MotoGP 2013: GP Aperol di San Marino e della Riviera di Rimini @Misano

Testet gav nog inget nytt och revolutionerande att använda, åtminstone inte redan i år!

Rossi: "We made a lot of comparisons between the two but at the end more or less the performance is very similar."
Hela citatet från Rossi tycker jag ändå andas lite förbättring, dock inte så mycket.

Valentino Rossi - 3rd / 1:33.660 / 75 laps
“Fortunately it was a good day, the weather was good. It was important to make a day of testing at Misano like this, because we had much we needed to try. I used the race bike and a bike where there was also something new for next year. At the end it has been a good test. It was important because we found some improvements in some points of view, small details but a good way to continue. We made a lot of comparisons between the two but at the end more or less the performance is very similar. Now a few days of rest and then we will be ready for Aragon!”
 
Har oxå reagerat på att det skiljer mer på förarna i teamet i år jämfört med förra året.
Samma här. Det finns väl 3 tänkbara anledningar:

1. Espargaro har blivit bättre
2. RdP har blivit sämre
3. Espargaro får det bästa materialet och mest resurser från teamet.

Finns det fler?
 
P€RRA;5891106 skrev:
3. Espargaro får det bästa materialet och mest resurser från teamet.

Vet inte exakt hur det ser ut nu men RdP har iaf. fått tillgång till den "nya" motorn sen något race tillbaka. Dom tävlar iaf. inte på samma villkor.
 
P€RRA;5891106 skrev:
Samma här. Det finns väl 3 tänkbara anledningar:

1. Espargaro har blivit bättre
2. RdP har blivit sämre
3. Espargaro får det bästa materialet och mest resurser från teamet.

Finns det fler?

4. RdP har gift sig

Man blir en sekund långsammare när man gift sig eller skaffat barn! :)
 
Nu är jag ingen expert på engelska men "bigger" betyder väl större?

Rossi är 10 cm längre än Lorenzo, 14 längre än Marquez och 22 cm längre än Pedrosa. Det i kombination med en logisk högre vikt är säkert ingen fördel och ju fortare det går ju större blir nackdelen.
(Vem minns inte Simoncellis problem på Hondan där han fick flytta knäet när han skulle växla på rakorna för att hojen var så liten.)

Men Rossi fejkade säkert på Silverstone...
Det spelar en viss roll och det är ingen som säger att han fejkar eller ljuger men jag har svårt att tro att det är den största anledningen till att det skiljer så mycket mellan Lorenzo och Rossi på regelbunden basis. Men det finns också fördelar med att vara längre och tyngre liksom det har sina nackdelar. Det har ju inte varit ett problem tidigare i hans karriär som ju varit lång och ärofylld. Det är ju helt ok att han inte kan prestera lika bra som tidigare och att det nya gardet tar över. Det är ju oundvikligt och naturligt.
 
Det spelar en viss roll och det är ingen som säger att han fejkar eller ljuger men jag har svårt att tro att det är den största anledningen till att det skiljer så mycket mellan Lorenzo och Rossi på regelbunden basis. Men det finns också fördelar med att vara längre och tyngre liksom det har sina nackdelar. Det har ju inte varit ett problem tidigare i hans karriär som ju varit lång och ärofylld. Det är ju helt ok att han inte kan prestera lika bra som tidigare och att det nya gardet tar över. Det är ju oundvikligt och naturligt.

Reglerna har ju ändrats under åren också, och successivt minskat tankstorleken.
 
Det spelar en viss roll och det är ingen som säger att han fejkar eller ljuger men jag har svårt att tro att det är den största anledningen till att det skiljer så mycket mellan Lorenzo och Rossi på regelbunden basis. Men det finns också fördelar med att vara längre och tyngre liksom det har sina nackdelar. Det har ju inte varit ett problem tidigare i hans karriär som ju varit lång och ärofylld. Det är ju helt ok att han inte kan prestera lika bra som tidigare och att det nya gardet tar över. Det är ju oundvikligt och naturligt.
Jag tror inte heller att det är den enskilda anledningen till att Rossi inte hängt med Lorenzo. Men, det är en av flera anledningar till sämre varvtider på racen. Rossi är tyngre/större än de flesta av konkurrenterna och kommer att göra av med mer bränsle. Lösningen, för att ta sig i mål, är att mappa annorlunda och försaka effekt i vissa lägen. Resultatet såg vi tex på Silverstone då Rossi fick parkera hojen på invarvet.
(Om jag hörde rätt under söndagens race så är Honda redan nere på 20 liter per race, som en anpassning inför nästa år).

Jag har alltid varit för ekipagevikt då jag helst inte vill se folk som är två pannkakor höga och väger som fjortistjejer göra upp om kungakronan i roadracing. Men det kan vi ta i någon annan tråd :)
 
Det spelar en viss roll och det är ingen som säger att han fejkar eller ljuger men jag har svårt att tro att det är den största anledningen till att det skiljer så mycket mellan Lorenzo och Rossi på regelbunden basis. Men det finns också fördelar med att vara längre och tyngre liksom det har sina nackdelar. Det har ju inte varit ett problem tidigare i hans karriär som ju varit lång och ärofylld. Det är ju helt ok att han inte kan prestera lika bra som tidigare och att det nya gardet tar över. Det är ju oundvikligt och naturligt.
Rossi är kortare än Gustav! :fakta
 
Mycket gnäll på JL på att han kör så tråkigt.
Men va f.. han är den enda som bjuder upp till lite motstånd mot MM.
Det skapar lite spänning i totalen.:7peta

Varken DP eller ffa VR verkar klara av den biten :död
 
Mycket gnäll på JL på att han kör så tråkigt.
Men va f.. han är den enda som bjuder upp till lite motstånd mot MM.
Det skapar lite spänning i totalen.:7peta
Hade inte Lorenzo varit i så bra form hade det blivit spel mot öppet mål i år för Marquez så visst ska vi vara tacksamma för att han bjuder upp till fight. Något som Rossi och Pedrosa helt riktigt inte kan just nu.

Personligen tycker jag att Lorenzo är trist att titta på i 9 fall av 10. Han tar starten och drar upp en lucka som han sedan kontrollerar till målgång. Det är så klart ett perfekt lopp från Lorenzos sida men det skänker inte mig något nöje.

Undantaget i år var Silverstone där Lorenzo faktiskt gick segrande ur en fight som var underhållande :)

(Att han med darrande underläpp och tårar i ögonen sprang till Yamaha-cheferna efter Motegi 2010 för att de skulle säga till Rossi att ta det lugnt var ju inget som höjde hans aktier hos mig. Beteendet känns igen från en viss australiensare...)
 
Mycket gnäll på JL på att han kör så tråkigt.
Men va f.. han är den enda som bjuder upp till lite motstånd mot MM.
Det skapar lite spänning i totalen.:7peta

Varken DP eller ffa VR verkar klara av den biten :död

Han kör ju tråkigt, men måste säga att MM verkar ha gjort MotoGP en tjänst och väckt lite djävlar anamma i JL, med tanke på silverstone. Jag tor det hade blivit ett intressantare race om MM inte hamnat bakom DP i starten, och då kunnat hänga på JL nu senast med. JL är för bra, och för jämn när han kommer iväg ensam. MM verkar vara den enda som faktiskt kan hänga på när JL sätter fart.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top