Tankskum, är det någon som på allvar har problem med att även "försvarets" från exvis Axxon löses upp och täpper till filter mm? Är Explosafe istället för tankskum? Ska man satsa på det istället?
Mitt tips är att du väntar med tankskum till precis innan din första tävling. Varför? Jo, det tisslas och tasslas om att kravet på tankskum kanske, eventuellt, möjligen kommer att tas bort. Det fyllde en viss funktion när tankarna gjordes av plast och/eller kolfiber, de tankarna sprack på ett spännande vis och spred bensinmoln omkring sig. Nu, med plåttankar blir inte effekten lika spektakulär vid vurpor, men när tanken går sönder så rinner bensinen ut lika bra med tankskum som utan.
En annan sak som det skumma folket hävdar är att det hindrar bensinen från att skvalpa runt och skifta tyngdpunkten på hojen. Personligen tror jag att det kan vara sant för ett deffat fullblodsproffs på en endurancehoj som jagar tiondelar i världseliten. Jag, som lönnfet låtsasrejser i kön på Speedster Cup, känner ingen skillnad på om hojen är fulltankad eller tom vare sig med skum eller utan.
Personligen fyllde jag min tank med skum från XLmoto. Det är blått och fint och de som besiktar hojen brukar säga "Oj, ja, du har fyllt tanken ordentligt i alla fall." när de känner på den översta kuben med fingret och den inte rör sig en millimeter... Om kravet på tankskum tas bort så kan det tänkas att jag försöker fiska ut alla mina kuber. Eller så får de vara kvar så kan jag sprätta runt i depån och hävda att jag inte vill att den skiftande tyngdpunkten skall påverka min körning...