Motionärsklass i roadracing!

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Ni som kör Speedster och andra klasser, har ni tecknat extra olycksfallsförsäkring utöver licensen? Frågade mitt fb Trygg Hansa men dom hade ingen som gällde vid motorsport.

Jag har en gruppförsäkring via min arbetsgivare. Den gäller även under träning och tävling. Vad jag förstår så är det också det normala med gruppförsäkringar. Kolla upp det.

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Ni som kör Speedster och andra klasser, har ni tecknat extra olycksfallsförsäkring utöver licensen? Frågade mitt fb Trygg Hansa men dom hade ingen som gällde vid motorsport.

Jag har en olycksfallsförsäkring i Förenade Liv via mitt fackförbund.
Det slår mig nu att jag kanske ska försöka få nån slags ersättning för min knäskada.
Kan ju vara intressant att se om de betalar ut nåt för en skada vid träning med enduro-mc.

Jag blev sjukskriven, men plockade aldrig ut nån sjukersättning.
Jag jobbade som "vanligt", haltandes på kryckor i tre veckor. Och sen haltandes utan kryckor i ytterligare några veckor... Kan alltså inte åberopa förlorad arbetsinkomst, men kanske ersättning för sveda och värk.
Om inte annat kan det ju vara intressant att få veta om försäkringen gäller vid mc-körning.

Skulle jag få veta nåt som kan vara till nytta för andra mc-åkare,
återkommer jag med info.

tarantella

Medlem
Gick med
25 Jul 2009
Hoj
Cbr600rr-07, Cbr600rr-05
Skandias olycksfallsförsäkring gäller för träning och tävling sålänge man inte tjänar pengar på sitt tävlande.

Mr Nilsson

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2010
Hoj
Bmw s1000rr, Husaberg 390
Trevligt med lite film från smfinalen:tummenupp
Synd man blev omkörd bara:( ..men snart e de dags igen då jäklar

Speedster #19

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
När brukar tävlingsschemat för kommande år publiceras? Så man vet när man ska vara ledig nästa sommar :tummenupp

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
På avslutningsfesten i karlskoga i slutet av denna månaden. Sen brukar det ändras ändå fram till premiären. . . . . .har iaf. vart så innan men är väl lovat bättring nu. :)

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
På avslutningsfesten i karlskoga i slutet av denna månaden. Sen brukar det ändras ändå fram till premiären. . . . . .har iaf. vart så innan men är väl lovat bättring nu. :)

Ja, vill man har startande så vill det väl till att man håller på datumen man sätter... Men OK, slutet av månaden alltså. Tack

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Ett underforum för Speedster Cup?

Tjo,

Rookie 600 & 1000 har ett underforum.
Borde vi inte be om att få ett underforum för Speedster Cup?

Jag är övertygad om att vi kommer att få massor av aktivitet kring Speedster Cup 2015 som fram tills nu har samlats i vår "motionärstråd".

Vad tycker ni?

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Låter bra Morris !

Tvärr får jag nog inte premiära förns 2016 =)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag har en gruppförsäkring via min arbetsgivare. Den gäller även under träning och tävling. Vad jag förstår så är det också det normala med gruppförsäkringar. Kolla upp det.

Japp, gruppförsäkringar i allmänhet, t ex via fackförbund, saknar de där finstilta raderna som gör att vanliga försäkringar inte gäller vid t ex bankörning och träning/tävling.

Jag har skriftligt (via epost) från mitt försäkringsbolag att försäkringen gäller om jag skadar mig på bana oavsett om det är smc-körning eller lekstuga. Är försäkrad via fackförbundet ST.

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Hej igen!

Det här med licenstagning.. såg att det kommit upp datum nu redan för linköping. Ska boka in mig, men har jag hört rätt, rätta mig annars.. Behöver man ta nytt licens varje år ? Är det till samma pris eller blir det billigare om man redan har ? Kostar 2200 :- såg jag på linköping, samma priser överallt ?

Tack på förhand, vilsen kille!

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Hej igen!

Det här med licenstagning.. såg att det kommit upp datum nu redan för linköping. Ska boka in mig, men har jag hört rätt, rätta mig annars.. Behöver man ta nytt licens varje år ? Är det till samma pris eller blir det billigare om man redan har ? Kostar 2200 :- såg jag på linköping, samma priser överallt ?

Tack på förhand, vilsen kille!

Hallå!

Du behöver bara gå licenskursen 1 gång. Sedan får du lösa ut din licens varje år. Licensen kostar ca 3000 kr/år. Om du inte löst ut någon licens på 5 år (tror jag det är) så får du gå om licenskursen.

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Hallå!

Du behöver bara gå licenskursen 1 gång. Sedan får du lösa ut din licens varje år. Licensen kostar ca 3000 kr/år. Om du inte löst ut någon licens på 5 år (tror jag det är) så får du gå om licenskursen.

Fast det beror ju helt på vilken typ av licens man väljer att plocka ut. En baslicens t.ex som räcker för att köra träningar samt enstaka tävlingar i Sverige är ju betydligt billigare än så. Vill minnas att det var en tusenlapp eller strax över för bas. Rätta mig om jag har fel.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Fast det beror ju helt på vilken typ av licens man väljer att plocka ut. En baslicens t.ex som räcker för att köra träningar samt enstaka tävlingar i Sverige är ju betydligt billigare än så. Vill minnas att det var en tusenlapp eller strax över för bas. Rätta mig om jag har fel.
1500 plus avgift vart det ifjol.

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1

Man får bara köra klubbtävlingar med baslicens, men den kan kompletteras med tillfällig tävlingslicens för runt 500 kr/racehelg.

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Man får bara köra klubbtävlingar med baslicens, men den kan kompletteras med tillfällig tävlingslicens för runt 500 kr/racehelg.

Javisst, men det är ju fortfarande det billigaste alternativet för att få ut sin licens menar jag. Om det är det man vill. Man behöver ju inte köpa licensen för 3000:- om man inte planerar att tävla första året.
Så gjorde jag förra året i alla fall för att inte licensen skulle brinna inne. Tränade bara ett par ggr. Hade jag inte tagit ut den hade jag varit tvungen att gå om licenskursen.

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Okej, så baslicens ingår i stortsett inga förmåner, köra klubbtävlingar. Min klubb har inte äns Road racing.

Fan, det känns ju lite ruttet att varje år behöva lösa ut den, finns det någon som kan förklara för mig varför systemet är så ? Jag har svårt att argumentera för varför det är så...just nu iaf. kostar det lika mycket att lösa ut den som att gå kursen ? Det kan inte vara möjligt

Simon

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...