Motionärsklass i roadracing!

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag hoppas verkligen att det inte var jag som var orsaken till din åkertur... :(

Lycka till nästa år i R1000! :tummenupp

Nej det var inte du PeteR1 :)
Det var heller ingen annan förare än jag själv som var orsak till det. Orsaken var att jag inte såg till att ha marginal att hantera situationen trots att jag visste att denna fartskillnad fanns.

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
Race preppad Gixxer K7
Nej det var inte du PeteR1 :)
Det var heller ingen annan förare än jag själv som var orsak till det. Orsaken var att jag inte såg till att ha marginal att hantera situationen trots att jag visste att denna fartskillnad fanns.

Får man fråga vad som orsakade kraschen i R1000, adrenalin av att köra i just R1000?

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Får man fråga vad som orsakade kraschen i R1000, adrenalin av att köra i just R1000?

Nej det hade inte med det att göra. Kraschen var i snabbvänstern innan depåkurvan under kvalet. Jag blev omkörd på yttern, men omkörningen tog lite för lång tid så jag kunde inte glida in bakom när jag driftade ut i kurvan. Jag slog av för att kunna komma in bakom istället för att kroka ihop. Delvis pga att hojen reser sig marginellt vid avslaget och kanske delvis också pga viss orutin vid en sån situation så lyckas jag inte hålla mitt spår utan det blir så att säga bredare än vad banan är. Jag går av...

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Nej det hade inte med det att göra. Kraschen var i snabbvänstern innan depåkurvan under kvalet. Jag blev omkörd på yttern, men omkörningen tog lite för lång tid så jag kunde inte glida in bakom när jag driftade ut i kurvan. Jag slog av för att kunna komma in bakom istället för att kroka ihop. Delvis pga att hojen reser sig marginellt vid avslaget och kanske delvis också pga viss orutin vid en sån situation så lyckas jag inte hålla mitt spår utan det blir så att säga bredare än vad banan är. Jag går av...

Men...du är okej?

hyland

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
S1000rr -10
3 st.......Blev varken tillfrågad eller uppmanad men gick till domaren på söndag morgonen å frågade om jag fick åka Rookie, å det fick jag efter att han kollat varvtider.
Håller ned om att tvångsuppflyttning bör finnas.
Håller absolut inte med om att det var oroligt vid varvningar, blir vad man gör det till kan jag tycka.
Starten i R 1000 va däremot hårig,va som att befinna sig i ett tv spel, skrattade hela 1:a varvet.
Hade lika kul i fronten på Speedster som i kön på R 1000.:tummenupp

Vi var två som klassades upp till R1000 då, jag (#12) och #51. Tvångsuppklassningen är borttagen så det var frivilligt men med en mycket tydlig uppmaning från Svemo.

Eftersom jag höll med om logiken att klassa upp och dessutom tycker att det borde vara tvång så tog jag det som positivt och gick till R1000. Jag körde 1.12-tider och det var mer än ok spännande när jag skulle varva förare på 1.30-tider. Fick till slut köra rakt ut på åkern i esset för att inte klyva en annan förare. Så poäng blev det inte. Sen kom ju den hårda kraschen i R1000 premiären... Upp som en sol, ner som en pannkaka.

Här är mina 5 cent:
- Ska er6-cup vara kvar måste det vara en egen klass, även om den körs tillsammans med en annan.
- Tvångsuppklassning är ett måste i alla klasser där det är applicerbart, annars är vi på ruta 0 igen.
- Speedster Cup-idén är här för att stanna.
- Döp om R1000 till Superbike och R600 till Supersport
- Döp om Speedster till Rookie Cup

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1
Läste precis första sidorna av tråden igen... Många var oroliga och kritiska...

Visst var det spännande att träna ihop med 125-juniorerna som är lika snabba i kurvor som på rakor! :hihi

Jag har nästan bara bra erfarenheter från året, men vad tycker ni andra som var med och tävlade?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Visst var det spännande att träna ihop med 125-juniorerna som är lika snabba i kurvor som på rakor! :hihi

Jag har nästan bara bra erfarenheter från året, men vad tycker ni andra som var med och tävlade?

Det var väl lite överraskande när Hubner kom brölande på innern i kurvorna, men för min del var det iaf inga otrevliga ögonblick som orsakades av olika hastigheter eller olika effekter på fordonen.
De lite läskiga ögonblicken orsakades helt av mig själv genom att köra bra mycket fortare än vad jag vågar. :hihi

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2

Jag har haft en bra säsong. Jag har skrattat i hjälmen åt Hubner och er andra raketer, träffat många trevliga människor och njutit av depåhäng.

Det jag tyckte var läskigt var min känsla av att jag inte ville vara i vägen för er andra... :3freak

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag har haft en bra säsong. Jag har skrattat i hjälmen åt Hubner och er andra raketer, träffat många trevliga människor och njutit av depåhäng.

Det jag tyckte var läskigt var min känsla av att jag inte ville vara i vägen för er andra... :3freak

Jag håller med. Det var inga problem- tills jag verkligen fick upp farten. Hubner och några andra med erfarenhet oavsett ålder hanterade de stora fartskillnaderna utan problem. För min del blev det lite väl svårt till sist.

Det får väl anses vara bevisat att konceptet funkar. Några ändringar behövs vilket jag skrivit om tidigare, men blandningen av motorstorlekar, hojtyper och juniorer-seniorer var aldrig ett problem.

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Några säsonger till så är jag ensam i Speedster Cup! Först och sist i varje lopp! :banana

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka