MotoGP 2013: GP Aperol di San Marino e della Riviera di Rimini @Misano

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Testet gav nog inget nytt och revolutionerande att använda, åtminstone inte redan i år!

Rossi: "We made a lot of comparisons between the two but at the end more or less the performance is very similar."
Hela citatet från Rossi tycker jag ändå andas lite förbättring, dock inte så mycket.

Valentino Rossi - 3rd / 1:33.660 / 75 laps
“Fortunately it was a good day, the weather was good. It was important to make a day of testing at Misano like this, because we had much we needed to try. I used the race bike and a bike where there was also something new for next year. At the end it has been a good test. It was important because we found some improvements in some points of view, small details but a good way to continue. We made a lot of comparisons between the two but at the end more or less the performance is very similar. Now a few days of rest and then we will be ready for Aragon!”

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Har oxå reagerat på att det skiljer mer på förarna i teamet i år jämfört med förra året.
Samma här. Det finns väl 3 tänkbara anledningar:

1. Espargaro har blivit bättre
2. RdP har blivit sämre
3. Espargaro får det bästa materialet och mest resurser från teamet.

Finns det fler?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
P€RRA;5891106 skrev:

Vet inte exakt hur det ser ut nu men RdP har iaf. fått tillgång till den "nya" motorn sen något race tillbaka. Dom tävlar iaf. inte på samma villkor.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
P€RRA;5891106 skrev:
Samma här. Det finns väl 3 tänkbara anledningar:

1. Espargaro har blivit bättre
2. RdP har blivit sämre

Finns det fler?

4. RdP har gift sig

Man blir en sekund långsammare när man gift sig eller skaffat barn! :)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nu är jag ingen expert på engelska men "bigger" betyder väl större?

Rossi är 10 cm längre än Lorenzo, 14 längre än Marquez och 22 cm längre än Pedrosa. Det i kombination med en logisk högre vikt är säkert ingen fördel och ju fortare det går ju större blir nackdelen.
(Vem minns inte Simoncellis problem på Hondan där han fick flytta knäet när han skulle växla på rakorna för att hojen var så liten.)

Men Rossi fejkade säkert på Silverstone...
Det spelar en viss roll och det är ingen som säger att han fejkar eller ljuger men jag har svårt att tro att det är den största anledningen till att det skiljer så mycket mellan Lorenzo och Rossi på regelbunden basis. Men det finns också fördelar med att vara längre och tyngre liksom det har sina nackdelar. Det har ju inte varit ett problem tidigare i hans karriär som ju varit lång och ärofylld. Det är ju helt ok att han inte kan prestera lika bra som tidigare och att det nya gardet tar över. Det är ju oundvikligt och naturligt.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Det spelar en viss roll och det är ingen som säger att han fejkar eller ljuger men jag har svårt att tro att det är den största anledningen till att det skiljer så mycket mellan Lorenzo och Rossi på regelbunden basis. Men det finns också fördelar med att vara längre och tyngre liksom det har sina nackdelar. Det har ju inte varit ett problem tidigare i hans karriär som ju varit lång och ärofylld. Det är ju helt ok att han inte kan prestera lika bra som tidigare och att det nya gardet tar över. Det är ju oundvikligt och naturligt.

Reglerna har ju ändrats under åren också, och successivt minskat tankstorleken.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag tror inte heller att det är den enskilda anledningen till att Rossi inte hängt med Lorenzo. Men, det är en av flera anledningar till sämre varvtider på racen. Rossi är tyngre/större än de flesta av konkurrenterna och kommer att göra av med mer bränsle. Lösningen, för att ta sig i mål, är att mappa annorlunda och försaka effekt i vissa lägen. Resultatet såg vi tex på Silverstone då Rossi fick parkera hojen på invarvet.
(Om jag hörde rätt under söndagens race så är Honda redan nere på 20 liter per race, som en anpassning inför nästa år).

Jag har alltid varit för ekipagevikt då jag helst inte vill se folk som är två pannkakor höga och väger som fjortistjejer göra upp om kungakronan i roadracing. Men det kan vi ta i någon annan tråd :)

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Rossi är kortare än Gustav! :fakta

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Mycket gnäll på JL på att han kör så tråkigt.
Men va f.. han är den enda som bjuder upp till lite motstånd mot MM.
Det skapar lite spänning i totalen.:7peta

Varken DP eller ffa VR verkar klara av den biten :död

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Hade inte Lorenzo varit i så bra form hade det blivit spel mot öppet mål i år för Marquez så visst ska vi vara tacksamma för att han bjuder upp till fight. Något som Rossi och Pedrosa helt riktigt inte kan just nu.

Personligen tycker jag att Lorenzo är trist att titta på i 9 fall av 10. Han tar starten och drar upp en lucka som han sedan kontrollerar till målgång. Det är så klart ett perfekt lopp från Lorenzos sida men det skänker inte mig något nöje.

Undantaget i år var Silverstone där Lorenzo faktiskt gick segrande ur en fight som var underhållande :)

(Att han med darrande underläpp och tårar i ögonen sprang till Yamaha-cheferna efter Motegi 2010 för att de skulle säga till Rossi att ta det lugnt var ju inget som höjde hans aktier hos mig. Beteendet känns igen från en viss australiensare...)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Varken DP eller ffa VR verkar klara av den biten :död

Han kör ju tråkigt, men måste säga att MM verkar ha gjort MotoGP en tjänst och väckt lite djävlar anamma i JL, med tanke på silverstone. Jag tor det hade blivit ett intressantare race om MM inte hamnat bakom DP i starten, och då kunnat hänga på JL nu senast med. JL är för bra, och för jämn när han kommer iväg ensam. MM verkar vara den enda som faktiskt kan hänga på när JL sätter fart.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!