbet imorse var det för övrigt nån jävla mupp som hade ställt ett släp i garaget med en hoj på som jag var tvungen att flytta på, och utanför garageporten stod det en bil ivägen. Samma bil som samma mupp hade lagt mina handskar och min hjälm i som jag fick gräva fram i tetrispackningen.
:hihi

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1
Njae, inte riktigt...
Om de fortsätter köra i serien så får nog behovet av tvångsuppklassning tas upp. Jag menar, det skulle ju inte vara ett dyft dyrare att köra i Rookie och ha samma tider där.

Jag har faktiskt hört klagomål på att det är dyrare deltagaravgift i Rookie än Speedster...

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Jag har faktiskt hört klagomål på att det är dyrare deltagaravgift i Rookie än Speedster...

Kör inte Rookie några fler varv än i speedster? Kanske så man räknat för att slippa klagomål på att det kostar lika mycket trots att man inte får köra lika mycket...

Sedan är nog 1.15 tider inte så inihelvete fort när man väl fått på (skurna) slicks och lite rejsadrenalin. Jag kör ju för tusan 1.15 med min 13 år gamla gathoj i samma skick som den lämnade senaste besiktningen med stöd, passagerarfotpinnar, alla lysen och drevning som gör att jag aldrig använder högsta växeln och kommer upp i max 220 på rakan enligt gps loggen. Och då har jag inte provat att starta i något riktigt rejs ännu.

Men de duktiga förarna som är nere på 1.10-1.12 får ju komma med bra motivering om dom skall starta i speedster nästa rejs, hänger man med i rookie tempo så skal man ju köra den klassen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Kör inte Rookie några fler varv än i speedster? Kanske så man räknat för att slippa klagomål på att det kostar lika mycket trots att man inte får köra lika mycket...

Sedan är nog 1.15 tider inte så inihelvete fort när man väl fått på (skurna) slicks och lite rejsadrenalin. Jag kör ju för tusan 1.15 med min 13 år gamla gathoj i samma skick som den lämnade senaste besiktningen med stöd, passagerarfotpinnar, alla lysen och drevning som gör att jag aldrig använder högsta växeln och kommer upp i max 220 på rakan enligt gps loggen. Och då har jag inte provat att starta i något riktigt rejs ännu.

Men de duktiga förarna som är nere på 1.10-1.12 får ju komma med bra motivering om dom skall starta i speedster nästa rejs, hänger man med i rookie tempo så skal man ju köra den klassen.

Den här helgen är det iaf samma antal varv för rookie och speedster, och samma anmälningsavgift. Har inte koll på hur det varit tidigare, eller på hur det blir senare.

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp

Håller med till viss del, men då känns det som 1an och 2an alltid kommer bli Jesper och Markus på ER-6orna, för så fort de blir slagna är den som slagit dem för snabb för klassen.

Plocka bort dem som är "för snabba för speedster" i resultatlistorna och se resultatet, då tycker jag som åskådare att det var mer spännande med lite kamp på banan i täten.

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2

1:15 är "inihelvete fort" för mig... :3freak

Till nästa säsong skall jag nog lobba för att det införs en instegsklass inom svensk roadracing. Lite som en motionärsklass där man skall kunna komma med den hoj man har och rejsa och ha kul. Det skall vara en klass där man i första hand skall kunna ha köra med sina jämlikar och prova på det här med att rejsa utan att behöva köra så fort att kalsongerna byter färg. Jag är lite inne på arbetsnamnet Slowster Cup.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
1:15 är "inihelvete fort" för mig... :3freak

Till nästa säsong skall jag nog lobba för att det införs en instegsklass inom svensk roadracing. Lite som en motionärsklass där man skall kunna komma med den hoj man har och rejsa och ha kul. Det skall vara en klass där man i första hand skall kunna ha köra med sina jämlikar och prova på det här med att rejsa utan att behöva köra så fort att kalsongerna byter färg. Jag är lite inne på arbetsnamnet Slowster Cup.

Kör du runt 1.20 på vanliga bandagar och när du börjar köra speedster cup så tror jag inte det går många res innan du tycker 1.15 är motionärstempo. Kör du med typ dunlop sportsmart sportmax däck nu i c:a 1.20 så tappar du 2-3 sekunder så fort du satt på däck med lite roligare profil.

Sedan handlar ju sportster om att alla är välkomna, vill några snabba vara med och köra så fine men det är ju inte på bekostnad av att de som inte tar sig runt lika fort.

Bryt gärna ut ER-6 cupen i en egen resultatlista då det uppenbarligen är ett par sjukt snabba förare som kör där. Och fokusera på fighterna mellan förare som kör ungefär lika, oavsett om dom ligger i täten eller ett varv efter.

Jag är sjukt sugen på att köra speedster men i år fick fokus ligga på annat så hojen står och samlar spindelväv i garaget. Hade inte brytt mig ett dugg om att jag legat ungefär näst sist i senaste resultatlistan.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati