Moto GP Estoril -2006

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
PacMan skrev:
2554922 Jag fattade det som att du tyckte att det var bekvämt att hålla på Rossi, eftersom han ändå alltid vinner till slut...ungefär. Det jag menade var att om alla tänkte som du skulle stödet för de andra förarna vara obefintligt, vilket inte hade varit så bra för MotoGP-serien.

Va?
jag tror inte du förstår någonting.
Valentino Rossi är en av de största någonsin, jag är full av beundran och har
svårt att förstå varför man skulle välja ut någon halvfigur som någon som man tycker borde vinna VM istället. Parallellen finns till Elvis vs Tommy, den
som hade kvalitet lever kvar som the King medan den andra ....

Det sämsta för serien är om försiktig taktik slår ut skicklighet och offensiv körning. Tråkigt = dåligt.

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2554813 Det sorgliga är bara att den bäste i din värld inte är den som presterar bäst resultat utan den som försöker göra bäst resultat och gärna gör det lite spektakulärt.
Vem är du att definiera betydelsen av ordet ”Bäst” och varför skulle det vara ”Sorligt” om någon tycker annorlunda än du?

sandstream

Guest
gthyni skrev:
2554847 vad snackar du om?
vem är det som leder VM egentligen?
Jag vänder mig emot det eviga tjafset från en del (ingen nämnd ingen glömd) om "värdiga" vinnare.
Fram till Estoril så var Hayden en ovärdig vinnare av titeln trots att han ledde serien eftersom han kör som en kärring och fegar.
Nu leder Rossi och då pratas det direkt om vem som leder tabellen och det har plötsligt blivit ett bevis på att han är bäst.
(Att han är den bäste föraren är vi nog alla överens om, att vara värdig vinnare är något helt annat).
Nyteknik skrev:
2555187 Vem är du att definiera betydelsen av ordet ”Bäst” och varför skulle det vara ”Sorligt” om någon tycker annorlunda än du?
Du förstod nog mycket väl vad jag menade, sluta fjanta dig.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
jag har bidat min tid och lyssnat på tjatet om VM-ledaren hela säsongen,
nu när det ska avgöras är ordningen återställd, även om polletten inte riktig
fallit ner hos alla. :hihi

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
sandstream skrev:
2555197
(Att han är den bäste föraren är vi nog alla överens om, att vara värdig vinnare är något helt annat).
Mina filosofiska och retoriska kunskaper är inte oändliga. Därför får jag nog be om en förklaring av logiken i ovan citerade mening. :va

sandstream

Guest
elwe skrev:
2555246 Mina filosofiska och retoriska kunskaper är inte oändliga. Därför får jag nog be om en förklaring av logiken i ovan citerade mening. :va
Okej, jag ska ge det ett försök men räkna inte med att bli så mycket klokare.

I min värd existerar inga värdiga vinnare utan den som vinner vinner.
Att vinna behöver dock inte med automatik innebära att man är bäst.
Idrottens historia är full av skrällar där det bästa laget/bästa utövaren fått stryk av något sämre lag/en sämre utövare för att de haft en dålig dag/en dålig säsong.

Typexemplet är OS-finalen i Short-Track där en australiensare gick till final och vann trots att han var sämst av de fyra som körde finalen.
I sista kurvan vurpade nämligen de tre i täten och australiensaren kunde förvånat glida i mål som vinnare av guldmedaljen.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
sandstream skrev:
2555254 Typexemplet är OS-finalen i Short-Track där en australiensare gick till final och vann trots att han var sämst av de fyra som körde finalen.
I sista kurvan vurpade nämligen de tre i täten och australiensaren kunde förvånat glida i mål som vinnare av guldmedaljen.
Precis så är det med Hayden!

:D

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Busaberg skrev:
2554853 Är det inte alltid den bäste som vinner då:confused:

Jag håller med dig om du tar bort N:et efter "de" och byter ut E mot ett A i "bäste". Jag vill alltså ha det till "Är det inte alltid de bästa som vinner?" Motorsport är en lagsport där föraren är en del i en helhet. Jag tycker inte att Hayden är den vassaste föraren i fältet, däremot är Repsol Honda onekligen ett av de vassare paketen i fältet, Hayden har som sagt inte en enda DNF i år förutom när han blev torpederad, Rossi har ju två DNF pga problem med hojen. Det räcker inte hur snabb du än är som förare om inte hojen håller i alla varv.

Dessutom är ju en VM-titel ett bevis på historiska meriter, det vill säga det team som presterat bäst under den gångna säsongen under de omständigheter som gällt. Det betyder inte nödvändigtvis att de är det bästa teamet i början av säsongen, i slutet av säsongen eller någon gång däremellan. Det betyder bara att de har presterat bäst under den gångna säsongen som helhet och under de omständigheter som har gällt.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
2555171 Den amerikanska siten Superbikeplanet kan aldrig låta bli att försöka sig på satir när de skriver om Haydens motståndare. Men eftersom redaktörerna är amerikaner blir det aldrig roligt.

