Motionärsklass i roadracing!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kör du runt 1.20 på vanliga bandagar och när du börjar köra speedster cup så tror jag inte det går många res innan du tycker 1.15 är motionärstempo. Kör du med typ dunlop sportsmart sportmax däck nu i c:a 1.20 så tappar du 2-3 sekunder så fort du satt på däck med lite roligare profil.

Sedan handlar ju sportster om att alla är välkomna, vill några snabba vara med och köra så fine men det är ju inte på bekostnad av att de som inte tar sig runt lika fort.

Nu var väl inte "problemet" att några åker runt på 1.15.. Utan att 80% av fältet (iaf igår) körde under 1.14.

Du kanske kallar det motionärstempo, jag gör det inte.

Jag tycker att typ 1.13-1.14 och lägre borde vara ett Rookietempo.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Kör du runt 1.20 på vanliga bandagar och när du börjar köra speedster cup så tror jag inte det går många res innan du tycker 1.15 är motionärstempo. Kör du med typ dunlop sportsmart sportmax däck nu i c:a 1.20 så tappar du 2-3 sekunder så fort du satt på däck med lite roligare profil.

Sedan handlar ju sportster om att alla är välkomna, vill några snabba vara med och köra så fine men det är ju inte på bekostnad av att de som inte tar sig runt lika fort.

Bryt gärna ut ER-6 cupen i en egen resultatlista då det uppenbarligen är ett par sjukt snabba förare som kör där. Och fokusera på fighterna mellan förare som kör ungefär lika, oavsett om dom ligger i täten eller ett varv efter.

Jag är sjukt sugen på att köra speedster men i år fick fokus ligga på annat så hojen står och samlar spindelväv i garaget. Hade inte brytt mig ett dugg om att jag legat ungefär näst sist i senaste resultatlistan.

Jag kör 1:27 med mina Sportsmart 2 utan att boka tid hos Fonus innan jag rullar ut.
Allt under 1:20 tycker jag är snabbt. Under 1:15 är inihelvete snabbt. Under 1:10 är Hyland-snabbt.

ER6-cup är ett stort misslyckande hittils. De har inte lyckats locka en enda förare.

Om jag hade haft tid skulle jag ha fixat nummerskylt och uppsamlingskärl på min ER-6:a och kört med den i helgen. Då hade jag kommit trea i ER-6-Cup. :fakta

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Nu var väl inte "problemet" att några åker runt på 1.15.. Utan att 80% av fältet (iaf igår) körde under 1.14.

Du kanske kallar det motionärstempo, jag gör det inte.

Jag tycker att typ 1.13-1.14 och lägre borde vara ett Rookietempo.

Ja, med det tempot behöver man ju inte känna sig ivägen i rookie och det måste ju vara mer utvecklande och roligt att köra där. Så om man fortsätter starta i speedster med det tempot i kroppen så är man ju bara orättvis mot sig själv. Kan ju vara så att man bara är snabb på en enda bana i sverige iofs :)

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1
Ja, med det tempot behöver man ju inte känna sig ivägen i rookie och det måste ju vara mer utvecklande och roligt att köra där. Så om man fortsätter starta i speedster med det tempot i kroppen så är man ju bara orättvis mot sig själv. Kan ju vara så att man bara är snabb på en enda bana i sverige iofs :)

Håller med, men folk tänker olika och så länge det är frivilligt att välja klass så blir det ju just det, olika...

Jag tror vi tjänar på att vara hårdare med uppklassing. Jag tror vi får in fler nybörjare då.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är inte reglerna att du måste vara "snabb" i 2 lopp innan tvångsuppklassning? Har inte koll på om dagens förare har kört 2 lopp nog snabbt tidigare.

Är inte det lite irrelevant? Även om man aldrig startat utan bara kört bandagar så borde man mycket väl veta med sig att man inte platsar i Speedster om man kör 1.10 tider. Har man nu det tempot i kroppen, varför i [fult ord] startar man inte i Rookie för?

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr

Är det inte dags att ge sig snart? Killen kör 1.10 på åsen o ställer upp i speedster:gråta...
I superbike fanns det killar som körde 1.11 och i R-1000 hade han hamnat top 5...

Som sagt pinsamt värre:tummenner:tummenner:3freak

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Tog det lite lugnare i 2:a passet, eftersom jag undersökte grusets densitet i hårnålen....
Nåja, inte kattskit med ett högbygge, jag är inte först men jefligt nära:)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jahaja, nu har jag iaf hunnit vara på banan och skriva in mig och ställa upp tältet, tappa hojen i backen och daska mig själv i asfalten. Börjar bra. :fakta
Men, hojen är godkänd och jag med.
Imorgon ska jag inte missa förarmöte, kval och rejs... Mer än så ska jag inte behöva hålla ordning på.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Jahaja, nu har jag iaf hunnit vara på banan och skriva in mig och ställa upp tältet, tappa hojen i backen och daska mig själv i asfalten. Börjar bra. :fakta
Imorgon ska jag inte missa förarmöte, kval och rejs... Mer än så ska jag inte behöva hålla ordning på.

Tappa hojen i backen gjorde jag med i våras på försäsongsträningen, nylackad,nya kraschpuckar,nya kåpor allting upputsat och sedan fördärvat innan jag ens satt min fot på banan........

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tappa hojen i backen gjorde jag med i våras på försäsongsträningen, nylackad,nya kraschpuckar,nya kåpor allting upputsat och sedan fördärvat innan jag ens satt min fot på banan........

Heh, man känner sig så fruktansvärt smidig när man gör sånt. Min hoj har dock redan en grundlig mängd patina så att tappa den i asfalten var ingen större grej. >.< Ja, förutom för egot då.

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010

Ha, ha, förarmöte.... Det hade jag HELT missat... Du kan hämta en gratisöl hos mig (säger det inte högt men det finns rosevin också).:tummenupp

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
rag och Ulvhamne:
Stort tack för ölen! De ligger på kylning, tyvärr hann de inte bli kalla nog för att avnjutas i tid ikväll men imorgon kommer de att vara perfekta. Mitt mål är att inte skaffa mig fler skador och "let the speed come to me slowly", så nästa år kanske jag kan få glädjen att få ge tillbaka några öl. Idag hade jag i alla fall roligt, trots allt. :tummenupp

Hubner:
:Bugar

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ny dag, nya möjligheter! :tummenupp

I box 8 finns ett set beggade regndäck för en tusing om någon är sugen. :)

just ju, är där till 8..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...