Läste precis första sidorna av tråden igen... Många var oroliga och kritiska...
Visst var det spännande att träna ihop med 125-juniorerna som är lika snabba i kurvor som på rakor!
Jag har nästan bara bra erfarenheter från året, men vad tycker ni andra som var med och tävlade?
De två gånger jag var med har jag bara bra erfarenheter av. Tyvärr blev det bara två gånger för mig pga en knäskada jag fick i påskas när jag körde enduro. Är fortfarande inte helt ok efter den skadan. Hoppas att bli helt ok till nästa års säsong, som jag verkligen ser fram emot.
Några reflektioner: Riktigt så enkelt som jag trodde att det skulle bli att börja köra race, efter snacket med Fredrik Hansson på mässan i januari i år (se första inlägget i den här tråden), blev det ju inte. Missförstå mig inte, roligare än vad jag hade under de två tävlingar jag var med har jag inte haft på sisådär 35 år... Men det var liiite mer jobb, och dyrare, att köra några race än vad jag trodde. Och ändå har jag hållit det hela på en mycket moderat nivå, med en i stort sett standardhoj och gatdäck.
Rent körmässigt under tävlingarna märkte jag inte av problemen med skillnader i hästkrafter mellan hojarna. Och jag hoppas att ingen hade problem med mig. Det var ju väldigt intressant att kunna följa med Marcus och Hubner (eller nån annan snabbkörare) nån kurva när jag blev varvad, och se vad de gör som inte jag gör. Mycket lärorikt.
Väldigt kul var att alla man träffar är så hjälpsamma. Hade man problem med nåt, eller om det var nåt man funderade på, var det bara att fråga närmsta granne om hjälp eller råd. Trevligt också att träffa nytt folk som jag ser fram emot att få träffa igen på fler race. Det är ju väldigt kul att snacka med folk om racet man nyss kört när man ligger på ungefär samma tider och kubbas med varandra.
Vad jag skulle behöva är fler träningstillfällen. Men där sätter väl ekonomin och sociala förpliktelser käppar i hjulet. Ska iaf försöka få till några fler träningar/bandagar nästa år, utöver racen.
Och jag har insett vikten av att köra på riktiga däck till nästa år, typ Dunlop D212, Pirelli Supercorsa SC eller Bridgestone R10. Det är nåt jag rekommenderar till de som vill prova på den här klassen - mina Dunlop Sportsmart blev märkbart hala (även i mitt måttliga tempo) efter 10-15 varv på Gelleråsen under Bike Week.
Och regndäck är ju inte heller helt fel att köpa.
Och man måste lära sig att kränga och balansera däck snabbt själv.
Jag försöker komma på nåt jag uppfattade som negativt, men det är svårt...
Halvtaskig uppkoppling mot nätet (4G-telefon) både i Falkenberg och i Karlskoga.
För få startande i Falkenberg (för långt från Stockholm?).
Det var några av mina reflektioner.
Ragge #11 Speedster Cup