Nu citeras i alla fall Puig vilket såklart är intressant läsning:

http://www.superbikeplanet.com/2006/Oct/061019a.htm

Mer jänkeromantik. :)

http://www.motogpnews.com/home.php?pageid=734
No Accident

By Langdon Beano

I still have yet to come to terms with what happened. When I saw it I just couldn't understand why anyone would do this to an American. I mean why? French yes. Middle-Eastern, hell yes! But an American?

I had to hit the open road on the GlobeBikes V-Rod. The sun was shining and God was giving us Americans another glorious day but my mind was elsewhere. But before I could even get to my first coffee break I was back home watching the crash over and over again on my DVD recorder. It was the Pearl Harbour of Estoril.

Now I'm no rider, but I certainly know how to steal other people's work and claim it's my own, so I'll cut and paste the feelings of all when I say that Pedrosa was reckless, stupid and even more stupid. But his dangerously simple actions took an M16 to Hayden's championship lead - a lead that Hayden deservedly built race on race whilst the other lesser riders squabbled and accidentally knocked each other off.

Having watched the tumble a few more times I came to the conclusion that Pedrosa's action was not just a simple mistake. When the Spaniard began to hit the braking zone he knew he would never make the corner, indeed judging from his body language he knew on the grid before the race that he'd never make 'that' corner. 'That' corner would have been any corner that had Hayden close in front of him. Any other rider who respected what us Americans are doing to eliminate terrorists around our world would have simply stood the bike up and headed for the gravel, and maybe suffered say an insignificant broken leg or something. But not Pedrosa. He AIMED his bike at Hayden to fell his team-mate.

Whenever I see riders fall my initial concern is for any American involved in the tumble. So you can imagine how I, like all of us, felt seeing this crash before I knew Nicky was okay.
But what's really telling was after the incident Pedrosa simply walked away. If he was any sort of man he'd admit that he'd ruined one man's and one nation's dream and gone over to apologise. Furthermore he should have helped Hayden fix his bike by replacing the broken parts with parts from his own machine. But did he? No.

This led me then to think why? Why would anyone do this on purpose to an American? The answer is Honda. They simply don't want to see an American win. Since day one Nicky's never had a fair crack of the whip with Honda yet has racked up a decent tally of performances non-the-less. Maybe the Japs are still mad about the war? I don't know and I'm not here to speculate all I know is that HRC would rather LOSE the championship to Yamaha than suffer the shame of having an American win. Hence the clutch.

I therefore believe that Dani was TOLD to knock Nicky off. And if Dani is a robot, which I believe he is, then he was downloaded with the latest 'Crashout XP' software to complete this task.

So what are the differences between Nicky Hayden and Dani Pedrosa? Basically Nicky would never do such a cowardly move because Nicky would always be chasing the title. Period.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
DR-Zätare skrev:
2555528
Dessutom är ju en VM-titel ett bevis på historiska meriter, det vill säga det team som presterat bäst under den gångna säsongen under de omständigheter som gällt. Det betyder inte nödvändigtvis att de är det bästa teamet i början av säsongen, i slutet av säsongen eller någon gång däremellan. Det betyder bara att de har presterat bäst under den gångna säsongen som helhet och under de omständigheter som har gällt.
Eller(värdiga)världsmästare om man ska göra en kort sammanfattning:)

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
gthyni skrev:
2555944 artikeln på motogpnews är en parodi på denna av Dean Adams:
http://www.superbikeplanet.com/2006/Oct/061016c.htm

inte särskilt stor skillnad mellan satiren och den ursprungliga artikeln :tomten
Ha ha haaa... efter att jag läst Dean Adams artikel på Superbikeplanet läste jag om Langdon Beano's parodi på Motogpnews och skrattade ännu mer, den var faktiskt helt osannolikt rolig efter att man läst originalet först. Rekommenderas!

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Neutral skrev:
2555995 Har det kommit fram varför McCoy var inne i depån så mycket?

de var tvungna att byta en antispinnsensor på framhjulen,
den hade lagt av och rappoterade felaktiga data till TC:n.
var nog lite smått svårkört.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Hahah... härlig parodi och sarkasm mot superbikeplanet med sin glorifiering av nicky hayden och det amerikanska folket... :lol

Vem kan tro att någon med avsikt skulle försöka förstöra för sin teamkamrat och våga krascha ut honom... shit, pedrosa gjorde en tabbe han aldrig kommer glömma... så är det. inte mer.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Läser man IB från igår kan man tro att Hayden kraschade på egen hand och var arg på sig själv när han slog händerna i backen. Varför vill denna Christer Flythström försköna sanningen?
Pinsam artikel!! :mad:

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept